Inlägg från: figurehead |Visa alla inlägg
  • figurehead

Förbjud dessa jävla kamphundar!

Joppis skrev 2010-05-07 16:55:51 följande:
    Det finns inge officell statistk över hundbett i Sverige öht. Den mest kända som finns (och som är officell) kommer från USA/Kanada. Där är Pitbull (och blandningar med denne) helt överlägsna när det gäller bitskador på människor/djur.
    Vad tycker du om sättet de "forskat" fram statistiken?
  • figurehead
    Joppis skrev 2010-05-07 17:03:19 följande:
    Jag vet inte vilken av alla bitstatistiker du syftar på? Den jag syftar på är baserad på sjukhusbesök/polisanmälningar. Även om det inte finns någon officell statistik i Sverige idag så vet jag av erfarenhet vilka "raser" som får mest anmälningar på sig idag (det gäller även avlivningar, koppel/munkorgstvång)
    Jag antog att du menade Dogbitelaws statistik.
  • figurehead
    Gaby 01 skrev 2010-05-07 21:35:48 följande:
    Jag hinner inte själv läsa idag, men här verkar vara förslag på hur man i Danmark ska försöka få ner antalet hundattacker. Kanske något att ta del av innan vi har samma problem? www.bull-image-gruppen.dk/materiale/DTK-BIG-L...
    Bara så du vet så har ju Danmark genomfört sitt rasförbud ändå.

De här raserna gäller förbudet.

1)       Pitbull terrier
    2)       Tosa inu
    3)       Amerikansk staffordshire terrier
    4)       Fila brasileiro
    5)       Dogo argentino
    6)       Amerikansk bulldog
    7)       Boerboel
    8)       Kangal
    9)       Centralasiatisk ovtcharka
    10)   Kaukasisk ovtcharka
    11)   Sydrussisk ovtcharka
    12)   Tornjak  
    13)   Sarplaninac

Inte Staffen alltså. Den har klarat sig.
  • figurehead
    lyckligmamma skrev 2010-05-08 07:41:15 följande:
    Det har väl de flesta länderna i Eurupa infört? I Sverige är det väl bara pitbull som inte fåår registreras
    Holland och Italien har tagit bort sina förbud eftersom det inte hade någon effekt.

Förbudet i sig löser inte problemet. Problemet flyttar sig till andra raser.

Och vad händer då? Jo raser som förut varit "farliga" börjar bli farliga igen. Jag tänker då på att den hundägaren som av tveksamma skäl valt muskelhundar som Amstaff, Pitbull, Ambull osv väljer Rottis, Schäfer istället.
  • figurehead
    tebax skrev 2010-05-08 06:45:43 följande:
    Kanske ska flytta till Danmark då
    Ja, om du tror att förbud är lösningen.

Jag hävdar med en dåres envishet att ägaren är nyckelfrågan.
  • figurehead
    Equal skrev 2010-05-08 09:17:00 följande:
    Var i lekparken med en kompis och våra små barn. In i parken kom en ung tjej med en stor Amstaff, funderade inte mer över det förrän de var ungefär sådär 10 meter ifrån oss och hunden börjar morra och visa tänderna mot våra barn. Den började dra i kopplet så tjejen fick släpas efter, hon fick dock komando över hunden igen och tryckte ner hundens huvud mot marken. Hon gick tebax med hunden därifrån hon kom och gick runt hela parken. Säkert inte hundens fel, inte hundenes ras. Men det jag vill säga är att har man en hund ska man ha pli på den, sedan är det sak samma om det är en kamphund eller en liten pekines eller vad man nu kan tänkas ha! Det där var inget acceptabelt beteende iallafall, vi vart rädda!
    Förstår at ni blev rädda. Det är inget acceptabelt beteende.
  • figurehead
    taxsandra skrev 2010-05-08 09:45:28 följande:
    pittbull är ingen erkännd ras i sverige och därför inte en skk ras. men alla hundar vare sig ren rasig eller bandras ska vara märkta enligt lag. pittbull ses av skk som en blandras alla hundar uten stamtavla är blandras
    Jag vet, men det finns trots allt en del som importerar renrasiga Pitbulls.

Så visst finns det Pitbulls i Sverige även om de inte får reggas.

SKK samarbetar inte med den amerikanska kennelklubb som har registrerat American Pitbull Terrier som ras (United Kennel Club)

SKK samarbetar med den amerikanska kennelklubb som har registrerat Amstaffen som ras (American Kennel Club)

Därför är Amstaffen men inte APBT registrerad som ras i Sverige.
  • figurehead
    taxsandra skrev 2010-05-08 09:53:02 följande:
    vet det.
    Bra

Slipper vi ödsla mer energi på den frågan
  • figurehead
    Joppis skrev 2010-05-10 11:17:45 följande:
     När ska folk lära sig att acceptera att ex. Amstaff, Pitbull med mera tillhör kamphundsfacket hur mycket ni än försöker svammla bort det genom att tala om hur snälla hundarna är.
    Håller med. Men sen vill folk slänga in Rottis där också trots att de mig veterligen inte använts i hundkamp. Särskilt nu efter de två senaste incidenterna i media. Tyvärr vet man ju inte varför hundarna har angripit. Men jag skulle gissa på att hundarna har varit sjuka eller otroligt understimulerade.

Ska man äga en hund av kamphundras så ska man vara väldigt medveten om rasernas historia. Samt vad som kan hända om man inte tar hand om hunden på ett bra sätt.
  • figurehead
    Moa10 skrev 2010-05-10 17:15:32 följande:
    För er som tror att "kamphundar" är automatiskt elaka tycker jag att ni borde kolla hur det gör för att träna hundar för kamp (vilket jag tror är olagligt i sort sett överallt). Såg för några år sedan om djurpoliserna i olika delar i USA där hundslagsmål är ett stort problem. Kommer ej att beskriva hur det går till, då det finns mindre friska individer i samhället. Orsaken till att man väljer vissa raser är att deras käkar är starkare och de släpper sällan ett grepp, men djuret är en produkt av hur det har behandlats. Hundar (liksom barn) i fel händer kommer alltid att vara farliga men det gäller att inte döma hunden efter håret, utan efter ägaren. Alla raser bör få finnas men djuren ska användas till de som de är avlade för.
    Fast, Amercan Pit Bull Terrier är avlad för hundkamp. Det är därför de som sysslar med hundkamp vill ha den rasen. Det finns ingen bättre ras för hundkamp.

Jag har också sett när Djurpolisen har sprängt en liga som sysslar med Hundkamp. Tom hundar som nyligen kampat satt och viftade på svansen när poliserna kom och tog hand om dem.
Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!