• ninan

Waldorf-skola?

Hej! Ställde denna fråga på allmänna rubriker, men fick inget svar, kanske någon här vet något om Waldorf skola? Flummigt? Utvecklande? Bu eller bä? Hur blir det om man vill byta skola senare till "vanlig"? Om någon har barn som går eller har gått själv, jag vill veta så mycket som möjligt! {#lang_emotions_kiss}

• Svar på tråden Waldorf-skola?
  • Lady Dahmer
    alvaereva skrev 2010-06-16 20:41:48 följande:
    Ja det är sant, dom har sånadär periodhäften där dom målar och skriver ner det läraren berättar om. Inga läroböcker. Vilket betyder att om dom vill fördjupa sig och sitta ifred och läsa om sitt ämne så kan dom inte det. Jobbigt om dom har svårt att lyssna en längre stund. Plus att man bara får den version som läraren lägger fram.
    Nej det ser jag som väldigt negativt. Själv var jag en sån som ville läsa mycket enskilt, och fördjupa mig. Det hade jag inte kunnat inom waldorff.
    men det är ju där föräldraansvaret kommer in - man måste ju se till barnets enskilda behov. Om jag märker att mitt barn vill fördjupa sig så får jag se till att hjälpa henne med det. Ordentligt! Och funkar det inte på så vis så får man DÅ ta ett beslut huruvida man ska byta skola eller ej?

men detsamma gäller ju vanliga skolan. Jag fick ju aldrig fördjupa mig i mina intressen och fick aldrig ordentlig uppmuntran för mina talanger. Tvärtom - jag fick ofta höra att det inte går att försörja sig på konst, att man måste plugga "riktiga" ämnen osv. Det fanns inte tillräckligt kunniga lärare heller för att ge mig det jag behövde. Resultat? Jag tappade lusten för allt annat. Jag ville ju bara måla. Men det är ju inte "på riktigt".

Och idag undrar jag vart jag varit i nuläget om jag blivit tagen på allvar. Jag ser på min man och hans bröder som är OTROLIGT framgångsrika i en branch jag själv skulle kunna mörda för att få in en fot i.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.blogg.se/
  • SaramedM
    Lady Dahmer skrev 2010-06-16 20:20:15 följande:
    äh - allt sånt kan komma senare. Jag tror som sagt på att leka in lärandet de första åren. Vill man studera geografi senare så har man ju det alternativet. Antingen genom att byta skola i lämplig ålder eller välja lämplig linje på gymnasiet.

Jag skulle inte påstå att jag kommer ihåg nåt av geografin från min tid i skolan.

Jag tycker personligen att det är viktigare att barnen får utvecklas kreativt och på ett personligt plan än att de nöter in en massa fakta de aldrig kommer ha användning för.
    senare än högstadiet?
    Jag tror också på lekandet,på det indivduella lärarndet men inte på en sekt som tror att svart färg är farligt och att barn inte är själsligt mogna att lära sig läsa förrän vid viss ålder

Många kommunala skolor är totalt värdelösa,där håller jag helt med dig men det finns mellanting
    En skola vars lärare inte längre får examen från lärarhögskolan( beroende på att utbildningen inte vilar på vetenskaplig grund) känns inte som ett bra alternativ
  • alvaereva
    SaramedM skrev 2010-06-16 20:48:11 följande:
    senare än högstadiet?
    Jag tror också på lekandet,på det indivduella lärarndet men inte på en sekt som tror att svart färg är farligt och att barn inte är själsligt mogna att lära sig läsa förrän vid viss ålder

Många kommunala skolor är totalt värdelösa,där håller jag helt med dig men det finns mellanting
    En skola vars lärare inte längre får examen från lärarhögskolan( beroende på att utbildningen inte vilar på vetenskaplig grund) känns inte som ett bra alternativ
    Håller med!!
  • Lady Dahmer
    senare än högstadiet?
    äh, jag har faktiskt aldrig träffat en enda antroposof som är så fanatisk. (med det sagt så förnekar jag givetvis inte att de inte finns, för de gör de såklart) dessutom så drivs de flesta waldorfskolorna tillsammans med föräldrarna och de flesta är faktiskt - tro't eller ej - vanliga människor precis som du och jag!

Waldorfskolornas pedagogik är grundade på antroposofin ja, men själva skolorna är ofta ganska befriade från det mest tokiga teorierna. Min man visste inte ens vem steiner var och då har han ändå gått nio år i skolan! *s*
  • alvaereva
    Lady Dahmer skrev 2010-06-16 20:51:40 följande:
    äh, jag har faktiskt aldrig träffat en enda antroposof som är så fanatisk. (med det sagt så förnekar jag givetvis inte att de inte finns, för de gör de såklart) dessutom så drivs de flesta waldorfskolorna tillsammans med föräldrarna och de flesta är faktiskt - tro't eller ej - vanliga människor precis som du och jag!

