Rädd för ALLT...
Du är garanterat inte den enda som tycker det är läskigt att vara gravid och att föda barn! Det är bra att du vet det och det är bra att du vill hitta en lösning!
Det låter som att du lite saknar ett nätverk att luta dig mot. Oftast tänker man inte på det, familjen fungerar som det nätverket och man tar det för självklart. Så det kanske är i den ändan du behöver börja innan du blir gravid. Fundera på om det finns personer runt omkring som skulle kunna bilda det nätverket. Det är inget konstigt alls att du vill ha den tryggheten, att skaffa barn är bland det största och läskigaste som vi gör i våra liv, så klart att du söker stöd! Människor som du kan räkna med finns där, som kan svara på funderingar och frågor men också dela glädjen över den första sparken m.m. Att du inte får dela det med din mamma är en av livets stora orättvisor, men jag tror att du kan hitta andra som i alla fall lite grann kan fylla den rollen din mamma skulle haft. Och jag tror att när du väl formulerat det här för dig själv, när du grubblat färdigt på vilka människor i din omgivning som du kan luta dig lite mot så kommer hela graviditeten inte att kännas lika skrämmande.
Jag tror inte att det vore fel med någon form av samtalsstöd, en graviditet kommer säkert väcka mycket känslor och sorg men mer än det så är det nog precis som Nyfiken gul skriver att det är det vardagliga som du behöver mest.
Ta stöd av din sambo, fundera kring det här om det känns rätt och lycka till!