• mira69

Fler som snart ska börja med Pergotime??

kaakis skrev 2010-10-25 11:49:06 följande:
    Lägger in mig..

{#emotions_dlg.flower}  BIM-lista  {#emotions_dlg.flower}

Rose83 : BIM 14/10
    Sassa07: BIM 24/10
    MD77: BIM 31/10
    k berg: 1/11
    GakkenLive ca 1/11
    LillaMy3 BIM ca 1/11
    Barnlängtan ca 7/11
    Fimpen72: - BIM 16/11
    Catlover: BIM?
    mira69: BIM 19/11
    Kaakis: 24/11 antar jag 

Gravid Gravida Gravid

Sancia:  BF 11-06-04
    Syskonmaking BF 11-06-11
    sweetgirl89 BF 11-07-03
    Ändrade mitt Bim datum, eftersom mensen kom och jag nu är på dag 5. Den här månaden provar jag med bidrottninggelekapslar+glandin 25+ pergo. Vem vet kanske lite grapejuice också när ÄL inträffar, det ska ju göra sekretet mer "lättsimmat" har jag läst :)

Mitt internet har varit ur funktion ett tag, men har försökt läsa ikapp mig på alla era inlägg.

Grattis till er som fått + Underbart!!!

Välkomna till er som är nya!
  • mira69
    kaakis skrev 2010-10-25 15:05:48 följande:
    Förra månaden testade jag med Pergo+Bidrottningsgelé tabletter...dessvärre gick det åt skogen, då jag misstänker att det var Pergons förtjänst eftersom jag blev torr, läste att du kör med grapejuice. Är det så att du också blev "torr" av pergon? kan det hjälpa med grapejuice??
    Och tack för välkomnandetSolig 

kaakis: Nej jag har inte märkt av torrhet, snarare tvärtom. Jag har däremot läst att grapejuice gör sekretet tunnare och därmed är det lättare för spermier att simma (även hostmedicinen Bisolvon har denna effekt). Nedan har jag kopierat en lista på vitaminer och dess inverkan för fertilitet. Hittade den i en annan tråd och hoppas att tjejen som skrev den inte misstycker. Läs och se om du kanske kan tillföra lite vitaminer.

A-vitamin: Brist kan ge torra slemhinnor och minskat livmoderhalssekret. Välj betakaroten (inte retinol eftersom det i höga doser kan ge fosterskador). Till BIM

B6-vitamin: Hjälper till att reglera hormonerna. Brist kan bl.a. leda till förkortad lutealfas. Under några månader kan man äta 50-100 mg per dag. Till BIM

B9-vitamin (folsyra): Behövs för befruktningen och den tidiga celldelningen hos embryot. Lämpligt dagsintag är 2 mg per dag. Tilll BIM

B12-vitamin: Symptomen vid brist är ungefär samma som vid folsyrabrist (minskad chans för befruktning och ökad missfallsrisk). B9 och B12 förstärker och kompletterar varandra och bör därför tas tillsammans. Lämpligt dagsintag är 1000 mikrogram per dag under några månaders tid. Till BIM

E-vitamin: Hjälper till att förbättra äggkvaliteten, reglera ägglossningen och bygga upp livmoderslemhinnan. Under några månader kan man ta 300 mg per dag. Till BIM

Magnesium: Viktigt för den kvinnliga hormonbalansen. Till BIM

Zink: Hjälper till att stabilisera östrogen och progestoron, vilket har stor betydelse för ägglossning och befruktning. Under några månader kan man äta 50 mg per dag. Vid långvarig konsumtion bör man även äta tillskott av koppar, eftersom ett högt zinkintag kan leda till kopparbrist. Till BIM

L'Arganin: En aminosyra som kan hjälpa till att bygga upp livmoderslemhinnan och förbättra äggkvaliteten. Lämplig dagsdos är 1,5-4 g per dag. Till ÄL

Munkpeppar (Vitex agnus castus): Hjälper till att reglera hypofysens aktivitet och sköldkörteln och kan därigenom stabilisera hormonbalansen hos kvinnor. Hjälper till att reglera menscykeln och motverka en avkortad lutealfas. Ska enbart ätas från mensens första dag fram till ägglossning. Till ÄL

Hallonbladste: Kan hjälpa ett befruktat ägg att fästa i livmoderslemhinnan och sitta kvar. Man kan dricka hallonbladste under hela menscykeln.

