• Zixi

Någon som har en JOOLZ barnvagn?

Inna skrev 2011-06-01 18:36:31 följande:
    Först nu när du nämner det fattar jag att Comfort screen och regnskyddet man får med inte är samma sak, det trodde jag innan! Vet du vad skillnaden är? Är regnskyddet något att ha eller ska man satsa på att köpa ett enklare att bara dra över vagnen där också?
    Regnskyddet är helt värdelöst till liggdelen, tyvärr. Av någon korkad anledning har de satt en lucka mitt på som gör att allt regn samlas i mitten och rinner ner på barnet... fattar verkligen inte vad de tänkt. Om de bara haft luckan på sidan eller en bättre konstruktion så hade den varit jättebra. Sen tycker jag att det är lite dumt att man inte kan förvara regnskyddet i vagnen (borde vara självklart). Annars täcker regnskyddet vagnen bra, även sufletten.

Comfort screenen täcker bara en del av vagnen men vi har sprayat impregnering på vagnen (behövs!) och tycker att det har funkat bra med det skyddet till både liggdel och sittdel. Har dock en sommarbebis som bars de första månaderna så jag har väldigt begränsad erfarenhet av hur det funkade med liggdelen i regn.

Jag hade köpt ett vanligt enkelt regnskydd som är lätt att dra på och lätt att förvara i vagnen.
    2010-07-20 3040/50
  • Zixi
    elva06 skrev 2011-07-07 10:26:51 följande:

Jag är också lite sugen på en joolz till vår lill* som kommer i november, men jag undrar angående hantaget...blir det inte förstört av regn? :-O

Jag utgår ifrån att skor gjorda av läder tåler regn så det borde ju handtaget oxå göra. Den är man ju inte i regn begränsad tid och förhoppningsvis regnar det inte alla dagar. Jag hade däremot inte lämnat barnvagnen ute men det ska man inte med någon vagn pga av mögelrisk.

Sen är själva tyget inget vidare vattenavstötande så det hade oroat mig mer.
    2010-07-20 3040/50
  • Zixi
    elva06 skrev 2011-07-07 23:36:47 följande:
    Jag var och testade en länge och väl idag . Otroligt skönt och smidig att köra. Vill ha silver med svart chassi tror jag. Så fin. Men har fortfarande inte bestämt mej. Har allt neggo listats i tråden redan eller finns det mer? Kollade det där med regnskyddet idag, gud så korkat.
    Kommer inte ihåg om jag redan skrivit det men om man tar isär vagndelarna dagligen (av och på med sitt/liggdel) så börjar de kärva efter ett antal månader. Får bråka lite med min nu men har haft den i nästan 1 år. Tyckte att framhjulen slets snabbt men har inget att jämföra med.

Saknar att kunna vända handtaget som man kan på Buggan men jag gillar att den är högre.

Tänk sen på att standardtillbehör till vagnar oftast inte funkar på Joolzen, men den är bra mycket coolare än de flesta vagnarna så det väger upp för det.

Hur man använder sin vagn är sen individuellt. Jag kör med chassi, sittdel (hade liggdel innan), comfortscreen, parasol (endast under sommarmånaderna) och ibland skötväskan. Resten av tillbehören hade jag kunnat leva utan. Bor dock där det inte finns mygg, annars hade jag gillat myggnätet.
    2010-07-20 3040/50
  • Zixi

Pippifrugan: vad har du för modell på vagnen? Jag kan ta bort locket helt på min Joolz Day, det är bara att dra dragkedjan hela vägen, åt rätt håll.

2010-07-20 3040/50
  • Zixi
    minstrels skrev 2011-11-17 09:57:51 följande:
    Hej hej

Vi har en Joolz som nu varit i bruk i snart 4 månader. Hittills är vi nöjda. Varukorgen är ju, som sagt, lite liten, men man kan inte få allt här i världen.

En fråga till er andra som har Joolz; har ni en Joolz åkpåse? Jag tycker de är så himla dyra och undrar om man inte kan ha nån annan istället. Allra helst nån skön retrovariant. Men främst en som inte kostar 1000:-!!!

