Stöd till föräldrar med prematura barn
Jag spånar loss, så får du avgöra vad som är rimligt och vad som kan passa din vän... hann hon/de förbereda sig något för att barnet skulle komma tidigt hann de kanske packa med sig det viktigaste, men gick allt väldigt fort kanske de behöver hjälp med att lösa en del saker.
Det ser dessutom lite olika ut på olika sjukhus vad gäller om man får bo med sitt barn eller måste åka mellan hemmet och sjukhuset - det gör ju stor skillnad förstås.
På vissa sjukhus är det lätt att ordna mat till föräldrarna, på andra måste föräldrarna fixa det på egen hand. Det är verkligen jätteviktigt att de får i sig mat, för det tar otroligt mycket energi att vårda sitt lilla, lilla barn med allt vad det kan innebära beroende på barnets tillstånd. Kolla om du kan stötta med sådana praktiska saker... Mat hemma, eller mat tilll dem på sjukhuset...?
Jag blev otroligt glad så fort det dök upp post eller hälsningar i form av blommor, nallar, prematurkläder, en påse med tidningar, godis och några små rader...
Har de långt att åka mellan hemmet och sjukhuset, har de bil eller kan du erbjuda skjuts?
Behöver de hjälp med inköp av småprylar som deo, shampoo, strumpor, underkläder, handtvättmedel, block och penna... om de bor kvar på sjukhuset alltså? Vi hade turen att ha mina föräldrar nära så min man åkte dit vår smutstvätt.
Har de kamera, laddare till den och laddare till sina mobiler?
Kanske kommer på mer...