• Eja79

Smärtan!

Hej, jag är i v36 och har börjat drömma mardrömmar om förlossningen. Är rädd för att jag inte kommer att klara av smärta utan få panik! För tre år sedan ungeför genomgick jag ett sk framkallat missfall med tabletter då barnet inte levde och detta var i v9. Smärtan jag då upplevde var så skrämmande att jag därför inte skaffat barn innan. ÄR det någon som genomgått framkallat missfall eller medicinsk abort (tror att det kan göras på samma sätt med tabletter) och som dessutom fött barn? Är det samma smärta ungefär? Förstår ju att det gör ondare att krysta ut en bebis...men jag tänker på värkarna... Jag har varit i kontakt med Aurora men tycker inte att det hjälper med de samtalen. Har ni några tips på vad man kan tänka på när värkarna sätter igång för att inte få panik?

• Svar på tråden Smärtan!
  • Venna

Men tror du inte att smärta du upplevde i samband med missfallet/aborten till stor del var sk psykisk smärta? Att hela situationen var en ångestladdad och jobbig situation?

Vid en "spontan" förlossning är ju kroppen väl förberedd och kroppen själv arbetar ju och hjälper till att få ut barnet på naturlig väg, även om barnet är mycket större än vad ett 9-veckors foster är.

Nu har jag alsdrig genomgått någon abort/missfall, så jag kanske inte egentligen är rätt person att uttala mig, men smärtan vid en förlossning är ju på något sätt godartad. Man är så inne i det som sker och framförallt så får man ju något helt fantastiskt för mödan. Nu kan jag bara tala för mig själv, men smärtan var helt klar uthärdbar, det är en helt annan typ av smärta jämfört med att ex slå i foten i en vägg osv, just för att smärtan vid en förlossning på nåt sätt är förväntad.

Har du pratat med din BM om hur du känner?

Är för övrigt i v 36 själv...

Lycka till med allt!

• Mizz Turko

Hej TS,

är lite i samma sits som dig. har aldrig tänkt på förlossningen men nu när det börjar närma sig så undrar man om man komme att klara av det. är ju dessutom en kontrollfreak så man är orolig att man ska flippra ut helt.

Har ju haft 5 mf/ma själv och genomgått 2 medicinska aborter och smärtan är obeskrivligt där, men har alltid knippat ihop det med "psykiska tillståndet" man är i.

har 1 dotter som kom till världen genom kejsarsnitt pga komplikationer under graviditeten.

Denna gång ska jag föda vaginalt men nu börjar rädslan smått komma.

hoppas att det går smort för dig och för mig för den delen och att vi sen kan "vifta" bort detta.

Prinsessan Lorin 090512 ~~~ Prins BF 100624
  • Tokern

Hej. Jag har inte själv genomgått mf eller abort, men har fått höra både av medicinpersonal och drabbade att det öppningsfasen ska vara lika illa som vid förlossning, sen tillkommer också den psykiska aspekten vilket går att man upplever smärtan värre. Jag själv och många andra upplevde öppningsfasen som det mest smärtsamma vid förlossnignen så krystfasen var inget i sammanhanget. Efter 4 cm var det itne alls lika smärtsamt.

Tänk också på att efter ett sent mf eller sen abort räknas man inte som förstagångsföderska, så det ska gå lättare.

Lycka till och massor av pepp till er båda!

• Tokern

Tänkte bara lägga till att det inte är lika jobbigt när kroppen själv är redo jämfört när förlossningen eller missfallet tvingas igång.

• zasata

Jag har inte genomgått en abort eller mf. men jag tycker inte smärtan är så farlig!
    Sen har jag haft två väldigt bra förlossningar.
    Men jag kan säga igår när jag var hos tandläkaren var värre, det gjorde ondare och jag kunde inte kontrollera det alls.
    Förlossningen är din kropp. Skriv med i journalen att du är rädd, be om lustgas och allt annat när du blir orolig-.

• Mizz Turko

Får man fråga vad ni har haft för "smärtlindring" och vad ni rekommenderar?

är tyvärr känslig mot morfin så det mesta ryker bort och kan jag inte få hjälp av tyvärr...

