Inlägg från: Gaby 01 |Visa alla inlägg
  • Gaby 01

Har du tagit bort ytliga blodkärl i ansiktet?

Jag funderar på att göra det med laser i höst, jag har problem med ytliga blodkärl och rodnader i ansiktet främst på kinderna, men vill höra lite historier ur verkliga livet först innan jag lägger ner pengar på det.

Hur mycket problem hade du?

Vilken sorts laser användes på dig?

Var resultatet bra?

Hur ofta framöver ska man upprepa behandlingen?

Var gjorde du behandlingen? Klinik och ort och ifall du kan rekommendera stället.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Har du tagit bort ytliga blodkärl i ansiktet?
  • Gaby 01

Julutzi och Champagne: Hur gör ni för att dölja problemet och förvärras det av vissa situationer.

Jag är jättekänslig för vind och tyvärr för mat. All mat, så fort jag äter så blir jag blossande röd. Förut syntes inga kärl, men nu (är 37) så blir de allt fler.
    Aptråkigt och faktiskt ett handikapp då man tänker väldigt mycket på hur andra uppfattar det.

Jag använder smink i de situationer som jag vill vara "säker", och har precis börjat testa ett finskt märke med cremer som ska dämpa rodnader och stärka ytliga kärl. Hittills så har jag sett skillnad på den allmänna rodnaden medan jag kan tycka att kärlen blir lite inflammerade. Pest elle kolera Men bara hållt på i 2 veckor så jag härdar ut 2 veckor till.

• Gaby 01
    k a t t a skrev 2010-05-07 11:21:43 följande:
    Jag hade brustna blodkärl vid näsvingarna och tog bort dem med ipl. de försvann, det blev fint! Dock strök några fräknar med så jag skulle vara försiktig med att göra det i hela ansiktet om jag hade såna anlag (jag har bara sommarfräknar och fick två "fyrkanter" kring nosen som är helt fräkenfria). Tre gånger gick jag, tyckte upplevelsen var rätt obehaglig men det gjorde inte ont. Kändes som att nån smällde tomtebloss inne i huvudet på en ungefär.  Vet en tjej som tagit bort acneärr med samma metod och blivit nöjd.
    Åh, tack för svar! Vilken stad och klinik utförde du det på?
    Det finns ju en uppsjö i Sverige och jag tycker det är svårt att veta seriositeten och kunskapen hos dem. Man vill ju inte hamna hos någon som gör det värre då ansiktet är en så viktig del.
  • Gaby 01
    Champagne skrev 2010-05-07 11:33:43 följande:
    Jag har miljontals små burkar och krämer som jag använder för att trolla bort mina kärl.  k a t t a, får man fråga vad det kostade? Jag har runt näsvingarna och på längst upp på kinderna. 
    Ja, det är ett dyrt handikapp!!! Man lägger ut massor med pengar på något som man hoppas och tror ska fungera.

Här är en prislista från ett företag som jag tror att jag kommer använda mig av. De känns seriösa... men lite lustigt att man faller pga utformningen av hemsidan på nätet... farligt egentligen...

http://www.gamlastanslaser.se/index.php/priser-karlbristning
  • Gaby 01
    k a t t a skrev 2010-05-07 13:11:24 följande:
    Tycker att det finns mycket sån "kunskap" i den branschen. Och jag älskar att bitcha lite Dyra schampon t ex (som jag älskar, ska inte säga annat) lobbas ju alltid för när man klipper sig för att "de innehåller ju nästan inget vatten så därför är de så dryga och extra bra". "Jahaaa", brukar jag svara och spärra upp mina oskyldiga blå. "Men det står ju här i ingrediensförteckningen att vatten är största ingrediensen...?" De ser alltid ut som fågelholkar, HAHAH
  • Gaby 01

Nu har jag surfat runt som attan, och insett att det tydligen finns tre sorters sätt att behandla ett ansikte med, och inte blev jag något klokare.

Förkortningarna var KTP, FPL och IPL.
    Och KTP stod väldigt lite om, FPL ska tydligen vara skonsammare och ge bättre resultat men typ samma stod på IPL.

Ska maila hudkliniken regionssjukhuset och se vad de har för rekommendationer.

• Gaby 01

Jag puffar lite för att se om det är fler som gjort laserbehandling i ansiktet.

Jag fick iallafall svar från hudkliniken på vårt lasarett men eftersom de själva inte gör dessa behandlingar så hade de inga svar på vad som är bäst.
    Vet inte riktigt var man ska vända sig för att få bäst svar på vilken behandling som är bäst.

