• lookie

Stöd till föräldrar med prematura barn

Hej
    Jag har en vän som nu fått sitt andra barn i vecka 24.
    Vad är bra att tänka på när man vill var ett stöd och hjälp?
    Vad kan man göra, säga?!
    Tacksam för råd.

• Svar på tråden Stöd till föräldrar med prematura barn
  • KatjaKaj

Jag fick själv min dotter i vecka 24 för snart ett år sedan.
    Det jag blev gladast över var när folk skickade ett litet men enkelt sms.
    Där dom skrev att man fanns i deras tankar och att man bara kunde ringa om det var något.

Oftast orkade jag inte prata med någon men det var ändå skönt att veta att det fanns folk om jag skulle ångra mig.

Annars kan du bara lyssna, låt henne spy av sig.
    Skicka ett roligt/fint vykort till sjukhuset (om hon nu bor på ett sjukhus).
    Det är ju många veckor hon har framför sig på sjukhus så lite tidningar och annat som kan skringra tankarna är alltid bra.

• Mama Li

Jag spånar loss, så får du avgöra vad som är rimligt och vad som kan passa din vän... hann hon/de förbereda sig något för att barnet skulle komma tidigt hann de kanske packa med sig det viktigaste, men gick allt väldigt fort kanske de behöver hjälp med att lösa en del saker.

Det ser dessutom lite olika ut på olika sjukhus vad gäller om man får bo med sitt barn eller måste åka mellan hemmet och sjukhuset - det gör ju stor skillnad förstås.

På vissa sjukhus är det lätt att ordna mat till föräldrarna, på andra måste föräldrarna fixa det på egen hand. Det är verkligen jätteviktigt att de får i sig mat, för det tar otroligt mycket energi att vårda sitt lilla, lilla barn med allt vad det kan innebära beroende på barnets tillstånd. Kolla om du kan stötta med sådana praktiska saker... Mat hemma, eller mat tilll dem på sjukhuset...?

Jag blev otroligt glad så fort det dök upp post eller hälsningar i form av blommor, nallar, prematurkläder, en påse med tidningar, godis och några små rader...

Har de långt att åka mellan hemmet och sjukhuset, har de bil eller kan du erbjuda skjuts?

Behöver de hjälp med inköp av småprylar som deo, shampoo, strumpor, underkläder, handtvättmedel, block och penna... om de bor kvar på sjukhuset alltså? Vi hade turen att ha mina föräldrar nära så min man åkte dit vår smutstvätt.

Har de kamera, laddare till den och laddare till sina mobiler?

Kanske kommer på mer...

• Cocco

Tidningar eller något att göra för det är rätt tråkigt på neo. Och ett sms är guld värt.

• Katarina76

Skicka en present till sjukhuset eller hem till dem. Även sms som man inte behöver svara på är uppskattat. När vi var på neo orkade vi inte ringa runt och uppdatera alla hela tiden, så vi valde ut en vän som fick vara "sambandscentral" för övriga vänner.

Kolla om de vill ha någon praktisk hjälp med det första barnet, husdjur mm. Matlådor var guld värda att få om de inte har någon bra sjukhusmat.

• lookie

Hej och tack till er alla som svarar, fortsätt gärna ge mig tips det är alltid bra att ha.
    Som följdfråga, det är inte så att man känner att man bli påhoppad om man skickar ett tanke sms då och då eller? För man vill ju abslout inte vara i vägen.
    Sedan tänkte jag just på prematura kläder och presenter, är detta något man uppskattar eller känns det jobbigt att få när framtiden är oviss? Har prematura bebisar på sig kläder regelbundet även i kuvös eller värmebädd?!

• saja08

Jag låg bara inne i 6 dagar med sonen innan vi fick åka hem med hemsjukvård. Jag blev glad för alla sms och tidningarna, min man kom med dagstidningen varje dag samt kläder till mig och till sonen.

• Mama Li

TS, jag tolkade hälsningar och presenter som att våra vänner menade utgick från att allt skulle gå väl. Först var det svårt att när folk gratulerade, men jag kom fram till att det hade känts utan hopp och tro om det inte kommit hälsningar. Sms är ju inte så påträngande, men även post -ett vykort eller så. Kanske måste man inte skriva just "grattis", mer välkommen, lyckönsningar etc. Jag blev så otroligt glad av alla hälsningar, varma tankar, det betydde enormt att känna att folk hade oss i sina tankar, men. Barnen har inte kläder på sig till en början, ej i kuvös eller värmebädd, ej heller vid sk känguruvård - hud mot hud. Alla är ju olika så jag vet inte hur din vän vill ha det, men jag hoppas mina svar är till hjälp.

Svar på tråden Stöd till föräldrar med prematura barn