• Frazze

AVA klinik i Riga

Redan47 skrev 2015-07-26 13:09:35 följande:

Minus mjölk, vitt mjöl och socker. Förbättrar miljö i kropp inkl livmoder. Omega3 d/vitamin o b- kombi.

Jag är glutenfri sen i Januari. Ska försöka utan glutenfria produkter oxå. Men hur gör man utan mjölk? Vad äter man till frukost? Jag bara vägrar sojaprodukter el annan ersättning för mjölk. Socker blir lättare nu när jag inte ska jobba i höst. Jobbar med godis Omega 3 har jag knaprat sen jag minns inte hur många år tillbaks, d-vitamin och folsyra med b12 och b6 tar jag dagligen. Vad mer kan jag göra! Har ju hört att dåligt immunförsvar är bra för att kroppen lättare tar åt sig saker då. Därför tar jag inga multivitaminer nu. Så förslag till frukost mottages tacksamt då.
  • Frazze
    villsågärna38 skrev 2015-07-26 23:11:12 följande:

Ägg i olika former är ju bra frukost kaffe eller te om du gillar det. Juice innehåller lika mkt socker som läsk så hoppa det Goda bär finns det ju mycket av nu också så du kan ju göra en smoothie till t ex. (Frukt innehåller ju mycket socker men bär gör inte det. ) Har själv varit helt mjölkfri dvs inga mjölkprodukter alls i perioder och det är inte så klurigt som man tror. Gillar inte heller ersättningsprodukterna Och sluta inte med vitaminerna. Lev nyttigt! Har du ett immunförsvar som ger immunologiska problem så hjälper det inte att sluta med vitaminer. Då behlver du t ex medicinera med cortison/prednisolon och blodförtunnande istället.

Läste att du snart gör ditt första ÄD- försök!

Stort lycka till!

Min man gör smoothies världens godaste, men med banan och mango och vaniljyoghurt såklart! Kaffe är livets dryck men jag måste ha mjölk i. Ägg älskar jag jag får dra ner på mjölk men kan inte sluta helt. Jag blev gravid på första ivf försöket och då åt jag allt och uteslöt inget. Men det progesteronet jag hade då var mycket bättre än lutinus. Jag får göra ett tappert försök nu och hoppas på det bästa.
  • Frazze
    niki74 skrev 2015-07-27 00:17:00 följande:

Wonderstruck; Tack så jättemycket för ditt svar! Så fantastiskt att ni lyckades att bli föräldrar  Grattis!

Jag hade aldrig hört talas om Werlabs, så jag kollade upp det nu när du tipsade om det. Fantastisk med den möjligheten måste jag säga. Tyvärr så bor vi inte i en stad där de hade provtagningsställen och jag vet inte hur möjligt det är att åka till ett annat län för att göra provtagning. Om det är möjligt, så åker jag gärna de milen till Eskilstuna eller Stockholm för det är ju supersmidigt att få resultaten på datorn Jag har mejlat och frågat om det nu och hoppas på svar imorgon.

Besökte ni Riga en gång innan ni gjorde själva insättningen? Jag funderade på att eventuellt skippa det första besöket, men å andra sidan så kan det ju vara bra att åka dit för att få med sig medicinerna hem. 

Hur många gånger under förberedande behandlingen behöver man ta prover och göra ultraljud?

Tack igen för svar!

Hej Niki 74.

Jag hade genomgått 3 ivfer innan så jag hade alla papper klara redan därifrån. Jag gick till min gynekolog här och frågade om han var villig att hjälpa mig och det var han.

Jag kommer alltså inte att behöva åka på första mötet i Riga.

Har du all utredning klar och alla dina prover klara så räcker det nog för ivf Riga. De säger till om du behöver något mer prov i så fall. Infektionsproverna får inte vara äldre än 6 mån bara.

Jag skrev ett email till dem och fick svar dagen efter, hon skickade pdf filer med alla papper som ska fyllas i och min man scannade in dem och skickade tillbaks till henne. Väldigt smidigt alltihopa!

Nu drn 10e aug tar jag min procrenspruta, sen inväntar jag mens, när mensen kommit runt 19-21aug så börjar jag med östrogentabletterna progynon den 22a. Ul 31/8 sen preliminärt så ska min man ge sitt bidrag samma dag som äggplocket den 4/9 och Et den 9/9. Alltså är jag inbokad för 1 ul.

Hoppas att detta har varit till någon hjälp för dig!? Srort lycka till på din äd resa! Kram
  • Frazze
    niki74 skrev 2015-07-28 20:00:53 följande:

Frazze ; TACK för att du också berättade lite om hur ni gjort. För mig som inte gjort några IVF-försök innan så är allt så nytt och det är mycket att sätta sig in i.

Vad bra att du kunde få hjälp av din gynekolog som du redan gått hos. Jag hoppas också på att kunna få den hjälpen där vi gjorde våran utredning.

Hur gjorde du med medicinerna - skrev din gynekolog i Sverige ut den eller beställde du från IVF Riga? Skiljer det mycket i pris mellan att köpa den i Sverige och att köpa den från Riga?

Vad spännande att det snart är dags för dig att sätta igång med behandlingen. Jag håller tummar och tår för dig/er! Är det första äggdonationen?

Kram på dig! 

Hej igen!

Ja det är mycket att sätta sig in i vad det gäller ivf och äd.

