• ninan

    Waldorf-skola?

    Hej! Ställde denna fråga på allmänna rubriker, men fick inget svar, kanske någon här vet något om Waldorf skola? Flummigt? Utvecklande? Bu eller bä? Hur blir det om man vill byta skola senare till "vanlig"? Om någon har barn som går eller har gått själv, jag vill veta så mycket som möjligt! {#lang_emotions_kiss}

  • Svar på tråden Waldorf-skola?
  • alvaereva
    Danitra skrev 2010-06-15 23:15:01 följande:
    Fast nu pratar jag om en förskola och inte en skola. Viss skillnad anser jag.
    Ja visst är det skillnad men betyder det att det är okej då?

    Waldorff grundar sig på Antroposofin, som är ett religiöst samfund. De har vissa idéer och tankar som inte passar ihop med det sätt jag vill uppfostra mitt barn på.

    Exempelvis ska barn innan dom är sju år (då nån slags andlighet inte är färdigutvecklad i deras hjärna) inte få lära sig siffror, bokstäver, att räkna, och dom får för allt i världen inte använda färgen svart när dom målar.
    Du som förälder kan komma att synas i sömmarna, då socker är livsfarligt, tv är ännu livsfarligare.

    Barnet ska helst inte leka med annat än kottar, stenar och sånt som finns i naturen. OM dom nu ska leka med leksaker så ska dom vara i trä eller ylle, gärna färglösa leksaker eftersom det sägs sätta fart på deras fantasi.

    Läs gärna på mer om vad Waldorff grundar sig på, en lära som en gubbe som heter Rudolf Steiner har "kommit på".

    Antroposofin är en sekt, som sorteras in under manipulativa sekter, likt scientologerna.
    Förutom dom där idéerna om hur man ska uppfostra barn finns även en hel del läror om hur man ska äta och odla mat. Biodynamiskt är ordet, och det går ut på att man gödslar med helt vanlig bark, som man lägger i ett djurkranie och gräver ner i sidan av åkern. Skördar gör man när månen och stjärnorna står i en viss konstellation.

    Antroposoferna har ett väl utbyggt område ute i Järna utanför Södertälje, där dom specialiserat sig på att exempelvis ta hand om utvecklingsstörda. Dessa ska också skötas på ett visst sätt.
    Dom tror dessutom på karma, vilket betyder att är man utvecklingsstörd så betyder det att man gjort något i sitt förra liv som gjort att man i detta livet inte är helt 100...

    De har ett eget "sjukhus" där de ger egen medicin. Vad sägs om tistlar mot cancer? Kalvbräss mot giftstruma? Kvicksilver ger man till överviktiga och tröga barn.
    Det mesta kan botas med arnikasalva eller essens eller ringblommesalva!

    Vaccin är bannalyst, då dom anser att barn ska ha alla sjukdomar för att utvecklas andligt.
    Det stärker själen.

    Okej, barnen är små när dom går på dagis, men det påverkar dom ändå. Dom ska ju vara där ganska mycket.

    Detta jag har skrivit här är egenupplevda saker, och saker jag läst mig till (pluggar religion på universitetet). Jag har källor på allt om någon är intresserad.

    Vill ni läsa mer om Antroposofi, Rudolf Steiner och Waldorff så har jag massor av litteratur jag kan tipsa om!
  • Lady Dahmer

    Jag och maken har bestämt att vår unge - liksom sin pappa och hans överkreativa och superintelligenta bröder - gå i Waldorfskola.

    Det känns helt självklart. Visst har Waldorf sina brister (Maken stavar som en efterbliven femåring, men är å andra sidan skitbra på ALLT annat) och ingen skola är perfekt.

    Men synen på lärandet, synen på barnet och intresset för att utveckla varje barns individuella talanger och behov lockar. Och att fokus ligger på kreativitet och skapande känns självklart då vi båda är konstnärer. 

    Maken berättar om lektioner ute i skogen, om hur de byggde och skrev sina egna böcker, sina egna instrument, sina egna leksaker och t.o.m sitt egna klassrum.