• Tokern
    Mizz Turko skrev 2010-05-03 20:29:19 följande:
    Får man fråga vad ni har haft för "smärtlindring" och vad ni rekommenderar? är tyvärr känslig mot morfin så det mesta ryker bort och kan jag inte få hjälp av tyvärr...
    Lustgas. Det räckte mycket väl för min del.
  • TAN

Jag har inte heller haft något missfall eller gjort abort men jag tycker inte förlossningen var så hemsk som jag först trodde. Jag väntade hela tiden på att det skulle bli värre under förlossningen och rätt som det va så va han ute=) hehe.. Jag fick EDA och den var underbar.. från att ligga i sängen helt borta så kunde jag sitta i gungstol och dricka energidrinkar ur sugrör=)

• Mizz Turko

Tål inte lustgas heller tyvärr...

• Tokern
    Mizz Turko skrev 2010-05-05 21:04:48 följande:
    Tål inte lustgas heller tyvärr...
    TENS? Sterila kvaddlar? Aukupunktur?
  • Mizz Turko
    Tokern skrev 2010-05-05 21:39:40 följande:
    TENS? Sterila kvaddlar? Aukupunktur?
    Sterila kvaddlar, vet jag inte alls vad det är? akupunktur erbjuds ju inte tyvärr på alla ställen.

Tens kanske man kan prova på då.
  • Tokern
    Mizz Turko skrev 2010-05-06 00:07:27 följande:
    Sterila kvaddlar, vet jag inte alls vad det är? akupunktur erbjuds ju inte tyvärr på alla ställen. Tens kanske man kan prova på då.
    Sterila kavaddlar har en förmåga att inte låta så trevligt. Man sprutar in vatten i eller under huden och får en kortvarig kraftig smärta som aktiverar det kroppsegna smärtlindringssystemet.
    www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Behandlingar/Sterila-kvaddlar-vid-forlossning/

TENS brukar vara bra om man tränar på det innan. Precis som lustgas är det den födande kvinnan som doserar när och hur mycket smärtlindring som behövs, detta ger ju lite extra fördelar, utöver enbart den smärtlindrande effekten {#lang_emotions_wink}

Akupunktur verkar beror mer på vem som är i tjänst (då det är en påbyggnadsutbildning) så man kan ju alltid fråga efter det.
  • Mizz Turko
    Tokern skrev 2010-05-06 00:33:42 följande:
    Sterila kavaddlar har en förmåga att inte låta så trevligt. Man sprutar in vatten i eller under huden och får en kortvarig kraftig smärta som aktiverar det kroppsegna smärtlindringssystemet.www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/B.../TENS brukar vara bra om man tränar på det innan. Precis som lustgas är det den födande kvinnan som doserar när och hur mycket smärtlindring som behövs, detta ger ju lite extra fördelar, utöver enbart den smärtlindrande effekten Akupunktur verkar beror mer på vem som är i tjänst (då det är en påbyggnadsutbildning) så man kan ju alltid fråga efter det.
    Okey, tack då är man mer uppdaterad. Har tyvärr inte fått något info fr min BM än, men kan ju bero på att jag inte fått klartecken till att föda "vaginalt" än, men vill ju vara välförberedd om så ska ske.
  • Tokern
    Mizz Turko skrev 2010-05-07 21:25:15 följande:
    Okey, tack då är man mer uppdaterad. Har tyvärr inte fått något info fr min BM än, men kan ju bero på att jag inte fått klartecken till att föda "vaginalt" än, men vill ju vara välförberedd om så ska ske.
    Det är alltid skönt att ha koll på olika alternativ, eller hur? Hoppas du får en riktigt bra upplevelse oavsett hur du föder ditt barn.
  • Southern Belle

Tipsar om "Föda utan rädsla" av Susanna Heli! En jättebra bok som förutom bra verktyg till den födande även ger praktiska tips till partnern för att denne ska kunna vara ett så bra stöd som möjligt! Vilket är extra viktigt om kvinnan känner oro/rädsla och är rädd för att få panik!

Ett annat alternativ är att ha med en doula som kan stötta dig genom hela förlossningen!

Lycka till!

Svar på tråden Smärtan!