Glandin 25 – hjälper till att reglera hormonbalansen och därmed förbättra chansen till ägglossning, samt att livmoderslemhinnan blir tillräckligt tjock. Till BIM

• mira69
    sassa07 skrev 2010-10-26 05:52:49 följande:
    Jag är gravid Tog CBs test nu på morgonen! Är i chocktillstånd. Kunde inte somna igår kväll och gick upp imorse vid 5.... Enl FL sida så är BF 3 juli
    Åh, så underbart! Stort grattis!!!
  • mira69
    LillaMy3 skrev 2010-10-27 17:48:47 följande:
    Nu har jag varit busig... Har gått och tänkt och känt efter och hoppats nu sen äl och idag när jag kom hem från jobbet så kunde jag bara inte hålla mig. Tänkte jag måste ta ett test för att få dessa dumma förväntningar ut ur huvudet...

MEN där var svagt, men fullt synlig streck på inte så superkoncentrerat kiss... Äl +10 idag.

Oj oj oj... Hoppas det går hela vägen nu....
    OJ, vad kul! Grattis!
  • mira69
    MD77 skrev 2010-10-28 07:28:25 följande:
    Jag offrade ett digitalt test och det var det ju verkligen värt. KOLLA!!! Jag fattar inte att det är sant!!! Glad Nu måste jag skynda till jobbet, får smälta allt sen...hur ska jag kunna jobba...ja, ja, det får gå. Glad

Så oooootroligt glad för din skull! Grattis!
  • mira69
    FannyB skrev 2010-11-02 08:28:08 följande:
    god morgon!

eller jaa, för mig är det väl ingen jätte "god" morgon.. har haft världens mensvärk inatt, så antar att den röda häxan dyker upp vilken sekund som helst. Gråter fällde en hel del tårar inatt, det känns så hopplöst liksom. man går igenom allt detta, och till ingen nytta alls vad det verkar. well, känner jag mig själv rätt så kommer jag deppa idag och kanske imo, sen rycker jag upp mig.

tack för att ni finns!!Hjärta
    Kram till dig!
  • mira69
    helena29 skrev 2010-11-02 15:55:25 följande:
    Halloj! Hoppar gärna in här. Har bara skummat igenom tråden lite:)
    Jag är på min första dos pergo. Enkelkur. Andra tabletten idag på cykeldag 4. Jag har oregelbunden och gles ÄL därför vill min gyn prova pergo. Den 11/11 ska jag på Vul för att kolla om det blivit någon äggblåsa.
    Får de allra flesta ÄL av pergo?
    Hur många kurer får man prova och vad händer om det inte fungerar?
    Välkommen!

Spännande... lycka till!

Jag läste någonstans att 12 kurer pergo under en livstid är max (6 i vissa länder). 
  • mira69
    Fimpen72 skrev 2010-11-02 09:57:15 följande:
    trist K berg, hoppas det är molvärk...

Jag fick väldigt negativt ÄL test idag på dag 19, har ju haft ÄL sista två kurerna på dag19.
    Jag fick nåågot starkare på testerna för några dagar sedan men hade inga känningar.
    Det var långt ifrån positivt men ändå starkare än vad jag brukar ha.
    Finns ju en risk att jag hade ÄL då :(
    Och jag/vi har inte alls varit på humör för pysmys sista tiden pga sjuka barn.
    (magsjuka, krupp, förkylning... you name it).
    Hade jag fått positivt på ÄL test kanske man hade "offrat" sig.
    Vi missade den antaligen om det var ÄL, men det lär ju visa sig senast den 16/11 eftersom jag inväntar BIM då.
    Tänkte jag ska fortsätta göra ett ÄL test/dag för att kolla att det inte har blivit en sen ÄL.
    Förstår vad du menar, jag/vi gjorde samma miss förra månaden..

Hur ofta testar du och vilken tid på dygnet? Vilka stickor använder du?
  • mira69
    Fimpen72 skrev 2010-11-02 20:18:52 följande:
    mira69 - använde från quicktest.. testar ca 10-11 på förmiddagen och rung 19 på kvällen.
    Förra månaden såg jag viss stegring dag 18, fullt utslag dag 19 och svagare dag 20.
    Så trist när man inte har ork att pysmysa... Ska försöka få till det ikväll om man orkar.
    Tre veckor med sjuka barn tar musten ur en.

Sysknmaking - jag kollade från dag 13-14 ungefär.
    Jag som haft SÅNA känningar vid ÄL har knappt kännt ngt allt denna månad..
    Bara enstaka stick/molningar. Fast hellre är jag utan ÄL än att blir trillinggravid.