Vi har inte börjat med sittdelen än, men dottern har långa föräldrar och det börjar snart bli dags att byta nu. Men jag tycker nog att sittdelen ser lite trång ut... Speciellt nu när man ska ha åkpåse.

Någon som har några erfarenheter av åkpåse i sittdelen?

Tack på förhand!! 
    Vi köpte åkpåsen till men jag gillade inte den utan köpte en billig på Babyproffsen som vi använder istället. Bor i Skåne så den behöver inte vara supervarm. Dessutom har vi alltid Comfort Screen monterad på vagnen, när det inte regnar eller blåser så att vi måste använda den som man ska så fungerar den som väderskydd till åkpåsen, mycket praktiskt.

Min dotter är väldigt smal så hon får utan vidare plats på bredden i vagnen men jag kan tänka mig att det kanske blir lite trångt med bredare barn och overaller. Det som stör mig lite när man använder åkpåse är att sittytan blir väldigt grund, så fort min dotter trilskas och sträcker på sig kasar hon av sittytan och glider ner i åkpåsen (tur man har den, annars hade hon glidit hela vägen ner på marken. Vi har dock alltid henne fastspänd när hon är i vagnen så det är bara ett problem när man ska spänna fast henne och hon inte vill samarbeta.  
    2010-07-20 3040/50
  • Zixi
    minstrels skrev 2011-11-17 12:47:17 följande:
    Tack för input!
    Ja, jag tycker redan nu, utan åkpåse, att sittytan känns lite snål. Är er åkpåse skålad? För vi fick det tipset när vi köpte vagnen, att om man köper en annan åkpåse än Joolz egna så bör den vara skålad.

Hmm...det låter ju inget vidare att barnen kan halka ur vagnen... Vår lilla trolla är rätt bestämd och kan trilskas rätt bra så det ska vi absolut vara uppmärksamma på. Tack för varning!

Får se vad jag får tag på för åkpåse...  
    Har en väldigt enkel modell av åkpåse så jag skulle gissa på att den inte är skålad, snarare platt.
    2010-07-20 3040/50
  • Zixi

Vi köpte adapter och ett Maxi cosi babyskydd. Såååå bra det var! Då vi inte har egen bil var det ofta som vi satte babyskyddet på vagnen på väg till och från där vi skulle hämtas. Använde det även när vi åkte buss och tåg då det kändes betydligt säkrare att ha dottern fastspänd i den än lös i liggdelen. Comfort screen funkade perfekt som regnskydd till babyskyddet. Sen såg vagnen extra cool ut med babyskydd men utan korg och skötväska

2010-07-20 3040/50
  • Zixi
    sophieand skrev 2012-01-10 18:05:50 följande:
    Jag börjar ge upp mina drömmar om en joolz. Jag förstår att det är för små däck fram för att passa väglaget härför jag bor... :(

Du får ta och flytta till en storstad i varmare bredgrader
    2010-07-20 3040/50
  • Zixi

Vi har börjat fundera på att sälja vår vagn. Dottern är nu 18 mån och går själv till förskolan (nära) och när vi ska längre bort så bär vi ofta henne i bärselen. Tanken är att vi framåt våren ska ersätta vagnen med en enklare sulky (för längre utflykter). Men det finns ingen direkt andrahandsmarknad för Joolz så det är svårt att gissa vad den kan vara värd. Vad skulle ni uppskatta?

Joolz Day, köpt 2010 men liggdelen endast använd enstaka tillfällen under det året (dotter vägrade vagn tills hon var 5 mån) och sedan är sittdelen använd under 2011, även den rätt sparsamt använd. Chassit har fått lite färgfläckar (från när man kört in i dörrkarma och väggar...) men det är möjligt att det går att skrapa bort. Framhjulen ser slitna ut men det började de göra efter bara nån vecka. Lite småskador i lädret på handtag och bygel.

Tillbehör(samtliga original): varukorg, skötväska med skötunderlägg(oanvänt), åkpåse(oanvänd), regnskydd(använd 2ggr), myggnät (knappt använt), comfort screen, parasol(lite trasigt, funderar på att ersätta det med ett nytt), adapter till babyskydd(MaxiCosi)

Det är inte så mycket garanti kvar men sen gäller väl inte den ändå för ny köpare?

