Inlägg från: Gaby 01 |Visa alla inlägg
  • Gaby 01

Förbjud dessa jävla kamphundar!

kalin skrev 2010-05-01 19:52:55 följande:
    Ja, egentligen var jag val mest nyfiken pa varfor du anser dig har ratt att sitta har och betstamma att barn och hundar inte ska ha samma rattigheter. Sen kunde katterna lika garna varit sk kamphundar enligt min mening. Ungarna maste lara sig hur man behadlar djur...
    Vilket jag även skrev i mitt inlägg. Jag tycker att man oavsett ålder alltid ska bete sig bra mot djur och medmänniskor, men en hund får aldrig tro sig vara högre i rang än de övriga familjemedlemmarna. Det bäddar bara för problem... Men som jag även skrev så tror jag att allför många ser på sina hundar som om de vore barn och inte ett djur med nedärvda instinkter.
    Spännande iallafall att du drog in katter i diskussionen.
  • Gaby 01
    Aussiemamma skrev 2010-05-01 19:54:21 följande:
    Jag tror vi måste åt de oseriösta uppfödarna istället. De som avlar på hundar med dålig mentalitet och psyke och säljer till oseriösa ägare istället..Men först har du hunden på ca 10k, sen är det hd ad röntgen, ögon och saker som ska kollas det första året. MH, Sprutor och andra vet besök, medlemskap i klubbar och valpkurser, inköp av alla korgar, leksaker, koppel osv osv..Första året är svindyrt! Ska man dessutom lägga på 10k då?
    Misstänker att det blir apdyrt, men är det verkligen fel? Ska det vara billigt att ha hund och varför, och dessa 10 000 går ju till en god sak speciellt för den blivande hunden och för en seriös hundägare måste ju detta ändå kännas okej om man får en seriös utbildning på köpet.
    Hur mycket ser du som lämpligt för en licens? Lär ju ändå kännas lite i plånboken för att sålla bort agnarna. Är 5 000 en mer rimlig summa?
  • Gaby 01
    Bevabus skrev 2010-05-01 19:59:55 följande:
    Jag blev bara deppig när jag läste i artikeln att ägaren skulle avliva hunden. Såvitt jag vet så är det bara ägaren som ska avlivas. Han/hon har ju uppenbarligen misslyckats katastrofalt med den stackars hunden. Sedan vet vi inte detaljerna, om barnet gjorde något för att uppröra hunden. Men det som pekar emot att hunden var ouppfostrad var att den sprang fram till ungen på eget bevåg. En uppfostrad hund hade kollat med ägaren först om det var okej att närma sig barnet. Hunden är helt oskyldig i det hela, han gjorde bara det han hade lärt sig var okej.Säger man aldrig till ett barn att det är fel att slåss, så kommer det att fortsätta.
    Jag förstår hur du tänker... men i min värld så är det aldrig okej att en hund attackerar ett barn oavsett orsak. Det får bara inte hända! Tänker på din mening " Sedan vet vi ju inte detaljerna, om barnet gjorde något för att uppröra hunden".
    Och jag kan inte heller bli deppig att hunden blir avlivad. Grejjen i sig är sorglig men en hund som bitit ett barn måste tas bort. Det kan ske igen!
  • Gaby 01
    kalin skrev 2010-05-01 20:02:03 följande:
    Spelar ingen roll om det ar en katt eller en pitbull....Om jag varderar min hund (katt) hogre an sambons ungar sa ar val det upp ditt mig...Kan inte ungen behandla djuret pa ratt satt sa kan man bli attackerad...
    Usch... jag blir fasiken väldigt illa till mods när jag läser dina inlägg men hoppas någonstans att det är mörk ironi bakom. För du kan väl inte tycka det är okej att ett djur skadar ett barn?
    Det är lika litet okej att ett barn skadar ett djur med flit.
  • Gaby 01
    Sannalouise87 skrev 2010-05-01 20:11:14 följande:
    I min värld är det aldrig okej att främmande barn går fram och hälsar på min hund oavsett om jag har en "snäll trofast" golden eller om jag har en "kamphund". I min värld har hunden rätt att säga ifrån när den känner sig trängd och hotad, om det finns grund för det. Bara för att jag har en snäll golden, är jag inte intresserad av att folk, framför allt barn går fram och klappar den, bara för att det är en snäll hund. Samma sak gäller om jag har en Rottweiler, jag är inte intresserad av att folk kommer fram och klappar på den.Det värsta som finns är när folk inte respekterar att jag har sagt till min hund att ligga där den ligger. Ett exempel är när vi gick och handlade, min sambo gick in i affären och jag blev kvar med vår Rottis utanför. Jag sa till honom att han skulle ligga vid min sida, varpå jag satte mig på bänken bredvid. Helt plötsligt var där två ungar framme och klappade min hund. UTAN att FRÅGA!!! Sånt blir jag förbannad på, och då får dom skylla sig själva ifall hunden skulle göra något! Så enkelt är det!
    Så tycker du då att det är okej att hunden biter barnet? Och var går gränsen för när den får göra det? Det finns en stor fara att tänka såsom du gör. Det är mycket bättre att lära hunden att detta sker och kommer att ske (barn alltså), så kanske ifall den smiter inte blir lika skärrad eller provocerad av främmande människor som kommer i dess väg. Och tror man att barn kommer sluta klappa hundar så är man nog lite naiv. Barn ser inte hundar som något farligt, det är något som tyvärr en del får lära sig av erfarenhet. Skulle du tycka det var okej om ditt barn trotsade dig och sprang fram till en hund och och hunden kände sig provocerad och bet barnet rätt i ansiktet? När är det okej?
    Man har väl ett ansvar för hunden också som ägare att lära sin hund situationer? Jag skulle känna en oerhörd sorg i att behöva ta bort en hund för att den bitit en människa för att hunden kännt sig provocerad, och väldigt väldigt okompetent som ägare.
    Barn är barn, de är inte de allra smartaste i sina unga år, och de kommer alltid klappa hundar även om föräldrarna sagt nej, men ska de behöva straffas för det? och i slutändan är det ju ändå hunden som straffas värst.
  • Gaby 01
    Aussiemamma skrev 2010-05-01 20:20:57 följande:
    Jag sålde en tik till en 18 årig tjej som precis hade gått ut gymnasiet och börjat högskolan. Hon la alla sina sommarjobbs pengar på den hunden och nu tre år senare tävlar de klass 3 i agility och påväg upp i eliten i lydnad. Jag vet att hon snålar för att kunna ha råd med tävlingsavgifterna men hon hade aldrig haft råd att köpa hunden om hon hade varit tvungen att lägga 10k för en licens.Sen ser jag ett problem med det också. De oseriösa köparna köper från oseriösa uppfödare som inte bryr sig om köparna har licens. köparna tycker bara att det är tufft med en olaglig hund. Skulle polisen kolla licens och de blir av med hunden så skaffar de säkert bara en ny.. Det är bara de seriösa som verkligen bryr sig..Det kärvs licens för vapen.. men kolla nere i ex rosengård eller valfritt gettoområde i stockholm så hittar du en himla massa vapen med licens och det är väl troligtvis där de farliga hundarna också finns
    Ja så är det nog, men det kanske kanske kan vara en början på att göra statusen för hundar bättre.
    Finns det något sätt idag att komma åt oseriösa säljare och ev köpare? Måste det ske ett lagförslag för att komma åt dem? Och nu tänker jag mest på djurets välmående för det ska väl ändå någonstans sättas i första rummet.
  • Gaby 01
    Oifes skrev 2010-05-01 20:33:25 följande:
    Jo självklart är det så. En hund som man sett beteendet hos kan bita människor finns det lag på att den ska hållas inlåst. Men olyckor kan hända mellan barn och hundar oavsett för dom inte förstår, eller ja... Man har alltid ansvar för sin hund, men föräldrar har lika stort ansvar för sina barn att se till att dom inte går fram... Om hundägare alltid ska ha 100% koll måste man kunna kräva samma sak av en förälder.
    Problemet där är att man ställer hunden i samma rang som barnet. Och likställer hundet med ett barn och jag har skrivit det tidigare och jag skriver det igen. Allt för många hundägare ser sina hundar som barn och beter som som om de vore barn och hundar mår bäst av att få vara hundar. De fungerar som absolut  bäst då, annars blir de bara förvirrade och fel situationer kan uppstå.