Som jag skrivit förut så blev jag ju gravid mitt första ivf försök men hon dog i min mage när jag var i v24. Efter det så var det totalt kört! Nu kör vi på äggdonation eftetsom att jag inte orkar mera stress och oro för om det ska bli några ägg och vad det är för kvalite på dem! Många oroliga nätter kan jag säga. Nä nu behöver jag inte tänka på det mer.

Ja min gyn gick med på att skriva ut de mediciner jag behöver utom de som inte går att få tag i här då. Typ progesteronet! Bara jag får ett recept från Riga så översätter han och skriver ut det till mig. Pris vet jag ej eftersom att jag har högkostnadskort så det jag hämtat ut var gratis.

Min gyn är väldigt involverad i ivf och äd och har vart på kliniken i Finland som är el har samma ägare som ivf Riga, därför var han helt ok med allt detta.

Ja jag kan knappt vänta nu på att få börja! Tur att vi är iväg på semester så att jag inte behöver få dagarna att gå hemma.

Hoppas att du får hjälp här hemma och att du kommer igång snart! Kram
  • Frazze

Hemma igen efter en semestertrip! Mycket omyttig mat, dryck har jag tryckt i mig, så nu är det dags att ändra på det. Ca 1 månad kvar tills vi är i Riga för ET, på måndag tar jag min procrenspruta och så är vi igång. Nu jäklar är det nära!

• Frazze
    Rosen 76 skrev 2015-08-06 14:52:56 följande:

Åh va spännande att vara så nära!!!

Jag har svårt att fatta att det verkligen gått så snabbt! Tiden bara flyger förbi verkligen. Hur går det för dig då? Någon mens i sikte än? Jag hoppas nu verkligen att det tar sig på första försöker både för dig och mig. Vi har väl fått vänta länge nog som det är? Men som sagt, det är dags att ta tag i allt nu igen. Kosten blev verkligen lidandes under resan och nu har jag gått upp i vikt igen, som jag lovade mig själv att inte göra. Har 4 dagar på mig att gå ner 1 kg! Tror du jag lyckas? Jag behöver gå ner 5, men det lär jag ju inte klara av med procrensprutan och östrogentabletter. Men det är bara att fortsätta väga maten och motionera så att man inte går upp mer.
  • Frazze
    niki74 skrev 2015-08-06 17:23:09 följande:

Redan47 och weeme TACK för era svar!

Självklart är jag också beredd att åka en liten bit för att behöva betala över 2000 kr för varje kontroll av slemhinna. Tyvärr verkar det vara jättesvårt att hitta

Jag tycker att det borde vara en självklarhet att få göra samma undersökningar för en billig penning som de som gör äggdonation i Sverige får göra. Usch vad jag gnäller nu  Bättre att se på de positiva bitarna - att kunna få hjälp av NÅGON.

Jag har nu varit i kontakt med AVA Riga där de inte har några köer för närvarande. De skickade oss alla formulär att fylla i, samt en lista på vilka prover som skall tas och skickas till dem.

ultrasound examination on 9-13 day of your period

- vaginal swab

- blood group, Rh (for both partners)

- TPHA, HIV, Hepatitis B and Hepatitis C

- Anti HBc (for both partners)

- TSH, free T4, APTT

Jag har försökt googla på vad alla dessa prover är för några men förstår inte helt. Vad är tex det här HBc som båda skall ta för något? Vad är det för skillnad på det och på Hepatit B och C?

Jag tror faktiskt att du kan göra alla dessa prover hos din vanliga läkare på VC och fråga dem om vad som är vad! Tsh och T4 är ju sköldkörteln, hepatit b kan man bota (tror jag) men inte hepatit C va?

Som sagt jag har inte den blekaste.

Får jag fråga vart du bor? Bor du jättelångt ifrån Skövde? Där har de den gyn som jag går hos och han är jätte bra, men kanske den mest speciella människa du mött

Lycka till!
  • Frazze
    Rosen 76 skrev 2015-08-06 19:29:07 följande:

Hmm 1kg kan gå

Min mens lyser med sin frånvaro och det har nog med min sorg/ångest/stress att göra från förlossningen...

Känner ingen stress med mensen just nu utan tycker nog det är ok att den kommer när den kommer så hinner jag "läka" inombords också!

Men visst vill man komma igång

Ja usch! Jag hann ju aldrig komma så långt som du i min graviditet så om jag räknar med hur fruktansvärt det var att förkora vår lilla, så kan jag bara tänka mig hur fruktansvärt hemskt ni har haft det! Jag förstår att du vill läka inombords, men sen vill man ju ändå komma gång och bli gravid direkt! Man vill ju ha ett barn!!!!! Jag bara ska bli gravid nu för jag vill inte vänta mer nu. Den 24/7 var det ett år sen som vår lilla snutta föddes, så nu är det dags att bli gravid igen. Jag hoppas att när du är redo att du blir gravid direkt i alla fall och att allt går bra och rätt till nästa gång. Kram
  • Frazze

IDAG ÄR DET DAGS!!!!!!! Jag ska ta min Procren. Hur var det för er? Svällde ni upp av den sprutan? Typ gick upp i vikt el bara svällde? Orolig att jag inte ska komma i mina kläder längre.

• Frazze
    Rosen 76 skrev 2015-08-10 13:46:32 följande:

Ingen fara... Jag kan inte minnas att jag varken gick upp eller svällde

Ok, Vad skönt! Jag vet ju en som gjorde det, men man reagerar väl kanske olika på det. Jag blir bara orolig att jag inte ska komma i mina kläder nu när jag börjar skolan
Svar på tråden AVA klinik i Riga