Waldorfskolornas pedagogik är grundade på antroposofin ja, men själva skolorna är ofta ganska befriade från det mest tokiga teorierna. Min man visste inte ens vem steiner var och då har han ändå gått nio år i skolan! *s*
    kanske därför du är positiv till waldorff
    Men sen är inte antisar så vanliga utanför Järna heller (i Sverige menar jag då). Några har väl emigretat upp till Näsåker och så finns det ett gäng utspridda lite varstans.
    Själv bor jag 20 minuter därifrån och min man kommer från en sådan familj.
    Så jo, jag vet att många antroposofer kan vara väldigt fanatiska. Ingen nämd - men inget glömt!!
  • Elinar

Jag vet av erfarenhet att debatten ofta blir hätsk mellan de som har goda erfarenheter av Waldorf och de som har dåliga. Därför rådde jag TS att själv åka och besöka den förskola/skola som var aktuell.

Jag har som sagt en son som gått på två Waldorf-skolor och två kommunala. Det gemensamma upplevelserna för de två kommunala skolorna var att han mådde sämre och sämre och halkade efter i ämne efter ämne utan att få hjälp, stöd eller uppbackning. Skolorna lade mest energi på att skylla ifrån sig (och på honom). På båda Waldorfskolorna har han haft turen att möta engagerade och intresserade lärare som sett honom som person, med svagheter och styrkor och som arbetat med honom där han var.

Där lärarna i de kommunala skolorna mest varit uppgtagna av att tala om för honom vad han inte kan och vad han gör för fel, har hans Waldorf-lärare uppmuntrat och lyft fram hans starka sidor och hittat ingångar till hur han ska kunna utvecklas inom de ämnen han har haft det jobbigt med.

Jag vet att det finns folk som inte trivts med att gå på / att deras barn gått på Waldorf-skolor. En del verkar ha fortsatt fast det inte passat och lägger nu mycket tid och energi på att skriva om sina upplevelser och uttrycka sin vilja att 'krossa Waldorfskolan'. När jag läser vad de skriver låter det helt fruktansvärt och jag kan bara beklaga dem. Deras berättelser stämmer på intet sätt med de upplevelser jag har. Därför sagt att det gott kan vara stor skillnad mellan skolor.

Jag skulle kunna skriva en hel bok om hur illa det varit för mig på min tid och för min son på hans tid i de kommunala skolorna. Jag vet att alla kommunala skolor inte är dåliga. De vi träffat på var det. Jag har gått vidare med mitt liv, men inte klarat av att låta min son fortsätta i skolor som bara krympt och nedvärderat honom.

Båda gånger har jag på försök låtit honom gå 'prov-vecka' på närmaste Waldorf-skola och därefter har han sagt själv att han vill flytta dit, trots långa resor på morgonen och långt avstånd till klasskamraterna.

När jag sett resultatet i ett lyckligare barn, med ett självförtroende som sakta men säkert återhämtar sig, som kommer hem och berättar om allt han lärt sig och upplevt, som inser att det är skillnad på slarvfel och tankefel, som går ut och ser på stjärnorna på natten när de läser om astronomi (nej inte astrologi, missförstånd), som själv ritat alla kartorna i geografin (med penna och kritor) och därför fått en känsla för hur de hänger ihop, som plötsligt tar itu med extauppgifter i sitt hat-ämne för att han fått vinkla det mot egna intressen, med lärare som kommunicerar klart och tydligt, om det svåra och det lätta, med föräldrar och elever, så ser jag att det varit de bästa beslut jag tagit för min sons utveckling och fortsatta liv.

• Danitra

Bara för att jag väljer en waldorfförskola så innebär inte det att jag kommer börja ge mitt barn antroposifisk medicin, slänga ut TVn eller bara gå i egenvävda bomullsklänningar.

Det är snarare så att vår vardag är så fylld av teknik, prestationsfokusering och stadsmiljö att jag ser förskolan som kompensatorisk.

Självklart har jag läst på om Steiner och antroposofin  eftersom jag vill veta var pedagogiken har sin grund. Och självklart är det mycket där som är helt uppåt väggarna galet men det tycker jag till och med många av waldorfpedagogerna! Det första min sons pedagog sa när vi var där på besök var att dom lägger stor vikt vid att vara helt fria från religion och så även den antroposofiska livsfilosofin när det gäller hur barnen påverkas. 

Det som dom verkligen fokuserar är på att skapa tid och rum för barnens lek och uppmuntra deras fantasi. Även om jag själv är långt ifrån "flummig" så tycker jag det är underbart att dom har så få färdiga leksaker utan istället får bygga med sin fantasi! Det är något vi tar bort från våra barn alldeles för tidigt!

Maten på förskolan är lagad på plats, vegetarisk och i princip helt ekologisk. Helt UNDERBART! Alla andra skolor runt om får nämligen sina luncher levererade från centralkök och jag har smakat den maten. Urk!

