• Wittra

Rädd för ALLT...

Nu är det så, att jag såvitt jag vet inte är gravid. Sambon o jag har hängt ihop i 7 år och barn ligger väl inte sååå långt bort nu. Vi vill dock vänta ett tag till. Dock har min väntan också berott på jag har panisk rädsla för graviditet. Jag vet att det antagligen låter fånigt, men så är det. Tanken på att något växer och lever inuti skrämmer mig....:( Fastän det är helt naturligt. Har en underbar sambo som kommer stötta mig til 110% den dagen detta händer men ändå....jag känner mig HELT ensam i detta. Min älskade mamma gick bort i cancer när jag var 17 år, därav känner jag rädsla, ensamhet och helt vilsen. Jag blir 26 år i sommar, en del av mig vill såklart ha barn. En familj. Jag vill kunna vara mamma på det sättet som min mamma inte hann med att vara.  Men jag är så rädd, alla pratar om psykologer, barnmorskor etc...men jag skulle helst vilja ha min MAMMA att prata med om detta....
    Känns så hopplöst...:S Hatar att vara rädd för något som _egentligen_ är naturligt.....

• Svar på tråden Rädd för ALLT...
  • Nyfiken gul

som du själv säger så beror nog din rädsla på att du inte har nån människa runt dig att prata med om såna här saker . Men kan du inte försöka hitta någon då som du kan ha en sån här diskussion med? En släkting som står dig nära? En väninna? En kompis mamma kanske?

En psykolog i all ära men det du behöver är ju nån på vardaglig nivå att bolla funderingar med om graviditet och föräldraskap, nån som själv varit/är gravid och vet vad du kan förvänta dig.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Wittra

Mjo, min pappas särbo är väldigt trevlig o jag kan förtroende för henne. Liksom jag har en kompis som jag haft sedan tonåren...men ändå. Känns så himla konstigt att inte ha någon av "eget kött och blod" att prata detta med. Min sambos syster finns också till hands...men nära släktingar har jag inte :/ Fattar inte hur jag kommer fixa det den dagen jag står med ett barn i magen.....låter väl kanske överdramatiskt..men tyvärr så jag känner.
    Fast..jag kan väl inte vara den enda som tycker graviditet o barnafödande verkar läskigt?

• Mayko

Du är garanterat inte den enda som tycker det är läskigt att vara gravid och att föda barn! Det är bra att du vet det och det är bra att du vill hitta en lösning! 

Det låter som att du lite saknar ett nätverk att luta dig mot. Oftast tänker man inte på det, familjen fungerar som det nätverket och man tar det för självklart. Så det kanske är i den ändan du behöver börja innan du blir gravid. Fundera på om det finns personer runt omkring som skulle kunna bilda det nätverket. Det är inget konstigt alls att du vill ha den tryggheten, att skaffa barn är bland det största och läskigaste som vi gör i våra liv, så klart att du söker stöd! Människor som du kan räkna med finns där, som kan svara på funderingar och frågor men också dela glädjen över den första sparken m.m. Att du inte får dela det med din mamma är en av livets stora orättvisor, men jag tror att du kan hitta andra som i alla fall lite grann kan fylla den rollen din mamma skulle haft. Och jag tror att när du väl formulerat det här för dig själv, när du grubblat färdigt på vilka människor i din omgivning som du kan luta dig lite mot så kommer hela graviditeten inte att kännas lika skrämmande.
    Jag tror inte att det vore fel med någon form av samtalsstöd, en graviditet kommer säkert väcka mycket känslor och sorg men mer än det så är det nog precis som Nyfiken gul skriver att det är det vardagliga som du behöver mest. 
    Ta stöd av din sambo, fundera kring det här om det känns rätt och lycka till!
  • MirandaSthlm

Hej.
    Tycker du ska vänta med att skaffa barn tills du kommit över paniken lite.

Man ska ju glädjas åt det lilla livet som spirar i en o inte må dåligt av det. Fast kan ju erkänna att jag själv ifrågasatt vad det är som lever i mej stundtals då det känns som en orm i magen. O då har ju såklart bäbis fått smeknamnen ormungen, ormbäbis osv. Lite kul såhär i efterhand men i din sits kanske det mer är panik o ren skär rädsla.

Men när du går på dina ultraljud o du ser ditt barn tror jag nog att mycket av paniken kanske släpper o du blir sentimental istället för det blev jag. Då blev det så verkligt så alla tvivel om ormar försvann, dock behöll jag smeknamnen då jag tycker det e lite kul fortf.

Hoppas det ordnar sig för dej, vännen.

Massa kram o sånt. {#lang_emotions_sunny}

• Puffy75

förstår vad du menar mamma är ju mamma. vet inte vad jag skulle göra utan min även om jag ibland är trött på henne men försök prata med andra. Graviditeten och barnet kanske blir en liten pusselbit i ditt liv, kött och blod och DU blir mamma.

• Wittra

Ja,, jag skulle ju såklart vilja bli en bra och trygg mamma åt en son/dotter. Kunna ge dem allt som jag inte hann få av min mamma. Det känns förjävligt att hon rycktes bort från mig så tidigt....:S Tror inte folk fattar hur hemskt sånt är....

Svar på tråden Rädd för ALLT...