Inlägg från: Lizamaria |Visa alla inlägg
  • Lizamaria

Jag är präst i svenska kyrkan, har ni frågor om dop så ställ dem gärna till mig så svarar jag så gott jag kan

Ja - som rubriken säger: välkomna att ställa frågor om dop i Svenska kyrkan. Jag är själv församlingspräst då jag inte är föräldraledig. Denna tråd önskar jag inte blir en diskussion om dopets vara eller icke vara; utan jag erbjuder min hjälp för frågor om dop helt enkelt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-22 19:15
    Jag har efter moget övervägande valt att avsluta mitt konto här på familjeliv. Efter barnledigheten börjar nu arbetslivet igen och min tid kommer att gå till familjen och arbetet som församlingspräst. Hoppas ni fått svar på några av de frågor ni haft om dopet. Med önskan om Guds välsignelse.

• Svar på tråden Jag är präst i svenska kyrkan, har ni frågor om dop så ställ dem gärna till mig så svarar jag så gott jag kan
  • Lizamaria
    Licens To Kiss skrev 2010-05-11 12:26:42 följande:
    Hej, får jag inboxa dig?
    Jag är ny här, vet inte riktigt vad det betyder att bli inboxad? Förklara gärna {#lang_emotions_smile}
  • Lizamaria
    Fru U skrev 2010-05-11 12:28:02 följande:
    Skulle du döpa ett barn vars föräldrar inte är medlemmar i sv kyrkan och tycker det räcker med att faddrarna är "lite kristna"? Fanns en tråd om detta härförleden, därav frågan
    Absolut skulle jag döpa barnet. Det är Svenska kyrkans grundinställning: dopet handlar om barnet, inte föräldrarnas mått av tro. Visst finns det ett inneboende "krav" att det är föräldrarnas uppgift att fostra barnet i hans/hennes tro - och det är såklart lättare att göra det om man har en tro. Men som sagt det är inget krav, dopet är en gåva från Gud till barnet - som är alldeles gratis.
  • Lizamaria
    Licens To Kiss skrev 2010-05-11 12:36:45 följande:
    Inboxa betyder att jag skriver meddelande till dig på din sida. Inte öppet som i tråden.
    Det går bra {#lang_emotions_smile}
  • Lizamaria
    Rookie10 skrev 2010-05-11 14:13:34 följande:
    Hej, vad snällt att du erbjuder din hjälp! Jag är fortfarande gravid så det är ett tag kvar innan dop blir aktuellt men jag undrar om man själv får välja i vilken kyrka man vill ha dopet, ex så är jag och min man intresserade av att ha dopet i min barndoms församling. En till fråga - ungefär hur gammalt bör barnet vara under dopet? Tack på förhand.
    Ja, man får ha dopet i vilken kyrka man vill. Det är bara att ni ringer den församlingen och bokar dopet, gärna i god tid för man vet aldrig hur fort tiderna blir uppbokade.

Det finns som sagt ingen given ålder för dop i dag: men det vanligaste är att jag döper barn som är mellan 3-5 månader gamla. Och det brukar också fungera bra - de är mer vakna och brukar inte gråta lika mycket när de är lite äldre jämfört med t.ex. 2 månaders bebisar.

Lycka till
  • Lizamaria
    anouk86 skrev 2010-05-11 14:31:57 följande:
    Vilken bra tråd! Måste de man utser som fadder/gudfar/gudmor vara medlem i Svenska kyrkan?  Vilken ålder skulle du säga är den vanligaste att döpa sitt barn? Hur många månader gammalt brukar barnet vara?
    Ja dopfaddrar måste enligt Svenska kyrkans policy både vara döpta och medlem i Svenska kyrkan. Detta för att dopfaddrarna har ett särskilt uppdrag att stötta barnet i frågor som rör livet och kristen tro..T.ex. be för barnet, tända ljus, finnas med på deras konfirmation etc.

Sen vara en vuxen förebild över lag såklart {#lang_emotions_laughing}.

