• TheMother

Ang. mammaledighet med 9 månaders: för tidigt att återvända till arbetet!

Det är inga svårigheter att neka jobbet. Du har rätt att vara hemma med henne tills hon är 1.5 år. Så länge du söker ledighet minst 2 månader före så kan de inte neka.
    När hon väl är 1.5 år har du rätt att vara ledig ännu längre, så länge du kan plocka ut föräldrapenning 5 dagar/vecka.
    Jag skulle absolut sätta barnet i första hand. De är bara små en gång!

Hur ska du dessutom göra med omsorg av barnet om det tar minst 1 år att få plats, du kan ju inte lämna henne hemma själv precis.

Mamma till Anton 080920
  • TheMother
    Tid för barn 75 skrev 2010-05-11 19:30:34 följande:
    Jag känner som du Leahh.Hur länge var du hemma Leahh?
    Jag var hemma tills sonen var ca 15 månader, sen tog pappan över i 4 månader och nu är jag hemma igen med honom. Han kommer vara ca 23 månader när han skolas in på förskolan.
    Med mitt jobb har det inte varit några problem alls att vara ledig, men sen jobbar jag också inom kommunen som "resursare" inom förskolan (resursare  är typ lika som pool, täcker in när någon är sjuk/ledig på utbildning osv), så med dagens sparkrav är de väl snarare glada så länge de slipper betala ut lön till mig.

Men jag förstår dig, man vill ju förstås inte vara hemma och sen inte alls vad som händer med ens tjänst när man är borta osv. Dock, att sätta en 9-månaders på förskola skulle jag personligen inte klara.
    Mamma till Anton 080920
Svar på tråden Ang. mammaledighet med 9 månaders: för tidigt att återvända till arbetet!