Inlägg från: lyckligtlottad1982 |Visa alla inlägg
  • lyckligtlottad1982

AVA klinik i Riga

chockad skrev 2011-03-12 18:30:45 följande:
    Även vi har varit helt öppna med att vi valt äggdonation, kommer vara helt ärliga mot barnet med( om det blir något)
    Min svärmor har förmedlat att hon inte tycker att vi behöver säga det till någon, men jag tycker  inte att det är något att skämmas över och att inte berätta kan skapa problem.

På måndag ska jag göra gravtest och sedan ta prov på tisdag och torsdagGlad 
    Än så länge har allt gått bra, inga blödningar eller smärta, har bara varit supertrött, men vet inte om det kan vara progesteronet. 
    Hur har ni blivit bemötta av omgivningen?

Vi har varit ganska öppna mot våra nära vänner. Dock har jag inte sagt något till min syster och min bästa vän. Men till vissa andra. Inte till några kollegor. Vi har inte bestämt hut öppna vi vill vara än.  Barnet skall få reda på det så tidigt som möjligt via barnböcker mm. 

Skall bli spännande att följa dig under veckan. Håller tummarna för ett plus!

Allting går... och går det inte så går det ändå!!!
  • lyckligtlottad1982
    WildaMathilda skrev 2011-03-12 22:14:57 följande:
    Vi harr valt att bara berätta för de närmaste och med tiden de som vi känner att vi litar på av olika anledningar.
    En del nära vänner som var "självklara" att berätta för har vi väntat med medan jag faktiskt berättat för bl.a. en arbetskamrat och en ganska avlägsen vän. Det beror helt på hur jag tror att de kan hantera det hela.
    Även en nära vän kan ha svårt att förstå eller ogilla ÄD medan någon man känner mindre kan skapa ett förtroende och en förståelse som gör att vi berättar.
    Men totalt sätt så är det inte så många som vet. Vitkigast för oss är att ha några som förstår och kan stödja oss och att barnet får vara en av de första som får veta.

Boken som nämndes ovan kan man hitta och köpa här:  mj-design.se/jellonf%C3%B6rlaget
    Jag har den och tycker att den verkar ganska pedagogisk men jag är inte helt förtjust i bilderna. De kunde vara fler och roligare (min personliga åsikt som så klart inte alls stämmer på andra).
    Jag tror vi tänker lika där. Vi har berättat för några. Någon arbetskamrat och någon inte så nära vän, vågra nära vänner, för en syster, för min bror tjej, men inte för min andra syster eller för min bästa vän. Beror lite på hur man känner att man har förtroende och hur man tror att personen ser på det här med äggdonation och hur stöttande eller egoistiska eller drar nytta av andras olycka människan i fråga är... Helt irrantionellt hur man gör urvalen till vem man skall berätta för, men har med olika typer av förtroende att göra...
  • lyckligtlottad1982
    chockad skrev 2011-03-14 19:45:58 följande:
    Hej Alla!

Ville bara säga att jag gjorde gravtest idag på ruvardag 12 -Gravid 2-3 veckorGlad 
    Hoppas bara att det håller i sig.. ska ta blodprov imorgon och på torsdag. 
    Grattis! Oj, vad glad jag blev när jag såg detta!!!!
  • lyckligtlottad1982
    Hinos skrev 2011-03-23 18:46:27 följande:
    Har trott att jag är skengravid men nog är jag gravid... vi såg tre pickande hjärtan... vi satte in två och tydligen har en delat sig Tungan ute
    Men oj...  Vilken grej... :P Hur känns det?
  • lyckligtlottad1982
    Pysseltomten skrev 2011-04-06 12:25:32 följande:
    Då har vi varit på Ava kliniken och mötte även Tistel där som skulle på sitt första besök, jättekul att träffas på riktigt! Så nu har vi fått en konkret plan av dr Fodina och ser verkligen fram emot att få komma igång -trots att jag är sprut-rädd! Tungan ute

Angående detta med kortison så är det helt individellt beroende på hur ens tester har sett ut, om man skulle kunna gynnas av det eller inte. Andra faktorer som att om man fått missfall innan eller inte spelar också in. Men min uppfattningen från dr Fodina är att de noga avväger vilka mediciner och tillskott man bör ta utifrån varje kvinnas föruttsättningar. I övrigt så är det vanligare i Europa att man skriver ut kortison än i Sverige, det är skilda åsikter om huruvida det egentligen hjälper eller inte. Finns säkert en hel del att läsa om det på nätet om man har lust Flört
    Jag kommer inte bli ordinerad kortison, om inget drastiskt ändrar sig under hormonstimuleringen.
    Leia83: har du fått svar från Ava om kortisonet..?
    Håller tummarna för dig Kräfta!
    Och vad gäller om man tidigare fått upprepade missfall? Är det då man får kortison eller tvärtom?

Jag har höjt TSH-värde så jag löper risk för upprepade missfall.. :(
  • lyckligtlottad1982

Angående det här med TSH och sköldskörteln. Jag har TSH som är något förhöjt, inom referensramen men för högt när man vill vara gravid. Någon som vet vad det egentligen innebär? Ökad missfallsrisk har jag förstått, men vafrör?

Om någon har möjlighet att svara blir jag glad! ::) 

• lyckligtlottad1982
    leia83 skrev 2011-04-16 11:16:42 följande:
    Jag vaknade med ett ryck inatt vid 3, märkte att jag hade gråtit i sömnen och hade bilden av en bebis på näthinnan. Ibland känns allt bara hopplöst, som att det aldrig blir vår tur.  Är egentligen livrädd inför Fet nu i maj, orkar vi ett bakslag till? klarar vår relation det? kommer våra själar gå sönder fullständigt?
    Men kära vän. En stor tröstkram till dig! 
  • lyckligtlottad1982
    leia83 skrev 2011-04-27 19:31:59 följande:
    Blir så j***la trött!! Efter att äntligen ha fått tag i en barnmorska som kan tänka sig att ta mina prover på cervix så stöter jag på problem igen. Tror ni inte att barnmorskan ringde och avbokade på min tel svarare idag!!! Jo visst gjorde hon det. Vad sjutton gör jag nu? Det är redan tajt om tid. USH vad arg jag blir.!!!
    Men hjälp!! Sjuuukt tröttsamt, du  som kämpat så för att hitta en läkare. När är det dags för ev insättning?

Vad hade hon för anledning att avboka? 
  • lyckligtlottad1982
    leia83 skrev 2011-05-02 11:44:49 följande:
    Sitter hos barnmorskan och alla jäkla magar skrattar mig upp i ansiktet , Ush vad jobbigt detta är :(
    Neeej, åhh jag vet hur det känns.... Sitter precis på jobbet en kollega har precis kommit ut med att hon är gravid... Jätteroligt för henne, men jag vill också..... :S 
  • lyckligtlottad1982

Leia 83: blev helt kall av att läsa detta. Är då oerhört ledsen för din skull. Efter denna tuffa resan hit får ju detta inte hända! En stor kram till dig!

Svar på tråden AVA klinik i Riga