Inlägg från: Sannalouise87 |Visa alla inlägg
  • Sannalouise87

Förbjud dessa jävla kamphundar!

Gaby 01 skrev 2010-05-01 20:03:07 följande:
    Jag förstår hur du tänker... men i min värld så är det aldrig okej att en hund attackerar ett barn oavsett orsak. Det får bara inte hända! Tänker på din mening " Sedan vet vi ju inte detaljerna, om barnet gjorde något för att uppröra hunden".Och jag kan inte heller bli deppig att hunden blir avlivad. Grejjen i sig är sorglig men en hund som bitit ett barn måste tas bort. Det kan ske igen!
    I min värld är det aldrig okej att främmande barn går fram och hälsar på min hund oavsett om jag har en "snäll trofast" golden eller om jag har en "kamphund". I min värld har hunden rätt att säga ifrån när den känner sig trängd och hotad, om det finns grund för det. Bara för att jag har en snäll golden, är jag inte intresserad av att folk, framför allt barn går fram och klappar den, bara för att det är en snäll hund. Samma sak gäller om jag har en Rottweiler, jag är inte intresserad av att folk kommer fram och klappar på den.

Det värsta som finns är när folk inte respekterar att jag har sagt till min hund att ligga där den ligger. Ett exempel är när vi gick och handlade, min sambo gick in i affären och jag blev kvar med vår Rottis utanför. Jag sa till honom att han skulle ligga vid min sida, varpå jag satte mig på bänken bredvid. Helt plötsligt var där två ungar framme och klappade min hund. UTAN att FRÅGA!!! Sånt blir jag förbannad på, och då får dom skylla sig själva ifall hunden skulle göra något! Så enkelt är det!
  • Sannalouise87
    Dynah skrev 2010-05-01 20:16:45 följande:
    Jag står gärna för dom skadorna då! Likaså om någon okänd bryter sig in i vårt hur och hunden skadar denna person!
  • Sannalouise87
    Dynah skrev 2010-05-01 20:19:07 följande:
    Ett barn skadar sällan ett djur "med flit" utan av okunskap.Men du skriver att barn får inte ens KLAPPA din hund utan ditt tillstånd, för biter hunden då så är det BARNETS fel...
    nej...jag vill int att folk eller barn klappar min hund utan tillstånd.
  • Sannalouise87
    Dynah skrev 2010-05-01 20:21:14 följande:
    STRIKT ÄGARANSVAR!!!!!!! Läs lagen!!!!!!!!!Ta ditt ansvar som HUNDÄGARE!!!!!!!!
    Självklart tar jag mitt ansvar som hundägare, men jag anser fortfarande inte att folk har rätt att gå fram till min hund utan att fråga om lov. Jag vet att min hund inte gör något mot varken barn eller andra hundar, men hur vet jag om barn eller andra hundar är snälla mot min hund?! Jag tycker det är en självklarhet att man frågar innan man går fram. Likaså när andra hundägare hejvildt släpper fram sin hund till min. Då blir jag förbannad!! Går jag och tränar med min hund, för att min hund ska lyda mig, inte f*n vill jag att min hund ska bli störd av andra hundar eller människor bara för att dom ska klappa eller leka. Man frågar först, så enkelt är det!!

Om jag står utanför en affär, och min hund ligger vid min sida, då innebär det att jag gett ett kommando, som min hund ska lyda. Att folk går förbi då är bara bra ytterligare träning för min hund, som helst av allt skulle vilja hälsa på alla människor i hela världen. Därav tycker jag inte att det är rätt att folk går fram till min hund utan att be om lov.
  • Sannalouise87
    Candra skrev 2010-05-01 20:34:07 följande:
    Det har jag aldrig förstått, om nån bryter sig in hos en, VARFÖR blir man blir skyldigt att betala denna människa om den skadar sig? H*n får väl fan skylla sig själv om den bryter sig in!
    ja, men tyvärr är det inte så. en hund har aldrig rätt att göra utfall mot varken en människa eller andra djur.

