Inlägg från: UndrandeSökare |Visa alla inlägg
  • UndrandeSökare

AVA klinik i Riga

La Conejita skrev 2017-04-28 12:56:47 följande:

Då är jag påväg till Riga och sitter på flygplatsen i Helsingfors och väntar på nästa flyg, som tar mig dit. Insättningen blir imorgon bitti. Känner mig hoppfull och jätteglad att jag har den här möjligheten.

Nu har jag en praktisk undran. Känner ni till om det finns några restauranger i Riga som serverar någon vegansk mat?

Lycka till och hoppas det går bra med insättningen !

Tyvärr känner jag inte till någon restaurang som serverar Vegansk mat.
    Vegetarisk mat hade varit lättare. Däremot kan jag tipsa om min favoritrestaurang som ligger nära AvaRiga, det är en jättemysig liten Italiensk restaurang som
    heter Roma, ligger nära Monika Hotel. Googla så hittar du !
  • UndrandeSökare
    La Conejita skrev 2017-04-28 14:45:17 följande:

Tack ska ni ha!

Och ja, det är en äggdonationsbehandling som jag genomgår. Det kanske är fel terminologi då, att kalla insättningen för insättning, man kanske ska säga ET, har inte stenkoll på begreppen.

Sist min gyn räknade mina folliklar hade jag 12, jätteförvånande för innan har det varit cirka fyra. Kanske är för att jag nu slutat träna hårt, vet inte. Först när jag fick kännedom om de tolv tänkte jag att jag kanske borde testa med mina egna ägg igen, men kom till sans. Bättre med donator och ha stor chans.

Här kommer lite förklaring på de olika begreppen....
    ÄD= Äggdonation, 1 donator
    ED= Embryodonation , 2 donatorer (både ägg och sperma)/Dubbeldontion
    ET= Embryotransfer, insättning av färska embryon
    FET= Frosen embryo transfer, insättning av tidigare frusna embryon.

Hur gammal är du?
  • UndrandeSökare
    La Conejita skrev 2017-04-28 19:34:10 följande:

Tack Frazze! Hoppas, hoppas, att både du, jag, och de andra tjejerna i tråden lyckas.

Vet ni förresten hur lång tid besöket för ETn tar? Funderar på om jag behöver lämna tillbaks lägenhetsnycklarna före eller efter besöket.

Det tog drygt 2,5 timmar för min del på AvaRiga vid transfer.
    Först ska man träffa bara koordinatorn, sen prata med läkaren,
    sen skulle sjuksköterskan fråga frågor och till sist skulle hon visa en vägen till transferrummet. Sen transfer och ligga kvar i några minuter efteråt,
    sen tillbaka och prata med koordinatorn och få en massa papper.
    Sen var man klar....

Lämna du tillbaka nycklarna innan besöket så behöver du inte
    vara stressad över det.

Lycka till !
  • UndrandeSökare
    La Conejita skrev 2017-04-28 17:02:04 följande:

Ah, okej, jag som säger att det är äggdonation jag genomgår, fast med dubbla donatorer. De kliniker som erbjuder embryoadoption brukar inte låta en välja donatorer alls. Jag har valt båda mina. Killen är en dansk ingenjör och assisterande professor, tjejen en jurist som springer maraton. ????

Jag är 42 år, så de flesta av mina ägg har säkert kromosomfel.

Jag har också gjort med 2 donatorer som jag valt.
    Jag säger att jag gjort dubbeldonation !
  • UndrandeSökare

Sjuksköterskan ville veta flera saker, kommer inte ihåg allt men bland annat veta vilket datum jag hade börjat med progesteron.

Sen efter insättning fick jag en bunt med papper vi skulle skriva på ang frysförvaring av våra embryon och betalning för det 1 år i taget och att vi ska bestämma hur vi vill göra om vi inte ska använda dem själva om vi vill att de ska gå till forskning eller slängas.

Ja, det var en massa sånt administrativt.

• UndrandeSökare

Hej ! För mig blev det tyvärr ofostrig graviditet (dvs tom hinnsäck) så nu har jag slutat med alla mediciner i samråd med AvaRiga och inväntar blödning.

Sen tar jag sommarsemester och nästa försök blir i höst.

• UndrandeSökare

Maran, Vårt väntrum och Peewee - Tack för att ni tänker på oss. Trodde inte det kunde bli så här när man gjort PGS och embryona borde vara bra. Men det kunde det tydligen. Vet inte om det var mig eller embryonas fel att det blev så här. Mår ok, har varit med om många missfall tidigare, detta blir 6e gången men första med ÄD. Hoppas era försök går bra och ha en bra sommar !

• UndrandeSökare
    Vårt väntrum skrev 2017-05-05 22:23:42 följande:
    Skickar en stor kram!!
    Hållit mig härifrån ett tag. Ibland orkar man inte.

Ta hand om dig i sommar och må så bra du kan <3
    Vårt väntrum - Hur har det gått för dig? När ska du göra nästa insättning hos AvaRiga? Be att få både Trombyl, Fragmin och prednisolon då av kliniken föreslår jag.
  • UndrandeSökare

La Conejita - Tack för att du tänker på mig. Ja, det är mycket trist detta,
    har nu slutat med medicinerna och väntar att missfallet ska börja.

• UndrandeSökare

La Conejita -  Jo, man kan flyga trots graviditet, MEN kolla med flygbolaget i vilka graviditetsveckor !  Man får nämligen inte flyga i slutet av graviditeten (olika flygbolag kan ha olika regler så kolla upp det innan) Just för att inget flygbolag vill ha en höggravid kvinna som plötsligt ska föda barn ombord på planet flera tusen meter upp i luften och det kanske inte finns någon läkare, sjuksköterska eller barnmorska där.

Men oftast inget problem om man vill flyga i tex v.15 eller så. Kolla med din BM och din läkare om det blir aktuellt med flygning. Ev. måste man ha intyg med sig att det är en graviditet utan komplikationer tror jag, kolla med din BM eller gyn.

Lycka till med graviditeten !

Svar på tråden AVA klinik i Riga