Inlägg från: Matillin |Visa alla inlägg
  • Matillin

Förbjud dessa jävla kamphundar!

Molson Canadian skrev 2010-05-01 22:20:19 följande:
    Hundar är inte "aggressiva". Gemene man förväxlar gärna aggressivitet med skärpa. Hundars primära instinkt är att avståndsreglera när något/någon ter sig hotfull för den. Det gör den genom kroppshållning, skall, utfall och till sist genom att bita. Det finns alltså fler steg än av och på hos hundar och skiter du i hundens alla signaler och går på ändå så väljer du att utgöra ett hot för hunden som medför att den biter. Det är väl smartare att ge fan i att utmana hundar som inte vill ha dig i närheten?
    Givetvis.
    Men för mig är det inte normalt att en hund hotar någon som råkar passera förbi oprovoerat det är allt jag säger.
    Jag förstår hundars signaler väldigt bra men barn gör det inte, och tyvärr inte ens vissa vuxna.
  • Matillin
    Molson Canadian skrev 2010-05-01 22:30:48 följande:
    Tycker faktiskt inte att det är särskilt få. Om det är ägarens ansvar att ha uppsikt över sin hund så är det rimligen föräldrars ansvar att ha uppsikt över sina barn. Om mina barn skulle bli bitna av en hund för att jag har brustit i uppsikt över barnen så skulle jag aldrig klandra hundägaren för den saken. Jag skulle klandra mig själv. 
    Du har inga barn ännu såg jag så då vet du inte ännu hur det fungerar fullt ut att vara förälder.
    Även om man är den hönsigaste mamman i världen lovar jag dig att det är fysiskt omöjligt att ha koll hela tiden.
    Det kan räcka med att du tittar bort några sekunder, pratar med någon bekant, svarar i mobilen och en hund passerar förbi just då utan att du sett den för att en snabb 2 åring ska hinna rusa fram till en hund.
    Men jag lovar dig att du skulle klandra både hunden och dig själv om en hund hade huggit din dotter/son i ansiktet för att ditt barn gick fram och bara ville klappa den.
  • Matillin
    Gaby 01 skrev 2010-05-01 22:39:22 följande:
    Jag ska ta och lägga mig nu men måste ändå avsluta med en liten fråga!Hur kan det någonsin vara okej för en hund att bita ett barn? Provocerat eller inte...
    Nej det är aldrig ok att en hund biter men vi vet ju alla att både hundar och tex katter kan bita i försvar för att dom känner sig hotade eller trängda.
    Det är ju något som man mer eller mindre får räkna med när man pratar om djur?
    Däremot är det ju skillnad på om en katt tex river ett barn när det kommer för nära, nafsar barnet i fingret eller hoppar på barnet och klöser och biter barnet helt ursinnigt?
    Detsamma med hundar tycker jag.
    En hund som varnar ett barn med morrningar för att barnet tex klappar för hårt eller bara är allmänt irriterande för hunden och hunden sedan nafsar till barnet i rent självförsvar är något helt annat än en hund som bara biter ett barn rakt av för att det råkar kommer för nära när hunden står bunden framför konsum.
  • Matillin
    Lakino skrev 2010-05-01 22:42:11 följande:
    lägga sig tjugo i elva en lördag???
    Vissa av oss har barn som kliver upp tidigt i morgon bitti 
    Jag ska också säga godnatt nu av den anledningen
  • Matillin
    Molson Canadian skrev 2010-05-01 22:43:38 följande:
    Så kontentan av det hela är att det är helt ok att du brister som förälder men det är inte ok om en hundägare brister? Att barn inte skulle ha något att sätta emot en hund är skitsnack. Det handlar inte om storlek. Det handlar om att lära barn hur man hanterar hundar. Min brorsdotter styrde och ställde med våra hundar som 3-4-åring och gör så än idag. Och då har vi extremt driftstarka hundar som används i skyddstjänst. Det beror inte på att hon är exceptionellt duktig med hundar utan på att hon har och tar en självklar plats. Har också en systerdotter som vid 1,5 års ålderdomderat en hård och dominant tjänstetik. Märker hundar att vederbörande kräver sitt utrymme så spelar varken ålder eller storlek någon roll.  Varför denna avoga inställning till att lära sina barn att hantera hundar? Det torde vara bättre än att lära dem att de får göra vad de vill och hundar ska vara snälla mot dem.
    Så nu tar vi för givet att alla barn växer upp med djur och just hundar i sin närhet?
    Som jag skrev så har vi tyvärr inga hundar alls bland bekanta eller vänner längre, inte så mycket som en kanin

