• Frazze

AVA klinik i Riga

weeme skrev 2015-08-30 23:28:50 följande:

Grattis Kcb! Härliga nyheter!

Frazze, vi bokade att flyga dit en dag innan för att ha tid om något skulle hända. Då fick vi heeela 18 timmar på oss att boka. Det gick inte på några 4000 inte, haha... Lycka till i morgon!

Haha nä weeme visst är det surt att det blir så. Men om man blir gravid med bebis så spelar det absolut ingen roll vad det kostar. Skulle man få åka fler än en gång så kan man ju i alla fall boka i tid då. Jag hoppas ju bara behöva åka en gång, men realisten i mig vågar absolut inte tro på något mirakel. Nu är det snart dags att dra iväg till gyn för mitt vul! Nervöst!
  • Frazze
    Kcb skrev 2015-08-31 12:31:57 följande:

De har inte sagt något till mig om ett andra hcg... Bara UL den 18/9. Funderar ändå på att göra ett andra hcg...

Min gyn frågade varför man ska ta prov och kolla hcg stegring!? Han sa att man kan ju inget göra med det ändå!? Däremot ett vul i v 6 ska man boka direkt. Här såg allt mycket bra ut! Inga ägg på äggstockarna och slemhinnan var 11mm. Nytt prel datum är den 9:e för min man att lämna sitt bidrag. Så nu jäklar är det nära. Hoppas nu att hon kan få ut många fina ägg denna tjej.
  • Frazze

Min gyn ville göra vul i senast v6 så att man kunde se om det var utomkvedskap. Han sa att det ofta kunde bli det med ivf/äggdonation. Men då är frågan? Är v6 samma som v8? Alltså att man struntar i de 2 första veckorna som man egentlugen inte är gravid? El räknar man som vanligt? Får ringa och fråga honom sen om det blir aktuellt.

• Frazze
    Redan47 skrev 2015-09-01 13:09:45 följande:

Hmm.... Du ser inte på ett VUL om du har utomkvedes i buken.....det brukar hcg stegring kunna vara en ledtråd parallellt med att inget embryo syns på VUL.

Så här skriver de på en svensk ivf klinik:

"Det finns en viss risk för utomkvedshavandeskap vid IVF-behandling. Risken brukar anges till knappt 2 % men är också beroende på om det finns skador på äggledarna eller inte. Har man genomgått ett utomkvedshavandeskap, är risken mycket ökad att detta ska inträffa igen, om man blir gravid på naturlig väg. En viss riskökning föreligger då också i samband med IVF - till ca 5%. Om äggledarna är helt bortopererade minskar risken för utomkvedshavandeskap vid IVF, men den blir ändå tyvärr inte helt noll. Det förekommer nämligen i sällsynta fall att en graviditet sätter sig i ett hörn av livmodern."

Som du ser ingen inte större risk....utan bara "viss".

Det normala efterfrågan tidigt UL är att se, vid plus hcg, att hjärtat bildas. Tror det är på 30+ dagar gammalt embryo. När embryot når sin fjärde levnadsvecka.

Jag är nyfiken så jag bokade till dag 35 för att vara på säkra sidan att hjärtat bör vara klart.

Okej! Ja jag skrev bara vad han sa och han jobbar väldigt mycket med just sånt här. Men men! Jag gråter inte om risken är liten! Jag ska bara komma till det läget där jag får ett plus på stickan först. Verkar som att vi åker nästa tisdag, men får mer besked imorgon el torsdag. Orkar bara inte vänta mer! Jag vill bli gravid!!!!!!
  • Frazze
    RobSab skrev 2015-09-02 21:10:40 följande:

Hej!

Jag har nu efter många år med IVF tagit steget till ÄD.

jag har precis mailat foton och donator-önskemål till Riga. Jag väntar med spänning på svar och fortsätter följa er andra här inne! =)

Hej och välkommen till tråden RobSab.

Tråkigt att det inte fungerat med ivf för dig heller. Men skönt att både du och din partner kan komma förbi det och satsa på äggdonation.

Vilken av klinikerna sökte du till? Ivf riga el ava kliniken?

Jag sökte till Ivf riga och fick inte skicka in något foto utan bara kryssa i önskemål.

De verkar ha hittat en klockren donator till oss dock. Idag inväntar jag svar på vilken dag vi ska vara där. Hoppas nu bara att jag får det!!!!! Hon skrev i alla fall att vi skulle få besked i slutet av denna veckan. Fy för denna väntan! Men snart så är vi där och det är vår tur!

Stort lycka till nu RobSab! Nu är det vår tur att få bebisar!
  • Frazze
    hoppfull71 skrev 2015-09-04 08:05:39 följande:

Hoppla.. min tlf hängde sig.. hur tar man bort de xtra inläggen? ????

Hahaha! Det går nog tyvärr inte att ta bort extrainläggen.

