Inlägg från: Hercule |Visa alla inlägg
  • Hercule

Jag skäms

Dålig smak är inte straffbart och ska inte heller vara det. Jag gillar inte konstverket men det är inte i närheten av samma storleksordning på ogillande som det jag känner inför en del av de reaktioner det har fått.  Protester som inte innehåller hot eller våld är såklart ok, de omfattas ju också av yttrandefriheten. 

Men de som tror att det är ok att hota och attackera har inte fattat vad yttrandefrihet går ut på. 
    Från vissa är en förolämpning den bästa komplimang man kan få!
  • Hercule
    JTA skrev 2010-05-18 10:52:40 följande:
    Givet att du nu tänker på Vilks rondellhund är det dessutom inte relevant av fler än ett skäl att du inte gillar konstverket. Muslimerna på föreläsningen blev som galna när Vilks visade Sooreh Heras film Allah ho gaybar, som ämnar sätta fokus på homosexuellas situation i islamiska länder, speciellt hennes hemland Iran. Alltså ingen "onödig" provokation utan ett tämligen brännande dagsaktuellt ämne. Detta kunde inte de närvarande muslimerna tåla.
    Jag tycker inte att det spelar någon roll ifall provokationen är onödig eller inte, vem är det som ska göra den bedömningen? Yttrandefriheten följer samma lagar iallafall, det är inte ok att reagera med hot och våld på grund av vad någon har sagt. 
    Från vissa är en förolämpning den bästa komplimang man kan få!
Svar på tråden Jag skäms