Dynah skrev 2010-05-01 21:48:30 följande:
Jag tillhör lyckligtvis inte till dem . Däremot så är det ägarens ansvar att se till att inget sådant händer, dvs du kan inte koppla hunden utanför Konsum om inte främmande barn kan gå fram och klappa utan lov utan att hunden biter, då har hundägaren brustit i sitt ansvar. Såna hundar kopplar man inte utanför Konsum. Självklart reagerar hundar, det är inte många som INTE gör det. Men jag säger att det FINNS fall där hundar (i mina ögon) flugit på barn "oprovocerat", tex fallet jag skrev om. I hundens ögon var det inte oprovocerat, där var det jaktinstinkten som kom fram, men barnet i sig "provocerade" inte.
Varför ska främmande barn ha rätt att gå fram till främmande hundar och klappa dem utan lov?
Jag har knappast rätt att gå fram till främmande människor eller barn och klappa dem utan lov.
Ja, i dina ögon ja. Jag vidhåller dock att dina ögon inte ser hundens signaler. Du bygger hela ditt case på att hundar ska bete sig som människor; som om de är människor. Det är de inte. Inte sjutton skulle du knata fram till en älgko och sedan när den sparkat in revbenen på dig gnälla över att du inte provocerade den?