Inlägg från: Lizamaria |Visa alla inlägg
  • Lizamaria

Jag är präst i svenska kyrkan, har ni frågor om dop så ställ dem gärna till mig så svarar jag så gott jag kan

ma83ca skrev 2010-11-21 09:05:58 följande:
    Hej!
    En lite konstig fråga. Jag skulle verkligen vilja ha dop i en särskilld kyrka som betyder mycket för mig här i min kommun men dom erbjuder endast dubbeldop o jag vill verkligen ha ett eget dop! plus att vi kommer o bli ca 80-90 personer. Så min fråga e om jag kan erbjuda mig att "köpa" ut den andra platsen för typ 1000kr eller e det oförskämt? vad jag tycker jag har fått uppfattningen om e att en kyrka alltid e i behov av pengar men det kanske jag missuppfattat... men skulle verkligen vilja ha ett eget dop i just den kyrkan! :)

Tack på förhand :)

//Madeleine
    Hej Madeleine,

Olika församlingar har olika policy rörande detta med dopgudstjänsterna. Det enda råd jag kan ge dig är att ringa församlingen och be att få tala med kyrkoherden där. Förklara hur du/ni känner, varför det är viktigt med ett eget dop för er...Det är såklart ingen garant för att ni ändå kommer få det. Att en del församlingar gör så här är för att trycket på dop är så stort att man inte hinner med annars. Att betala extra för att få som man vill kommer inte att fungera. I kyrkan betalar man kyrkoavgift och alla får samma villkor. Det är en viktig grundsyn i kyrkan: dopgudstjänsten är både en familjehögtid och en gudstjänst som kyrkan ansvarar för. Inte en vara som vi säljer till högst bjudande.

Jag hoppas att det löser sig för er - och att ni får det dop som ni vill ha. Samtidigt så kanske ni får fundera över vad som är viktigast: dopgudstjänsten i just det kyrkorummet - men som ni då kanske får dela med en annan familj. Eller om en "egen" dopgudstjänst är viktigare - vilket kyrkorum skulle vi kunna tänka oss istället,

Lycka till
  • Lizamaria
    Oleanna skrev 2010-11-21 09:11:35 följande:
    Kan en muslim vara gudmor i en lutheransk kyrka?? Eller blir vi tvungna att skippa dop?? Själv är jag ickepraktiserande katolik och där går det inte. Så vi undrade hur det förhåller sig med sambons religiösa tillhörighet då katolska kyrkan sist jag hörde inte tillåter icke katoliker att vara gudmor/far.
    Hej Oleanna,

En muslim kan inte vara gudmor/gudfar i den lutherska kyrkan. Man måste vara döpt för att få vara dopfadder, eftersom uppgiften att vara gudförälder främst är ett kristet uppdrag. Där fadderna har ett särskilt ansvar att be för barnet och att hjälpa till med dess kristna fostran.

Förstår inte riktigt frågan om din sambos religiösa tillhörighet? Är han ickepraktiserande katolik? Vill du att din sambo ska vara gudfar till ditt barn?? Du får gärna klargöra frågan.

Vänligen
  • Lizamaria
    Oleanna skrev 2010-11-23 05:13:26 följande:
    Nej Jag är icke praktiserande katolik och han( med familj är lutheraner) Så de får inte vara gudföräldrar om vi ska ha dop då de ej är katoliker sist jag kollade upp det. Och den enda person som står mig närmast är muslim som jag vill ha som gudmor. Så jag frågar eftersom jag hade hoppats att den lutheranska kyrkan inte skulle hålla lika hårt på vissa krav. Men då får vi helt enkelt strunta i dopet  ( och tradition)och så barnet döpas som vuxen  om den vill vilket hände mig då jag har en kristen och en muslimsk förälder.
    Jag förstår att det är ett kristet uppdrag men vi härstammar alla från samma  gud och religion så jag är lite kluven.  Så jag har enbart fått ytterligare bevis på att religion inte är något för mig.
    Men tack iaf. 
    Hej Oleanna,

