• helena29

Fler som snart ska börja med Pergotime??

Halloj! Hoppar gärna in här. Har bara skummat igenom tråden lite:)
    Jag är på min första dos pergo. Enkelkur. Andra tabletten idag på cykeldag 4. Jag har oregelbunden och gles ÄL därför vill min gyn prova pergo. Den 11/11 ska jag på Vul för att kolla om det blivit någon äggblåsa.
    Får de allra flesta ÄL av pergo?
    Hur många kurer får man prova och vad händer om det inte fungerar?

• helena29
    sassa07 skrev 2010-11-05 08:35:19 följande:
    Morning!
    Jag mådde väl som vanligt! Tyvärr va jag ju som vanligt inställd på mens! Hade molandevärk, men med facit i hand så vet jag att jag kände mig mer gråtfärdig dagarna innan! Har en gubbe som snart ska pensioneras på jobbet som jag tycker väldigt mycket om så veckan innan BIM grät jag nästan på jobbet!
    Jag fick ömma bröst typ dagen efter jag +at! Jag känner mig inte så gravid så ibland på jobbet å även hemma brukar jag ta tag i brösten för att känna att de fort ömmar hehe... knäppt va?!
    När har du BIM???
    ---------------
    Fjällräven: Är du här?? testat dig???

Barnlängtan har oxå vart borta ett tag???
    Kan tänka mig att man knappt kan fatta.... På vilken pergokur plussade du? Enkel dubbel?
  • helena29
    halmstadtjej skrev 2010-11-09 08:59:51 följande:
    Jag fick en pergotime för två år sedan! För mig funkade de toppen! Ska på en kur nu igen!
    Vad kul! På vilket vis var det toppen? Blev du gravid på första kuren? Varför fick du pergotime?
  • helena29

Hej alla!

Ni som gjort Vul mitt i cykeln för att kolla äggblåsorna. Har de visat att ÄL varit på G då?
    Är det oftast så att man får Äl på enkelkur?
    Vad är det för skillnad på att ta pergotime cd 3-7 och cd 5-9??

• helena29
    Fimpen72 skrev 2010-11-11 09:11:05 följande:
    Det verkar finnas lite olika "teorier" om vilken dag som ska vara bra för vad.
    Har läst att på dag 4 så har kroppen utsett en huvudblåsa så därför skulle det vara bra att äta dag 5-9 för att ge denna blåsa extra pusch... Och om man åt tidigare så skulle det ge en mera allmän skjuts.. ev fler ägg som mognar.
    Men sen har jag läst en studie där ena gruppen åt dag 1-5 och andra 5-9.
    Där såg de att hormonvärdet låg likvärdigt i båda grupperna vid ÄL.
    Slemhinnan i livmodern vad också livärdigt.
    25% av gruppen som åt dag 1-5 blev gravida
    Ingen i 5-9 gruppen vilket de som gjorde studien tyckte vad konstigt (de borde ha blivit det)
    Ja, det är lite spännande det där....får nog höra med gyn idag. Jag tar ju cd 3-7. kan det kanske bero på att jag inte har normal cykel annars? Dag 1-5 har jag aldrig hört talas om? Borde inte Äl komma tidigare då?
  • helena29
    Fimpen72 skrev 2010-11-11 11:47:01 följande:
    Tyvärr framgick det inte i studien när ÄL kom.
    Bara att oavsett när de tog tabletterna var det liknande förutsättningar vid båda grupperna.
    Dvs samma hormonhalter och slemhinna.

Läste på ett annan forum ang multi-ägg och där blev de ofta rekommenderade att äta dag 3-7.
    Multi-ägg? vad menas?
  • helena29

Varit på VUL. Min slemhinna var 9 mm och jag hade en äggblåsa på 14-15mm som han trodde på...
    Annars hade jag en på 22 mm på andra sidan, men den var ojämn, så den gillade han riktigt inte. Vet inte vad han menade riktigt!
    Slemhinnan var inte riktigt synligt treskiktad ännu... Kan någon ngt om detta? Vad tror ni om en slemhinna på 9 mm och äggblåsa 14-15 mm? När kan ÄL infalla? 3-4 dgr?
    Tog även LH, östrogen och progesteron blodprov.

• helena29
    Ni som ätit pergo....Lite funderingar! Hoppas ni erfarna kan svara...Varit på VUL. Min slemhinna var 9 mm och jag hade en äggblåsa på 14-15mm som han trodde på...
    Annars hade jag en på 22 mm på andra sidan, men den var ojämn, så den gillade han riktigt inte. Vet inte vad han menade riktigt!? Nån som vet....?
    Slemhinnan var inte riktigt synligt treskiktad ännu... Kan någon ngt om detta? Vad tror ni om en slemhinna på 9 mm och äggblåsa 14-15 mm? När kan ÄL infalla? 3-4 dgr?
  • helena29
    sassa07 skrev 2010-11-14 09:40:25 följande:
    När jag gjorde VUL så hade jag en treskiktad hinna och inte så stora ägg och det var den månaden jag plussade... Hoppas att ni har myst ordentligt i dagarna

ellenkey: Vad roligt att du har fått äl flytningar! Jag hade inte det varje månad men ändå hade jag äl, så vi alla e olika.... myspys nu då!!!
    Men vad menas med treskiktad?Måste man ha det för att kunna bli gravid? Hur tjock var slemhinnan då?
    Vi har myst varannan dag! Hoppas det är tillräckligt?!
  • helena29
    MD77 skrev 2010-11-14 16:33:01 följande:
    Det mest optimala för att ett ägg ska fästa och må bra är att slemhinnan är treskiktat och ca 9-10 mm tjock.

Hoppas verkligen att mysandet räckerGlad
    Men treskiktad är väl slemhinnan precis innan ÄL? Men Min var inte jättetydlig treskiktad, men så var jag ju inte helt framme vid Äl heller.... Slemhinnan var 9mm och äggblåsan 14-15 mm på dag 13. Fick "order" om att mysa varannan dag över helgen i alla fall, det sa gyn när jag vara där på torsdan. Så mys har det blivit ons- fre-sön... Idag borde äggblåsan vara runt 21 mm om det inte redan lossat...? Ibland önskar man att man hade en VUL-apparat hemma...;)
Svar på tråden Fler som snart ska börja med Pergotime??