Förbjud dessa jävla kamphundar!
När en hund ej är kontaktbar för yttre omständigheter.
De få hundbett (mellan hundar) jag sett som dessutom inte varit så allvarliga utan mer varningsbett har ändock resulterat i massiva veterinärsinsatser då det verkar som om just hundbett kan ge kraftiga bakterieinfektioner som trotts antibiotika ej vill ge med sig.
När det gäller hundkamp... använder man sig bara av sin hund en gång då eller? För här borde vi ju prata om allvarliga skador som kräver insatser både kirurgiskt och medicinskt?
Eller är det som sagt så att man använder hundarna bara en gång och sedan kasseras den?
Hur allmänt accepterat är det att en hund får bitas om den känner sig trängd? Och var går gränsen för hur trängd den får vara innan den får bitas?
Lite nyfiken då jag läst tidigare i tråden att barn och vuxna får "skylla sig själva" om de provocerar en hund? Och vad menas i detta fallet att provocera? Är det att klappa, eller kramas eller vaddå?
Det är absolut inte meningen att trampa någon på tårna här, jag är mer nyfiken av hur allmänt accepterat det är att tänka dessa tankar om sin hund.
Såsom jag förstod det som angående förbudet i Danmark så stod blandraser för över 90% av attackerna. Detta har jag dock inte läst från säker källa, men detta är något överlag som man hör.
Är det så eller är det en myt?
Och ska man förbjuda blandraser? Men då är man ju ändå där då man förbjuder vilka många är emot.
Klart det ska lagstiftas!!! Ingenting annat har vi så flytande som djurhållning idag. Och det gäller inte bara hundar. Och de som lider mest är nog djuren själva. Är man en seriös djurägare så har man nog inga som helst problem med lagar och regler för att skydda djuren och därigenom även allmänheten.
I alla andra frågor driver vi mot att göra allting så säkert som möjligt. Vi t.o.m forskar att ta fram de säkraste alternativen gällande transport, livsmedel, miljö, arbetsmiljö etc och det borde ju även gälla djurhållning. I andra länder så är problemen betydligt större än här, men varför inte ta lärdom av det och göra något innan det blir försent. För vad säger att vi är så mycket smartare och klipskare att vi utan lagar och regler klarar det?
Efter att ha sett en bullterrier i action så har jag iallafall insett att jag inte skulle vilja möta en ursinnig hund modell större. Vilka kraftpaket! Jag hade nog inte haft så mycket att komma med även för denna lilla ras om det gett sig på mig och inte den hunden vi var på promenad med.
Kopierat rakt av från inlägg 1548 av My Opinion... Se nedan! Ni kan ju bara tänka er att ifall det är så här svårt att få bort myten om Golden hur mycket som krävs för att få bort stämpeln från "kamphundar".
Jag hinner inte själv läsa idag, men här verkar vara förslag på hur man i Danmark ska försöka få ner antalet hundattacker. Kanske något att ta del av innan vi har samma problem?
http://www.bull-image-gruppen.dk/materiale/DTK-BIG-Losningsforslag-version-1-1-b-internet.pdf