-
Tack.Soulstar skrev 2010-06-04 22:25:59 följande:Jag GILLAR din blogg
-
Men åh!!!!hot fuss skrev 2010-06-07 13:51:25 följande:nu har jag tappat 40 kg. 8 kilo kvar till målvikt. 5½ månad efter open. kan inte vara mer nöjd.
Stort grattis. Vilken sjukt bra viktnedgång. Undrar hur man ska göra för att följa ditt exempel... -
Vad bra! Precis som det ska vara med andra ord.hot fuss skrev 2010-06-07 15:04:19 följande:jag har ärligt inte gjort mkt för att nå den viktnedgången. unnar mig ff saker ibland. inte börjat motionera bra förän nu förra veckan. pinsamt men sant :)
-
En fråga till alla er kunniga: varför ska man inte dricka till maten? Och vilka intervall är det som gäller (en kvart innan respektive efter är vad jag hört). Vad händer om man slarvar med detta?
-
Aha, tack!Mli79 skrev 2010-06-07 16:33:18 följande:Till mig är det sagt att om man dricker till maten så är det lättare att man sköljer ut maten i tarmen för fort vilket kan ge illamående och dumping. Det spelade ingen roll nu under soppflytet då allting rann undan ändå, värre sen när man åt riktig mat. Om man dricker för nära inpå innan maten så kan man bli mätt och inte äta tillräckligt mycket riktig mat. Jag har hört 20 minuter innan resp. efter.
Jag har inte svårt att låta bli att dricka EFTER maten, men eftersom jag springer och småsippar på vatten mest hela dagarna blir det ibland så där att: "oj, men just det, jag kan ju inte äta förrän om en kvart, jag har ju precis druckit", och det känns lite krångligt. Jag har ingen lust att föra schema över matintag och vätska, jag vill att det ska löpa på smidigt.
Jag lär mig väl. -
Jag glömmer som sagt av mig ibland och äter för tätt inpå att jag druckit vatten, men jag får väl skärpa mighelt enkelt. Under tiden och efter måltiden dricker jag inget.
Det är lite mycket att tänka på så här i början.
-
En fråga till, fast angående maten.
Man ska ju äta allting så förtvivlat sakta numera, hur gör ni med till exempel ett knäckebröd? hur lång tid tar det ungefär? Tar ni en tugga (och tuggar långsamt och väl) för att sedan vänta ett antal minuter till nästa tugga, eller tar ni små mini-mini-bett och tuggar tusen gånger eller vad?
Det är samma sak där va, att man ska ta god tid på sig för att dels slippa dumping och dels känna sig mätt?
-
Tack, skönt att höra. Börjar bli skitless på att sitta och tugga mjukt knäckebröd...ChokladMoshin skrev 2010-06-07 19:02:00 följande:Jag äter en knäckemacka på max 5 minuter, dels för att det inte tar längre tid och dels för att den blir ju alldeles mjuk och äcklig om den får ligga i 30 minuter
Äter jag lagad mat så tar det ca 20-30 minuter, men de flesta mellanmål tar max 10-15 minuter. -
Vad duktig du är! Heja, heja.Jeanette 79 skrev 2010-06-07 20:10:45 följande:Hej alla glada: Är inne på flytdag 8 av 28 innan op, och har precis avnjutit min kvälls modifast.
Provade att värma en med kaffesmak... Faktiskt inte helt värdelöst
Tycker att dagarna flyter på ganska fort och operationsdagen (28/6) närmar sig med stormsteg. På tisdag om en vecka ska jag ner till Calanderska och träffa läkare, dietist mm. Yiiieee! Kul!
Känns bara SÅ RÄTT detta beslutet just nu.
Kram på er! -
Det betyder att din kropp inte gärna släpper fett, va?Malleballebuse skrev 2010-06-07 21:13:29 följande:Om ni undrar hur mycket jag gick ner under 9 månaders cellgiftsbehandlig
+13 kg................................det är tamigtusan mer än jag åt på hela tiden
Fast som cancerpatient är väl det iofs jättebra, det var i alla fall vad min något kraftiga väninna fick höra när hon fick sin cancerdiagnos.
Heja dig Malle, du kommer att fixa resten av veckan galant. Om jag klarar mig från magsjuka och slipper inviga min två veckor gamla magsäck med det eländet, så kan vi kanske promenera igen framåt slutet av veckan?