• LinaEm

AVA klinik i Riga

Hinos: Så kul med små pickande hjärtan, men jag förstår oron! Håller tummarna att allt går bra! Har också lite hemma, så hör bara av dig så får vi se om jag kan hjälpa till!

• LinaEm

MrsCelan: Jo, det hade varit jättekul att träffa alla som är samtidigt i Riga! Men vi åker redan veckan efter påsk, så missar träff i slutet av maj...

Jag har börjat få färgade flytningar och är jätteorolig att det ska börja tokblöda och slemhinnan ska blöda ut innan vi kommer till Riga för ET...  

• LinaEm

Förstås lite ändringar i planeringen...

På gång:

Leia83 FET 13/5 (ca)
    LinaEm prel ET 2/5 
    Bollan FET 19/5 
    MrsCelan ET 30/5 
    Tistel Preliminärt ET 30/5
    Pysseltomten, ET 31/5
    Siv77 ET 30/5

Ruvare: 
    Anna1967 FET 13/4
    IVFdagar prel ET 23/4 (två påskägg!)

Gravid:
    Akkie77 DET 4/10, en bebis BF 110623
    Tea75 FET 10/11 + 26/11 BF 110721 snitt Pojke 
    Memeja DET 6 dec +20/12 Tvillingar Pojke och Flicka  BF 110825
    Nidra FET 21/1 +31/1 tvillingar
    Hinos ET 19/2 BF 111112
    Chockad ET 2/3 BF Tvillingar 2011-11-17

• LinaEm

Välkommen smugs och Mimmi65! Passar också på att uppdatera listan för mig!

På gång: 
    Leia83 FET 13/5 (ca)
    Bollan FET 19/5 
    MrsCelan ET 30/5 
    Pysseltomten, ET 31/5
    Siv77 ET 30/5
    Smugs ET 13/6

Ruvare: 
    Anna1967 FET 13/4
    IVFdagar prel ET 23/4 (två påskägg!)
    LinaEm ET 2/5

Gravid:
    Hinos ET 19/2 BF 111112

• LinaEm

IVF-dagar: Måste få gratta i alla trådar!

von Hiram: Välkommen hit! Det här är en toppentråd! Jag trivs jättebra på AVA i Riga och är inte alls orolig över att vår donator delas med någon annan, de säger själva en donator-en mottagare.

• LinaEm

Men Leia, fy vad tröttsamt när kroppen inte vill hänga med. Jag vet precis. Skulle vilja kunna kontrollera och tvinga min kropp till sådana saker... Visst är det minst 8 mm som slemhinnan ska vara för att det ska bli ET? I så fall är du ändå nära! :)

• LinaEm

Leia: Ha, ha! Javisst vill man byta kropp ibland till någon annans! Tyvärr kan jag inte erbjuda min egen, den är inte i topp när det kommer till att bygga slemhinnor i livmodern heller.... Kram på dig!

Erika73 : Vad kul med en femmånadersmage som resultat från Riga! Hoppas på samma lycka! 

• LinaEm

Leia: Vad kul att du ska bo på Hotel de Rome! Där bodde vi också alla dagar mellan ÄP och ET! Det är jättemysigt där och läget är perfekt!

• LinaEm

Plockar bort mig från ruvare och väntar med att lägga in mig någon annanstans tills vi fått besked från Riga när vi får göra FET...

På gång: 

Leia83 FET 13/5 (ca)
    MrsCelan ET 30/5 
    Pysseltomten, ET 31/5
    Siv77 ET 30/5
    Smugs ET 13/6

Ruvare: 
    mimmi65 FET 28/4
    Bollan FET 17/5

Gravid:
    Hinos ET 19/2 BF 111112
    IVFdagar prel ET 23/4 +4/5

• LinaEm

Tistel: Visst är det trist när kroppen inte riktigt vill samarbeta! Det är sååå surt... Tycker att kliniken borde tänka lite på det också och dra av något... 

Leia: Jag trodde att allt över 5 var bra, så jag blir jätteledsen av ditt resultat... Jag blir mer och mer emot mensen nu när jag INTE vill att den ska komma. Svårt att ta det, även fast det är en naturlig del i mitt liv... 

Siv77: Både progynon och progesteron kan ge kraftiga känningar i livmodern. Progesteronet bygger slemhinnan och jag kände av den sedan jag började knapra dem flera veckor innan ET! Jag håller tummarna att bruna flytningarna är spottingarna som man kan få när ägget fäster!

Plockar bort mig från listan (trodde jag redan gjort det) för jag är inte ruvare längre efter minus och mens.... Vet inte när det blir dags igen för det lilla och ensamma embryot i frysen. Svårt att tänka positivt när det inte gick bra den här gången...

På gång:
    MrsCelan ET 2/6
    Smugs ET 13/6

Ruvare:
    mimmi65 FET 28/4
    Leia83 FET 13/5 
    Bollan FET 17/5
    Siv77 ET 23/5
    von Hiram ET 26/5
    Pysseltomten, ET 28/5

Gravid:
    Memeja DET 6 dec +20/12 Tvillingar Pojke och Flicka BF 110825*
    Hinos ET 19/2 BF 111111, tvillingar enäggs

• LinaEm

MrsCelan: Grattis till alla ägg! Håller tummarna att de utvecklas fint! Vilket hotell bor ni på? Såg i din blogg att du rekommenderade en italiensk restaurang, vilken är det? Måste samla på mig några tips innan vi åker nästa gång!