Tråkigt att du känner som du gör. Jag förstår att du är besviken. Samtidigt så tänker jag att dopet främst är till för ert barn och att neka barnet dopet för att du inte kan välja vilken dopfadder du vill ha, det tycker jag känns lite tråkigt. Din vän kan inte bli officiell gudmor för barnet, dvs. hon kan inte bli inskriven i kyrkans register. Men jag brukar alltid säga att ni kan ändå låta henne vara barnets Gudmor. Låt henne läsa en dikt på dopet, låt henne vara med och hålla barnet. Det står er fritt att göra så...Jag ser att det är skillnad på att i kyrkan utse någon till dopbarnets fadder - då måste denna person vara döpt. Eller att som familj ge en vän ett hedersuppdrag. Det som kommer fattas är ett officiellt fadderbevis, men det kan ni skriva ett eget gudmorsbevis till din vän.

Jag hoppas också att Gud är allas Gud, men kyrkan är "de döptas hem", d.v.s ett sammanhang för alla döpta och för de som följer Jesus Kristus. Det betyder inte att vi inte kan respektera och umgås med dem som följer MOhammed. Men vi tillhör ändå olika familjer.

Hoppas allt ordnar sig.
  • Lizamaria

Just det Olena, en annan tanke: om ni döper ert barn i Lutherska kyrkan så kan ju ert barns farföräldrar vara dopfaddrar, även om det tyvärr inte är möjligt i Romersk katolska kyrkan. Och din vän heders gudmor.

• Lizamaria
    Oleanna skrev 2010-11-24 07:24:33 följande:
    Ja men då är det enbart han föräldrar och familj och ingen från min sida och väljer vi katolicismen så kan ingen från hans sida. Så det känns väldigt fel på båda håll.
    Och jag är som sagt numera ickepraktiserande just pga  dessa hårda regler som jag inte kan förlika mig med.
    Vi har pratat igenom detta och tycker att det är bättre att avstå ifrån dop än att rätta in oss i något som är tradition  då hela min familj blir utesluten från att delta mer än att man får sitta med i kyrkan och läsa en dikt. 
    Vi ville haft min väninna och hans kompis som gudmoder/fader men det går inte. och hans bror som fadder och min släkting. Men det går inte.

Så jag hoppas du förstår vårar dilemma och att vi avstår. 
    Jag har istället tagit beslutet att lämna kyrkan något jag har funderat på i många år, men detta blev droppen antar jag, känns som min tro på gud är min sund än dessa regler. Alla människors lika värde och att alla tillber samma gud under olika namn. Jag är själv uppvuxen i söndags skola och moskeskola och tycker faktiskt att de snarare lär ut att folk är lika så länge det inte gäller våran tro.

Du får ursäkta men jag är väldigt bitter nu på allt vad religion är.
    Du behöver inte be om ursäkt till mig. Det är din fulla rätt att vara arg, bitter och tvivlande på kyrkan. Jag förstår dig på ett plan även om jag själv förstår och delar synen på t.ex. dopfadderskapet, som jag inte ser som en regel utan en logisk konsekvens av att kunna vara sitt fadderbarns kristna stöd.

Önskar dig allt gott och att du hittar ett sätt att bli av med din bitterhet. Det är en jobbig känsla.
  • Lizamaria
    Blomqvist87 skrev 2010-11-24 07:33:41 följande:
    Hur gammal ska bebisen som ska döpas vara?, Har en dotter på snart två månader o undrar när det är dags o ta kontakt med kyrkan för o boka dop.?
    Dop kan ske hela livet, men utgår ifrån att ni vill döpa er dotter innan hon blir för "gammal". De små barn jag döper är oftast mellan 3-6 månader. Runt 4 månader är en bra ålder tycker jag själv. Oftast kan de fortfarande ha dopklänningen och de är stadiga i kroppen och nacken.

Lycka till.
  • Lizamaria
    Blomqvist87 skrev 2010-11-24 09:57:19 följande:
    Sen hade jag en fråga till, måste man döpas i kyrkan man är folkbokförd i? Vi är gifta o sonen är döpt i en kyrka strax utanför askersund men sen har vi flyttat till ny kommun efter men vi skulle vilja att hon döptes i samma kyrka vi är gifta o hennes bror är döpt.
    Ni kan absolut döpa i samma kyrka som ni döpt er son och gift er i. Ring bara den församlingen och boka dopet. Och mitt tips: gör det nu!! Doptider är begränsade och många ringer försent, vilket skapar besvikelse när de tdatum man vill i en speciell kyrka inte funkar. Så ring och boka redan imorgon.