Kör ÄL tester tills dag 24 eller liknande... sen inväntar jag ev mens eller kör primolut nor.
    Tack för info..

Hur länge brukar du ha full stegring? Jag har hitintills bara testat på morgonen, men läste på nätet att man helst ska testa efter kl. 10 för innan det är stegringen inte tillräckligt hög och det kan hända att man missar den. From imorgon blir det efter 10. Jag har haft en del månader då stickan inte gett utslag alls, men via blodprov har det ändå konstaterats att jag haft ÄL.  Borde kanske också testa 2 ggr/dag. Japp,så får det bli.
  • mira69
    Fimpen72 skrev 2010-11-02 22:03:41 följande:
    Full stegring bara en dag men ser att det är på G dagen före.
    Läste precis på FL en tjej som blivit gravid trots att hon inte fick fullt utslag på ÄL.
    Det var därför jag misstänker att jag kanske hade ÄL när den blev lite starkare. Fast hoppas att den är sen men det borde den inte vara med tanke på att jag åt dag 3-7 denna kur och inte dag 5-9.

Jag läste på en amerikansk fertilitetssida ang att man ska testa två ggr och vid ungefär de tidpunkterna för att inte missa stegringen.
    Går ju åt fler tester men de är ju inte superdyra.

Nu har jag tvingat in mannen i duschen för nu måste det bli pysmys ha ha...
    Håller tummarna för att din ÄL är sen! 
  • mira69
    FannyB skrev 2010-11-08 08:48:10 följande:
    zonterapin var toppen!! jag somnade igen - hur skönt som helstGlad! japp, mensen kom. tyvärr 2 dagar försent så att man hade hunnit få upp förhoppningarna...

eftersom jag inte ska på spolning förrän den 7:e dec och inte käkar pergo denna månaden har jag och sambon bestämt oss för att ta en "time out" från allt vad bebisverkstad heter. så gott det nu kan tänkas gå... men jag känner att det står mig upp i halsen nu med allt vad det innebär med äl, bim, känna efter symptom, stress och press osv. ni förstår säkert vad jag menar... jag är verkligen glad för alla er som plussat, men eftersom så många gjorde det nu i oktober så blev jag nästan ännu mer stressad av det... det är så jäkla frustrerande att göra ALLT som står i ens makt för att det ska bli barn men så händer det INGENTING. förlåt att jag är så negativ, men jag försöker förklara mitt behov av att ta en paus... sen är det ju inte säkert att det kommer att gå, såklart kommer man ju säkert känna efter som tusan (som vanligt) mellan äl och bim. men jag ska i v f ge den här "time-outen" ett ärligt försök. tror jag skulle må bra av det Glad

så, jag kommer hålla lite koll i tråden, men inte lika mycket som förut...

stort lycka till alla duktiga tjejer!!
    Förstår vad du menar och självklart måste du få vara negativ...  Måste bara fråga om ni blivit utredda? Har för mig att jag läst att ni försökt rätt länge. Jag och min man hade hösten -08 försökt i 1½ år och kände precis som du nu. Vi tog kontakt med fertilitetsmott. och fick genomgå IVF, trots att det inte var något fel på någon av oss. Vår underbara lilla dotter blev till 5 månader efter första försöket (på 4:e försöket) och jag kan lova dig att det var det värt!!!

Kramar till dig och njut av time outen! Unna er sådant som ni snart inte kan unna er (med stor mage eller liten baby på armen :) )
  • mira69
    flingan skrev 2010-11-08 09:50:50 följande:
    Här kom tanten i går Rynkar på näsan. Vilket gav mig en lutealfas på endast 8 dagar. Usch vad less jag blir. Så nu blir det att ta en ny kur pergo denna cykel och hoppas, hoppas...
    Känner att jag behöver lite pause från allt vad barnverkstad heter, så jag kommer inte vara så aktiv i forumet ett tag. Återstår dock att se om jag lyckas hålla mig borta, då jag gillar att pladdra. Men jag skulle nog verkligen behöva ta en pause och tänka på annat.

Lycka till allihopa och på återseende!
    Trist att den envisa mensen kom!

