• ninan

Waldorf-skola?

Hej! Ställde denna fråga på allmänna rubriker, men fick inget svar, kanske någon här vet något om Waldorf skola? Flummigt? Utvecklande? Bu eller bä? Hur blir det om man vill byta skola senare till "vanlig"? Om någon har barn som går eller har gått själv, jag vill veta så mycket som möjligt! {#lang_emotions_kiss}

• Svar på tråden Waldorf-skola?
  • ninan
    Danitra skrev 2010-05-12 00:16:18 följande:
    Åh, jag har precis samma funderingar! Särskilt angående förskolan! Lägger till i favoriter!
    Åh! Inte ensam! Tyvärr verkar det inte vara så vanligt? Jag kan läsa all möjlig info på nätet men tänkte kanske att någon kanske hade någon erfarenhet?
  • Danitra
    ninan skrev 2010-05-15 22:17:28 följande:
    Åh! Inte ensam! Tyvärr verkar det inte vara så vanligt? Jag kan läsa all möjlig info på nätet men tänkte kanske att någon kanske hade någon erfarenhet?
    Alla Waldorfföräldrar kanske har ratat datorer helt!
  • bomullshuve

Jag känner mig mycket positiv till förskolorna, men jag är mer osäker på skolorna om jag ska vara ärlig...

• Elinar

Vi har mycket goda erfarenheter av Waldorfskolan, min äldsta son har gått i två olika, 2,5 år i den ena och snart ett år i den andra (han har gått i två vanliga skolor först, men vi har båda gånger bytt till Waldorf med lyckat resultat). Han småsyskon gick i Waldorf-förskola innan vi flyttade.

Det som är viktigt att veta är att de är väldigt personberoende eftersom man bara har en fröken som man förhåller sig till hela tiden. Tråkigt om man fungerar dåligt ihop med den personen.

Åk till den aktuella skolan och hälsa på! Ställ massor av frågor till fröknar och föräldrar som har sina barn där och känn efter om du tror att du och ditt barn kommer att trivas. De brukar ofta ha öppet hus eller infomöten, åk dit, ställ frågor och känn dig för. En del känner det som att komma hem, 'Åh, tänk om jag fått gå i en sådan här skola, här finns föräldrar som jag kan kommunicera med, vad underbart om mitt barn får vara här' medans andra känner att det inte alls passar dem. Jag tror att du kommer att märka om den skolan passar er eller inte.

Vad gäller datorer växlar inställningen väldigt mellan skolor (och ibland även mellan lärare på en del skolor). På min sons nuvarande skola uppmuntras han att ha med sin pc på skolan (han har skrivproblem) och skriva sina hemuppgifter på den, de har ofta projektarebeten där de ska finna information på internet och vi får veckobrevsutskick och läxplaner på e-mail. På andra skolor vet jag att de har varit och kanske fortfarande är mer 'restriktiva' eller 'skeptiska' till 'moderniteter'.

Nu har jag inte skrivit något om pedagogiken eller erfarenheter vi har haft, kanske för att fokusera på det viktigaste - din egen upplevelse och känsla för just den skolan och de personer som är där.

Lycka till! 

• malung86

Jag gick gymnasiet på en Waldorfskola.
    Pedagogiken är bra tycker jag, då jag har svårt att lära mig genom att läsa.
    Man fick levande berättelser från lärarna, det gjorde det lättare att lära.

Ett minus var att man skulle göra många häften med bilder och jag är dålig på att måla och av någon anledning kunde man få kritik för det. Men det kan ju bero på de specifika lärarna.

På den skolan fanns en dator.

Hela min familj har varit engagerad i Waldorf sedan min äldre syster började där i fyran.

• ninan

Tack för era erfarenheter! Ja, bästa sättet att veta något är väl att göra studiebesök på just den skolan! Än är hon bara 5 år, men tiden går ju fort... Förvånad

• Danitra
    alvaereva skrev 2010-06-15 15:38:40 följande:
    Läs och begrunda Obestämd
    Fast nu pratar jag om en förskola och inte en skola. Viss skillnad anser jag.
Svar på tråden Waldorf-skola?