Faber skrev 2010-10-16 12:19:17 följande:
Jag har aldrig knarkat heller, måste jag börja med det innan jag kan ta mig rätten att ha åsikten att det kan vara farligt?
Har jag påstått att alla stora hundar inkl. de som i Sverige klassas som kamphundar attackerar tilll till höger och vänster? Nej det har jag inte.
Jag har påstått med uppbackning av källor att Pitbullen oavsett om den är renrasig eller ej attackerar på ett helt annat sätt än de flesta andra hundar, inte att den attackerar oftare. Sen har jag frågat vad ni anser om detta. Ingen har på ett sansat sätt kunnat säga att det är felaktigt, vissa som Trollkarl har bara kunnat komma med påhopp med det var väl för långt till skolan från trailern han växte upp i.
Det var ett jävla tjat om renrasighet, hur ska jag veta om den är renrasig eller ej? Är alla renrasiga hundar 100% säkra och alla blandraser psykfall, för så låter det på er. Varför gäller det inte "vanliga" hundar? Har träffat mängder med gatukorsningar, visst har temperamentet skiftat men ingen har varit aggresiv. Den enda som gjorde utfall var den renrasiga schäfern(jag antar att den var renrasig då ägaren hävdade det). Hur vet ni att det är egenskaperna från den andra hunden/hundarna som orsakar ett utfall?
Kan ni se på alla hundar om de är det med bara en blick och ha rätt i 100% av fallen? Den vanlige mannen på gatan skiter i om det är en renrasig Pitbull eller om det fanns en Rottweiler med för 14 generationer sen.
Blandar mig i diskussionen.
Blandrasaveln på sk kamphundar är en av de viktigaste faktorerna till de hundattacker som sk kamphundar är inblandade i. Det beror på
1, Man har ingen som helst aning om vad man har i kopplet. Vilka instinkter som styr hunden. Dvs vilken av rasernas instinker. Tex, min egen hund är en blandning av Amstaff och Stövare. Amstaffen som inte tycker om andra hundar (generalisering) är blandad med en hund som jagar andra djur. Väldigt korkad blandning. Hans liv kom till pga att en person ville tjäna lite snabba cash. Min hund ser ut som en klent byggd Amstaff men har grymma jaktinstinker. Vad jag vill säga är att det är förbannat svårt att veta vad som styr och triggar en blandras. Och med triggar menar jag vad som väcker intresse, kamplust alltså vad som engagerar hunden.
2, Priset. Pga att de är blandraser så kan man inte sälja dem till ett högt pris, vilket gör att oseriösa blandrasuppfödare säljer till vem som helst utan att ta ansvar för vad som händer med hundarna. Köparna får en "Pitbull" som egentligen kanske är en blandning av tex Boxer och Labbe.
Det är ALLTID bättre med renrasiga hundar. Man har en helt annan säkerhet i att veta vad som är rastypiskt beteende.
En renrasig Pitbull eller Amstaff är otroligt mentalt stabil. Men man ska också komma ihåg deras bakgrund, deras stora styrka och det kanske viktigaste, de är Terriers. En Terrier har en vilja som ingen annan hund har. Den vilja kopplat med deras stora styrka gör att de i fel händer är potentiellt farliga. Men det gör dem inte per automatik farliga. Vilket många tror.
Här en väldigt bra länk som de som är kritiska till sk kamphundar borde läsa.
network.bestfriends.org/campaigns/pitbulls/news.aspx