Inlägg från: Lizamaria |Visa alla inlägg
  • Lizamaria

Jag är präst i svenska kyrkan, har ni frågor om dop så ställ dem gärna till mig så svarar jag så gott jag kan

LyckligtSlut skrev 2010-06-21 20:15:55 följande:
    Hej!

Förlåt, om detta är en lite annan fråga också. Den är lite hypotetisk, då jag och min sambo ej har barn än.

Jag är kristen och tron är viktig för mig, döpt, konfirmerad, finns dagligen i mitt liv osv. Han är ateist. Vi har aldrig "gräl" om detta utan respekterar fullt ut varandra. Han är dock medlem i Svenska Kyrkan precis som jag.

Vi har tankar på att gifta oss och han skulle gilla kyrkobröllop, men enligt mig känns det inte rätt att gifta mig under Gud med någon som inte tror på Gud. Samma sak med dop om vi förhoppningsvis får framtida barn. För mig betyder dop att barnen ska fostras enligt kristna värderingar, men är det riktigt rätt om barnets far inte delar de värderingarna? Men jag vill ju att mitt framtida barn ska vara en del av svenska kyrkan, gå på barntimmar, i föräldragrupp ibland om barnet skulle trivas och jag undrar då hur mycket det skulle ifrågasättas om jag för att min tro är stark väljer bort kyrkobröllop och dop för att pappan/maken inte är kristen? Känns som att jag själv också lägger andra värderingar i kyrkobröllop vs borgerlig vigsel/dop och namngivningsceremoni än vad han gör.

För honom spelar det inte så stor roll alls, han är ju inte religiös, så för honom handlar det bara om lokalbyte ungefär:) men hur påverkas vårt framtida barn av våra val angående giftermål, dop osv?

Krånligt kanske och inget jätteproblem, men hur skulle dina råd lyda? tack för svar!
    Tack för din viktiga fråga.

Min starka spontana tanke är: ni är två i er relation. Det är fint att ni respekterar varandras livsåskådning - att du är kristen och han ateist. Jag tänker så här: väljer ni att gifta er och skaffa barn tillsammans så bör barnen ha förmånen att få ta del av bägge livsåskådningar. Ateismen finns överallt i vårt samhälle, den får alla barn på ett sätt i dag och din man står för den med. Därför tycker jag att din livsåskådning också måste få ta plats i barnens liv: självklart ska ni döpa barnen om du vill och din man inte har problem med det...Givetvis ska du fostra era barn efter era värderingar: ge dem redskap både för bön och bibelberättelser - men självklart också insikten att vissa tror på Gud andra inte. Det är ju att lära ut den respekt som du och din man dagligen visar varandra.

Jag har alltid hävdat att man måste våga ge barn redskap och upplevelser av många olika saker - hur ska de annars kunna välja själva sen?

Vad gäller kyrkbröllop så tänker jag likadant: om det inte spelar så stor roll för din man så varför inte gifta er i kyrkan. Jag utgår ifrån att det spelar roll för dig, att ni gifter er inför Gud och ber om Guds välsignelse.

Hoppas du fått någon hjälp med dina tankar: att foga samma olika livsåskådningar är inte enkelt - men då måste man ge plats för bägge i det gemensamma livet.

Guds välsignelse önskar jag dig
  • Lizamaria
    VildVittra skrev 2010-06-21 22:01:13 följande:
    Jag har en psalm fråga.

Hur många psalmer "ska" det vara på ett dop och kan man har "Dona nobis pacem"? som en av dem?
    Minst 2 psalmer ska ingå i en dopgustjänst enligt Svenska kyrkans ordning.

Dona nobis pacem: skulle kunna fungera som en psalm, kommer inte ihåg om den finns med i psalmboken eller inte? Men diskutera detta med dopprästen. Räknas den inte som en psalm så är det ju bara att ha med den ändå - plus 2 psalmer till...