Pax
  • Lizamaria
    pinkpillow skrev 2010-11-26 15:15:05 följande:
    Hej! Jag har legat sömnlös och funderar på det här med dop. Vill gärna att vår dotter som nu är 5 månader
    ska få något slags dop. men min sambo är starkt troende buddist, han har inget emot kristendomen för det.
    men jag känner att jag inte vill döpa henne som/till kristen..en del säger ju "är du döpt så är du ju kristen"..
    min sambo kommer lära henne buddistisk tro och lära, jag är själv döpt i svensk kyrka men vårt hem är buddistiskt om man säger så.

Är det när man döps som man blir kristen?
    eller är det när man konfirmerar sig man blir kristen?
    vad är egentligen ett dop? 

en del säger att dop bara är för tradition/för kul men jag tycker det är en kristen handling, i guds namn?
    eller har jag fel?

har funderar på nån cermoni hemma eller något, men det känns inte som det blir något
    speciellt då.. 

hoppas på svar...... 
    Hej Pinkpillow:

Dopet är ett upptagande i kyrkan. I bibeln står det att vi döps in i en enda kropp: Jesus Kristus. Den kristna församlingen är inte byggnader, utan alla som är döpta. Så tanken i vår Lutherska kyrka är att vi blir en del av kyrkan när vi döps eftersom vi döps in i Kristi kropp. Så i en slags bemärkelse blir man kristen när man döps..man kristnas ju, som man sa förr.

Däremot så talar Luther om att det är dopet och tron som räddar eller frälser. Det betyder att vi nog också aktivit behöver säga vårt eget ja till Gud någongång under livet. Det är därför vi erbjuder möjlighet till undervisning i vår kyrka, t.ex. konfirmation.

Men detta med tro är både lätt och svårt på samma gång. Det som jag undrar över är vad det är i dig som gör att dopet känns viktigt. Är det behovet av att få tacka? Att ge vidare en tradition? Att få få en extra försäkran att det finns en väg till det eviga livet? Att ert barn ska vara en del av kyrkan, och sen få välja när hon blir vuxen?

Och ja, ett dop är en kristen handling, en helig handling eller det vi kallar för sakrament.

Jag kan ju såklart enbart rekommendera er att döpa ert barn. Jag tror att Gud vill alla människors liv, men samtidigt så blir vi i dopet också bekräftade som de Guds barn vi är och delar i Jesu Kristi kyrka på jorden.

Lycka till mer ert val och må Gud välsigna er
  • Lizamaria
    pinkpillow skrev 2010-11-26 15:26:39 följande:
    en till fråga som hörtill ovanstående!!
    i sverige måste man väl inte välja GUDMOR OCH GUDFAR?
    Finns det några regler på om de måste vara kristna eller med i svenska kyrkan eller något?
    Vad betyder gudmor och gudfar egentligen? vad har de för funktion/ansvar??

Dopfaddrar är valfritt, d.v.s. du väljer själv om du vill ha det eller inte. Det krav som finns i Svenska kyrkan på dopfaddrar eller som många säger Gudfar och Gudmor, är att man ska vara döpt. Sen om man är döpt i Svenska kyrkan, eller Romersk katolska kyrkan eller Missionskyrkan, det spelar ingen roll.

Gudmor/Gudfar är en gammal funktion som för länge sen, innan det moderna samhället, var ett skydd för barnet ifall det hände mamma och pappa något. Gudföräldrarna förband sig att ta hand om barnet ifall föräldrarna dog.

Men i dag så har vi ett annat socialt skyddsnät, och jag vill understryka att gudfar/gudmor inte per automatik i dag får vårdnaden om barnet ifall nått händer. Det måste det skrivas juridiska papper på.

