• Igor

    AVA klinik i Riga

    Ja för min del måste det bli snart efteråt eftersom jag snart falller för åldersträcket. Fyller 49 nästa år. Och 50 är väl den övre gränsen.

  • Igor

    Zoladex är ett implantat och det är viktigt när man ger den att verkligen får in hela nålen under huden innan man skjuter in implantatet. Annars kan det hända som hänt dig att implantatet helt enkelt åker ut.
    Pga av att det är ett implantat är nålen väldigt grov.

    Lättare med procren som har en finare nål och inte måste in lika långt eftersom det enbart är en vätska som ska in underhudsfettet. BE ATT NÅGON SKRIVER UT DET ÅT DIG kan inte tänka mig att EN - eller TVÅ dagar spelar någon större roll.
    Har gjort 2 ÅD och det var nästa 5-6 dagars skillnad i behandlingslängd trots att jag reagerade lika båda gångerna på behandlingen men jag kunde inte tidigare denna gång. Så det finns säkert spelrum. Ring/ maila din klinik och hör.. Det ordnar sig säkert.
    Håller tummarna för dig.

  • Igor

    Usch Tea75 hur kunde detta hända. Du som var in och fick se att hjärtat slog och allt och så får du MF. Enligt vår gynekolog var det inte så väldigt vanligt med MF när man gjort ultraljud och allt var ok då.

    Känner med dig. Vågar inte heller ropa hej ännu. går in i vecka 8 på tisdag en av de där riskveckorna. Sedan är det väl vecka 12 och ev 16 sedan ska väl största faran vara över.....

    Men visst hade du en massa ägg i frysen i alla fall så du behöver inte göra en ny ÄD i alla fall. Även om det är tufft att börja om igen speciellt när man sett + och börjat hoppats...

  • Igor

    Hej Leia83
    Meningen med sprutan du tar på dag 21 är att nedreglera dig som sagt så att du inte får någon egen ägglossning eller att dina egna hormoner ska störa uppbyggnaden av din slemhinnan. Sedan styrs uppbyggnaden av din slemhinnan med medicinerna du får dig ordinerat. Detta dels för att du ska kunna synkrotisera med en ev donator och dels för att man vill vara säker på att inte ens egen kropp motarbetar uppbyggnaden.
    När mensen kommer efter injektionen minns jag inte men vid första ultraljudet brukar de kontrollera så att sprutan har gjorts sitt och att slemhinnan är tunn och fin och att man inte har några egna äggblåsor. Och då borde man ha fått mens och haft den några dagar.

    Hoppas att du blir lite klokare på detta. Jag är ingen expert på ämnet men så har jag fattat det. Finns de som kan det här bättre än mig ni får gärna rätta mig om jag fattat fel.

  • Igor

    Känner med dig Tea75 måste vara en fruktansvärd känsla och visst kan det vara svårt att glädja sig nästa gång om det blir ett plus. Men även då får man ta en dag i sänder och snart är man över de kritiska veckorna som är vecka 4, 8, 12 och ev 16. Sedan är värsta risken över. Få missfall senare.
    Ofta som sagt när det blir missfall är det något fel på fostret så det var väl inte meningen att det skulle bli barn denna gång för er men som sagt tänk på era frysisar som är många trots allt....
    Många kramar.

  • Igor

    Hej Tea75
    Jag fick samma medicin denna gång när jag gjorde FET som när jag gjorde ÄD. Ända skillnaden var att denna gång fick jag lov att ta progesteron vag 3 ggr per dag istället för förra gången 2 ggr + en tab ultragest mitt på dagen. Samma dos men det ena var tabletter.
    Sedan fick jag tillägg med trombyl denna gången det fick jag inte sist.
    Blev nedreglerad med procren båda gångerna däremot.
    Sedan hade jag lite längre mellan procreninj och själva behandlingen denna gång tror jag väntade 5 dagar längre denna gång med det beror nog på att jag sa att jag inte kunde åka tidigare.
    Jag har fått 0.5 mg dexametazon båda gångerna dvs en hel tab så att du bara fått en halv.
     