    Han berättar om hur förstaklassare lekte med niondeklassarna som om det var helt naturligt och hur speglar saknades och om hur alla fick se ut som de ville utan att någon reflekterade.

    Han berättar om den hemlagade ekologiska och vegetariska maten och om drakrollspelen de hade varje år. Han berättar om lugnet, om bristen på stress, om hur kunskap leks fram.

    Han berättar om glädje och om LUST att lära. (något som följt honom hela livet, karln kan allt han provar på)

    Dessutom är Waldorfelever (generellt):
    - mer öppensinnade (än elever från andra skolor) mot minoriteter såsom invandrare, homosexuella, människor med funktionshinder osv.
    - MINDRE toleranta mot nazism och rasism.
    - har bättre självkänsla och självbild.
    - mer kreativa och villiga att lära.

    osv.

    Jag är liksom såld.


    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.blogg.se/
  • alvaereva
    Lady Dahmer skrev 2010-06-16 07:50:53 följande:
    Jag och maken har bestämt att vår unge - liksom sin pappa och hans överkreativa och superintelligenta bröder - gå i Waldorfskola.

    Det känns helt självklart. Visst har Waldorf sina brister (Maken stavar som en efterbliven femåring, men är å andra sidan skitbra på ALLT annat) och ingen skola är perfekt.

    Men synen på lärandet, synen på barnet och intresset för att utveckla varje barns individuella talanger och behov lockar. Och att fokus ligger på kreativitet och skapande känns självklart då vi båda är konstnärer. 

    Maken berättar om lektioner ute i skogen, om hur de byggde och skrev sina egna böcker, sina egna instrument, sina egna leksaker och t.o.m sitt egna klassrum.

    Han berättar om hur förstaklassare lekte med niondeklassarna som om det var helt naturligt och hur speglar saknades och om hur alla fick se ut som de ville utan att någon reflekterade.

    Han berättar om den hemlagade ekologiska och vegetariska maten och om drakrollspelen de hade varje år. Han berättar om lugnet, om bristen på stress, om hur kunskap leks fram.

    Han berättar om glädje och om LUST att lära. (något som följt honom hela livet, karln kan allt han provar på)

    Dessutom är Waldorfelever (generellt):
    - mer öppensinnade (än elever från andra skolor) mot minoriteter såsom invandrare, homosexuella, människor med funktionshinder osv.
    - MINDRE toleranta mot nazism och rasism.
    - har bättre självkänsla och självbild.
    - mer kreativa och villiga att lära.

    osv.

    Jag är liksom såld.
    Vilken skola gick han på om jag får fråga?
  • alvaereva

    Bara undrade, min man har också gått på en Waldorff-inspirerad skola. Den var dock ännu mer hardcore än vanlig waldorff

  • Lady Dahmer

    jag gissar att som med allt annat så finns det bra waldorfskolor och mindre bra.

    Jag kan dela med mig av skräckexempel från den kommunala skolan, men av nån anledning så är det aldrig dem man kritiserar. Och skulle man jämföra kritiken de olika skolorna får så är det väsentliga skillnader.

    Waldorfkritikerna brukar ofta tjata om hur hemskt traumatiskt det är för ungarna att de inte fick rita med svart, att de fick dåliga penslar, att de bara fick leka med egengjorda leksaker i naturmaterial osv. (jag ser inte ens varför dessa saker skulle vara ett problem)

    Och jag själv som gick kommunalt, kan berätta om mobbing och våld, om lärare som slår och luggas (utan konsekvenser) om sexuella övergrepp, om pedofili som ursäktas med att "han var full" (och som inte heller anmäls) om lärare som raggar på högstadietjejerna.

    Jag kan berätta om skolk, drop outs och bristande undervisning, om elever som är deprimerade, som tappat lusten för lärandet och om elever som gått ut utan att kunna läsa, skriva eller räkna matte, om kreativitet som kvävts i sin linda (eftersom att det "inte är nåt man kan jobba med"), om undermålig halvljummen mat... ja som ni märker så blir listan lång.

    Lite perspektiv liksom!

    Dessutom vill jag slå ett slag för föräldraansvar!