• Gaby 01
    Memoria skrev 2010-05-12 22:27:23 följande:
    hej, Puffar vidare jag också. Var på Östra sjukhuset i Göteborg igår och fick precis konstaterat att jag hade rosacea. Läkaren där rekomenderade att jag skulle kolla upp IPL behandlingar också.Hoppas på att få lite tips från sjukhuset. Någon som vet ifall det är någon som fått sådana behandlingar betalade?
    Jag vet en som fått sin laser betalad men hon hade en väldigt väldigt svår rosacea och gått och fått medicinsk behandling länge innan hon fick denna möjlighet.

Jag har kollat runt lite på priser och det skiljer rejält mellan klinikerna. Så det kan vara värt för dig att kolla upp de kliniker runt dig som utför detta. Och även att du får gå på en konsultation så du får ett begrepp på hur många gånger de tror att det krävs.

Har du fått mediciner nu, och hur uppkom rosacean för dig. För mig blossade det upp i samband med graviditet (pojken) medan när jag väntade tjejjen var det bra mycket lugnare. Efter graviditeterna har jag lindrig rosacea MEN lider alltid av en viss rödhet och ytliga blodkärl. Känner mig som en stopplykta mest hela tiden vilket inte är så kul för självförtroendet.
  • Gaby 01
    Memoria skrev 2010-05-13 20:34:27 följande:
    Jag vet inte riktigt om det var något speciellt som gjorde att jag fick det. Sökte redan 2005 och har ätit mediciner mm sedan dess för lite olika saker. Ingen har varit säker på vad det har varit riktigt och med två graviditeter och dess emellan ammning i ett antal månader har gjort att tiden bara rusat iväg. Nu är jag inne på min tredje tetralysal behandling 2 x 300mg och det har lugnat sig lite. Fast stopplyckta är rätta ordet. Jag drömmer verligen om att kunna gå ut och se ut som alla andra i ansiktet. Att inte undvika vissa människor för att jag just då inte har smink på mig. Det hade  varit lättare om problemet satt någon annanstans än just ansiktet.Min läkare skulle kontakta mig ang lasern. Jag tror absolut inte att jag kan få det betalt, men då kanske de har ett ställe som de rekomenderar. Det handlar
    Så har jag också tänkte flera gånger... just att man önskar att problemet satt någonannanstans. Men samtidigt så har jag börjat landa lite med åldern och känner att nog alla har vi något vi hakar upp oss på. Men visst har det hindrat mig i många situationer då detta ledde till en viss social fobi. Känns lite skönt ändå att man kan dölja det med smink och för mig så blir rodnaden mycket bättre av det, det är som om jag får ett skyddande lager mot väder och vind. Mat däremot blossar jag av bara jag tänker tanken. Dock inte kall mat. Konstigt det där.

Hoppas du får det betalt. Jag har gett upp tanken på det, både då det skulle ta mig evigheter att hamna i systemet och jag känner att jag vill ha hjälp redan i höst.

Har du fått acne med rosacean? Så fick jag när jag var som värst under första graviditeten, men nu har jag "fin" hud men den är väldigt röd och många ytliga blodkärl. Suck! Och tyvärr vill jag inte heller visa mig utan smink vilket är omöjligt i vissa situationer.
  • Gaby 01

Jag håller just på att testar olika foundations men en klar favorit just nu är Maybelines Dream Matte Mousse Makeup. En helt underbar foundations och man blir så slät och fin Dock är den kanske något klen i täckande så jag har på ett extra lager + en annan på de värsta röda fläckarna. Men huden blev kanonfin av den.

Och gällande krämer i ansiktet så har jag nu provat i ca 3-4 veckor ett finskt märke som har hjälp jättemycket. Och där har jag köpt både oljan, dagkräm, nattkräm och ögonkräm. Först blev jag mycket sämre i huden, den första veckan (röd, plitit och torr). Men nu kan jag säga att jag har aldrig haft finare hy. Visst har jag mina ytliga blodkärl, stundtals rödhet etc men skillnaden är enorm. Även fina rynkor har försvunnit så jag stortrivs med produkten.
    https://shop.detria.net/v2b/shop_pigment.frh

Man får vara lite försiktig med vad man smörjer på i ansiktet. En del krämer innehåller peelande "syra" vilket gör ett rött ansikte bra mycket värre i längden.

Lumines foundation ska jag definitivt prova. Jag testar allt, tycker det är jättekul när man verkligen hittar något som fungerar och ser naturligt ut.

Svar på tråden Har du tagit bort ytliga blodkärl i ansiktet?