Och ja det är värre om en hundägare brister eftersom det är hunden som riskerar att skada barnet och inte tvärt om.
  • Matillin
    Molson Canadian skrev 2010-05-01 22:49:54 följande:
    Javisst har de det. Det ingår i deras tjänsteuppdrag. De har även bitit mig, företrädesvis i skyddsärmen när jag figurerar och drar igång dem. De är inte så sugna på att bita mig, men visst gör de det när de måste (läs: när de är kommenderade att göra så). 
    Är du polis?
  • Matillin
    Molson Canadian skrev 2010-05-01 22:53:02 följande:
    Det kan du i och för sig inte lova, men det var sött av dig att försöka lägga dig på den nivån. Det vore ju intressant om du hade samma generösa inställning till hundägares ansvar som du har inför ditt eget ansvar som förälder. 
    Du verkar inte riktigt förstå skillnaden på barn och hundar tänker jag då?
    Men den kommer du snart upptäcka
    Klart man inte kan ha samma generösa inställning till hundägare som drar runt på potentiellt hotfulla hundar i koppel?
    Klart man förstår att en hundägare också kan missa något ibland och inte alltid har ögonen med sig.
    Skillnaden är ju att om jag glömmer att "koppla" sitt barn i 5 sekunder så riskerar jag inte att barnet går och biter ihjäl eller skadar någon.
    En hundägare riskerar lite mer vid ett misstag om det är en ostbil hund man har i hundkopplet.
    Dessutom är det bra mycket värre om ett BARN skadar sig än om en hund skadar sig.
  • Matillin
    Molson Canadian skrev 2010-05-01 22:56:18 följande:
    Nej då, däremot vederlägger jag påståendet att barn inte har något att sätta emot hundar.  Håller för övrigt inte med om att det är hunden som riskerar att skada barnet och inte tvärtom. 
    Jag har aldrig hört talas om några barn som huggit ihjäl eller bitit hundar?
    Ja nu finns det sjuka människor som skadar både hundar, får och hästar men nu pratade vi ju om barn och nej dom riskerar inte att skada hunden genom att vilja klappa den.
    Lakino skrev 2010-05-01 22:57:33 följande:
    man behöver inte vara polis för att träna IPO.IPO = spår,lydnad och skydd.
    Vad innebär det då?
    Varför tränar man skydd som privatperson?
  • Matillin

Någon som har lust att svara på varför man tränar försvar på en hund som man har för privat bruk?
    Känns lite galet men jag är ju ingen "hundexpert"

• Matillin
    Molson Canadian skrev 2010-05-01 23:16:33 följande:
    Du verkar inte riktigt förstå poängen, tänker jag då. Vad jag inte förstår är aversionen mot att ta ansvar för sina barn. 

Jag menar att du visst riskerar att ditt barn skadar någon. Hört talas om ungar som kastar sten på djur? Försöker sätta eld på dem? Dränka dem? 
    Med ditt resonemang är det helt ok att de gör så men om djuren reagerar på deras behandling så är det fyyy mot djuren. 

-Jag skrev ju i inlägget tidigare att det finns folk som är grymma mot djur mest vuxna men visst finns det barn som också beter sig grymt.
    Jag hade tex en grannpojke på gatan som stoppade snö i min katts öron!
    Men dom flesta barn är ju inte elaka mot djur utan vill bara klappa dom.
    Och det grymmaste dom kan råka göra är att trampa den stackars hunden på tassen eller svansen under tiden.
    Och du har kanske även missat mina inlägg där jag skrev att det är förståeligt att en hund nafsar till ett barn om barnet klättrar på den river i svansen och inte lyssnar på att den tex morrar och visar att den inte vill.
    Däremot skulle jag inte förstå att en hund direkt hugger ett barn som bara närmar sig och klappar hunden på huvudet försiktigt.
    Molson Canadian skrev 2010-05-01 23:19:15 följande:
    host host* Jag slår gärna vad om att en överväldigande majoritet av hundar som bitit barn har gjort det för att skydda sig mot dem

-Och jag slår vad om att majoriteten av barn som blivit bitna inte stått och slagit hunden med pinnar
  • Matillin
    Viccy skrev 2010-05-02 07:30:33 följande:
    Ehhhhhhhhhh!Människan är störst, bäst och ÄGER djuren eller vad???
    Ja rent krasst så äger vi faktiskt hundarna
  • Matillin
    Viccy skrev 2010-05-02 07:38:41 följande:
    De hundar jag har mest blivit biten av är faktiskt Pudel, Chihuahua (stavfel?), mops och andra småhundar.Felet hos dem var att deras människor inte behandlade dem som hundar, utan som söta små bebisar/barn.  Jag tycker så här:Alla som skaffar hund SKA få med sig ALLA säsonger av The Dog-whisperer hem, och sen få PROV på det!!!!!! 
    Jag tror det största felet är att dessa hundar till naturen är hariga och korkade.
  • Matillin
    mona83 skrev 2010-05-02 09:02:45 följande:
    Alla tamdjur har spår av sina vilda förfäder som kommer fram i vissa trängda situationer och jag kan inte tänka mig att goldens förfader släppte sitt byte om den högg utan då högg den för att just döda
    Golden ser väl sällan någon som sitt byte?
    Oavett om pitbull är snälla hundar för det mesta så är det väl något som är typiskt för rasen efter vad man hört?
    Att när dom hugger så biter dom sig gärna fast?
    En golden kanske biter fler folk men hugger sig inte fast?
Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!