Inlägg från: figurehead |Visa alla inlägg
  • figurehead

Förbjud dessa jävla kamphundar!

Enligt Fredrik Steens blogg så är rasförbud inget som drivs på riksdagsnivå.

Enskilda politiker driver frågan men det är inget som partierna är delaktiga i. Dessutom så är inte rasförbud rätt metod enligt Centern.

www.djurmagazinet.se/index.php&view=item&id=692:s%C3%A5-h%C3%A4r-%C3%A4r-dagsl%C3%A4get&Itemid=1031

• figurehead
    Faber skrev 2010-10-16 12:19:17 följande:
    Jag har aldrig knarkat heller, måste jag börja med det innan jag kan ta mig rätten att ha åsikten att det kan vara farligt?

Har jag påstått att alla stora hundar inkl. de som i Sverige klassas som kamphundar attackerar tilll till höger och vänster? Nej det har jag inte.

Jag har påstått med uppbackning av källor att Pitbullen oavsett om den är renrasig eller ej attackerar på ett helt annat sätt än de flesta andra hundar, inte att den attackerar oftare. Sen har jag frågat vad ni anser om detta. Ingen har på ett sansat sätt kunnat säga att det är felaktigt, vissa som Trollkarl har bara kunnat komma med påhopp med det var väl för långt till skolan från trailern han växte upp i.

Det var ett jävla tjat om renrasighet, hur ska jag veta om den är renrasig eller ej? Är alla renrasiga hundar 100% säkra och alla blandraser psykfall, för så låter det på er. Varför gäller det inte "vanliga" hundar? Har träffat mängder med gatukorsningar, visst har temperamentet skiftat men ingen har varit aggresiv. Den enda som gjorde utfall var den renrasiga schäfern(jag antar att den var renrasig då ägaren hävdade det). Hur vet ni att det är egenskaperna från den andra hunden/hundarna som orsakar ett utfall?

Kan ni se på alla hundar om de är det med bara en blick och ha rätt i 100% av fallen? Den vanlige mannen på gatan skiter i om det är en renrasig Pitbull eller om det fanns en Rottweiler med för 14 generationer sen.
    Blandar mig i diskussionen.

Blandrasaveln på sk kamphundar är en av de viktigaste faktorerna till de hundattacker som sk kamphundar är inblandade i. Det beror på

1, Man har ingen som helst aning om vad man har i kopplet. Vilka instinkter som styr hunden. Dvs vilken av rasernas instinker. Tex, min egen hund är en blandning av Amstaff och Stövare. Amstaffen som inte tycker om andra hundar (generalisering) är blandad med en hund som jagar andra djur. Väldigt korkad blandning. Hans liv kom till pga att en person ville tjäna lite snabba cash. Min hund ser ut som en klent byggd Amstaff men har grymma jaktinstinker. Vad jag vill säga är att det är förbannat svårt att veta vad som styr och triggar en blandras. Och med triggar menar jag vad som väcker intresse, kamplust alltså vad som engagerar hunden.

2, Priset. Pga att de är blandraser så kan man inte sälja dem till ett högt pris, vilket gör att oseriösa blandrasuppfödare säljer till vem som helst utan att ta ansvar för vad som händer med hundarna. Köparna får en "Pitbull" som egentligen kanske är en blandning av tex Boxer och Labbe.

Det är ALLTID bättre med renrasiga hundar. Man har en helt annan säkerhet i att veta vad som är rastypiskt beteende.

En renrasig Pitbull eller Amstaff är otroligt mentalt stabil. Men man ska också komma ihåg deras bakgrund, deras stora styrka och det kanske viktigaste, de är Terriers. En Terrier har en vilja som ingen annan hund har. Den vilja kopplat med deras stora styrka gör att de i fel händer är potentiellt farliga. Men det gör dem inte per automatik farliga. Vilket många tror.

Här en väldigt bra länk som de som är kritiska till sk kamphundar borde läsa.

network.bestfriends.org/campaigns/pitbulls/news.aspx
    Praeclarum custodem ovium lupum
  • figurehead
    Faber skrev 2010-10-16 13:28:36 följande:
    Jag är medveten om hur det fungerar i stora drag, fast det är omöjligt att säga hur mycket mer benägen en blandras är att bita, i det individuella fallet kanske inte alls.

