• Tid för barn 75

Ang. mammaledighet med 9 månaders: för tidigt att återvända till arbetet!

Jag är mammaledig med min 9 mån dotter som blev till genom ivf.  Jag hade tänkt vara föräldrarledig tills dottern är 1,5 år, men arbetet vill att jag är tillbaks till hösten. Sambon tar ut sina 60 dgr, men ej fler. Jag vill uppleva vår dotters framsteg och utveckling, hennes närvaro och vår tid tillsammans så långt det går. Njuta av varje sekund.  Det är ju så kort tid och ändå får hon ju börja i förskola tidigt nog… Men så är det arbetet och förskoleplats som gör det hela komplicerat. Det är svårt att få plats i området och det kommer dröja minst ett år innan hon får plats i närheten.  Måste acceptera den plats vi får, även om det blir 4 mil härifrån. Jobbet vill ha mig tillbaka till hösten och jag har svårt att neka. Det känns så sorgligt att sätta dottern i förskola när hon är så liten. Och som vi kämpat för ett barn. Eventuellt kommer vi försöka börja planera ett barn till till hösten. Vad tycker ni att jag/vi ska göra?

• Svar på tråden Ang. mammaledighet med 9 månaders: för tidigt att återvända till arbetet!
  • TheMother

Det är inga svårigheter att neka jobbet. Du har rätt att vara hemma med henne tills hon är 1.5 år. Så länge du söker ledighet minst 2 månader före så kan de inte neka.
    När hon väl är 1.5 år har du rätt att vara ledig ännu längre, så länge du kan plocka ut föräldrapenning 5 dagar/vecka.
    Jag skulle absolut sätta barnet i första hand. De är bara små en gång!

Hur ska du dessutom göra med omsorg av barnet om det tar minst 1 år att få plats, du kan ju inte lämna henne hemma själv precis.

Mamma till Anton 080920
  • Tid för barn 75

Är medveten om de 2 mån gränsen innan, men har ett samvete som säger att jag borde meddela tidigare (för godtrogen mot jobbet kanske). Vet även att man enligt lag kan vara hemma tills barnet är 1,5 år. Och man måste ta ut minst 5 dgr/v från det att barnet är 1 år, vilket blir till hösten.

Vi kommer få dagisplats till henne till hösten, men det blir längre bort (inte smidigt alls)... Måste acceptera platsen, annars stryks de ursprungliga valen. Dåligt va! Helt katastrofalt, enligt min mening. Nästan så man funderar på att kämpa så det ryker för att skaffa ett syskon (vilket vi absolut tänkt oavsett), mycket också med tanke på att jag har svårt att bli gravid. Är 35 år så jag är heller inte så ung längre.

Fler synpunkter?

• Tow2Mater

Ditt arbete finns väl kvar enligt lag, men hur är det, är de enligt lag skyldiga att erbjuda samma arbetsuppgifter?

• Tid för barn 75

Jag känner som du Leahh.Hur länge var du hemma Leahh?

Vet inte säkert hur det är med det, men det är klart att om man minskar ner sin arbetstid så kan man väl inte riktigt räkna med samma uppgifter i samma utsträckning.

• Tid för barn 75

Pen: Vet inte säkert hur det är med det, men det är klart att om man minskar ner sin arbetstid så kan man väl inte riktigt räkna med samma uppgifter i samma utsträckning.

• TheMother
    Tid för barn 75 skrev 2010-05-11 19:30:34 följande:
    Jag var hemma tills sonen var ca 15 månader, sen tog pappan över i 4 månader och nu är jag hemma igen med honom. Han kommer vara ca 23 månader när han skolas in på förskolan.
    Med mitt jobb har det inte varit några problem alls att vara ledig, men sen jobbar jag också inom kommunen som "resursare" inom förskolan (resursare  är typ lika som pool, täcker in när någon är sjuk/ledig på utbildning osv), så med dagens sparkrav är de väl snarare glada så länge de slipper betala ut lön till mig.

Men jag förstår dig, man vill ju förstås inte vara hemma och sen inte alls vad som händer med ens tjänst när man är borta osv. Dock, att sätta en 9-månaders på förskola skulle jag personligen inte klara.
    Mamma till Anton 080920
  • Angel73

Följ ditt hjärta annars kommer du ångra dig, ditt barn behöver dig mer än ditt jobb och har du möjlighet så var hemma så länge du kan.
    Hade du tänkt vara hemma mycket längre än till hösten? eller kan du tacka ja till platsen och betala för den utan att utnyttja den om det bara handlar om några månader.
    Eller kan du vara hemma tills du får en ny plats om du ställer dig på kö igen?

Jag hade satt mitt barn främst och sagt att du vill vara hemma lite längre

• Dixie

i vår kommun har man rätt att vänta 3 månader från man fått förskoleplats tills man skolar in ( man får dock betala för platsen) - det kan kanske vara ett alternativ, för att veta att ni har en plats.

om du går tillbaka till jobbet, måste du jobba 100%? - du kan kanske komma tillbaka på mindre tid - då blir jobbet nöjda, du får möjlighet att spendera mer tid med dottern

inte lätt att få i hop "livspusslet"

• Tid för barn 75

Jag vet inte riktigt vad förskoleplats kostar, men tror att det ligger runt 1200-1500sek/mån? Känns tight med tanke på den redan strama ekonomin, men visst vill man göra allt för att kunna vara hemma åtminstone tills dottern är nästan 1,5 år (jan).

Ja, jag tror att ni börjar övertyga mig. Det känns som man kastar in henne för snabbt redan vid 1 år. Några månader till skulle göra det lite lättare i alla fall. Det är dessutom nu hon börjar bli mer en liten person som utvecklas och det är så roligt att vara med. Jag kommer minska ner arbetstiden med åtminstone 1/4 del. Har dessutom lång resväg till jobbet, så egentligen borde jag se mig om efter ett mer närbeliggande arbete (många små saker att lösa här, som ni märker....)

Det är inte lätt men livet är kort och det gäller att njuta av tid tillsammans. Som ni säger, så kommer jag nog att ångra det annars.

Svar på tråden Ang. mammaledighet med 9 månaders: för tidigt att återvända till arbetet!