Börja förskoleklass ett år senare? Någon med erfarenheter?
Hej!
Nu är tråden visserligen några år gammal. Men jag undrar egentligen hur du gjorde TS? Vi har samma tankar nu med vår äldsta. Skulle kunna vara vi som skrev det du skrev.
Hej!
Nu är tråden visserligen några år gammal. Men jag undrar egentligen hur du gjorde TS? Vi har samma tankar nu med vår äldsta. Skulle kunna vara vi som skrev det du skrev.
Tusen tack för att du tog dig tid att svara. Det är så svårt att veta vad som är rätt. Så skönt att skolstarten blev lyckad för ert barn. Håller med kan ju absolut bli på detta vis med. Men samtidigt är jag rädd för att hon inte ska klara skolan och behöva ?gå om? och då tror jag det är bättre att börja senare, får då vet hon inte om något annat. Eller att skolan bli minst 10 års lång pina.
Hoppas att det är ok att jag svarar :) Vi funderade på att låta vår dotter börja i F-klass ett år senare. Hon är född väldigt sent på året och är en känslig person generellt sett och har inte varit så himla social, utan mest lekt själv och varit ganska nöjd med det. Min man och jag funderade fram och tillbaka och tillslut kom vi fram till att vi ville chansa ändå, och göra ett försök med F-klass det år hon fyllde 6.Hej!
Vi har gått igenom samma sak med ett av våra barn som är en känslig själ och har varit ganska sen i sin känslomässiga utveckling. Han är född sent på året, och har inte varit speciellt social utan ganska nöjd med att leka själv. Vi kände att det nog hade varit bäst för honom att vänta ett år med F-klass, just för att han skulle slippa vara yngst i klassen hela tiden. Det är klart att ett år gör skillnad. MEN! I sista minuten valde vi att ändå chansa och han fick alltså börja i F-klass med sina årskamrater.
Det har gått hur bra som helst! Han är faktiskt som en helt annan kille. Det känns som att han har växt så himla mycket som person av att få börja skolan. Han har hittat en massa vänner, leker med dem hur bra som helst, är lugnare generellt sett, och känslomässigt mognare. Han älskar skolan och tycker att det är tråkigt när det är studiedagar eller helg. Vi hade nyligen utvecklingssamtal med lärarna och även de håller med om att det går bra i skolan. De tycker att han lyssnar, lär sig mycket och passar bra in i gruppen.
Så, jag vill bara slå ett slag för att det kan gå jättebra även om man som förälder känner en oro inför skolstarten. Jag trodde såklart att det skulle funka okej, annars hade vi förstås försökt skjuta på skolstarten, men att det skulle gå såhär bra kunde jag inte i min vildaste fantasi föreställa mig! Han var helt klart mogen och redo, det var bara att vi föräldrar inte såg det :) Det känns lite som att han fick en chans att utvecklas till den person han vill vara när han hamnade i en ny grupp i en ny miljö. Så himla positivt och roligt!