Kram
  • mira69
    ymmmi skrev 2010-11-08 18:13:11 följande:
    köpte CB och den visade negativ.......
    vet inte vad jag ska tro...
    Har iof ingen äl flytning och i går kände jag vad jag tror livmodertappen väldigt nära utgången medans i dag känner jag den jätte långt bak
    Vilken dag i cykeln är du? Jag testar bara med CB, eftersom min höjning är väldigt kortvarig och "svårfångad". Fick rådet här i tråden om att testa kl 10 på fm och 19 på kvällen för att inte missa stegringen.
    Många kloka tjejer här i tråden, känns så skönt att kunna få råd och tips!

Lycka till!
  • mira69
    ymmmi skrev 2010-11-09 13:49:50 följande:
    är på dag 18 har testat varje dag sen mensen slutade och då på dom biliga testen har det i bland varit två streck men väldigt svaga streck och inte som nu starka...

Apolivas var inte lika stark i dag som i går men det biliga testet var lika starkabåda strecken i dag och testade ett annat biligt test som jag fått med posten fast gick ut för 3 månder sedan men där var test strecket väldigt ljust och CB negativt.

Inget ÄL sekret heller men hade väldigt ont i tjej magen i går kväll och har fortfarnade molande värk där nere.

Och Jag kände livmodertappen i söndags och då var den väldigt lågt nere och i går och i dag är det högt uppe.
    Om det hade varit min kropp, så hade det förmodligen inneburit stegring igår och ÄL igår kväll/idag med tanke på att du har ont nu. Jag har alltid stegring dagen innan jag får ont och blir svullen som en ballong. Jag tror ägget släpper när jag får ont och blir svullen (jag har ju tidigare gått igenom IVF och då blir ju allt maximerat och man vet exakt vad som händer i kroppen, eftersom man får sprutor för att äggen ska växa till sig och en annan spruta för ÄL. Den erfarenheten har gjort att jag vet hur min kropp resgerar på de olika faserna, fast naturligtvis i mindre omfattning nu utan IVF)

Hoppa på mannen idag och mys på, tror du har ÄL! Lycka till!
  • mira69
    ymmmi skrev 2010-11-09 15:53:42 följande:
    haha har myst på både i går  kväll och i förgår =)
    Toppen!
  • mira69
    FannyB skrev 2010-11-10 08:48:53 följande:
    japp, vi har blivit utredda. än så länge har man inte kunnat hitta nåt fel på oss. så planen är att jag ska äta pergo varannan månad i 6 mån. om det inte tar sig inom den tiden ska jag få sprutor (gonal-f) i 6 mån. om det inte tar sig då heller blir det IVF. såå, det känns väldigt utdraget och segt detta... jaa, det är ungefär 1 ½ år för oss nu med. det låter underbart med er dotter!! jag förstår att det är värt det, hur lätt som helst! men ibland känns det såå himla långt borta bara...

japp, jag & sambon packar väskan och sticker till rom fredag morgon så det passar perfekt med time out denna månaden!! :)

tack för allt stöd!!
    kramar!!
    Oj, ja, det låter som en utragen och seg process.. Vore jag dig så skulle jag stå på mig om IVF. All fertilitets-medicin är väldigt påfrestande för kroppen (och väntan/längtan/misslyckandet för psyket) och det medför ju också en del ökade risker, så ju snabbare positivt resultat desto bättre. Du ska ju orka vara pigg och i god kondition under graviditeten :) Vi sökte privat och betalade själva för första omgången IVF, eftersom landstinget hade en regel om att man skulle ha försökt själv i 2 år. Det privata försöket misslyckades, men direkt efter det fick vi en ny omgång av landstinget... och sen lyckades vi! Det jag menar med att det var värt det var just IVF processen... För det är ju en ganska omtumlande och krävande process för en del. På den privata kliniken dit vi kom först, så förstod de inte varför man skrivit ut så mycket pergo till mig (9 mån), de tyckte 3 månader hade räckt, för sen kan det, enligt dem, ha en negativ påverkan istället för positiv. Du kan ju söka på Carl von Linne kliniken på nätet, för där finns IVF-processen beskriven väldigt bra och tydligt.

Härligt med en resa till Rom, hoppas ni får det helt underbart!

Kram
  • mira69
    ellenkey skrev 2010-11-13 14:08:22 följande:
    Ojj här var det tomt.. Här är iaf äl på g, märks att jag ätit pergo för jag har tom äl-flytningar! Jippie! Har inte haft det på 2 år Inte positivt än på testet men tror att det kommer imorgon, molvärk har jag sen igår, trodde definitivt att jag skulle få utslag idag på testet men inte än.
    Va roligt! Håller tummarna för positivt ÄL-test imorgon!
Svar på tråden Fler som snart ska börja med Pergotime??