Inlägg från: Gladskit |Visa alla inlägg
  • Gladskit

Tell me! Moderaterna eller socialdemokraterna?

Du måste fråga dig själv vad du känner är viktigast och mest grundläggande för dig.

* Att alla är med och hjälper till (betalar) så att alla kan få hjälp och stöd

* Att man som individ får mer pengar över i plånboken och själv väljer vad man vill göra med dem

Så brukar jag tänka i alla fall. Det är väldigt enkelt förklarat men jag tycker att det ger en bra grund att utgå ifrån.

S är ju mer för att det ska finnas ett skyddsnät som ska hjälpa alla som behöver, och att alla ska vara med och betala. Det kan tyckas orättvist för människor som kanske arbetar hårt och inte är sjuka, inte har några barn etc, som alltså inte nyttjar det sociala välfärdssystemet särskilt mycket.

M har mer den inställningen att människor ska arbeta och gör man det ska man själv få disponera sina pengar. Det sociala skyddsnätet finns men är möjligen svagare och därför får den som vill då betala för att skaffa sig försäkringar som stärker skyddet vid sjukdom, arbetslöshet etc.

• Gladskit
    lövet2 skrev 2010-05-02 21:39:41 följande:
    Den största skillnaden i mina ögon är den människosyn som de två olika partierna har:Moderaterna ser sjuka, fattiga, arbetslösa som sämre människor där de flesta antingen myglar eller får skylla sig själva för att de har det som de har det.Socialdemokraterna å andra sidan tycker synd om alla som har det sämre och vill dränka dem i omsorg.Inte riktigt rätt något av det, men sossarna menar åtminstone väl även om det blir fel i bland. Jag har personligen väldigt svårt för egoism och människoförakt, och därför skulle jag aldrig rösta på moderaterna.
    Vet inte exakt vad jag ska skriva men jag kan INTE hålla med dig i alla fall...
Svar på tråden Tell me! Moderaterna eller socialdemokraterna?