Just därför väljer vi i dag att kalla det för dess egentligen namn: dopfadder. Dopfadderns uppdrag är att vara en vuxen förebild för barnet, att be för barnet och stötta barnet i hennes kristna växande. Hur vi stöttar det kan ju se ut på olika sätt: men jag brukar alltid säga att fadderns uppgift är att fira barnets dopdag samt att uppmuntra och vara med på barnets konfirmation.

Hoppas detta svar var det du hoppades på?

Vänligen
  • Lizamaria
    sofhia skrev 2010-11-27 07:33:06 följande:

Hej!

Vilken bra trad, precis vad jag behover. : ) Jag bor i Australien och vill att var dotter ska dopas nar vi kommer hem till Sverige nasta gang. Raknas jag fortfarande som medlem i svenska kyrkan trots att jag inte betalar nagon skatt i Sverige langre? Aven om jag fortfarande raknas som medlem sa tillhor jag ju ingen kyrka eftersom jag inte har nagon adress i Sverige. Har man ratt att valja vilken kyrka som helst eller hur funkar det? Eftersom min sambo inte pratar svenska sa vill jag ha hela cermonin pa engelska. Ar detta tillatet? (Min mammas man kanner till en prast som ar fodd och uppvuxen pa Nya Zealand). Var dotter kommer att vara mellan ett och tva ar nar det blir dags for dop, ar det nagot speciellt att tanka pa nar det ar ett litet aldre barn som dops?

Tack,

Sofhia

Hej Sofhia,

Vad gäller om du är tillhöriga eller inte så vågar jag inte svara på den frågan. Du skulle behöva ringa någon på t.ex. riksnivå och fråga hur det ser ut med det?

Sen vad gäller att ha dopet på engelska här hemma i Sverige, så är det inga problem att genomföra dopgudstjänsten på engelska MEN, ska dopet genomföras i Svenska kyrkan så måste det vara en svensk kyrklig präst. Många präster är bra på engelska så det ska inte vara något problem.

Allt gott
  • Lizamaria

Sofhia,

Glömde också svara: Ja, du kan välja vilken kyrka du vill.

Vad gäller dop av lite äldre barn. Tänk på att ni måste förbereda henne mer på att hon t.ex. ska få vatten på huvudet, träffa prästen i god tid. Hon kommer förmodligen inte kunna ha dopklänning, utan mer finkläder, men jag skulle rekommendera vita finkläder, eftersom vitt är festen och Krist färg..just därför är ju dopklänningen vit.

Annars går dopet till precis som vanligt Skrattande

• Lizamaria
    Jackie85 skrev 2010-11-30 08:51:38 följande:
    Vilken jättebra tråd. Precis vad jag letade efter.

Jag har lite frågor till dig gällande dop.

Både jag och min sambo är medlemmar av Svenska kyrkan, men är inte djupt troende.
    Jag har en syster som även hon är medlem i Svenska kyrkan och min sambo har även han en syster som är medlem i Svenska kyrkan. Saken är den att man normalt sätt brukar ha en gudmor och en gudfar, men i vårat fall skulle det kännas mer bekvämt ifall båda våra systrar fick bli gudmödrar till våran lilla son. Får man ha två gudmödrar istället för en gudmor och en gudfar?

Hur gammalt brukar barnet vara när det döps, ungefär?
    Hur går man tillväga när man vill annordna ett dop, vem kontaktar man?
    Måste man ha mycket religiöst prat från prästens sida, eller kan man be prästen hålla det kort och fokusera mer på barnet och det runt omkring istället för det religiösa?
    Vad kostar det att hyra kyrkan för ett dop (antar att man hyr kyrkan)?
    Måste man välja just den kyrkan som tillhör ens område rent geografiskt eller har man rätt att välja annan kyrka?

Tack på förhand,

Linda
    Hej Linda

Svaret på din första fråga är självklart går det bra att ha två gudmödrar istället för "en av varje".

Vanlig ålder är mellan 3-6 månader i dag,. Men både yngre och äldre är vanligt.

För att annordna dop så ringer du din församling och bokar dop. Där får du den information ni behöver, t.ex. kyrka, boka lokaler till ev. dopkaffe efteråt, låna dopklänning o.s.v.