2010-07-20 3040/50
  • Zixi
    Inga12 skrev 2012-01-28 22:25:11 följande:
    Hur är det med utrymmet i vagnen för din 18-månaders?

Tänkte faktiskt på det för nån dag sedan. Vagnen ska funka upp till 4 år men jag tycker att min dotter ser rätt lång ut för den redan. Hon är smal så på bredden är det inga problem trots overall.
    2010-07-20 3040/50
  • Zixi
    annalarsson01 skrev 2012-02-15 07:49:31 följande:
    Jag skulle vilja varna för att köpa en Joolz Day.  Jag köpte min Joolz i september. Min son föddes i oktober. Efter att ha använt vagnen i drygt 4 månader så föll den helt plötsligt ihop av sig själv när jag och min man var ute på promenad. Chassit fällde alltså ihop sig. Jag misstänker att det var kylan som orsakade ihopfällningen för samma vecka hände nämligen samma sak min kompis som också har en joolz. Det var då -15 grader ute. Jag fick ett helt nytt chassi men tror ni inte att samma sak hände igen i början av denna veckan. Åkte tillbaka med vagnen till återförsäljaren igår och fick en helt ny vagn av annat märke!! Både återförsäljaren och jag misstänker att det var kylan som orsakade ihopfällningen. 
    Usch vad hemskt!

Var du ute länge innan det hände? Kan förstå om tillverkaren inte tänkt på att vagnen skulle kunna utsättas för sån köld men det borde återförsäljaren tänka på när de köper in en icke-svensktillverkad vagn.

Är i alla fall inte så oroad själv för vi använder knappt vår vagn när det är så kallt ute men tack för varningen!
    2010-07-20 3040/50
  • Zixi

M

Twizz skrev 2012-03-16 08:13:37 följande:
    Om du inte vill sälja vagnen helt complett så är jag intresserad av en del tillbehör :)

Man får inte köpa och sälja här på Fl. I vilket fall så är planen att säja allt som ett paket. Ingen som har nån gissning på vad man kan ta för ett sånt paket?
    2010-07-20 3040/50
  • Zixi

Vi köpte vår vagn våren 2010 och det var först igår som jag såg en annan Joolz och då bor jag ändå i centrala Malmö. Hade det inte varit för den här tråden så hade jag undrat om vi var de enda som hade en sån vagn.

2010-07-20 3040/50
  • Zixi
    Inna skrev 2012-03-19 21:00:28 följande:
    Har tyvärr ingen gissning på pris, du kanske kan kolla vad en ungefär lika gammal Bugaboo går för, de ligger väl rätt lika i inköpspris? 

Vi bor också i Malmö och i söndags var första gången vi såg en annan Joolz på stanGlad
    Tack för tipset, de borde ligga rätt lika (fast Joolzen är lite mer exklusiv Flört

Du promenerade inte i Slottsparken?
    2010-07-20 3040/50
  • Zixi
    Inna skrev 2012-03-20 21:16:10 följande:
    Haha, det tycker jag med...;)

JO... var det er vi såg kanske? haha... Har ni en silvrig Joolz? Har för mig att den vi såg var silvrig. Vi var på väg in till stan efter lunch så någon gång då måste vi ha gått genom Slottsparken.
    Om du stannade och pratade med personerna med den silvriga vagnen kl 16:10 så var det vi   Vi gick även igenom Slottsparken vid 14:50. Sällsynt utflykt med vagnen.

Jag hade egentligen viljat ha en helsvart vagn men fick en så bra deal på den silvriga att vi slog till.
    2010-07-20 3040/50
  • Zixi

Vi har inte hunnit med det än så jag får återkomma om nån vecka

Inna skrev 2012-06-07 21:36:08 följande:
    Hur gick det, sålde ni er Joolz? Du kanske inte vill skriva det här men jag är lite nyfiken på vilket pris ni la ut den för. 

2010-07-20 3040/50
Svar på tråden Någon som har en JOOLZ barnvagn?