Inlägg från: Matillin |Visa alla inlägg
  • Matillin

Förbjud dessa jävla kamphundar!

Belinda80 skrev 2010-05-01 21:09:01 följande:
    Då är du hjärtligt välkommen hem till oss där det finns en super go Amstaff och en Rhodesian Ridgeback.. !!! Då vi skaffade amstaffen så vägrade min svärmor att besöka oss.. men vem är det nu som ringer och vill passa denna goding ?? Jo min svärmor...!!Vi vänder lite på allt.. dom barn som föds , växer upp , kommer i tonåren, misshandlar,gör inbrott,mördar you name it.. va gör vi med dom då?? Vems fel är det att dom hamnar i den situationen ?????Ska föräldrarna få ett brev hem där dom ska skriva på att dom förbjuds att skaffa fler barn precis som man ska förbjuda vissa hundraser???Och säg inte att det bara är en hund.. det är väl för fan ett liv det med.. ett hjärta som slår,precis som med ett barn .. Kolla statistiken i USA på den mest populäraste hundraserna... där leder American Pitbull.. Vanligaste familjehunden...Sluta med dessa jävla påhopp om Kamphundar... jävla skitsnack... Va har dessa hundar gjort dej ???
    Är det kanske därför dom ligger i topp på hundar som dödat människor?
    Visste inte att dom var så vanliga där borta
  • Matillin
    Sannalouise87 skrev 2010-05-01 21:31:13 följande:
    Japp, det är fortfarande mitt ansvar! Däremot inte mitt fel, utan ditt fel som inte håller uppsikt över ditt barn. Det lagen säger om hundar tycker jag personligen är helt sjukt. Om jag låter min hund vara ute i MIN INHÄNGNADE trädgård, och ett barn går in för att hälsa på min hund och min hund, som vaktar sitt revir, går till anfall mot barnet, får jag som hundägare stå för skadorna, trots att det hände på MIN tomt, och att barnet gick in oinbjuden. Det är en sjuk lag!
    Det är väl inte sjukt?
    Det är väl dom hundarna som vaktar sitt revir och attackerar ett barn som är sjuka?
    Om en hund är så farligt så att den går till attack mot oinbjudna gäster (barn) så bör den inte leva.
  • Matillin
    Molson Canadian skrev 2010-05-01 21:44:49 följande:
    Så vi ska avliva alla skyddshundar/polishundar då? Tjena blixten. 
    Nej givetvis ska vi inte det.
    Men dom hundarna tränas ju till att skydda och arbetar inom polisväsendet eller annat.
    Så vitt jag vet är det skillnad på privata hundar och hundar i tjänst?
  • Matillin
    Bevabus skrev 2010-05-01 21:55:13 följande:
    Det är genuint skrämmade hur många fördomar folk har om hundar. Och okunskapen...ack denna okunskap....Jag är egentligen redigt trött på såna här trådar på FL och ändå sitter jag här och försöker förklara för folk hur en hund fungerar. Läser inte folk på om detta innan de skaffar den urgulliga, pyttlilla sötnosen till valp??? NEJ DET GÖR DOM INTE! Jag vet inte hur många trådar jag har läst där personer säger:"Vi har precis skaffat hund. Så nu undrar jag. Hur tar jag hand om den?" Alltså, jag vet verkligen inte om jag ska skratta eller gråta...
    Kanske dags att införa hundkörkort i sverige?
  • Matillin

Jag är också för hundkörtkort.
    Som någon skrev så är det väldigt många som har noll koll på hundar eller på den hundras dom skaffar över huvud taget.
    Hundar kan som sagt åsamka människor stor skada och till och med döda människor eller andra djur.
    Vi behöver ju licens för att få ha vapen och köra bil så en obligatorisk kurs borde man ju kunna införa för hundägare?

