Jag är präst i svenska kyrkan, har ni frågor om dop så ställ dem gärna till mig så svarar jag så gott jag kan
En lite konstig fråga. Jag skulle verkligen vilja ha dop i en särskilld kyrka som betyder mycket för mig här i min kommun men dom erbjuder endast dubbeldop o jag vill verkligen ha ett eget dop! plus att vi kommer o bli ca 80-90 personer. Så min fråga e om jag kan erbjuda mig att "köpa" ut den andra platsen för typ 1000kr eller e det oförskämt? vad jag tycker jag har fått uppfattningen om e att en kyrka alltid e i behov av pengar men det kanske jag missuppfattat... men skulle verkligen vilja ha ett eget dop i just den kyrkan! :)
Tack på förhand :)
//Madeleine
Olika församlingar har olika policy rörande detta med dopgudstjänsterna. Det enda råd jag kan ge dig är att ringa församlingen och be att få tala med kyrkoherden där. Förklara hur du/ni känner, varför det är viktigt med ett eget dop för er...Det är såklart ingen garant för att ni ändå kommer få det. Att en del församlingar gör så här är för att trycket på dop är så stort att man inte hinner med annars. Att betala extra för att få som man vill kommer inte att fungera. I kyrkan betalar man kyrkoavgift och alla får samma villkor. Det är en viktig grundsyn i kyrkan: dopgudstjänsten är både en familjehögtid och en gudstjänst som kyrkan ansvarar för. Inte en vara som vi säljer till högst bjudande.
Jag hoppas att det löser sig för er - och att ni får det dop som ni vill ha. Samtidigt så kanske ni får fundera över vad som är viktigast: dopgudstjänsten i just det kyrkorummet - men som ni då kanske får dela med en annan familj. Eller om en "egen" dopgudstjänst är viktigare - vilket kyrkorum skulle vi kunna tänka oss istället,
Lycka till