Inlägg från: Molson Canadian |Visa alla inlägg
  • Molson Canadian

Förbjud dessa jävla kamphundar!

Men, vad är det här för trams?

Rottweiler är ju ingen kamphund. Jag är tämligen övertygad om att historien innehåller betydligt fler faktorer än de som återges i media. Hundar flyger inte på barn eller människor oprovocerat. 
    Att kräva att hundar ska bete sig som människor och tro att man ska kunna "tulta fram" till en hund utan att den ska reagera är är erbarmligt korkat. Hundar är djur med drifter och instinkter som djur. 
  • Molson Canadian
    Dynah skrev 2010-05-01 21:39:59 följande:
    Ibland så gör de faktiskt det, dvs flyger på barn och människor oprovocerat...fallet där Staffordshire Terriern bet ihjäl ett litet spädbarn är ett exempel. Själv är jag helt övertygad att i det fallet var det jaktinstinkten som tog över och hunden "tog helt enkelt fel". Ett litet spädbarn låter faktiskt lite likt en jamande katt...
    Nej, det gör de inte. Att inte kunna läsa hunden betyder inte att hunden flyger på barn oprovocerat. Det betyder att du inte kan läsa hundens signaler. Och tillhör du dem som anser att man ska kunna bete sig hur som helst och släppa fram sina ungar hur som helst till hundar så har du högst sannolikt inte kunskapen som krävs för att bedöma hundars signaler.
  • Molson Canadian
    Matillin skrev 2010-05-01 21:38:46 följande:
    Det är väl inte sjukt? Det är väl dom hundarna som vaktar sitt revir och attackerar ett barn som är sjuka? Om en hund är så farligt så att den går till attack mot oinbjudna gäster (barn) så bör den inte leva.
    Så vi ska avliva alla skyddshundar/polishundar då?
    Tjena blixten. 
  • Molson Canadian
    Candra skrev 2010-05-01 21:43:51 följande:
    Eftersom han annars skulle bli attackerad av hunden ja. Haha, du får tro vad du vill, men det har jag definitivt inte. Har nog mer erfarenhet och kunskap än många andra hundägare. Det du läser ut ur mina kommentarer här säger inte så mycket om hur jag är som ledare i övrigt. Du har inte svarat, vad tycker du då att jag ska göra för att få hunden utan synlig ägare att lyssna?
    Blås upp dig, ställ dig bredbent framför din hund och vråla med mörk stämma. Case closed. 
  • Molson Canadian
    Dynah skrev 2010-05-01 21:48:30 följande:
    Jag tillhör lyckligtvis inte till dem . Däremot så är det ägarens ansvar att se till att inget sådant händer, dvs du kan inte koppla hunden utanför Konsum om inte främmande barn kan gå fram och klappa utan lov utan att hunden biter, då har hundägaren brustit i sitt ansvar. Såna hundar kopplar man inte utanför Konsum. Självklart reagerar hundar, det är inte många som INTE gör det. Men jag säger att det FINNS fall där hundar (i mina ögon) flugit på barn "oprovocerat", tex fallet jag skrev om. I hundens ögon var det inte oprovocerat, där var det jaktinstinkten som kom fram, men barnet i sig "provocerade" inte.
    Varför ska främmande barn ha rätt att gå fram till främmande hundar och klappa dem utan lov?
    Jag har knappast rätt att gå fram till främmande människor eller barn och klappa dem utan lov. 
    Ja, i dina ögon ja. Jag vidhåller dock att dina ögon inte ser hundens signaler. Du bygger hela ditt case på att hundar ska bete sig som människor; som om de är människor. Det är de inte. Inte sjutton skulle du knata fram till en älgko och sedan när den sparkat in revbenen på dig gnälla över att du inte provocerade den?
  • Molson Canadian
    Candra skrev 2010-05-01 21:51:22 följande:
    Oj oj, som om jag inte gjort det många många gånger, men inte är det många som lyssnar för det. Hundarna lyssnar ju inte ens till sina egna ägare.
    Då gör du fel. 
  • Molson Canadian
    Lakino skrev 2010-05-01 21:50:11 följande:
    läs #395,du och jag kan det här!*high five*
    Mjo, den enda gången det väl fungerar mindre bra är om du fått en skyddshund skickad på dig, men då har du å andra sidan gjort något väldigt dumt som föranleder att hunden skickas. 
  • Molson Canadian
    Matillin skrev 2010-05-01 21:51:32 följande:
    Nej givetvis ska vi inte det. Men dom hundarna tränas ju till att skydda och arbetar inom polisväsendet eller annat. Så vitt jag vet är det skillnad på privata hundar och hundar i tjänst?
    Ja, de har betydligt farligare drifter än privata hundar. Men om de är ok så undrar jag lite hur du har tänkt att reglera vilka hundar som ska få leva och inte och hur du kommer fram till det. 
  • Molson Canadian
    Dynah skrev 2010-05-01 21:56:30 följande:
    Främmande barn ska INTE gå fram till främmande hundar. MEN jag hävdar fortfarande att om du kopplar hunden utanför Konsum så kommer NÅGON TROLIGEN NÅGONGÅNG gå fram till hunden ändå och utan lov, då ska hunden inte bita denna NÅGON som TROLIGEN är ett barn med tidigare bra erfarenhet av hundar. Skulle inte du som hundägare känna dig jävligt SKYLDIG ifall din hund då bet detta barn i ansiktet med livlånga skador som följd? Skulle du behålla hunden? Skulle du fortsättningsvist koppla hunden utanför Konsum? Så jag dementerar det du skrev, i mina ögon ska inte främmande människor klappa hundar utan ägarens lov.
    Och vem är ansvarig för barnen?
    Föräldrarna. Om jag vore så korkad att jag lät mina barn ranta fram till främmande hundar och lät dem bete sig så att hunden försökte hugga sig ut så skulle jag skämmas. Jag skulle inte skämmas av att korkade föräldrar låter sina barn göra som de vill. Barn har ett yvigt kroppsspråk och en kopplad hund som blir påflugen av barn kan mycket väl känna sig trängd och därför försöka bita sig ur trängseln. Jag skulle inte avliva en hund för att den bet ett barn. Jag skulle inte avliva en hund som bet mig heller. Jag blir biten för jämnan och det är pga mitt agerande (förvisso uppmuntrat och intränat). 
  • Molson Canadian
    Lakino skrev 2010-05-01 22:04:15 följande:
    jämförbart? nej jag tycker inte det.
    Nej, inte riktigt. Och då gör du klokast i att stå still eftersom kommandot ofta är att attackera om du rör dig. 
Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!