    Jag tänker som så att Waldorf kan ge mitt barn den slags skolgång jag själv hade behövt och som min man haft så mycket glädje av - sen så får jag och maken och alla andra vuxna i familjen stå för den andra biten.

    Min man är extremt tekniskt lagd, det beror till stor del på att hans pappa - professor i fysik - smittat av sig av sitt intresse och kunskap.


    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.blogg.se/
  • alvaereva

    Skolverkets hemsida bjuder på en del angående waldorff-skolor;

    Skolverket bedömer att nedan angivna brister snarast måste åtgärdas.
    - Skolan har ingen aktuell skriftlig kvalitetsredovisning (1 och 5 § § förordningen
    om kvalitetsredovisning inom skolväsendet).
    - Skolans betygskriterier anger inte vilka kunskaper enligt kursplanen som krävs
    för att eleven skall få ett visst betyg (2 kap. 9 § förordningen om fristående skolor
    jämfört med 7 kap. 4 § gymnasieförordningen).
    - De obligatoriska nationella proven har hittills inte genomförts på skolan (2 kap.
    9 § förordningen om fristående skolor jämfört med 7 kap. 5 § gymnasieförordningen).
    - Skolan saknar betygskatalog. Efter avslutad kurs får inte eleverna ta del av det
    betyg som satts. (2 kap. 9 § förordningen om fristående skolor jämfört med 7
    kap. 6 § gymnasieförordningen).
    - I skolans poängplaner och information till eleverna framgår inte att eleverna
    har rätt till slutbetyg när de nått 2 500 gymnasiepoäng (2 kap. 2 a § förordningen
    om fristående skolor).
    - Skolans likabehandlingsplan uppfyller inte författningarnas krav (6 § lagen om
    förbud mot diskriminering och annan kränkande behandling av barn och elever

    - Skolan bör förbättra uppföljningen, utvärderingen och analysen av de samlade
    kunskapsresultaten i samtliga kurser så att det tydligt framgår hur kunskapsresultaten
    är i förhållande till de nationella målen. Även uppföljningen av elevernas
    kurs- och periodutvärderingar bör förbättras.
    - Skolan bör analysera de stora skillnaderna i betygsfördelningen mellan kurserna
    och vid behov vidta åtgärder för ökad måluppfyllelse.
    - Skolan bör ytterligare analysera orsakerna till dessa resultat och vid behov vidta
    åtgärder så att flertalet elever fullföljer gymnasieutbildningen inom fyra år.

    Mina fetningar, där jag har velat lyfta fram det som jag tycker är mest oroväckande.

  • Lady Dahmer

    jag vill bara tillägga att en likabehandlingsplan inte är någon garanti för att den faktiskt används i praktiken.

    Mobbing och våld på skolorna är ganska ovanliga inom waldorf (inte sagt att det inte finns).


    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.blogg.se/
  • alvaereva
    Lady Dahmer skrev 2010-06-16 09:36:54 följande:
    jag vill bara tillägga att en likabehandlingsplan inte är någon garanti för att den faktiskt används i praktiken.

    Mobbing och våld på skolorna är ganska ovanliga inom waldorf (inte sagt att det inte finns).
    Det är också väldigt vanligt att mobbing och våld tystas ner på waldorffskolor.
  • Lady Dahmer
    alvaereva skrev 2010-06-16 09:40:09 följande:
    Det är också väldigt vanligt att mobbing och våld tystas ner på waldorffskolor.
    det är det säkert, precis som med vanliga skolor. Däremot så har man en generellt mer accepterande attityd inom waldorfskolorna. Dvs hos barnen. Många waldorfskolor tar in elever som andra skolor ratar. (t.ex bråkiga och stökiga elever, elever med diagnoser osv) med gott resultat.

    givetvis är waldorf inte perfekt på något sätt, men jag tycker att kritiken ska ses med lite perspektiv. Det blir så lätt att man snöar in på svart färg och löv istället för att se att waldorf faktiskt är ett riktigt bra alternativ som de flesta barn mår bra av.  - och för de som tror på den sortens pedagogik så klart.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.blogg.se/
Svar på tråden Waldorf-skola?