• Bengalen

AVA klinik i Riga

zaq1234 skrev 2014-06-25 14:54:54 följande:

Är det ngn som vet någonstans man kan göra ul i Skåne, Ystad? Malmö?

I värsta fall om du inte hittar någon kan du alltid vända dig till Copenhagen Fertility Center, CFC. De har öppet hela sommaren och man kan oftast få tid samma dag.
    Det kostar visserligen DKK 1200 men det kan det ju vara värt.
  • Bengalen

Jag kommer också ihåg dig Rödluvan. Du hade precis plussat när vi drog igång vår första ÄD i Riga 2009/2010 och jag minns att det var så skönt att fråga dig om hur allt gick till.

Själv är jag äntligen gravid, är i vecka 15 nu med mina gamla 4-åriga frysisar. Det fanns minsann liv kvar i dem.

Stort grattis till den nya graviditeten!

• Bengalen
    zaq1234 skrev 2014-08-11 13:14:00 följande:
    Vad ska progesteron värdet ligga på vid blod prov 1 resp 2? Vad har ni haft?
    chikita124 skrev 2014-08-11 16:08:35 följande:
    över 60 sa de till mig att de måste ligga över för att de skall gå bra..
    mitt låg högt...

Du behöver inte oroa dig för progesteron-värdet zaq! Det gäller inte när man gör ÄD.

Mitt låg på endast 29 nmol/l på min första testdag, 12 dagar efter ET när jag samtidigt hade 242 i hcg. Jag skrev till min koordinator i Riga och fick följande svar:

Please do not pay attention to progesteron level, because you are taking all medicines artificially, that is why it is impossible  to measure it in right way.  In blood test you may see your natural level of Progesteron, but you are taking bigger dose in pills, that is why you may not to worry!!!! 
  • Bengalen

Prog värdet var inget som gamla AVA hade bett mig att ta utan jag passade på att ta det ändå. Jag tog inget mer efter det utan litade på svaret jag fick från Riga. Jag vet bara att trots mitt väldigt låga värde har allt gått bra så här långt. Jag är i vecka 20 nu och gjorde RUL idag och allt såg helt perfekt ut!

Hur som helst tycker jag ditt värde ser lovande ut zaq. Håller tummarna att ditt hcg också fortsätter att öka fint.

• Bengalen
    wonders skrev 2014-08-11 18:05:05 följande:
    Hej
    vad står siffran på kub- testet för? Är det högre siffra lika med bättre? Vill/behöver ju veta...

Ju högre desto bättre.1 på 20 000 är den bästa siffra man kan få. Där tar skalan slut. Jag fick berättat för mig att det är vid 1 på 250 som de rekommenderar vidare undersökningar som fostervattenprov och/eller prov på moderkakan.

Grattis till fint värde azurea!
  • Bengalen
    Helisa skrev 2014-08-11 22:28:39 följande:
    Det låter märkligt att skalan skulle ta slut vid 1:20000. Jag fick sannolikheten 1:26111. 
    För trisomi 13 fick jag 1:725429 och för trisomi 18 fick jag 1:308161.
    (Trisomi 13 och trisomi 18 är avvikelser som är mer ovanliga är Down's syndrom (trisomi 21) och betydligt allvarligare.)

Det kanske är olika mätmetoder på olika ställen. I Lund var det i alla fall 1 på 20 000 som var det bästa värdet man kunde få.
  • Bengalen

Jag vill bara inflika att jag inte alls kan hålla med om att jag har upplevt någon dålig kommunikation med AVA Clinic. Nu har jag som sagt endast erfarenhet av den gamla AVA kliniken i Riga men tycker det är synd om båda klinikerna dras över samma kam.

Jag har under mina 9 års kämpande med massvis av IVF och ÄD-försök hunnit uppleva ett flertal kliniker både i Sverige och utomlands och jag kan utan att överdriva säga att AVA är den som har skött all korrespondens prickfritt. Jag har alltid fått svar på mina mail omgående. När min koordinator har behövt rådfråga läkaren har det kunnat ta någon timme extra men aldrig att jag inte har fått svar samma dag och framför allt har jag fått svar på ALLA frågor som jag ställt i mina mail.

• Bengalen
    Fru84 skrev 2014-10-09 11:27:57 följande:
    Jaha, kan de skicka recept som jag kan hämta ut på våra apotek till högkostnadsskydd???? Aldrig hört talas om. Jätte bra ju! Men då får dom skriva de svenska preparaten eller? jag har alltid bara kört progesteron mic och dom tog slut med Mios graviditet och nu finns dom inte ens på apoteket längre. Så fick jag en ask utrogest av cecilia som jag använde sist.. Har lite kvar där, borde kanske räcka till nästa gång. 

Du kan hämta ut medicin på våra svenska apotek med recept från Riga men inte med högkostnadsskydd utan du får betala fullpris.
  • Bengalen
    Melmum skrev 2014-10-09 16:34:21 följande:
    Jag har bett min gynläkare skriva ut recepten på vad Riga har ordinerat. Så jag behövde bara betala 2200:- innan högkostnadsskyddet gick in.

Precis! Det är ju absolut det bästa om man har en egen läkare här som kan skriva om recepten till svenska recept. Solig Det har jag också alltid haft bortsett från någon gång när det har varit brådis och medicinen inte har kostat skjortan. Dock funkar det bara om det är ordinerat ett läkemedel som finns i Sverige, man kan inte hämta ut någon annan variant/fabrikat än det som står angivet på receptet.  
  • Bengalen

zaq: Eftersom du gör ett stimulerat försök vill man inte att det ska finnas några folliklar. Jag tror Riga vill att du avbryter för att follikeln likväl kan bli en cysta som inte kommer lossa av sig själv.
    Eftersom du går på Progynon är ju inte meningen att du ska ha någon egen ägglossning, (vilket givetvis kan hända för vissa) men risken är nog stor att denna follikel kommer finnas kvar när det väl är dags för transfer. Gör den det sänder den ut helt fel hormoner vilket kommer förstöra en implantation.

Förstår att det känns tråkigt att behöva avbryta när du har ställt in dig, men risken är stor att fina livsdugliga embryon går till spillo.   

Svar på tråden AVA klinik i Riga