Lycka till
  • Lizamaria
    tackförfisken skrev 2010-06-21 22:25:42 följande:
    En präst..kul!
    Har en fråga som inte har att göra med dop att göra men som du kanske du kan svara på  iallafall?
    Har en 6-åring som funderar väldigt mycket,som dom gör i den åldern..
    Hon har en del kompisar som tror på gud,som hon säger.När hon frågat mig om han finns säger jag: Jag tror inte på gud ,så för mig finns han inte! A tror på gud så för henne finns han.
    Hur hade du förklarat på ett bra sätt...
    Ja detta är en stor utmaning. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så tror jag att vi alla vuxna har ett stort ansvar när det kommer till att få våra barn att själva forma sin livsåskådning, men också visa andra respekt för deras.

Vi lever ju i ett land med många olika livsåskådningar: dels den kristna, men också den muslimska och buddistiska. Sedan finns det ateister och kanske den största gruppen i Sverige; nämligen agnostikerna. Agnostiker är alla de som tror "att det kanske finns någon högre kraft, men jag vill/kan inte kalla det för Gud." Agnostiker är en stor del av Svenska kyrkans medlemmar.

Jag tycker personligen att du gjorde att mycket bra försök att förklara detta med tro och att inte tro för din dotter. Jag skulle förmodligen säga något liknande: nämligen att väldigt många människor i världen tror på Gud (90%), och en del gör inte det (10%). Varje människa får själv välja vad hon tror på...Sen vet vi ju rent sociologist att barn tenderar att tro som sina föräldrar och att rösta på samma parti. Så frågan är hur fria val vi faktiskt ger dem Flört

Sen blir det såklart krångligt i ett barns tankevärld att något kan finnas för vissa människor, men inte för andra. Men tänker också att det kan vara nyttigt för barn att klura på sånt som är lite svårt att förstå.

Lycka till med ditt barns fortsatta frågor
  • Lizamaria
    mammabarbosa skrev 2010-06-22 23:58:25 följande:
    Hej hej!!

Ställer fråga direkt till prästen =)..så bra att du finns här =)

Kan en förälder döpa sitt barn utan den andres tillåtelse vid gemensam vårdnad?

Och isåfall hur?

Om båda gör detta då?

Tror nästan man skall vara båda om det..eller??

Vad tycker du om att vänta tills barnen blir stora nog att bestämma själva?
    Hej mammabarbosa,

Svaret på dina första fyra frågor är enkelt. Vi döper inte barnet om inte bägge föräldrarna (vid gemensam vårdnad) vill detta. Vi präster vill inte vara en del av att skapa konflikter mellan föräldrar - därför har Svenska kyrkans biskopar varit väldigt tydliga med detta: om en av föräldrarna inte vill döpa barnet får vi inte göra det - trots att den andra vill.

Din sista fråga är enkel för mig (men förstår att man kan tänka annorlunda): Jag tycker faktiskt att vi som föräldrar kan och får bestämma om vi vill att barnen ska bli en del av kyrkan. Dopet i sig ger inte tro - däremot blir vi inforgade i en världsvid gemenskap där Jesus Kristus är livets Herre och varje kristens stora förebild.
    Som föräldrar bestämmer vi så mycket annat för våra barn, vilka kläder de ska ha, vilken förskolepedagogik vi vill att de ska ha, vilka grundvärderingar, politik o.s.v. Jag har inte riktigt förstått varför vi inte ska få ha rätten att ge redskap till våra barn vad gäller religion och tro. Och oavsett om man väljer att döpa sina barn så har vi inte berövat dem rätten avv själva bestämma: för varje människa måste någon gång i livet ändå ta ställning till vad han/hon tror eller inte tror. Våra barns livsåskådning kommer vi aldrig kunna välja åt dem ändå...

Så tänker jag - hoppas svaret var vad du hoppades på.
  • Lizamaria
    AstaHK skrev 2010-06-23 10:16:06 följande:
    Hej!

Vi har bott utomlands i 3 år men kommer att flytta hem till Sverige igen om 4 veckor. I maj fick vi en liten dotter och har via generalkonsulatet registrerat henne i Sverige och fått ett sk samordningsnummer. I och med detta var vi tvungna att bestämma namn och skicka in till Skatteverket. Vi skulle gärna vilja att vår dotter döptes när vi är på plats hemma i Sverige igen. Fast egentligen har hon ju redan officiellt fått sitt namn registrerat i folkbokföring och med pass och allt. Är det nåt problem att genomföra ett vanligt dop då eller går det bra ändå? Är liksom själva ceremonin skild från det folkbokföringsmässiga?
    Dopet är ju inte någon officiell namngivning - utan det är vägen in i den kyrkliga gemenskapen. I dopet blir barnet ett med Jesus Kristus och det är alla döpta tillsammans med Kristus som är kyrkan.