Ett barn och en hund möts inte på samma vilkor, vilket är oerhört viktigt att förstå.
  • Gaby 01
    Candra skrev 2010-05-01 20:40:12 följande:
    Exakt!Vi bodde tidigare i s-tälje, och där kryllade det av ungar.VARENDA gång jag skulle ut med hunden flockades de runt oss och började tjuta om de får klappa honom, vissa gjorde inte ens det. Slutade med att jag röt NEJ det första jag gjorde när jag kom utanför dörren. Min hund gillar inte stökiga barn, så jag vill inte ha en flock ungar runt som kastar sig på honom. Blev garanterat stämplad som en sur kärringjävel, men då får det vara så. Jag blev så less på att förklara varena gång varför de inte får klappa.
    Där tycker jag du verkligen tog på dig ett ägaransvar. Du sade nej!
  • Gaby 01

Jag kan till fullo förstå att man ej vill att någon kommer fram och klappar på ens hund utan att ens frågat innan. Jag skulle inte bli speciellt glad om en människa kom och pillade på mina barn för den delen heller och det är där som man måste ryta i och säga nej precis som Candra gjorde. Det är verkligen ett ägaransvar och faktum är att hon är den första hittils som jag läst som tagit det. Ni andra gör det säkerligen också bara att ni mer belyst problemet i människor som kommer fram. Men det viktiga som jag ville komma fram till i denna mycket krångliga omskrivning är att man är ägare över sin hund, man har ett ägaransvar över sin hund, och man även måste ta det fullt ut att inse att sätta stopp för andras försök att närma sig sin hund. Det är du som bestämmer vad din hund ska utsättas för när ni är i samhället.

• Gaby 01
    Sannalouise87 skrev 2010-05-01 20:50:33 följande:
    Där skrämde du mig nästan. Tror tyvärr inte det är så lätt att få den lösa hunden att vända halvvägs och springa hem igen
    Nix, det är det nog inte... Vi har varit med om den situationen med en lös Bullterrier och man hann inte säga så mycket. Det var pang på rödbetan eller vad man ska säga och sedan satt den där den satt trotts massiva insatser. Så jag skulle bli apskraj om en lös hund kommer emot min... oavsett ras.
Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!