• XXX09

Gick upp i vikt att Mirena & svårt att gå ner!

Hej!

För 2 månader sen så satte jag in en Mirena hormonspiral & verkade nöjd! Men bara på en vecka upptäckte jag att jag hade gått upp 4 kg, till saken hör är att jag fick vår dotter för nästan 5 månader sen & hade 10 kg som skulle bort! Nu hadfe jag helt plötsligt 14 kg!!!!

Jag har varit jätteduktig i 1,5 månad, tränar ca 3-4 ggr per vecka, äter bra, ute på promenader ca 2 h 5 dagar i veckan!
    Men jag går inte ner någonting!!

Jag är helt övertygad om att det är spiralen som spökar, samt att jag är inne på min 5 vecka med blödningar (väldigt vanligt) & att mitt humör inte är ur denna värld!!! Stackars min man :D

Så på fredag åker den ut, är det någon som har haft samma problem med vikten & sen gått ner i vikt när ni tagit ut spiralen??

• Svar på tråden Gick upp i vikt att Mirena & svårt att gå ner!
  • Anonym

Hej!

Jag hade mirena spiral i 10 månader, blöddde från och till hela tiden och ofta ont i magen och ryggen så tillslut tröttnade tog jag ut den. Men gick inte upp i vikt. Den informationen som jag fick när jag satte in den var att man inte går upp i vikt av mirena, eftersom hormonerna bara verkar lokalt.

• micasveden

Jag har också haft problem med vikten efter att jag satte in spiralen. Trodde först att det var från förlossningen men det kan det baske mig inte vara. Jag gör precis som du, tränar mycket och äter nyttigt...ändå står vågen stilla. Är så trött på detta att jag också funderar på att ta ut den. Men vad ska man ha för skydd annars? Finns ju inget som är så säkert...

• Anonym (Lobelia)

Du kan samla på dig vätska av hormonspiralen, som innan mens ungefär. Eftersom det är progesteron enbart i den. Vänta lite med att ta ut den, det kan bli bättre. Åtminstone en månad till. Men det låter ju annars som rätt typiska biverkningar.

Alla som hädanefter kommer att prata med sina barnmorskor om viktuppgång av hormonella medel, oavsett sort, kommer att bli avfärdade, med en ny undersökning, gjord av en barnmorska ( som jag verkligen inte skulle vilja ha) där det nu är VETENSKAPLIGT bevisat att man inte går upp av p-piller. Vilket hur många som helst har egen erfarenhet av. Men egna erfarenheter gillas inte, de är inte VETENSKAPLIGA!
    Och tramset att hormonspiral bara verkar lokalt är helt utan grund. Finns inget "lokalt" i kroppen!
    Fattar varken hur man får säga det eller hur man kan gå på det.
    Enkelt test- stoppa en vitlöksklyfta i slidan på kvällen och andas sen på din man på morgonen...

Andra alternativ är alla de hormonfria p-metoder som finns; kopparspiral, FemCap cervixpessar osv Läs mer på den enda infosidan med ALLA p-metoder www.preventivmedel.com
    TS om du ammar, så är det bra om du inte går ner för snabbt utan behåller lite av dina insamlade gifter i ditt eget fett ett tag till. Amning är bäst, men ändå...

Svar på tråden Gick upp i vikt att Mirena & svårt att gå ner!