Dopet är också en familjefest, där kärleken till barnet bekräftas av både familjen och Gud och där familjen har möjigheten att tacka Gud för det barn de fått ansvar för. I dopet nämns också barnet vid namn - som en del av kärleks bekräftelsen.

Så ja cermonin är skilld från folkbokföringen - ert barn har redan ett namn. Så funkar det också om barnet hade fötts i Sverige. Hoppas ni väljer dopet för ert barn när ni kommer hem.

Med önskan om Guds välsignelse
  • Lizamaria
    Lilly80 skrev 2010-06-24 11:00:18 följande:
    Vi ska döpa våran tjej på min gamla hemort, svärmor påstår att enligt vett och etikett så ska man skänka en slant till kyrkan (kollekten), vi kan gärna tänka oss det, men stämmer detta?, har letat överallt men har inte hittat den informationen.
    Nej, ni behöver inte lägga en extra slant i kollekten. Varför?? Jo vi tänker att dopet är ett sådant tillfälle då det kostnaden täcks av den kyrkoskatt som ni betalar då ni är medlemmar i kyrkan. Ni får något konkret tillbaka s.a.s. Det ingår präst, vaktmästare, musiker, kyrkorum och uppvärmning av kyrkorummet...

Vill ni sen av andra skäl ta upp en kollekt på ert barns dop som ni själva skänker till ett välgörande ändamål så är det helt upp till er.

Lycka till
  • Lizamaria
    pp08 skrev 2010-06-24 11:14:18 följande:
    Hej Prästen.

Kan man vara medlem i både Svenska kyrkan och Katolska kyrkan, eller måste man välja enbart en? Vi kommer att döpa vårt barn i mitt hemland in en Katolsk kyrka. Som vi har förstått är man sedan välkommen i Svenska kyrkan oavsett om man är döpt i Svenska kyrkan eller ej.
    Om hon ska välja att konfirmeras antar jag att det bara kan ske i Katolska kyrkan ELLER Svenska kyrkan.
    Som jag också har förstått kan man inte heller döpas 2 gånger, men man kan ha en "välkomstgudtjänst" i Sv.kyrkan om man är döpt tidigare. Stämmer det?

Att vi väler att döpa henne i Katolska kyrkan är eftersom jag (mamman) tillhör Katolska kyrkan, och dessutom har jag ensam vårdnad; skulle vara skumt att döpa henne i Sv. kyrkan då.

Så läste jag också det med gudfaddrar och hedersfaddrar. Eftersom farfar/farmor tillhör Svenska kyrkan få de inte vara gudfaddrar i Katolska kyrkan, fast de är döpta. Men de får vara hedersfaddrar.

Lite synpunkter/kommentarer på det hela?
    Ska försöka svara så tydligt som möjligt.

Vi i Svenska kyrkan erkänner alla dop i alla erkända kristna kyrkor (alltså inte Jehovas vittnen eller mormoner t.ex.). Vare sig man döps i katolska kyrkan, ortodoxa eller pingskyrkan så är dopet giltigt. Vi tror inte heller att man måste döpa om sig.

Därför kan du tryggt välja att döpa ditt barn i Romersk katolska kyrkan och också begära anmälan om inträde för ditt barn i Svenska kyrkan. Då kommer ditt barn registreras som medlem och det kommer stå att hon är döpt i annan kyrkas ordning.

Det räcker för att ditt barn ska kunna konfirmera sig i vår kyrka.

Hur Romersk katolska kyrkan ser på detta konfirmation vet jag ej?? Men skulle nog rekommendera att ditt barn väljer ett samfund när det är dags för konfirmation. Men hon kan utan problem vara dubbelmedlem.