Dop är ALLTID gratis. Varför: Ni har redan betalt i och med att ni är medlemmar och betala kyrkoskatt såklart!!! Solig

Och du har rätt att välja en annan kyrka, men då måste du ringa den församlingen och boka dopet där.

Med önskan om Guds välsignelse
  • Lizamaria
    RMM skrev 2010-12-07 11:16:47 följande:
    Tack snälla Lizamaria! Nu har vi skänkt en slant till Hela världen och beställt ett hyllningskort som vi kan räcka över som tack tillsammans med en flaska glögg. Detta hade vi aldrig kommit på själva så tack för att du hjälp till! Skrattande
    Roligt att jag kunde hjälpa till. Hoppas ni får ett härligt dop.

Med önskan om frid och fred i Adventstiden
  • Lizamaria
    FruJohansson82 skrev 2010-12-07 13:28:13 följande:
    När våran son döptes för över 3 år sedan valde vi ingen gudfader, men ångrade oss och "la till" en gudfar nån månad senare. Undrar om det går att lågga till någon till nu? Vi ska döpa våran dotter i januari och vill ha samma personer som till sonen. Tror du det går? Mvh Malin
    Tror det går att ordna - prata med den präst som ska döpa er dotter eller ring till er pastorsexpedition och fråga om inte samma dopfaddrar som skrivs in på er dotter också kan skrivas in på sonen.

Lycka till
  • Lizamaria
    aprilbebis skrev 2010-12-15 09:14:09 följande:
    Hej!

Kan man välja en tjej som är 14 år som fadder? Vi skulle gärna välja min systerdotter och tänkte som så att även om hon är ung nu så är det ju först om några år som sonen kommer ha glädje av/förstå innebörden av fadderskapet.
    Ber om ursäkt för sent svar...det går bra att välja en 14 åring till dopfadder. Men prata igenom med henne ordentligt vad det innebär, och ni bör också räkna med att livet är nyckfullt hos unga människor, så det viktiga är ju att ni har rimliga förväntningar på fadderskapet Skrattande.

Allt gott
  • Lizamaria
    Jessiicaa89 skrev 2010-12-15 14:17:31 följande:
    Jag har en fråga :) Måste gudfadern vara döpt? Vi har bara 1 person som vi kan tänka oss som gudfar men han är inte döpt och vill inte göra det heller, går det ändå?
    Man måste vara döpt för att få vara registrerad dopfadder i Svenska kyrkan. Vill er vän inte bli döpt, ska han givetvis inte låta döpa sig. Mitt råd är att ni utser honom till Gudfar ändå, men att han inte kan skrivas in i kyrkans register som dopfadder. Låt honom läsa en dikt på dopkaffet och gör ett eget "Gudfars intyg" till er vän.

Om ni inte vill göra så, har ni två val: inga faddrar alls eller en annan dopfadder.

Med önskan om allt gott och Guds välsignelse.
  • Lizamaria
    Jessiicaa89 skrev 2010-12-22 19:17:20 följande:
    Jag har kikat runt nu och jag känner ett par som är gudfaddrar utan att vara döpta, mycket märkligt tycker jag Förvånad
    Min bästa vän var med på dop och allt som gudmor men hon är inte döpt :O
    Ja det är märkligt att en del av mina kollegor inte följer kyrkoordningen...det sprider dubbla budskap till er församlingsbor. För det kan jag bara beklaga.
  • Lizamaria
    Jessiicaa89 skrev 2010-12-22 19:31:31 följande:
    Jag kan nästan bara hoppas att prästen vi väljer med bryter mot de då vi så gärna vill ha en gudfar Rynkar på näsan
    Förstår att du känner som du gör och känner med er.

Önskar er lycka till med allt. Som sagt detta är reglerat i kyrkoordningen och vi som präster har att följa den. Sen att några av oss följer den och andra inte, ja det är beklagligt och pinsamt för prästkolleget. Hade inte de andra sett mellan fingrarna så skulle du ju inte behöva känna att just ni måste "försaka er gudfar". Därför blir jag riktigt upprörd för er skull...
Svar på tråden Jag är präst i svenska kyrkan, har ni frågor om dop så ställ dem gärna till mig så svarar jag så gott jag kan