La Conejita skrev 2017-05-07 13:17:58 följande:
UndrandeSökande: Fy så tråkigt, jag lider med dig.
Maran73: Tur att det gick bra ändå och att den lille mådde bra! Det är så läskigt med blödningar. Hade gärna velat få veta från AVA vad man ska göra om det händer, och jag frågade Veronika men hon sa bara att man då ska kontakta dem. Vända sig till gynakuten, är det det man ska göra om det kommer lite mer blod än en rosa flytning? Själv fick jag en beigerosa flytning i fredags och blev riktigt nervös, en det kan ha varit en implantationsblödning. Jag messade Veronika och fick som svar att jag skulle öka dosen av Progynon.
Och jo, jag har tjyvtestat! Igår kväll kom jag på att jag har flera ägglossningstest hemma och att dessa inte känner skillnad på LH och HCG, så jag tog ett. Och minsann, glad gubbe blev det! Jag blev än mycket överväldigande glad gumma. Självklart ville jag då ta ett riktigt graviditetstest, men jag skulle iväg in till stan och gå ut och äta. Tog vägen förbi ICA och köpte ett tvåpack RFSU graviditetstest och gick sen in på toa på restaurangen för att ta testet. Men, attans... Enligt instruktionen skulle man kissa i en mugg. Nåväl, någon mugg hade jag inte så det fick bli direkt på stickan. Efter fem minuter skulle man egentligen kunna läsa av resultatet men då var där inga streck alls. Efter tio minuter var där dock två lika tydliga röda streck! Sen imorse när jag vaknade tog jag det andra testet och även det var positivt, men med det ena strecket lite svagare. Det gör mig lite orolig. Gick och köpte ett Clearblue-test och det blev snabbt ett plus. Nu kommer jag testa med ägglossningstesten måndag och tisdag för att kolla så att det inte avtar (neurotiskt, jag vet) och på tisdag ska jag även ta blodprov..
Jag undrar vad ni alla tänker om graviditetsförhållningsreglerna man får från AVA Riga. Under de fyra första dagarna ta det väldigt lugnt och inte ens se på nyheter eller gå på snabbköp och handla. Inte heller bad eller bastu de fyra första dagarna. Sen får man träna men lugnare än vanligt, dock inga magövningar och inga tunga lyft. Och man får inte träfffa några nya djur och man ska undvika sjuka människor. Inga mediciner utan att kolla med kliniken först. På CFC i Danmark fick jag helt andra råd. Man fick enligt dem inte springa, bada, eller ha sex under de första tre månaderna. Man får inte heller träna spinning, cykling är däremot okej. (Danskarna cyklar ju väldigt mycket.) Rökning och sprit nämndes inte, men det vet ju iofs alla att det inte är okej. I Sverige är det helt andra råd man får, tror jag. Jag tycker att det är konstigt att det kan vara så olika råd man får.
En annan men relaterad sak: Törs man åka utomlands under graviditeten? Det kanske är säkrast att hålla sig hemma där man vet var nämsta sjukhus ligger om man måste bege sig till gynakuten. Eller att man åtminstone håller sig inom EU för att unvika höga kostnader. Vill inte behöva uppsöka sjukhus i USA t ex, även om reseförsäkringen kanske täcker det (vet ej).
Och just det, jag måste fråga, är ni nyfikna på vilka era donatorer är? Jag är det. Inte så att jag lider av att inte veta men när jag gick omkring i Riga tittade jag på alla mörkhåriga tjejer i 27-årsåldern med någon likhet med mig och undrade om de kunde vara donatorn och det hade varit roligt att veta mer och se ett foto.
Hej! Men ååååååh så roligt!! GRATTIS!!! <3
Det är klart att strecket inte blir jättestarkt så här tidigt, absolut inget att oroa sig för! Olika test är olika känsliga, ditt urin varierar i koncentration från gång till gång... så det kan "svajja" lite i början. Gå på hcg i blod istället! Säkrare... De kommer att vilja att du kollar igen efter några dagar, för att kolla ökningen.
Wooow!!
En diabetesläkare m inriktning graviditet som jag pratade med sa att "det GÅR inte att träna bort en normal graviditet!" Och med normal menade hon då ett friskt embryo/foster som utvecklas normalt. Jag tycker att det var vettigt att ta det lugnt fram t testdag typ, men har avvaktat m både träning och sex nu också pga blödningarna. Annars hade jag nog levt som vanligt faktiskt, tycker det känns lite vääääl försiktigt med alla dessa förhållningsorder. Men det är jag! Man får nog lyssna på sin magkänsla.
Nej gyn akuten vill att man kommer om man har en KRAFTIG blödning och/eller ont, och det hade inte jag.. men överdrev lite för att jag var så orolig.
När det var färgade flytningar ökade vi först Progynonet, sedan lades det till magnesium 300 mg per dag samt kolla hcg igen. Strax därefter blödningen, då ville kliniken att vi gjorde VUL "inom den närmaste tiden". Akutbesök var alltså inte helt nödvändigt. Efter ok på VUL lade vi till 1 gram c-vitamin per dag. Än så länge lugnt, bara yttepytte ljust rosa flytning sedan blödningen. Hoppas det fortsätter så...
Absolut nyfiken på donatorn! Gick också och kikade på tjejerna, men mer allmänt sådär "jaha, så här ser min donator ut på ett ungefär"!