Pax
  • Lizamaria
    jelena2 skrev 2010-06-24 12:00:44 följande:
    Det här är väldigt olika från präst till präst. Min syster har blivit nekad för att hon inte är döpt, medan jag har fem(!!!) gudbarn. Och jag är inte heller döpt...
    Ja, du har så rätt så: tyvärr finns det en del präster i Svenska kyrkan som inte följer vår kyrkoordning - utan av rädsla för att stöta sig med människor hellre struntar i vår gemensamma policy. Förstår såklart att du jelena2 uppskattar det: men problemet är att det blir väldigt otydligt och godtyckligt när präster väljer att göra som de själva vill...

Men enligt kyrkoordningen ska man vara döpt: och för egen del ser jag gärna att man är medlem i kyrkan också.
  • Lizamaria
    jenny1986 skrev 2010-06-24 12:27:03 följande:
    Hej, jag ska döpa min lilla pojke i september & undrar om man kan ha med en "vanlig" låt?
    Jag har fastnat så mycket för en låt av sarah dawn finer! hur gör man då? kan man spela upp den eller hur fungerar det?
    Självklart kan ni välja en modern "vanlig" låt till ert dop. Dock måste det ändå finnas med 2 psalmer. Är det möjligt att få fram noter så kanske en duktig kantor skulle kunna spela och någon ni känner sjunga. Är det svårt att ordna så att det blir en solosång: går det säkert att spela den på cd skiva: men jag rekommenderar bara det i fall cd ljudet i kyrkan är tillräckligt bra: annars kan det gärna bli lite platt fall s.a.s.

Men kontakta din församling och diskutera frågan med någon av kantorerna.

Allt gott
  • Lizamaria
    lillälva skrev 2010-08-10 09:46:25 följande:
    Hejsan!

Lever tråden? I så fall vill jag passa på att fråga något vi funderar på och inte har kommit oss för att ringa och fråga...

När vår dotter var liten var hon mkt sjuk etc, så det här med dop kom i skymundan. Vi tänkte att vi skulle döpa henne, men det sköts på framtiden och tillsist kändes det för sent och det bllev ingenting. Hon blir nu fyra år senare i höst.

Vi har nu fått barn igen för några månader sedan och tänker att vi vill att han ska döpas. Vi har då funderat kring att dottern aldrig blev döpt, och undrar om hon kan döpas trots att hon är så "stor", samtidigt som lillebror? Hur går det praktiskt till i så fall? Vuxendop känner jag till, men inte dop av stora barn

Kanske tycker man inte att det är bra att göra så? Bättre att vänta så barnet får välja själv när hon blir stor nog? Hur tänker du/prästen? Vill ju inte att det ska bli dumt eller fel för dottern heller.

Svara gärna om du har möjlighet!
    Hej - ber om ursäkt att svaret dröjt en hel månad och kanske är det försent att svara nu, men gör det ändå.

Det bästa vore såklart att ni döper båda barnen samtidigt. Att ni pratar och förklarar för er stora tjej vad dopet är - och det beror ju på vad det betyder för er. Grunden måste ju vara mer än "att man får namnet" för er stora tjej har ju faktiskt ett namn och hafdt de senaste fyra åren.

För er stora tjej får det kanske mer handla om att ni kanske tar grund i att ni vill att hon och lillebror ska vara en del av den kristna kyrkan. För att vara det så måste man döpas. Förklara hur dopet går till, att det är en fest, att man får vatten på huvudet. O.s.v. vill stora tjejen inte så är det ju svårt att "tvinga" henne såklart, men jag tror att saker egentligen är ganska okomplicerade för barn om det också är okomplicerat som förälder. Prata gärna med präst, bjud hem dopprästen i god tid, och be honom eller henne vara med och prata om dopet med dottern.

Dopet går till på samma sätt som när man döper ett litet barn, det större barnet kan stå på en pall bredvid dopfunten, mamma eller pappa kan stå med bakom eller bredvid, så får hon böja fram huvudet och prästen öser vatten över huvudet tre gånger.

Jag önskar er lycka till
Svar på tråden Jag är präst i svenska kyrkan, har ni frågor om dop så ställ dem gärna till mig så svarar jag så gott jag kan