• Skrållan83

Fler som snart ska börja med Pergotime??

Jag hoppar gärna in på denna tråd.

Har fått primolut nor och pergotime utskrivet av diverse anledningar.
    Imorse tog jag den första primolut nor tabletten. Ska ta 2 tabletter/dag i 10 dagar. Sedan invänta mens, för att få börja med första kuren pergotime.
    Jag är nervös, men hoppfull om att äntligen få mitt första plus.

Någon som känner några biverkningar av dessa tabletter?

• Skrållan83
    MD77 skrev 2010-05-20 19:04:00 följande:
    En liten fråga: Jag har inete haft naturlig mens på flera år, har ätit p-piller pga lågt östrogen, och ska nu skaffa barn. Jag kommer antagligen få pergotime...måste man få mens innan man kan börja med pergo?
    Jag vände mig till kvinnokliniken på mitt sjukhus då jag slutade med p-piller i maj -09 och ännu inte fått någon mens. De gjorde undersökning + tog prover. Men allt såg "normalt" ut. Och nu har jag alltså fått primolut-nor + pergotime utskrivet. Primolut-nor skapar en menstrutionsliknande blödning så att jag sedan kan börja ta pergotime.
  • Skrållan83
    Eddam skrev 2010-05-21 12:26:30 följande:
    Skrållan: Välkommen hit! Det låter som vi är i samma sits! Jag tar sista Primoluttabletten ikväll.. Sen hoppas jag att mensen vill komma snabbt så jag kan börja med Pergon..
    Tack!
    Har du haft några "biverkningar"/"känningar" av primoluten? Jag hade i morse en hemsk "mensvärk", ändå är det bara andra dagen jag tar dem.
    Kul att följas åt! :o)
  • Skrållan83
    lerumstessan skrev 2010-05-21 15:57:43 följande:
    Här har ni en till, är inne på min andra pergokur som jag ska börja äta på söndag då mensen kom i förrgår. Har försökt med syskon nu i 7 mån men jag har PCO så utan hjälp händer nada. Blev gravid under ett pergouppehåll förra gången, det resulterade i min goa dotter som nu är 11 mån. Nu hoppas vi på kur nr 2!
    Då håller vi tummarna att det går vägen den här gången.
  • Skrållan83

Mm, tycker också att det är knepigt att en del får utskrivet pergotime direkt, och kan börja ta dem utan blödning. Medan andra (som jag) måste äta primolut först för att få en blödning, och först sedan börja med pergotime....
    Fjärde dagen med primolut nu och jag har en molande värk i magen, samt att den är svullen och ömmar.

Eddam skrev 2010-05-21 21:09:39 följande:
    Ska ni andra ta prover på dag 22 efter ni ätit Pergo för att se om det ahr varit ÄL eller inte?
    Jag vet inte riktigt ännu om jag ska gå och ta det där blodprovet. Det kanske är lika bra att göra det, för att veta att allt tablettknaprande fungerar. Men å andra sidan är jag väldigt sprut/nålrädd och hatar att bli stucken... får se alltså.
  • Skrållan83

Är halvvägs in i primolut-kuren nu. Har fått halsbränna, "mensvärk" och svullen mage.
    Vilken gnälltant jag känner mig som. {#lang_emotions_tongue_out}

• Skrållan83

Syskonmaking: Har du fått någon mens ännu?

• Skrållan83
    Eddam skrev 2010-05-25 09:13:20 följande:
    Skrållan: Har du fått halsbränna?? Det har jag med haft men inte alls kopplat ihop det med tabletterna trots att jag aldrig annars har halsbränna.. Men då vet jag vad det beror på!! Jag fick mens idag!!!!  Så på fredag börjar jag med Pergon!!!
    Jag brukar bara få halsbränna om jag äter stark/kryddad mat. Men sedan jag började med primoluten har jag haft det typ hela tiden. Så det måste ju bero på den?
    Grattis till mensen! :o) Men du... ska man inte börja med Pergon på den femte mensdagen?
  • Skrållan83
    Eddam skrev 2010-05-25 11:57:03 följande:
    Nu har jag googlat igen! "pergotime dag 3" och det var massor som fått samma ordination från sin läkare.. Så nu blev jag lite lugnare igen!
    Jo, jag har också läst på lite om när man "ska" börja ta pergotime, och på de flesta ställen står det dag 3-5. Men jag har papper från min läkare där han skriver att jag ska börja på den 5:e menstruationsdagen. Men fasiken vet om jag kan vänta så länge. :o) Tror nog att jag kommer börja på dag 4!
  • Skrållan83
    Eddam skrev 2010-05-25 21:07:07 följande:
    Hihi.. Jag förstår dig! Ja när det är helt okej att göra det så varför vänta? Jag har svårt att vänta till dag 4 så jag tänkte nog redan börja på tors.. Det är ju dag 3.. Hur många Primolut har du kvar?
    Jag tar 2 tabletter/dag. Så nu har jag 7 stycken primolut kvar. Känns som att de aldrig tar slut! Men jag tar den sista på lördag kväll. Sedan är det bara att vänta på den där blödningen...
    Spännande att följa dig... du är några dagar innan mig. Tänk om vi skulle bli gravida nu typ samtidigt, vad kul det skulle vara att följas åt hela vägen. {#lang_emotions_smile}
Svar på tråden Fler som snart ska börja med Pergotime??