Inlägg från: frökenKAJO |Visa alla inlägg
  • frökenKAJO

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Hej!

Jag är ny på forumet och har precis genomgått en GBP. (I måndags)
    Mår bra och åkte hem redan dagen efter, de 60 milen till trots.

MEN, jag har så vansinnigt ont av gaser i kroppen, främst känns den faktiskt i ryggen. Det pirrar och bullrar och påminner om förlossningsvärkar på så vis att man måste stanna upp, böja sig och andas igenom dem.

Helt normalt och jättevanligt sa de på sjukhuset, så nu är jg nyfiken- hur har ni andra haft det med den saken?

• frökenKAJO
    skärgårdsbo skrev 2010-05-27 14:06:58 följande:
    Hej!Kul att träffa dig på riktigt! Nu är jag också på andra sidan men inte alls så pigg som du var igår när jag kom. Jag är såååå trött och fattare inte hur jag ska orka åka tåg hem till Gbg ensam imorgon.. Men jag kanske är lite piggare efter en natts sömn. Skönt att ha det gjort i alla fall. :)
    Jag opererades i måndags vid lunch och tog tåget hem till Göteborg runt 16 på tisdagen. Pigg var jag inte, men det gick bra!
    Det kommer att gå galant! Lyck till. :)
  • frökenKAJO
    skärgårdsbo skrev 2010-05-29 09:01:24 följande:
    Tack för svar. Efter ytterligare en natts sömn var det faktiskt rätt stor skillnad även om jag fortfarande var trött och hade lite ont. Så jag åkte hem med tåget och det gick rätt bra. Tyckte det såg ut som det hade blödit lite under tejpen på magen men jag har inte mer ont än innan jag åkte i alla fall. Nu börjar kampen med att få i sig 2,5 liter per dag. Herregud! Hur ska man fixa det? Hur går det för dig?
    Usch, jag har som du precis just NOLL signaler från magen, vilket är en stor kontrast mot tidigare.
    Jag kämpar och kämpar med mina 2,5 liter men tycker att det är sååå svårt att få i mig allt.
    Hur går det själv?

I koppen känns annars allt bra. På måndag tänker jag börja jobba igen, men jag har ett väldigt bra och flexibelt jobb så det känns lugnt.
    Det är ju snart semestertider!!!
  • frökenKAJO
    skärgårdsbo skrev 2010-05-29 19:49:58 följande:
    Nog är det en kamp med dessa 2,5 liter. idag har jag ätit så mycket jag har orkat och är ändå bara uppe i 1,2 liter knappt. Ser fram emot när den här första tiden är avklarad.Oj jobba nästa vecka? Jag ska vara hemma till den 28 juni och det känns jätteskönt! Även om jag redan efter 1 dag börjar tröttna på mitt vardagsrum. Men förhoppningsvis så kommer orken snart så jag kan ge mig ut på promenader och liknande.
    Till mig sa de på sjukhuset att det var helt okej att röra på sig så mycket man orkar, så fort man orkar, och det har jag anammat.

Långa entimmespromenader har det blivit sedan jag kom hem, eftersom kroppen och orken tillåtit.
    Men nu blir jag plötsligt osäker på om det är okej? Men jo, det måste det väl vara om de sagt så?

Jag kommer upp i ca 2 liter per dag, me mer än så är svårt...
  • frökenKAJO
    Malle: Nej, ingen operationsbok. Däremot info om mathållningen efter op, men inget om träning. Tror jag! Har inte läst så himla noga...

Såg att du hade ringt, jag ringer dig sen så kanske du kan tipsa mig lite om hur jag ska göra med promenaderna?
  • frökenKAJO
    skärgårdsbo skrev 2010-05-30 20:40:38 följande:
    Ni som har tagit bort stygnen efter op, hur ont gör det egentligen? Eller får man någon slags bedövning?
    Precis det undrar jag också... Det är nämligen dags att ringa VC imorgon och be dem plocka bort agrafferna. Blärk.

Idag har jag haft en riktigt pigg dag, ungefär som normaltillstånd. Firade detta med att köra 36 mil t/r för att hämta ett av barnen som hälsat på farfar i helgen.

Imorgon ska jag jobba är det tänkt, det känns inte så inspirerande. Jag vill ju vara hemma och promenera och lära mig min nya kropp... Men det blir nog bara en jobbdag till den här veckan, resten tar jag det lugnt.
  • frökenKAJO
    grodängel skrev 2010-05-31 00:13:44 följande:
    Jag känner lite dock att jag väldigt gärna vill ha barn innan , så kanske man ska stå kvar i denna kön  även om den är lång. så mycket frågor har kommit upp och det är svårt att finna rätt svar liksom..försker läsa lite här och där. vet om det finns några kort man kan se typ"före" och "efter" bilder.?
    Så tänkte jag också för några år sedan när jag ville ha en trea. Trots noll problem att bli grvid tidigare gick det bara inte, istället drabbades jag av massor av tidiga missfall, vilket tydligen är väldigt vanligt när man är fet.

Jobbigt, jobbigt. Nu har jag bestämt mig för att det inte bli fler barn, men jag önskar att jag hade gfjort detta i omvänd ordning och opererat mig först. Nu tog ju allt tre år längre tid plus en massa onödigt lidande...
  • frökenKAJO

Jag har förstått att kostråden varierar.
    Vad är fördelen med att vänta med att introducera "riktigt mat" och följa rekommendationerna vad gäller flytande/puré?

Jag opererades 24 maj och flyter fortfarande, tycker faktiskt att det är ganska skönt och praktiskt. Men när jag ser alla er knäckebrödsätare blir jag lite sugen att prova.

Nu är agrafferna borta! Jätefina ärr doldes där under...

• frökenKAJO
    Full av förhoppning skrev 2010-06-02 08:31:59 följande:
    9 veckor sedan flytstart och vågen visade -20,9 wohoooo känns gött!!
    Grattis!!! Jag har bestämt mig för att bara väga mig en gång i veckan ungefär, annars blir jag nog tokig.
    Just nu ligger jag på -11 sedan flytstart för fyra veckor sedan.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)