Inlägg från: Joppis |Visa alla inlägg
  • Joppis

SD - Främlingsfientlighetens ansikte!

Jag lärde mig att nytt ord häromdagen... "integrationsovillighet". Ju mera jag tänker på det, ju mer tror jag att det är ganska stort.

• Joppis
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-05-06 13:20:53 följande:
    Det största problemet är knappast att invandrare inte "vill" integreras in i samhället, utan systemet och hur det ser ut (om vi nu talar i generella termer).Att vänta ibland upp till 5 år på ett beslut om beviljad asyl och sedan få vänta på att börja studera svenska, för att sedan hamna i en klass där analfabeter pluggar jämsides med akademiker och sedan bli diskriminerad på arbetsmarknaden (om man ens når dit), är kanske inte de bästa förutsättningarna för integration?Klyftorna som finns är inte alls helt och hållet invandrarnas fel.
    Jag har inte sagt att det helt och hållet är invandrarnas fel. Men det börjar gå upp för mig att det kanske är ett större problem än jag anat innan.
  • Joppis
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-05-06 13:33:24 följande:
    Hur menar du då?
    Det pratades om det runt ett fikabord för några dagar sen. På vägen hem så så jag en reklamskylt utanför en affär som ägs av invandrare. Det var priser på diverse prylar men inte ett ord var på svenska.

Ska man skylla på "utanförskap" då?
  • Joppis
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-05-06 13:45:18 följande:
    Sådana butiker är ju inte alls ovanliga. Inte heller något nytt. Finns massor av sådana i området där jag bor.Har även sett många annonser i tidingar som är på arabiska t ex.Jag tror sådana här butiker vet att de som handlar där till 99% är invandrare, och man vill skapa en "hemmakänsla" tilltala sina kunder helt enkelt.Likadana exempel finns det i butiker som ägs av svenskar i USA och England t ex, där man säljer filmjölk, knäckebröd och andra förnödenheter som svenskar saknar.Inför midsommarfiranden eller kyrkliga event, annonseras det ofta på svenska osv.Det märks kanske mer här, eftersom vi har en större del invandrare från t ex mellanöstern, än vad England har svenskar.Men istället för att sitta runt fikabordet och börja snacka skit om det och gräma sig, så kan man ju gå in i butiken och köpa ett tuggummi och säga att det skulle vara nice om annonserna kunde vara på svenska, så att man kan läsa dem?Språket är extremt viktigt för en lyckad integration.
    Jovisst kan man gå in och köpa ett tuggummi, om dom förstår vad man säger ... *skämt å sido*. Det kanske inte var nåt nytt, jag har bara inte sett det innan. Det finns mängder med invandrare som verkligen jobbar för att integrera sig. Men jag tror oxå att det finns mängder som ärligt inte är det minsta intresserade av det heller, oavsett vilken regering vi har och vilken migrationspolitk det är.
  • Joppis
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-05-06 14:04:11 följande:
    Ja det har du säkert rätt i.Frågan är vad man ska göra åt detta?Det irriterar mig också, men kanske inte av samma anledning som det irriterar dig?Jag tycker ofta hjälpen går till fel människor.De som verkligen behöver hjälp, skydd och stöd, får det sällan.Det går istället till dem som skriker högst, bråkar mest och inte vill ha hjälp, utan bara ett bekvämare liv.Det finns så många som verkligen skulle behöva denna hjälp, men som aldrig får den.
    Tyvärr en återkommande historia. Dom som verkligen är i stort behov av hjälp, får den sällan.
  • Joppis

Nu fick SD ännu mer "kött" på benen. Senaste mordet på en 16-årig tjej i Västerås utfördes av en 16-årig...."invandrarkille".

Måste iofs ärligt säga att man kan undra hur fan mentaliteten är hos vissa kategorier människor.

• Joppis
    Roze skrev 2010-05-08 16:34:30 följande:
    Läste du #573 och #580?
    Vad är relevant med det? Du vet mycket väl att invandrare är överrepresenterade i brott (och i synnerhet när det gäller personrån, misshandel, mord, dråp).

Jag är inte ute efter att bli rasist eller liknande. Men måttet börjat bli rågat för många nu här i landet.

Det börjar bli allt vanligare att läsa liknande saker som detta:

"Våldet mot svenskarna är ju som ett virus som sprider sig över landet. Fågel- och svininfluensan pratade alla om, men de mord och mordförsök som skördar offer som vilken sjukdom som helst – det talas det inte om att hitta ett vaccin emot."

Och det pratas om liknade saker runt fikaborden oxå... och det skrämmer mig.
  • Joppis
    upyours skrev 2010-05-09 13:51:02 följande:
    Flytta till Danmark då Så SD kommer in i riksdagen. Sen då? Det gjorde även Ny Demokrati och se vad som hände sen
    Det ser lite annorlunda ut i samhället idag än när ND var på tapeten. Eller har du missat det?
  • Joppis
    Roze skrev 2010-05-10 11:17:08 följande:
    På vilket sätt då? Att man idag har mer tillgång att hjärntvätta folk via Internet vilket man inte hade fattat när ND var aktuellt?
    Ett par 100.000 fler invandrare...och med det fler problem.
  • Joppis
    Roze skrev 2010-05-10 11:28:41 följande:
    Just det ja, enligt SD är det ju invandrarna som är roten till problematiken här i landet. Ber om ursäkt det hade jag glömt bort...
    En stor del till problemen är det. Det vet ju du oxå. En restruktivare invandringspolitik torde alltså ge färre problem.
Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!