• southernbelle

Du som INTE har ditt barn på dagis

Detta är en fråga till er som är hemma med ett barn som är över 16 månader på heltid (alltså inget dagis, dagmamma, släkting som hjälper till osv).

Hur ser era dagar ut? Jag är hemma med min son som är 17 månader och jag har börja tycka att det är svårt att aktivera honom om dagarna. Han är ingen pyssel kille och sitter inte stilla mer än några sekunder.
    Vi gör en större aktivitet per dag (lekparken, öppna förskolan, zoo, mammagrupp, stranden osv), men det är ändå ganska många timmar som jag känner att vi bara går här hemma och jag känner dåligt samvete för att han blir lätt uttråkad.
    Känner ni igen er? Är det bara mitt barn som blir lätt uttråkad av att vara hemma?

Så här ser ofta våra dagar ut.

5.00-8.00 går upp, leker, tittar en liten stund på tv, frukost
    8.00 - 12.00 vardagliga sysslor som tvätt, disk, städ, varvat med att försöka underhålla ett rätt så uttråkat barn
    12.00- 13.30 sova
    13.30 - 18.00 aktivitet
    18.00- 19.30 middag, bad, lek med pappa
    19.30- 20.00 god natt

Så klart får även barnet mat mellan varven

Hur ser det ut hemma hos er?

• Svar på tråden Du som INTE har ditt barn på dagis
  • lövet2

Tja, när min yngsta var 1½ år, så var det senhöst och inte så kul att vara ute. Men det var frukost först förstås. Sedan fixade jag i köket medan hon lekte med sina grejor där. Kanske jag slängde i en tvätt, och då följde hon med. Hon var liksom i närheten av mig men lekte själv.
    Sedan drog vi i väg och handlade, hälsade på någon, gick till ÖF eller något. Hem för lunch och sedan kom storebror från skolan. Oftast hade han en kompis med sig, och då gillade dottern att kolla vad de gjorde. Annars så lekte hon själv och sade till om hon ville ha hjälp med något. Var det väder, så gick vi ut, men annars gillade hon att hjälpa mig med hushållsarbetet (särskilt att diska! ).
    Matlagningen var tråkig, men då brukade jag ta fram något pussel eller några böcker som hon kunde pyssla med.
    Middag, och efter middagen var det alltid något storasyskon som lekte med henne en stund medan jag plockade undan (maken veckopendlade och kom bara hem på helgerna).

Ungefär så. Jag såg till att vi alltid träffade folk under dagen, även om det bara var på bibblan eller ICA, och så var vi ute åtminstone ett kortare pass. Men det underlättade förstås med en hög storasyskon ...

• southernbelle

Lövet2, tack för inlägg. Dina dagar såg ungefär ut som våra. Mitt barn har så svårt att pyssla själv så ofta blir det att han hänger mig i hasorna hela förmiddagarna och så får jag dåligt samvete. Fast när jag lägger dom vardagliga sysslorna åt sidan för att leka med honom (läsa böcker, pyssel, osv) så är han inte ett dugg intresserad utan går därifrån. Det är som att han bara är helt nöjd när vi är ute på aktiviteter. Det kommer en lillasyster till sommaren så jag hoppas att han kommer tycka det blir roligare med lite mer barn sällskap

• Tårtsmulan

Att ha "tråkigt" är faktiskt viktigt för ett barn, det är då det hinner utveckla sin kreativitet och hitta på egna lekar (eller hyss). Trumset av kastruller, båtrace i handfatet...

• southernbelle
    Tårtsmulan skrev 2010-05-11 17:06:14 följande:
    Att ha "tråkigt" är faktiskt viktigt för ett barn, det är då det hinner utveckla sin kreativitet och hitta på egna lekar (eller hyss). Trumset av kastruller, båtrace i handfatet...
    Grejen är att mitt barn hittar inte på några hyss och jag försöker ge honom frihet att hitta på saker själv. Är vi ute eller bland folk så är det inga problem, men hemma så verkar han kreativitet dö ut
    Är du hemma med ditt barn på heltid?
  • ElinC

Hej!
    Jag håller precis på att skola in min stora på dagis. Han är 3,5 år och har varit hemma med mig, heltid...
    Han har varit med på det jag gjort och han har fått olika uppgifter, det kan roa en liten länge att få springa runt huset med en skurmopp, eller fylla tvättmaskinen. Öppna förskolan är det enda vi har gått på två dagar i veckan och så har vi träffat kompisar med barn vissa dagar för att fylla ut lekbehovet. Mer än så behövs inte.

• nnx

Jag är hemma med min treårige son.

Vi går upp när vi vaknar.  Vi planerar väldigt sällan in något utan gör vad vi känner för. Han leker rätt mycket själv och då kan jag pula hemma eller bara sätta mig i samma rum som han är i och skriva/läsa. På eftermiddagen går vi ut om det inte är oväder för då kommer hans kompisar (en del från sina dagis) till vår lekplats. Mellan 18.30- 19.30 kommer hans pappa hem och då äter vi tillsammans. Efter det leker sonen och maken medan jag har egentid, tex sticker iväg till gymmet eller sitter vid datorn. När sonen börjar bli trött är det vällingdags, badrumsbestyr och sen i säng.
    Vi kan exempelvis ta tåget till Malmö/Köpenhamn och vara där en dag, cykla till stan/nån lekplats/mataffär/konsthallen/biblioteket, baka, läsa (nuförtiden gillar han att berätta/läsa för mig), bygga koja, gå/han cyklar på sin trehjuling en runda i närområdet, pussla, utföra diverse experiment, leka med ordlappar, kolla på tv, leka med leklera, måla/rita/klippa/pyssla/tillverka saker, ha gympa/dansa, han älskar att hålla på med magic stickers, bygga/köra med sin tågbana, bygga med smålego, sitta i soffan vid fönstret och titta ut på allt som händer, vara i sitt  tält och göra ingenting, ha rollspel med mig eller mellan sina leksaker...listan kan göras lång. Öppna förskolan har tyvärr flyttat så där är vi väldigt sällan.
    Jag har alltid låtit honom leka/vara rätt mycket "själv" dvs jag sitter inte bredvid honom men har uppsikt och många gånger har han inte gjort nånting och varit uttråkad emellanåt . Mycket pga att jag inte vill servera honom idéer och aktiviteter som jag tror att han gillar hela tiden utan låta honom komma på vad han vill och vad han kan göra. Det har lett till att han har blivit otroligt påhittig och dessutom gärna sitter och gör ingenting för att varva ner.
  • IsaCMoJs

