Danitra skrev 2010-06-16 23:37:11 följande:
Bara för att jag väljer en waldorfförskola så innebär inte det att jag kommer börja ge mitt barn antroposifisk medicin, slänga ut TVn eller bara gå i egenvävda bomullsklänningar.
Det är snarare så att vår vardag är så fylld av teknik, prestationsfokusering och stadsmiljö att jag ser förskolan som kompensatorisk.
Självklart har jag läst på om Steiner och antroposofin eftersom jag vill veta var pedagogiken har sin grund. Och självklart är det mycket där som är helt uppåt väggarna galet men det tycker jag till och med många av waldorfpedagogerna! Det första min sons pedagog sa när vi var där på besök var att dom lägger stor vikt vid att vara helt fria från religion och så även den antroposofiska livsfilosofin när det gäller hur barnen påverkas.
Det som dom verkligen fokuserar är på att skapa tid och rum för barnens lek och uppmuntra deras fantasi. Även om jag själv är långt ifrån "flummig" så tycker jag det är underbart att dom har så få färdiga leksaker utan istället får bygga med sin fantasi! Det är något vi tar bort från våra barn alldeles för tidigt!
Maten på förskolan är lagad på plats, vegetarisk och i princip helt ekologisk. Helt UNDERBART! Alla andra skolor runt om får nämligen sina luncher levererade från centralkök och jag har smakat den maten. Urk!
Men framförallt så fick vi ett helt underbart välkomnande när vi var på studiebesök! Hängivna pedagoger, mysig stämning, glada barn, ombonade lokaler. Till detta så har jag hört enbart bra om denna förskola från bekanta som är helt "normala" men ändå haft sina barn där. Och det är faktiskt det absolut viktigaste!
precis så tänker vi också. Precis! *tummen upp*
Jag är gravid nu och det MVC jag valt är Vidarkliniken, ett antroposofiskt mvc. När jag bytte från mitt gamla vanliga dit så frågade de, efter det sedvanliga välkommen hit, varför jag valt dem. Jag svarade att jag inte är antroposof och att jag har stor tillit till läkarvetenskapen. (aj löv sjukhus liksom) MEN att jag vill ha en bit av den andra sidan också, för att skapa balans. För att jag faktiskt tror att det finns flera perspektiv och att jag gärna vill ta del av det.
Jag är supernöjd. Det är annorlunda ja, men jag lever ju i en modern värld med tillgång till allt det andra moderna och "riktiga" så jag går ju inte miste om nåt. Och nu har jag valt att nästa barn ska tillhöra vidarklinikens BVC också. Jag sitter ofta i deras väntrum när jag ska träffa BM och tycker stämningen är så otroligt avslappnande och skön bland de föräldrar som går där.