• LinaEm

MrsCelan: Det finns tydligen två sätt att göra sin FET på. Antingen starta med Progynon på andra mensdagen med FET ca 2 1/2 vecka senare, eller ta nedregleringssprutan och göra som vid ET, lite längre alltså. Säg till Nadia vilket sätt du vill göra på!

Jag kör enligt det korta protokollet. Mens i går, börjar med Progynon i morgon, prel ET 4 juli. Passar en otålig själ som mig...

På gång:

Tistel - väntar på datum för FET (förhoppningsvis början på juli) 
    Smugs - ET väntar på datum     ?/6
    MrsCelan FET ?  
    LinaEm - FET prel 4 juli

Ruvare:

Gravid:
    Bollan FET 17/5
    Siv77 ET 23/5
    Pysseltomten, ET 28/5

• LinaEm

Sissan: Det går även att åka med Ryanair till Riga och då kan det ju kosta hur lite som helst! Med AirBaltic kostar en tur och retur i snitt 1700:- beroende på hur långt innan man bokar.

All kommunikation sker på engelska och det hanterar de på kliniken bra. Om ni får dr Fodina har hon träffat så många svenska par att hon förstår en del av svenskan också. Särskilt de medicinska uttrycken har hon koll på även på svenska, vilket känns skönt eftersom jag inte har koll på dem på engelska!

Har du mailat än till kliniken? Det finns ett formulär på AVA-klinikens hemsida som man kan fylla i, och de svarar snabbt! Lycka till! 

• LinaEm

Tistel: Trist! Har inte varit med om din situation, men min kropp vill inte riktigt låta slemhinnan växa till sig tjock och fin. Jag ligger alltid precis på gränsen... Och ändå äter jag 2x2 av Progynon varje dag. Hur många har du knaprat?

På gång:
    Tistel - FET september/oktober
    MrsCelan - FET september/oktober 
    Mela - Första besök i Riga 8 juli
    Bollan-ev 3:e ÄD i höst

Ruvare:
    Smugs - ET 22/6
    LinaEm - FET 7/7

Gravid:

Siv77 ET 23/5 Trillingar, enäggs o en ensam..
    Pysseltomten, ET 28/5

Fått Barn:
    Hinos - Signe 100228
    Akkie77 - Theo, född 20110622

• LinaEm

Hej Mela!

Vad synd att ditt första intryck av kliniken blev så konstigt! Hann du träffa din koordinator? Det är henne som du kommer ha kontakt med under hela tiden mellan ditt besök och ET. Hon svarar på alla frågor som man kommer på i efterhand och finns tillhands för alla andra funderingar man har också. 

Vi var på kliniken för ett första besök i februari i år och tillbaka i april för ET. (Tror det var lite lugnare i väntrummet då!) Vi hade inga diskussioner via mail om hur många embryon vi ville ha tillbaka vid ET, utan berättade det direkt i anslutning till ET (fick fylla i ett formulär).

Jag fick också jag göra en mammografi, och jag fick förklarat för mig att det är för att jag genomgått så kraftiga hormonbehandlingar redan i och med ivf:erna, och att de ville försäkra sig om att det såg bra ut innan jag började med hormonerna inför ET. Visst tyckte jag först att det var underligt, men med den förklaringen kände jag att det var för mitt eget bästa. Min läkare skrev något i remissen så att de skulle snabba på min kallelse till mammografin. 

Precis som Nidra säger jag också att datumen inte är skrivna i sten. Vår donator behövde bli stimulerad några extra dagar, så allt blev framskjutet (trots att jag planerat in det hela med ledighet på jobbet osv...). Jag var jätterädd att nedregleringssprutan skulle ta slut och jag skulle hinna blöda ut all slemhinna innan det blev dags för ET. Men som tur var hände inte det. Ibland har man också svårt att lyckas bygga upp en fin slemhinna, och då kanske det inte blir något ET. Men då antar jag att de fryser in embryona till FET. 

Även fast jag visste att doktorn skulle ge oss alla medicinska rekommendationer i samband med ET bad jag min koordinator om vilka mediciner som skulle bli aktuella så att jag kunde be min hemmadoktor skriva ut dem. Jag köpte även folsyra så att jag kunde börja samma dag som ET.

Jag hoppas att din kontakt med koordinatorn får dig att känna dig lugnare och trygg inför ditt ET! 

• LinaEm

MrsCelan: Det kommer gå bra för dig även om du åker ensam! Jag åkte ensam och gjorde FET. Min sambo kom i och för sig senare men det var för att vi skulle börja vår semester i Riga! Fast jag erkänner att det var väldigt skönt att få vara lite på egen hand också, jag och lilla embryot!

• LinaEm

Grattis Tea75!!! Är så glad för din skull!

Tar bort mig själv som ruvare, testade återigen ett minus. Det var vårt sista embryo, så nu måste vi ta beslut hur vi ska göra i framtiden. AVA föreslår nytt försök med ny donator om ett par månader. 

På gång:
    Tistel - FET september/oktober
    MrsCelan - ca 9 september FET  
    Mela - Planerad ET ca 5 sept
    Bollan-ev 3:e ÄD i höst 
    Smugs - FET september

Ruvare

Gravid:

Siv77 ET 23/5 Trillingar, enäggs o en ensam..
    Pysseltomten, ET 28/5

Fått Barn:
    Hinos - Signe 100228
    Akkie77 - Theo, född 20110622
    Tea75-Pojke 20110720

• LinaEm

Tack Hinos, Smugs, MrsCelan och Mela! Jag ska bara samla ihop mig så att jag kan ta ett bra beslut! Kram!

Svar på tråden AVA klinik i Riga