• ungkvinna81

AVA klinik i Riga

Hej!

Jag är 28 år och har efter flera blodprover och undersökningar fått diagnos förtidig Klimakterium. Innan jag fick denna diagnos fick jag prova Pergotime 2 ggr, en gång med 1 tablett och den andra gången två tabletter. Men det gav mig inga resultat{#lang_emotions_frown}. Sen gjorde jag en AMH -test som egentligen visar hur mycket ägg en kvinna har kvar i kroppen och mina resultat var under den normala gränsen. Det innebär att jag inte kan skaffa barn med mina ägg. I sverige fick jag stå i kö för en äggsdonationsbehandling och min tur är räknat till 2012. En jäkla låååång tid att vänta för ett ägg..... Min läkare på St: Göran sjukhus rekommenderade AVA klinik. 

Jag och min man valde AVA kliniken i Riga- Lettland eftersom de har INGA köar{#lang_emotions_laughing}
    Jag åkte med min man till Riga under mars 2010 och träffade en jätte trevlig läkare. Klinken i sig var jätte fräsch och de hade jätte moderna ultraljudsapparater och professionella, hjälpsamma sjuksköterskor så jag fick en jätte bra intryck av de. Behandligen kostar 65 000 sek och de har även en möjlighet att skicka läkemedel till mig om jag vill det med DHL.

Efter bara första mötet fick jag sätta igång med behandligen. Jag har tagit en Zoladex spruta i buken förra veckan "aj aj!{#lang_emotions_undecided}", progynon tar jag nu och innan min embryo transfer ska jag påbörja intaget av progesteronet. Räknat tid för min embro är 21 maj 2010 så det gick ganska snabbt. 

Vi har redan valt en donator, vi fick inte se bild eller veta namn utan vi fick fylla i våra önskemål om hårfärg, ögonfärg, längd, vikt m.m. och vi fick två kandidater sedan fick vi välja en av de. All kommunikation mellan mig och kliniken i AVA sker via mejl och jag tycker att det har funkat bra man kan även riga dit om man vill.        

• Svar på tråden AVA klinik i Riga
  • lyckligtlottad1982
    Pysseltomten skrev 2011-04-06 12:25:32 följande:
    Då har vi varit på Ava kliniken och mötte även Tistel där som skulle på sitt första besök, jättekul att träffas på riktigt! Så nu har vi fått en konkret plan av dr Fodina och ser verkligen fram emot att få komma igång -trots att jag är sprut-rädd! Tungan ute

Angående detta med kortison så är det helt individellt beroende på hur ens tester har sett ut, om man skulle kunna gynnas av det eller inte. Andra faktorer som att om man fått missfall innan eller inte spelar också in. Men min uppfattningen från dr Fodina är att de noga avväger vilka mediciner och tillskott man bör ta utifrån varje kvinnas föruttsättningar. I övrigt så är det vanligare i Europa att man skriver ut kortison än i Sverige, det är skilda åsikter om huruvida det egentligen hjälper eller inte. Finns säkert en hel del att läsa om det på nätet om man har lust Flört
    Jag kommer inte bli ordinerad kortison, om inget drastiskt ändrar sig under hormonstimuleringen.
    Leia83: har du fått svar från Ava om kortisonet..?
    Håller tummarna för dig Kräfta!
    Och vad gäller om man tidigare fått upprepade missfall? Är det då man får kortison eller tvärtom?

Jag har höjt TSH-värde så jag löper risk för upprepade missfall.. :(
    Allting går... och går det inte så går det ändå!!!
  • The75

Hej
    Jag fick cortison från första försöket fastän jag aldrig haft MF för ens då, jag fick det även denna gång och är nu gravid v 25 ( fr.o.m. I morgon)

• Pysseltomten

Jag är absolut ingen expert på det här området och jag har mest läst mig till olika åsikter, forskningar och studier. Men det dr Fodina sa bekräftade det jag läst, att det är individuellt och att planen med eller utan kortison sätts efter varje kvinnas historia och tester.
    Rätta mig gärna om nån läst eller vet något annat!

Kvinnor vars livmoder celler som har mer än det normala intervallet för Unk celler kan gynnas av att ta prednisolon 20mgs (som Tatzy nämnt ovan i tråden.)
    Vid äggdonation så är embryot till viss del ett främmande föremål då det är halva en annan persons DNA så då kan kroppen ibland attackera embryot för den tror att det är ett hot. Prednison/kortisan kan lugna immunförsvaret och låta embryot få större chans att fästa sig och stanna.
    Med sköldkörteln och TSH värden så gör antikropparna att man har ett högre immunförsvar och kan ställa till det, därför kan det va bra att ta kortison som sänker det och ger embryot högre chans att stanna.

Men är nån av er fundersamma på varför just ni får kortison eller inte så boka ett telefon möte med dr Fodina så kan hon säkert förklara varför de planerat som de gjort för er resp sitauation.

• Tistel

Hej, 
    Varit på ett första besök på AVA kliniken i går  Glad.  Mig gav det en hel del att träffa en annan som har samma lilla uppförsbacke som vi.  Att träffa Pysseltomten på AVA kliniken igår, var väldigt roligt och en liten stressnedsättare (för mig som var oerhört nervös) då vi hann prata lite innan det var vår tur att träffa Dr Fodina. Behövde bara springa på damernas 3 gg, istället för 8 under samma tid.

Om det är fler som ska till Riga samtidigt som oss runt slutet av maj, så vore det jätteroligt att samlas 1 kväll och gå ut och äta allesammans.