• Matillin
    Molson Canadian skrev 2010-05-01 22:02:29 följande:
    Ja, de har betydligt farligare drifter än privata hundar. Men om de är ok så undrar jag lite hur du har tänkt att reglera vilka hundar som ska få leva och inte och hur du kommer fram till det. 
    Jag har inte skrivit något om nått regelverk?
    Det är min åsikt att hundar som inte går att lita på inte borde finnas i privat ägo.
    Alltså inte hundar som nafsar någon i fingret om någon kommer för nära utan som attackerar och skadar människor om dom råkar kliva in på hundens revir utan att hota varken dess ägare eller hunden.
    Aggressiva hundar alltså.
  • Matillin
    fair skrev 2010-05-01 22:08:15 följande:
    Jag håller också med! Självklart är det ägarens fel. Det har inte att göra med hunden. Om man från grund och botten gör rätt i uppfostran så blir inte en hund aggressiv och attackerar människor / djur. Man måste veta vad man gör om man har hund.
    Fast det finns ju faktiskt hundar som med helt normala ägare ändå blivit aggresiva och skadat människor oprovocerat.
    Ofta tror jag det beror på ägaren men oftast är det nog en kombination av ras och fel ägare.
    Jag har inte haft speciellt svåra raser, men jag tycker väl kanske inte att det ska krävas extrema insatser för att få en hund att inte vara hotfull och aggresiv mot andra än dess ägare?
    Jag vet att det finns raser som är väldigt svåra och har dessa egenskaper men jag skulle själv aldrig skaffa en sån hund.
  • Matillin
    Lakino skrev 2010-05-01 22:09:48 följande:
    hundar ska inte nafsa heller,det är ett dominans beteende som inte ska finnas överhuvudtaget.hunden ska vara LÄGST i rang i hemmet.
    Nej det håller jag med om.
    Jag tänkte främst på att hundar som hamnar i underläge kan bita eller nafsa ifrån sig i självförsvar.
  • Matillin
    Molson Canadian skrev 2010-05-01 22:09:02 följande:
    Och vem är ansvarig för barnen? Föräldrarna. Om jag vore så korkad att jag lät mina barn ranta fram till främmande hundar och lät dem bete sig så att hunden försökte hugga sig ut så skulle jag skämmas. Jag skulle inte skämmas av att korkade föräldrar låter sina barn göra som de vill. Barn har ett yvigt kroppsspråk och en kopplad hund som blir påflugen av barn kan mycket väl känna sig trängd och därför försöka bita sig ur trängseln. Jag skulle inte avliva en hund för att den bet ett barn. Jag skulle inte avliva en hund som bet mig heller. Jag blir biten för jämnan och det är pga mitt agerande (förvisso uppmuntrat och intränat). 
    Det måste väl ändå finnas få föräldrar som låter sina barn springa fram till främmadne hundar?
    Mina barn är små och ÄLSKAR hundar.
    Tyvärr har jag ingen hund nu och ingen vi känner har hund så dom har inte alls stor erfarenhet av hundar.
    Jag säger varje gång vi ser en hund att man först måste fråga ägaren till hunden om man får klappa.
    Och att man ALDRIG för springa fram emot en hund eller gå fram till en hund man inte känner.
    Men som förälder har man inte alltid ögon i nacken som du säkert vet om du har egna?
    Min dotter har flera gånger varit på väg fram emot hundar då vi har en promenadväg utanför huset där många rastar hunden och inga häckar än så länge.
    Jag tycker det främst är ägarens ansvar att ha uppsikt över sin egen hund då barn speciellt gör saker på ett ögonblicks verk ibland.
    Det är ändå ett "vilt" djur man har hand om som hundägare.
  • Matillin
    Lakino skrev 2010-05-01 22:19:54 följande:
    det är inte samma sak.
    Nej det är inte samma sak.
    Jag menar att det kan vara förståeligt att en hund reagerar så när den känner sig trängd.
    Men det är inte ok att en hund oprovocerat attackerar för att försvara sin husse, matte, revir, tomt, enligt mig.
Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!