    När du än bestämmer dig för att göra nästa försök se till att du känner dig utvilad och pigg för detta.

  • Igor

    Hej
    Ava riga sa att man inte skulle bad utomhus/badhus eller ha sex de första dagarna fram till testdag. Annars var det inga restriktioner.

  • Igor
    The75 skrev 2010-11-11 07:38:32 följande:
    God morgon

    Så var man hemma igen :O) skönt allt gick jätte bra vi fick tillbaka 1 st 16 cellig och 1 st 14 cellig den 14 celliga hade dom gjort assisted hatching på så nu håller vi tummarna att allt går bra denna gång,Dr Violeta gjoden några små förändringar i medicineringen annars tyckte hon ändå att det verkade lovande även denna gång.

    Jag måste oxå berömma dom som jobbar där alla är så trevliga hjälpsamma och dom ger verkligen en trygghet man känner inte att dom stressar dom tar sig tid och Dr Violeta tog sig extra tid denna gång och pratade med oss om mitt MF om möjliga orsaker,hur det hade börjat osv det känns som hon verkligen bryr sig och den empatin visar inte alla läkare!

    Tyvärr var väl vädret inge vidare men det började alla fall bra innan vi gick till kliniken hade vi uppehåll så vi gick runt på stan ett tag när vi sen lämnade kliniken och gick tillbaka till centrala stan började det små droppa och när vi kom fram började det ösa ner så vi fick söka skydd inne i gallerian och på stockman innan vi tog taxi tillbaka till flygplatsen.
    Hej Tea
    Hoppas det går bra för dig denna gång. Håller alla mina tummar och tår för dig. Föresten fick du betala extra för Assisted hatching? Det fick vi nämlingen fast vi inte fick välja om de skulle göra assisted hatching eller inte.
  • Igor

    Hej
    Vi har alltid betalat med faktura efteråt. De har aldrig varit något problem eller direkt bråttom med betalningen. Har känts bättre att veta att man inte betalar för något man inte får så att säga.

  • Igor

    Varit på tillväxtkontroll idag i vecka 32 +2. Allt såg bra ut vår babies såg normal ut för tiden. Har fått tid för kejsarsnitt till den15 mars. Nu är det inte långt kvar. Känns skönt att väntan snart är över och vi får se vår lilla plutt.

  • Igor
    Memaja skrev 2011-02-12 15:36:35 följande:
    Idag kom "härlig" text ifrån BabyCenters veckobrev:

    "Nu är du tolv veckor gången.
    Gravid i trettonde veckan, 
    Du  är i fjärde månaden och början av andra trimestern."

    Tjohoo!!!   Detta kan jag bara hålla med om men texten som följde stämmer TYVÄRR inte:

    "och dina hormonstormar borde nu ha börjat lägga sej" (NOT - har gråtit en gång och rytit till ordentligen en gång bara nu på förmiddag...) "Förhoppningsvis kommer även illamåendet att minska" (I wish...)

    Från en lycklig, halv illamåendes och hormonell,
    Memaja
    Hej
    Själv tyckte jag inte mitt illamående försvann förren jag slutade helt med medicinerna. Tror att det är de som spökar mer än egna hormoner. Har varit så båda gångerna när jag varit med barn (denna och förra) med äggdonation. Tidigare när jag varit gravid med egna ägg och utan medicin har jag inte mått illa alls.

    Hoppas det stämmer för dig också. Kram Igor
  • Igor

    Hej
    Tack för alla lyckönskningar.

    Leia83 tycker så oändligt synd om dig. Förstår din förtvivlan när man får ett negativt besked. Men hoppet är det sista som överger en så....hoppas du orkar samla krafter och försöka igen.......