Det vanligaste är att jag döper barn som är mellan 3-5 mån. Men ålder spelar egentligen ingen roll.
  • Lizamaria
    sommar2001 skrev 2010-05-11 22:11:34 följande:
    Toppen! Ska döpa vår dotter i sommar. Hon kommer då att vara 1 år gammal och kommer inte kunna ha en vanlig lång klänning så min mamma ska sy en dopklänning åt henne. Alla dopklänningar jag har sett har långa ärmar. Ringde pastorsexpeditionen men de kunde inte svara på om ärmlängden har någon betydelse?  Har tänkt sy klänningen så lång som möjligt men så kort att hon kan gå utan att trassla in sina fötter, ärmarna kommer att gå ner på halva överarmen.   
    Licens to kiss har rätt, armlängd spelar ingen roll. Vad gäller klänningens längd så är det givetvis mest praktiskt flr er att hon kan gå i den. Längden på dopklänningen är en symbol: nämligen att dopet är något vi måste växa i. När vi döps så blir vi bekräftade av Gud, att vi är hans älskade barn. Vi blir också infogade i en gemenskap, som heter kyrkan. Men dopet gör oss inte troende, därför behöver barnet få växa med sitt dop, genom samtal om livet, få ställa frågor om Gud, vem är Jesus= Ont och gott, så kan redskapen för en egen tro ges ju äldre barnet blir.

När det är dags för konfirmation så bär konfirmanderna vita konfirmandkåpor. Det är symboler för deras dopklänningar som de nu vuxit i. Som präst ska jag säga att det enda jag förväntar mig av en dopklänning är att den är vit. Det har varitdopets färg i alla tider och står för livet, festen och glädjen i kyrkan. Det är Jesus egen färg.

Hoppas ni får ett fint dop.
  • Lizamaria
    ENAR skrev 2010-05-12 09:08:47 följande:
    Hej jag undrar om det finns någon åldersgräns för att få vara fadder?? Mvh Anna
    Nej, ålder spelar ingen roll. Dock ska en fadder vara döpt och medlem i Svenska kyrkan.
  • Lizamaria
    tilde72 skrev 2010-05-12 11:11:22 följande:
    Hej Lizamaria! Vi skall snart till att döpa vår dotter i kyrkan. Har ännu inte träffat prästen. Jag vill nu höra med dig om hur det går till med uppläsningen av namnen i kyrkan av prästen. Vi har lite skilda åsikter vad det gäller efternamn med sambons far så vore lugnast att inte prästen nämner det. Hur går det till? Tacksam på svar från dig!
    Hej,

Efternamnet läses inte upp i dopgudstjänsten. Det är tilltalsnamn och andranamn som nämns. Men är ni oroliga, så prata om det med er doppräst så att ni känner er trygga. Prästen har absolut tystnadsplikt.

Allt gott
  • Lizamaria
    Camilla D skrev 2010-05-12 11:21:06 följande:
    Hur funkar det om man vill ha en präst som tillhör en annan församling? Vi har haft en underbar präst som döpt våra andra barn, sen bytte hon till en annan församling (i närheten). När vår son dog förra våren ringde vi henne och hon ställde upp och hade hans begravning, hon var ett stort stöd för oss denna tiden. Nu är jag gravid igen och hoppas få döpa detta barnet istället för att begrava det. Självklart vill vi ha denna prästen igen, känns fel att ha en annan. Om hon är gullig och ställer upp, skall vi betala henne då? Hur mycket? Vill ju inte vara till besvär för henne! Tack på förhand! Camilla
    Hej Camilla,

Ja denna fråga är inte helt enkel. Men som jag ser det finns det två alternativ:

1. Att ni bokar dopet i samråd med prästen i någon av hennes församlings kyrkor. Då kan hon förätta dopgudstjänsten på arbetstid och den ingår då i hennes jobb och då får hon ju betalt för den.

2. Att ni kommer överens med henne om att hon gör det på sin fritid men att ni om ni för att det känns bäst så, kanske skänker lite pengar till kyrkans internationella arbeta: Hela världen (före detta Lutherhjälpen.) Det är en policy i svenska kyrkan nu att inte ta betalt för dop, vigslar och begravningar utanför tjänsten. Vilket ju såklart berättigar att man som präst tackar nej. Men med tanke på er närhet med denna präst så har jag svårt att se att hon skulle göra det.

Men med lite tur så kanske hennes chef låter henne förätta detta dopet utanför församlingen på arbetstid ändå: men detta beror lite på - så ni kan inte räkna med det.

Så mitt råd är, ring och prata med henne om detta. Jag tror verkligen ni kan hitta en lösning tillsammans. Fint att ni har en präst som följt er i det tunga ni tvingats vara med om och gå igenom.

Med önskan om Guds välsignelse för din familj och ditt ofödda barn
Svar på tråden Jag är präst i svenska kyrkan, har ni frågor om dop så ställ dem gärna till mig så svarar jag så gott jag kan