Börja förskoleklass ett år senare? Någon med erfarenheter?
Jag har en fundering som jag inte får någon rätsida på och efterlyser nu om det finns någon med erfarenheter av ämnet: det är så att jag funderar på om det är rätt eller fel att låta min son gå kvar ett extra år på förskolan och alltså låta honom börja förskoleklass med de som är ett år yngre än honom. Skälen till att jag funderar är att han är en liten, försiktig kille, född sent på året, rädd för att misslyckas, rädd för att prova saker han inte känner till och vet att han behärskar och lite "omogen" socialt och har svårt att hitta sin roll i nya grupper. Kan inte läsa men kan bokstäver och siffror. Sammantaget oroar jag mig för att han ska få en tuff start i skolan och jag är rädd för att han ska känna sig misslyckad och hitta en roll som inte alls passar honom och bli negativt inställd till skolan överhuvudtaget.
På grund av allt detta funderar jag på om det bästa för honom skulle vara att gå kvar ett extra år i förskolan och börja förskoleklass ett år senare. Jag ser många fördelar med det men undrar om det finns nackdelar som jag inte tänker på? Kommer hans klasskompisar tycka det är konstigt? Kommer lärarna tycka det är mysko att han är ett år äldre hela skoltiden? Kan det få andra negativa konsekvenser? Jag har pratat med skolan och förskolan och även en BVC psykolog om ämnet men ingen har några egentliga erfarenheter utan säger att om vi tycker att det är rätt så är det rätt. Men problemet är ju att jag inte vet vad som är rätt!?!?
Skulle vara så tacksam för erfarenheter eller kommentarer!