Jag gjorde 3 Ivf försök här hemma i Sverige. Har ett Amh på 0.2 el 0.5 hade ändrat sig mellan proverna. Jag blev gravid på första försöket, men tyvärr så dog bebisen i min mage i v 24.

Nu ska vi åka till Riga och göra äggdonation. För oss så kostar det med de tillval vi kan välja 8040? tror jag. Alltså Vi har valt att odla våra "ägg" till 5 dagars blastocyster och vi vill ha 2 st blastosar instoppade.

Du kommer inte att ha någon nytta av dina gonal sprutor eftersom att du själv inte ska få fram några ägg.

Jag fick ta en spruta som heter Procren först runt 20 dagar efter min mens. Sedan ska man få en mens runt 7 dagar efter det. 5 dagar efter mensen börjat så fick jag börja med progynon 1 tablett 3 ggr om dagen fram till Ultraljud. På ul så kollar de om du utvecklat några äggblåsor och hur tjock din slemhinna är i livmodern. Du ska ju inte ha utvecklat några äggblåsor då förstås. Sedan går du fortsätta med progynonet fram till insättningen av dina embryos el blastocyster. Jag frågade och då skrev Jelena att i minst två veckor efter insättningen ska man gortsätta med progynon. Jag antar att om man blir gravid så får man fortsätta men om det blir minus på stickan så kan du nog sluta.

Hoppas att detta har varit till någon hjälp för dig. Jag är själv helt ny på detta, så jag skriver bara vad jag vet. Ta kontakt med en klinik och fråga! Vi fick papper att fylla i. Vi kryssade önskemål för vår donator och strax efter så hade vi 2 donatorer att välja på. I Riga så får du aldrig se donatorn och du kan vara välja ålder, längd, hårfärg, ögonfärg, fräknar el ej, vikt, blodgrupp, sen kan du skriva lite önskemål som de kanske tar till sig.

Lycka till! Kram
  • Frazze
    Kcb skrev 2015-09-04 09:42:08 följande:

Just nu håller jag på att bli tokig på Veronica på AVA Riga. Jag försöker få henne att skicka mig recept på Fragminsprutor. Jag har instruerat hur man måste skriva på receptet för att man ska få ut det på svenska recept. Tror ni att de följer det?? ICKE... De skriver 4 pack, men inte hur stor förpackningsstorlek. Jag ber henne att skriva 4 separata recept, ett för varje uttag, och förklarar att jag inte vill riskera att behöva köpa 100 sprutor om receptet är 4 X25 sprutor (har varit med om att jag nästan var tvungen till det..). Vad tror du hon gör då? Jo, skriver ett recept på 100 sprutor... Jag blir GALEN! Som tur var så hade jag ett gammalt recept hemma som jag lyckades få ut från apoteket, trots att datumet hade gått ut. 7an var lite otydlig så den såg ut som en 9a...

Är det någon mer som har haft problem med kommunikationen med Riga? Just nu är jag frustrerad och undrar om hon missförstår mig på flit, eller om de har för mycket att göra så att de inte hinner läsa ordentligt...

Vad är fragminsprutorna till?
  • Frazze
    Kcb skrev 2015-09-05 10:43:14 följande:

Då jag har haft 3 missfall efter IVF med egna ägg, och att missfallsutredningen visade att jag hade en koagulationsfaktor som var på gränsen till normal så får jag blodförtunnande sprutor för säkerhets skull. Blodförtunnande är för att hindra att det blir microproppar som dödar fostret om man har ett blod som inte koagulerar som det ska. Tror i mitt fall att det är bara för att vara på den säkra sidan och det skadar inte. Missfallsutredningen var utan anmärkningar och teorin är att mina ägg är för gamla (jag är 39..), men läkaren i Riga har satt mig på Fragmin för säkerhets skull...

Ok! Fy så tråkigt att det blivit så. Men nu håller vi tummarna för att allt går bra och tackar lite högre makter att det faktiskt finns hjälpmedel för sånt. Lycka till! Kram
  • Frazze

Shit! En dag närmare dagen då vi åker!!!!! Tisdag så är det dags. Känner att jag inte gjort tillräckligt för att förebygga och göra det bästa för att bli gravid. Procren gjorde att jag fick jordens magkatarr och därför har jag ätit som en häst för att slippa alla dessa hungertkänslor. Suck! Känns lite sent att göra något nu 1 v före insättning. Men kanske är det bättre än ingenting. Nervöst! Måste komma på positiva tankar.

• Frazze
    niki74 skrev 2015-09-07 14:20:45 följande:

Åh, är det så nära nu Frazze!  Jag är säker på att du har gjort alla de saker DU kan göra för att bli gravid. Lite extra käk skadar väl inte  

Håller tummar och tår för er!

Extra käk och godis och ostbågar och vin och allt som kommit i min väg!

Jag hoppas verkligen att det går vägen! Tack för tumhållning! Den 14/9 så händer det! Shit jag är så nervös att jag inte kommer kunna sova.
Svar på tråden AVA klinik i Riga