• Juhanna

Ammade du?

Jag upplever det som att det är väldigt vanligt att unga mammor inte ammar sina barn. Så av ren nyfikenhet undrar jag om du ammade/ammar ditt barn eller inte? Om inte varför?

Kan tilläga att jag inte ser något fel med att ge ersättning.

♥ Svea 0705 Majken 0909 ♥ skogul.blogg.se
  • Svar på tråden Ammade du?
  • mupparsmupp

sonen är 4 veckor på söndag och jag ammade sista gången i måndags. han fick jätte mycket magknip hela tiden när jag ammade, trots att vi rapade och gav minifom. testade att utesluta allt som kunde ge honom magknip i min mat, men inget fungerade. så jag testade ersättning och nu har han nästan aldrig magknip :S
    känns lite tråkigt att vara tvungen att sluta, men hellre det om han slipper ha ont...

• mupparsmupp
    mupparsmupp skrev 2010-06-04 07:39:07 följande:
    sonen är 4 veckor på söndag och jag ammade sista gången i måndags. han fick jätte mycket magknip hela tiden när jag ammade, trots att vi rapade och gav minifom. testade att utesluta allt som kunde ge honom magknip i min mat, men inget fungerade. så jag testade ersättning och nu har han nästan aldrig magknip :S
    känns lite tråkigt att vara tvungen att sluta, men hellre det om han slipper ha ont...
    glömde skriva att jag är 19 :P
  • MammasSötnosar

Jag fick min son när jag va 18år (är 23år nu) Jag ammade honom tills han va 1år & 8 månader ungefär.
    Tyckte det va det bästa för honom & jag hade inget emot det heller.
    Inga jag känner som har fått barn har ammat så länge (iaf inte dom i min ålder & dom som är yngre)
    Dom har ammat max 6 månader sen slutat bara för att, ingen speciell anledning, är inte alls emot dom som inte ammar men jag tycker att om man kan så varför inte?
    Sen om man inte kan så är det ju en annan femma, man ska ju inte behöva må dåligt pga det för det mår ingen bra av. Men man kan ju alltid försöka, försöka stå ut lite mer än 1 månad, den första veckan är ju pina när man blir sårig & dan innan man är van men sen flyter det oftast på helt okej.

Minns att innan jag födde ville jag verkligen inte amma, tyckte det skulle va konstigt osv men sen vart det okej.
    Det kanske är det som gör så att fler väljer (självmant) att inte ens försöka?

• MammatillCasper

Jag är 19 år gammal och jag ammar och tycker det är mysigt.. :) Min son är snart 4 månader så jag helammar och så länge det funkar tycker jag det är bra, man har ju med sig maten överallt.

• Neccin

Jag har inte ammat något av mina barn, försökte men båda töserna sög fel så de fick inte i sig något och jag grät nästan vid varje försök för det gjorde aldeles för ont. Testade med amningsnapp men det funkade inte heller och efter två veckor tog mjölken slut (båda gångerna) fast jag pumpade som en idiot :/

Med första barnet var jag helt förstörd för att amningen inte funkade, jag hade sett fram emot det och tyckte det skulle bli så mysigt. Men när det gick som det gick med både fel sugtag och bristen på mjölk satt jag bara och grät i flera dagar för det inte gick. Fick "skäll" av olika veta bäst tanter både här och där för att jag inte ammade, men det finns ju inte mycket att göra när man inte har någon mjölk.

Med andra barnet försökte jag igen, samma sak även där men jag accepterade det och det kändes okej ändå. Stora tösen är ju helt normal på ersättning och det verkar lilla tösen bli med haha :P

Sara, mamma till pseudotvillingar Http://Neccin.blogg.se
  • MammatillAlva
    MammasSötnosar skrev 2010-06-18 13:05:09 följande:
    Jag fick min son när jag va 18år (är 23år nu) Jag ammade honom tills han va 1år & 8 månader ungefär.
    Tyckte det va det bästa för honom & jag hade inget emot det heller.
    Inga jag känner som har fått barn har ammat så länge (iaf inte dom i min ålder & dom som är yngre)
    Dom har ammat max 6 månader sen slutat bara för att, ingen speciell anledning, är inte alls emot dom som inte ammar men jag tycker att om man kan så varför inte?
    Sen om man inte kan så är det ju en annan femma, man ska ju inte behöva må dåligt pga det för det mår ingen bra av. Men man kan ju alltid försöka, försöka stå ut lite mer än 1 månad, den första veckan är ju pina när man blir sårig & dan innan man är van men sen flyter det oftast på helt okej.

Minns att innan jag födde ville jag verkligen inte amma, tyckte det skulle va konstigt osv men sen vart det okej.
    Det kanske är det som gör så att fler väljer (självmant) att inte ens försöka?
    Jag är ung och ammar länge. Min dotter fyller 3 år i oktober och jag ammar henne ännu på kvällar/nätter. Jag är dock i tankarna där jag försöker sluta (men det är tufft). Några tips kanske?
  • LillaEllan

Jag var 19, nästan 20 när min son föddes jag ammade honom i 2månader fullt sen gav jag ersättning som tillägg till han var 3 månader. Han blev aldrig mätt och skrek konstant så när jag slutade fick jag en ny bebis, en glad pojke! Bästa jag gjort!

När jag var 23 fick vi vår flicka med henne funkade ammningen topp från dag 1 och ammade henne i 7 månader helt och sen trappade vi ner och ammade morgon och kväll till 8 månader. Också det bästa jag gjort! Dock har jag fått en tuttfia som inte alls kan slita sig från mina bröst Vill alltid gosa in sig med hela huvudet  och ska helst alltid ha en hand innaför min tröja inte alltid så kul!

• Caamillaa87

Hej!
    Jag var 20 år när första sonen kom och 22 när numer två kom och ja, jag har ammat båda.

• Cecci

Har ammat alla barnen minst 1år. Var 19 då jag fick min första.

• ElinÖland

Ammade båda mina tjejer tills de var 8 månader. Var 19 när jag fick första...

Svar på tråden Ammade du?