Dock så kan man ju ändra egenskaperna utan att blanda in andra raser genom att selektera på vissa individer med önskvärda egenskaper. Det skrivs ju också att så gjorts, man tog bort manbiters när man hade ögonen på sig, sen slutade man med det. I det fördolda gjorde man det aldrig. En dålig fighter som var manbiter sköt man på fläcken men om det gällde en hund med potential att bli champ såg man mellan fingrarna om den var folkilsk. Därför tror jag inte att renrasiga Pitbulls är så stabila som folk hävdar.

Hur många attacker gjordes av renrasiga kontra blandras? Jag har då inte hittat någon säker statistik på det.
    Har du sett hur hundkamp fungerar? Om du har det så borde du veta att "Handlern" kan ta i sin hund fysiskt och bryta kampen utan att han blir biten. Hunden är helt fokuserad på den andra hunden.

Det finns ingen sån statistik. Men du kan ju alltid studera "fakta" på Dogbitelaw eller någon liknande sajt för skräckpropaganda.

Hur förklarar du Calgary? Länken jag postade.

Dessutom så kan du ju studera mentaltesterna som är gjorde på Amstaff i Sverige.
  • figurehead

Amstaff = American Staffordshire Terrier
    Ambull = Amercian Bulldogg
    APBT = Amercian PitBull Terrier
    Staffe = Staffordshire Bullterrier

• figurehead
    Rikki skrev 2010-10-16 13:32:30 följande:

Okey, jag har hört att man använt amstaff som kamphund i USA pga av dess muskler, de är inte så stora men de kan bygga upp mycket muskler med bra träning, men jag kan ha fel, men jag tycker det ändå är fel att man säger att det är hundens fel :/

Amstaffen är avlad ur Pitbull.

Man ville ha en hund för utställning med mildare temperament.

Därför APBT registrerad hos United Kennel Club och Amstaffen registrerad hos American Kennel Club vilket också gör att APBT inte går att registrera som renrasigi Sverige pga SKK samarbetar med American Kennel Club.
  • figurehead
    view skrev 2010-10-16 13:55:18 följande:
    Du vet inte vad du pratar om! En terrier är fan mer aggresiv till naturen än en tex pittbull..... och det ÄR ägarens fel inte hundens...ge mig en liten hund så ska ja bevisa att jag kan få den aggresiv och jätte farlig och bita villt men inte kommer någon att skriva om det... jag låter dessa "kamphundar" vara runt min son men om det kommer en terrier så håller jag ögona noga på den......
    Eh, en Pitbull ÄR en Terrier. En Amstaff också.
  • figurehead
    Novelli skrev 2010-10-16 13:52:47 följande:
    Om alla hundägare haft sin hund kopplad ute bland andra, så hade det inte inträffat sådana här vidrigt onödiga händelser. Tyvärr så följer inte alla reglerna utan de släpper lös sin pitbull, chihuahua eller vad det nu är de har, och katastrofen är ibland ett faktum. Därför skulle jag se en lagändring, som förbjöd såna hundar helt och hållet. Ja, jag drar alla över en kant eftersom det handlar om barn som får ansiktena förstörda för livet eller ännu värre dör.
    Vad är det för hundar du vill förbjuda? Okopplade hundar?
  • figurehead
    Novelli skrev 2010-10-16 18:14:20 följande:
    Hundar som kan skada andra individer allvarligt, till det kommer en lag som säger att man ska ha ett slags körkort för att överhuvudtaget få ha hund. Stora som små.
    Det typiska svaret.

"Farliga hundar" ska förbjudas. Vem avgör om vad dom är en farlig hund? Är det max 35 kg?

Läste du artikeln om Calgary jag postade tidigare?
  • figurehead
    Faber skrev 2010-10-17 13:17:20 följande:
    Du kan inte säga att alla amstaff är snälla med utgångspunkt från dina erfarenheter med ett fåtal individer, det var det som var poängen.
    Men mentaltesterna som är utförda i Sverige på Amstaffar säger en del.

Men det har du säkert läst.
  • figurehead
    Faber skrev 2010-10-17 20:28:02 följande:
    Det spelar ingen roll om man är expert eller inte, man kan inte garantera en enskild individs uppförande varken när det gäller hundar, andra djur eller människor. Man kan bara göra en statistisk analys.
    Ok, så länge det finns standardiserade tester som utförs av kunnig personal på olika hundraser. Tester som råkar visa på att sk kamphundar är väldigt mentalt starka struntar vi i bara för att det inte passar er agenda?
Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!