Om jag går med min hund kopplad i parken, och där kommer en lös hund som springer fram till min hund för att hälsa. Skulle då min hund, som är kopplad gå till attack mot den okopplade hunden och skada denna, så är det jag som får stå för veterinärkostnaderna, trots att min hund var kopplad och övervakad...det tycker jag är sjukt!
  • Sannalouise87
    Lakino skrev 2010-05-01 20:48:17 följande:
    du ser väl till att den lösa hunden aldrig ens kommer fram til din hund? det hoppas jag ialfall.min taktik när det kommer en lös hund,var som vanligt,ha kol på DIN hund(som är den enda DU behöver ha koll på) VRÅLA gärna åt den andra hunden"gå hem" eller "nej" högt och MYCKET bestämt! Du kommer se att den andra hunden låter bli er.Det är viktigt att DU visar DIN hund att DU beskyddar DEN.
    Där skrämde du mig nästan. Tror tyvärr inte det är så lätt att få den lösa hunden att vända halvvägs och springa hem igen
  • Sannalouise87
    Gaby 01 skrev 2010-05-01 20:53:01 följande:
    Nix, det är det nog inte... Vi har varit med om den situationen med en lös Bullterrier och man hann inte säga så mycket. Det var pang på rödbetan eller vad man ska säga och sedan satt den där den satt trotts massiva insatser. Så jag skulle bli apskraj om en lös hund kommer emot min... oavsett ras.
    Jag också...jag litar inte på andra hundar, och hundägare för den delen, när vi är ute och går. Jag förstår givetvis att folk är rädda för "kamphundar" och andra hundar, men jag tycker det är synd och skam när man svartlägger en hund och tycker att den ska förbjudas här i sverige. Då jag själv äger en Rottweiler som inte har den minsta agg mot varken människor eller djur, blir man ganska ledsen när folk påpekar att det är fel på hunden. Vår hund skulle kunna leka med en daggmask utan att ens skada den...
  • Sannalouise87
    TAN skrev 2010-05-01 20:53:53 följande:
    En händelse om en rottis... Min bror höll i en kopplad rottis (inte hans) i kopplet alltså... några hundra meter bort står en kopplad dvärgpudel... rottisen får ett ryck och springer för fullt (och min bror efter) mot pudeln och biter ihjäl den... vet inte vad jag ville ha sagt med detta.. kanske attt hunden kan vara väldigt farlig... hunden avlivades som tur va..
    I den situationen är det ju självklart helt oacceptabelt att rottisen gjorde så, men man behöver inte dra alla rottisar över en kant för det!
  • Sannalouise87
    Dynah skrev 2010-05-01 21:20:57 följande:
    Det spelar ingen roll vad du anser är rätt eller inte, tultar en tvååring fram till din hund och den biter barnet så är det DITT ANSVAR OCH I MINA ÖGON DITT FEL!!!
    Japp, det är fortfarande mitt ansvar! Däremot inte mitt fel, utan ditt fel som inte håller uppsikt över ditt barn.

Det lagen säger om hundar tycker jag personligen är helt sjukt. Om jag låter min hund vara ute i MIN INHÄNGNADE trädgård, och ett barn går in för att hälsa på min hund och min hund, som vaktar sitt revir, går till anfall mot barnet, får jag som hundägare stå för skadorna, trots att det hände på MIN tomt, och att barnet gick in oinbjuden. Det är en sjuk lag!
  • Sannalouise87
    Dynah skrev 2010-05-01 21:38:15 följande:
    Tycker du att strikt ägaransvar lagen är sjuk, innebär det kanske att du inte alltid följer den? Jag tycker att om du har en hund som biter ett barn som kommer in i din INHÄNGNADE trädgård, så är det en DÅLIG inhängnad. Och jag antar att den hunden inte heller står kopplad utanför affären...
    Om du vet vad ordet exempel står för, så var det jag skrev. Min hund är ALLTID kopplad. Min hund skulle aldrig bita ett barn som kom in i vår trädgård, han skulle snarare bli överlycklig över att få någon att leka med. Grinden in till vår trädgård är 1,10 m hög, vilken barn inte kan klättra över. Vi har även satt lås på både insida och utsida, för att försäkra oss om att den är ordentligt låst. Ute på grinden sitter även en skylt som talar om att där finns en hund i trädgården..

Tycker du det är okej att ett barn går in i någons trädgård för att hälsa på en hund så anser jag att du har helt fel för dig! Däremot inser jag också att ett barn kanske inte förstår så pass mycket att det är fel att gå in någon annans trädgård!
  • Sannalouise87
    Bevabus skrev 2010-05-01 22:00:40 följande:
    Såklart att det är hemskt! Jag lider också med flickan och kan verkligen känna hur ont det måste ha gjort att bli biten. Men det jag disktuerar här är att folk skyller allt på fel individ! Det var inte hundens fel. Det var ägarens fel, långt innan hunden ens träffade flickan. Det var ägaren som inte var en konsekvent flockledare från dag ett. Eller så kanske han var det och tappade senare kontrollen. Man får tycka hur synd man än vill om flickan, det enda jag begär är att man skyller på rätt individ.
    Du är en klok människa med kloka ord! Håller helt och hållet med!
  • Sannalouise87
    Maluttan skrev 2010-05-02 07:57:05 följande:
    Det bor skitmycket kamphundar där jag bor. Jag är verkligen orolig för vad det här området ska utvecklas till. Det är knappt jag kan gå en promenad utan att bli attackerad av dessa livsfarliga kräk!!Senast igår var jag ute med familjen när en sån kamphund får syn på min hund och bara hänger sig i kopplet för att komma åt min hund. Den morrar, skäller och reser ragg. Och ägaren kan knappt hålla i sin hund utan ber oss gå därifrån.Och detta händer ju jämt, fy fan för dessa kamphundar säger jag bara!!Kanske ska tillägga att jag äger en pitbullmix, den andra hunden var någon slags skotsk terrier, med nån ranglig tant på andra änden kopplet. När ska folk fatta att uppfostran är i stort sett allt? Suck...
    Hahaha! Applåderar
  • Sannalouise87
    Isanje skrev 2010-05-02 08:35:42 följande:
    Det hänger ju på ägaren det vet ju vilken nisse som helst. Inga hundar föds onda,men de kan bli psykade av fel behandling.
    Nej, tyvärr förstår inte folk att det beror på ägaren och inte hunden...
Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!