Sannalouise87 skrev 2010-05-01 20:11:14 följande:
I min värld är det aldrig okej att främmande barn går fram och hälsar på min hund oavsett om jag har en "snäll trofast" golden eller om jag har en "kamphund". I min värld har hunden rätt att säga ifrån när den känner sig trängd och hotad, om det finns grund för det. Bara för att jag har en snäll golden, är jag inte intresserad av att folk, framför allt barn går fram och klappar den, bara för att det är en snäll hund. Samma sak gäller om jag har en Rottweiler, jag är inte intresserad av att folk kommer fram och klappar på den.Det värsta som finns är när folk inte respekterar att jag har sagt till min hund att ligga där den ligger. Ett exempel är när vi gick och handlade, min sambo gick in i affären och jag blev kvar med vår Rottis utanför. Jag sa till honom att han skulle ligga vid min sida, varpå jag satte mig på bänken bredvid. Helt plötsligt var där två ungar framme och klappade min hund. UTAN att FRÅGA!!! Sånt blir jag förbannad på, och då får dom skylla sig själva ifall hunden skulle göra något! Så enkelt är det!
Så tycker du då att det är okej att hunden biter barnet? Och var går gränsen för när den får göra det? Det finns en stor fara att tänka såsom du gör. Det är mycket bättre att lära hunden att detta sker och kommer att ske (barn alltså), så kanske ifall den smiter inte blir lika skärrad eller provocerad av främmande människor som kommer i dess väg. Och tror man att barn kommer sluta klappa hundar så är man nog lite naiv. Barn ser inte hundar som något farligt, det är något som tyvärr en del får lära sig av erfarenhet. Skulle du tycka det var okej om ditt barn trotsade dig och sprang fram till en hund och och hunden kände sig provocerad och bet barnet rätt i ansiktet? När är det okej?
Man har väl ett ansvar för hunden också som ägare att lära sin hund situationer? Jag skulle känna en oerhörd sorg i att behöva ta bort en hund för att den bitit en människa för att hunden kännt sig provocerad, och väldigt väldigt okompetent som ägare.
Barn är barn, de är inte de allra smartaste i sina unga år, och de kommer alltid klappa hundar även om föräldrarna sagt nej, men ska de behöva straffas för det? och i slutändan är det ju ändå hunden som straffas värst.