Men framförallt så fick vi ett helt underbart välkomnande när vi var på studiebesök! Hängivna pedagoger, mysig stämning, glada barn, ombonade lokaler. Till detta så har jag hört enbart bra om denna förskola från bekanta som är helt "normala" men ändå haft sina barn där. Och det är faktiskt det absolut viktigaste!

• MalinEddie
    senare än högstadiet?

Håller helt med.
  • alvaereva

Jamen dåså!
    Sålänge alla är nöjda med sina val är det ju jättebra!

Sen kan jag nog hålla med om att det är skillnad på waldorff beroende på vart det är.
    Den som är häromkring är väldigt bokstavstroende och har rätt stark anknytning till antroposofin och dess galenskap.
    Min systerdotter gick på waldorffdagis och jag vet att hon var väldigt nöjd. Dock går hon i kommunal skola nu och trivs med det också.

Men bara så ni vet, jag vet några stycken som säger att dom är waldorfflärare, och dom har gått typ en sommarkurs eller en ettårig utbildning... Det är lite skillnad på utbildningarna, och särskilt eftersom det inte går att utbilda sig till waldorfflärare på ett vanligt universitet eller högskola eftersom deras utbildning inte vilar på vetenskaplig grund.

Pastell, fårskinnsfällar och kottar låter ju mysigt vid första anblick.. Men hur ser ni på det faktum att lärarna inte har någon ordentlig utbildning? Särskilt med tanke på att det är dom som ska lära barnen allt då det inte finns läroböcker?

Självklart är det jätteviktigt att barnen tas omhand, att man anpassar utbildningsgraden till deras nivå och att alla barn blir sedda. Jag undrar vad det är för kassa skolor ni gått på egentligen?
    Och om skolan nu inte uppfyller kraven, varför inte gå vidare med det då? Pränta ut läroplanen, stryk under bristerna och ge till rektorn?  (det har jag gjort på min dotters dagis och därefter är allt bra!) Tar man bara barnen därifrån varje gång man inte är nöjd finns ju ingen chans för skolan att bli bättre då det inte sätts samma krav på dom.

• Lady Dahmer
    Danitra skrev 2010-06-16 23:37:11 följande:
    Bara för att jag väljer en waldorfförskola så innebär inte det att jag kommer börja ge mitt barn antroposifisk medicin, slänga ut TVn eller bara gå i egenvävda bomullsklänningar.

Det är snarare så att vår vardag är så fylld av teknik, prestationsfokusering och stadsmiljö att jag ser förskolan som kompensatorisk.

Självklart har jag läst på om Steiner och antroposofin  eftersom jag vill veta var pedagogiken har sin grund. Och självklart är det mycket där som är helt uppåt väggarna galet men det tycker jag till och med många av waldorfpedagogerna! Det första min sons pedagog sa när vi var där på besök var att dom lägger stor vikt vid att vara helt fria från religion och så även den antroposofiska livsfilosofin när det gäller hur barnen påverkas. 

Det som dom verkligen fokuserar är på att skapa tid och rum för barnens lek och uppmuntra deras fantasi. Även om jag själv är långt ifrån "flummig" så tycker jag det är underbart att dom har så få färdiga leksaker utan istället får bygga med sin fantasi! Det är något vi tar bort från våra barn alldeles för tidigt!

Maten på förskolan är lagad på plats, vegetarisk och i princip helt ekologisk. Helt UNDERBART! Alla andra skolor runt om får nämligen sina luncher levererade från centralkök och jag har smakat den maten. Urk!

Men framförallt så fick vi ett helt underbart välkomnande när vi var på studiebesök! Hängivna pedagoger, mysig stämning, glada barn, ombonade lokaler. Till detta så har jag hört enbart bra om denna förskola från bekanta som är helt "normala" men ändå haft sina barn där. Och det är faktiskt det absolut viktigaste!
    precis så tänker vi också. Precis! *tummen upp*

Jag är gravid nu och det MVC jag valt är Vidarkliniken, ett antroposofiskt mvc. När jag bytte från mitt gamla vanliga dit så frågade de, efter det sedvanliga välkommen hit, varför jag valt dem. Jag svarade att jag inte är antroposof och att jag har stor tillit till läkarvetenskapen. (aj löv sjukhus liksom) MEN att jag vill ha en bit av den andra sidan också, för att skapa balans. För att jag faktiskt tror att det finns flera perspektiv och att jag gärna vill ta del av det.

Jag är supernöjd. Det är annorlunda ja, men jag lever ju i en modern värld med tillgång till allt det andra moderna och "riktiga" så jag går ju inte miste om nåt. Och nu har jag valt att nästa barn ska tillhöra vidarklinikens BVC också. Jag sitter ofta i deras väntrum när jag ska träffa BM och tycker stämningen är så otroligt avslappnande och skön bland de föräldrar som går där.
Svar på tråden Waldorf-skola?