Besöket på kliniken ingav ett nytt hopp-steg för min del ( som inte vågat ha för stora förhoppningar innan besöket). Väldigt imponerad av att de tog sig all tid i världen för att se till att allt var klart och tydligt. Ingen som kollade klockan var 10 sekund, som vi drog ut på tiden.
    De tog prover på sköldkörten och en sak till som hade med immunförsvaret att göra. Sådana prover tog man aldrig på SU under våra 3 IVF försök där. Konstigt Flört  Hur som hellst så känns det tryggare på något sätt. Blivit bättre omhändertagna än så länge.
    Hörde att de även gör kromosomtester på AVA..... det ville man inte heller göra på SU.

En preliminärplan är lagd för vår del, med återbesök på AVA runt den 27 maj och ET 1/6, men det kan ändras både hit och dit under tiden som är kvar tills dess. Men det är ändå underbart skönt är att det finns ett mål i sikte..... som är kortare än SU 1,5-2 år.     JIPPI!!

Håller tummar och tår för oss alla som kämpar och hoppas.
    Även om det inte finns några garantier så är chansen dock större att lyckas om man vet vad som gör att vi får ta en liten omväg.

SSoligLIG VÅRKRAM!

• leia83

Har pratat med EGV kliniken idag och fått ett suveränt bemötande. Har varit väldigt orolig över vad vi gör om våra små pluttar inte överlever upptiningen. Frågade ava om man kan få embryo donation i så fall men det kunde man inte. Ringde EGV och frågade samma sak och det var inga problem alls. Nu håller vi på att sammanställa alla papper dom behöver för att vara beredda att ta emot oss om det skulle behövas. Sedan tror jag vi byter helt till dom om det inte skulle funka denna gången heller. Tror att vi kommer gå över till embryo donation fortsättningsvis, dels är det billigare och sedan verkar det vara svårt med bara ägg donation vi vet ju inte om det är något fel på mannens simmare som kanske inte syns. 
    En sak hänger jag inte med på riktigt, har läst om folk som fått erbjudande om embryo donation i stället när deras frysta dött på ava...men varför säger jelena till mig att dom inte har den servicen?? 

• leia83
    Pysseltomten skrev 2011-04-06 12:25:32 följande:
    Då har vi varit på Ava kliniken och mötte även Tistel där som skulle på sitt första besök, jättekul att träffas på riktigt! Så nu har vi fått en konkret plan av dr Fodina och ser verkligen fram emot att få komma igång -trots att jag är sprut-rädd! Tungan ute

Angående detta med kortison så är det helt individellt beroende på hur ens tester har sett ut, om man skulle kunna gynnas av det eller inte. Andra faktorer som att om man fått missfall innan eller inte spelar också in. Men min uppfattningen från dr Fodina är att de noga avväger vilka mediciner och tillskott man bör ta utifrån varje kvinnas föruttsättningar. I övrigt så är det vanligare i Europa att man skriver ut kortison än i Sverige, det är skilda åsikter om huruvida det egentligen hjälper eller inte. Finns säkert en hel del att läsa om det på nätet om man har lust Flört
    Jag kommer inte bli ordinerad kortison, om inget drastiskt ändrar sig under hormonstimuleringen.
    Leia83: har du fått svar från Ava om kortisonet..?
    Håller tummarna för dig Kräfta!
    Jätte tack att du tog dig tiden att fråga och att svara mig Det blir jag verkligen glad för.
    Fick svar av Jelena igår och hon svarade ungefär samma som du fått besked på 
  • Ella67

Är det någon som vet mer om sköldkörtelprover? Jag har normalt TSH men förhöjt T4 och anti-PCO men detta ska inte vara något problem enligt AVA. Fick Prednisolon men har två misslyckade försök bakom mig och har inte fått någon ändrad medicinering nu inför försök nr 3. Jag vet inte riktigt vad provsvaren står för, är det någon som har koll på det härGlad? Det känns ju angeläget att veta att det inte är detta som är anledning till att det gått åt skogen tidigare...

• leia83
    Ella67 skrev 2011-04-07 19:24:17 följande:
    Är det någon som vet mer om sköldkörtelprover? Jag har normalt TSH men förhöjt T4 och anti-PCO men detta ska inte vara något problem enligt AVA. Fick Prednisolon men har två misslyckade försök bakom mig och har inte fått någon ändrad medicinering nu inför försök nr 3. Jag vet inte riktigt vad provsvaren står för, är det någon som har koll på det härGlad? Det känns ju angeläget att veta att det inte är detta som är anledning till att det gått åt skogen tidigare...
    När det gäller sköldkörteln är det grymt olika vad läkare anser. Jag har för lågt t4 men reglerat med levaxin är det bra. Att bli gravid skall inte vara några problem , problemet är att missfalls risken fördubblas om man har fel på sköldkörteln. HAr du någon behandling för det? Har du hypo eller hyper?
  • MrsCecilia

Det verkar som vi är många i slutet på maj, vi har planerat ET den 30/5. 

Jag kan inget om sköldkörtel, däremot hade jag för högt  Fibrinogen som jag skulle få behandling för när vi kom dit. Vad det nu är. Nån som vet?

• Ella67

Tack för ditt svar Leia83! Jag har ingen diagnos alls, TSH var normalt men T4 och anti-PCO var förhöjt eller i övre referensområdet, vet inte vad detta står för... Men det lutar väl åt hyperthyreoshållet i så fall antar jag... Eller? 

Svar på tråden AVA klinik i Riga