    Hinos lycka till på lördag. ....
    Och alla ni andra som också är på gång.

    Och ni andra som är i början av graviditeten hoppas ni liksom jag slutar må illa efter att ni slutat med medicinerna om inte förr och kan få njuta av er graviditet. Själv längtar jag efter att graviditeten snart är över och ser fram emot förlossningen. 4 veckor kvar...3 att arbeta.

  • Igor
    Sevgili skrev 2011-02-20 10:21:34 följande:
    HEJ!!

    Vad är fragmina? Är det ngn form av injecktion typ Fraxeparine? Håller stortummarna!
    Hej fragmina måste vara samma som fragmin dvs medel som tunnar ut blodet. Påverkar blodkoagulationen så att den inte koagulerar lika mycket som tidigare.
  • Igor
    Pysseltomten skrev 2011-02-20 14:04:49 följande:
    Tack Linaem för svar! Känns nästan lite pinsamt men ja tydligen så har mailet hamnat i skräpposten... Skäms jag måste ha missat det tidigare när jag kollat då det är ganska mycket som hamnar där!
    Men det var ju bra att jag fick svar på mina frågor, inte riktigt svaren jag önskat men men.. Är det nån som kan svara på ungefär vad kostnad medicineringen för hormonstimulering går på? Ska antagligen starta ivf i april med korta metoden, min kära make får fixa insprutet varje dag Tungan ute
    Är det skillnad mellan Sverige och Lettlands priser på medicineringen, nån som vet?
    Hej
    Vet inte vad Lettland tar för medicineringen vid hormonstimulering men här i Sverige om du får medicinerna utskrivna på recept med förmån kostar det dig max 1500kr och jag tror nog att medicinerna i Lettland är dyrare än så. Vet att bar en förpackning dexametazon med 10 tabletter kostar Euro 5. Däremot kostar medicinerna massor i Sverige också om du inte får en läkare att skriva ut medicinerna med förmån.
  • Igor
    Inväntar start: 

    På gång:
    Hösttjej ET 29 nov
    Ungkvinna FET troligen 23 dec
    LinaEm ET mitten av april
    IVFdagar prel ET 18/4
    MrsCelan prel ET 2/5
    Bollan FET mars-april

    R
    uvare:
    Hinos syskonförsök, ÄD 19/2 testdag 6/2

    Gravid:
    IGOR: FET gravd BF 110403. Planerat snitt den 15/3-11.
    Akkie77 DET 4/10 Testa +14/10  
    Tea75 FET 10/11 + 26/11
    Memeja DET 6 dec +20/12
    Nidra FET 21/1 +31/1
  • Igor

    Tack alla. Ja det börjar verkligen närmaste förlossning. Bara 17 dagar kvar.....Har en vecka kvar att arbeta sedan ska jag ha en vecka hemma och bara ta det lugnt.

  • Igor

    Hej alla
    Vill bara berätta att jag fick en tjej för 14 dagar sedan. Planerat snitt i vecka 37 + 1. Tjejen vägde 3040 och var 48 cm lång. Dessvärre v blev hon gul på tredje dagen och trött och slö. Fick lov att pumpa ur och ge henne med flaska för att hon skulle äta. Blev lagd i lampa för att få ner i gulheten. Nu efter 14 dagar börjar hon bli piggare och börjar ta bröstet men det har varit lite jobbiga dagar med att både pumpa och ge i flaska varannan till var 3:e timme dygnet runt. Nu sover hon från 24 till ca 5-6 på morgonen i alla fall.
    Hör av men det blir nog inte så ofta som tidigare.

    Lycka till alla ni som är på väg att göra en ÄD, eller är gravida. Känns underbart när man väl sitter där med sin lilla babis. Värt varanda öre dessutom.

    PS jag har också lite medicin kvar vag progesteron, och T progynon. Någon som behöver inboxa mig.

Svar på tråden AVA klinik i Riga