Camilla D skrev 2010-05-12 11:21:06 följande:
Hur funkar det om man vill ha en präst som tillhör en annan församling? Vi har haft en underbar präst som döpt våra andra barn, sen bytte hon till en annan församling (i närheten). När vår son dog förra våren ringde vi henne och hon ställde upp och hade hans begravning, hon var ett stort stöd för oss denna tiden. Nu är jag gravid igen och hoppas få döpa detta barnet istället för att begrava det. Självklart vill vi ha denna prästen igen, känns fel att ha en annan. Om hon är gullig och ställer upp, skall vi betala henne då? Hur mycket? Vill ju inte vara till besvär för henne! Tack på förhand! Camilla
Hej Camilla,
Ja denna fråga är inte helt enkel. Men som jag ser det finns det två alternativ:
1. Att ni bokar dopet i samråd med prästen i någon av hennes församlings kyrkor. Då kan hon förätta dopgudstjänsten på arbetstid och den ingår då i hennes jobb och då får hon ju betalt för den.
2. Att ni kommer överens med henne om att hon gör det på sin fritid men att ni om ni för att det känns bäst så, kanske skänker lite pengar till kyrkans internationella arbeta: Hela världen (före detta Lutherhjälpen.) Det är en policy i svenska kyrkan nu att inte ta betalt för dop, vigslar och begravningar utanför tjänsten. Vilket ju såklart berättigar att man som präst tackar nej. Men med tanke på er närhet med denna präst så har jag svårt att se att hon skulle göra det.
Men med lite tur så kanske hennes chef låter henne förätta detta dopet utanför församlingen på arbetstid ändå: men detta beror lite på - så ni kan inte räkna med det.
Så mitt råd är, ring och prata med henne om detta. Jag tror verkligen ni kan hitta en lösning tillsammans. Fint att ni har en präst som följt er i det tunga ni tvingats vara med om och gå igenom.
Med önskan om Guds välsignelse för din familj och ditt ofödda barn