Jag och min man har jobbat 64% natt båda två sedan dottern var 8,5 månad för att hon ska slippa gå på dagis... Eftersom att vi då har ungefär likamånga dagar som vi är ensam med dottern så är det olika vi gör tillsammans med henne... Jag är extremt social och hatar att vara hemma och bara glo så vi brukar fara till ÖF när tiden finns annars så blir det att handla eller bara vara ute och leka. Häromdagen fick hon även hjälpa mig att diska och det var kul för oss båda!

Mamma till Moa 081216
  • Shmone

Mina barn har varit hemma tills dom fyllt tre år ungefär. Just nu är yngsta 2½ år och hon kommer att börja på förskola först strax innan hon fyller fyra.

Jag har aldrig upplevt nåt större behov av att aktivt aktivera barnen. Dom har redan från början lärt sig leka ganska självständigt. Och inte har de blivit särskilt uttråkade heller. Dom leker bredvid, härmas, vill hjälpa till, kommenterar osv.

Är jag i köket så är hon i köket, är jag i tvättstugan så är hon med där. Om jag går ut i trädgården o hänger tvätt så följer hon med o leker med uteleksakerna där tills jag är klar - alternativt står på en stol vid altandörren och målar spott på fönstret (fräscht!?!) Annars går hon mest bara kring här hemma och fipplar på med sina leksaker.. målar, leker, grejar med enkla pussel, tittar i böcker, sjunger...

Pyssel och mer organiserade lekar har kommit med åldern.. såsom pussel, bokstavsinlärning, och leka med lego, pärlor osv.

Sen går vi ut en lång promenad varje dag i samband med att vi ska hämta de äldre barnen. Nu när jag är höggravid orkar jag inte så mycket så nu är vi mest hemma. Men annars är hon ju med mig ut o handlar, fikar i parken, hälsar på vänner osv.

Dock ska erkännas att det var svårare för mig att fördriva tiden och få dagen tillräckligt varierad när de två äldsta var små. Som det är nu så är det bara halva dagen som minstingen behöver aktiveras. För när dom andra två kommer hem vid tvåtiden så är det sen full fart resten av dagen. Då går det av sig själv.

• southernbelle

Tack för era svar! Vad kul att det är flera som är hemma med sina barn. Vi alla verkar göra ungefär samma saker med våra barn. Jag hoppas att mitt barn kommer bli lite bätrre på att aktivera sig själv.

• Shasti

Vi försöker gå med dottern som är snart 2 år på öppna förskolan åtminstone 2-3 dagar i veckan, nu när det är fint är vi mycket ute och leker, annars är vi ändå ute minst 1 timme varje dag eftersom hon inte kan sova middag annat än i vagn. Går ibland på andra aktiviteter som att titta på djur, gå på barnsång/dans osv. Hemma leker vi med alla hennes leksaker, tittar på barnprogram eller video, ritar, igår bakade vi...

• Siranbiran

Är hemma med våra barn som är snart 4 och 8 år. Min store går såklart i skolan på dagarna medans jag och min pojke går på öppna förskolan, lekplatser, bondgården m.m. Våra barn har aldrig gått på vanlig förkskola och jag ska inte börja jobba förrens han börjar skolan

• Hemmaföräldern

5.00-8.00 går upp, leker, tittar en liten stund på tv, frukost
    8.00 - 12.00 vardagliga sysslor som tvätt, disk, städ, varvat med att försöka underhålla ett rätt så uttråkat barn  
    12.00- 13.30 sova
    13.30 - 18.00 aktivitet 
    18.00- 19.30 middag, bad, lek med pappa
    19.30- 20.00 god natt

Hej!

Funderar på om du inte kunde lägga in ett besök på öppna förskolan där på förmiddagen?
    Och sedan kanske du skulle kunna bjuda hem någon annan hemmaförälder på eftermiddagen för lek eller så går ni ut i parken?

Det är bra med rutiner och för dig som vuxen är det också skönt att ha ett nätverk omkring och prata jobb (hemmajobb) med andra för att få råd och tips i föräldrarskapet. :)

• Hemmaföräldern
    southernbelle skrev 2010-05-13 14:15:19 följande:
    Tack för era svar! Vad kul att det är flera som är hemma med sina barn. Vi alla verkar göra ungefär samma saker med våra barn. Jag hoppas att mitt barn kommer bli lite bätrre på att aktivera sig själv.
    Ett bra tips för att lära ett barn att aktivera sig själv är att sitta med en stund och påbörja en lek. Sedan är det bra att ha ett lekställe nära där man själv är. Barn vill inte sitta ensamma i sitt rum :)

Duplo lego har varit kul för oss och så har vi haft alla leksaker sorterade i olika lådor. Det blir mer spännande då att börja leka och ta fram sakerna. Ibland kan man ta bort en låda med saker och ersätta med något annat. Sedan byter man och de saker som varit borta blir jättespännande igen. 
Svar på tråden Du som INTE har ditt barn på dagis