Inlägg från: Blackbird |Visa alla inlägg
  • Blackbird

SD - Främlingsfientlighetens ansikte!

Roze skrev 2010-05-19 19:16:06 följande:
    Nu blir det lite fel i och med att du svarar ( Hoppas att du inte är SD-sympatisör ). Men då vet jag det.  ( Från och med nästa år så ska det sjungas smågrodor och dansas runt midsommarstång dinglande ) Bra så?
    Blev missförstånd där ser jag. Jag var inne på ditt spår och spann vidare på det
    Conscience is dead
  • Blackbird
    Kate Ryan skrev 2010-05-20 21:11:56 följande:
    Femtekolonnare
    Vilka kriterier uppfyller Roze för att klassas som femtekolonnare?
    Conscience is dead
  • Blackbird
    Roze skrev 2010-05-20 21:49:42 följande:
    Att jag som en enda "blatte" skulle klassas som femtekolonnare tyckte jag var sån stor titel att det enda jag kunde göra var att tacka ödmjukast...
    Fast jag tror att detta begrepp passar mer in på den person som anklagar dig för det. Det står ju i länken att det ordet användes mot Nazityskland och dess anhängare
    Conscience is dead
  • Blackbird
    Guerita skrev 2010-05-20 21:54:36 följande:
    Jag fattar inte ens vitsen/poängen. Men jag är väl lite trög kanske jag...
    Vitsen med vad?
    Conscience is dead
  • Blackbird
    Roze skrev 2010-05-20 21:56:41 följande:
    GueritaHon menade väl att mina föräldrar tog hit mig som 10åring och då jämföra med Troja-hästen där fienden var gömda inne i hästen så var jag väl fienden och ska/kommer då att förstöra den svenska samhället. Nåt sånt antar jag...Förstår du?
    De som klassar dig som sin fiende, p.g.a. din etnicitet, är själva fiender till dig D.v.s. inga bättre människor, utan (om jag får säga), farligare än vad de framställer dig.
    Conscience is dead
  • Blackbird
    Guerita skrev 2010-05-20 22:00:57 följande:
    Att kalla Roze medlöpare. Medlöpare till vad? För att hon går fort i tunnelbanan för att passa in i svenska samhället så sviker hon sina rötter?
    Jag antar att hur man än beter sig blir det nog fel. Man sviker nog alltid någon.
    Conscience is dead
  • Blackbird
    Roze skrev 2010-05-20 22:03:43 följande:
    Äh, jag har lärt mig att man ska pussa/krama/kyssa sina fiender. Det förstör dom mer än om man står och gapar...
    Ja, fast det är något helt annat. Det är bra att du väljer att visa att du har större hjärta än så
    Conscience is dead
  • Blackbird
    Roze skrev 2010-05-20 22:06:48 följande:
    Vad var det man sa? Håll dina vänner nära och fiender närmare eller hur var det?
    Javisst, och det gör du genom att pussas och kramas
    Conscience is dead
  • Blackbird
    Roze skrev 2010-05-20 22:12:05 följande:
    Fiende som fiende. Jag har verkligen kommit fram till att man inte ska behandla sina fiende med gap och skrik utan man ska ta det lugnt/inte ta åt sig/inte knäckas...det förstör dom mer än att bli förbannad. Det var inte helt lätt att komma fram till detta ( 20år ÄR långt tid )...( Det här pratet handlar inte om svenskar bara för att klargöra det hela ).
    Bra gjort!
    Conscience is dead
  • Blackbird
    Roze skrev 2010-05-20 22:14:42 följande:
    så du menar att jag ska låta bli att kyssa?! Okejdå, behåller kyssen till några vettiga... * Sorry moderator. Ska skärpa oss. *
    Nej, det menade jag inte, utan jag menade att du håller dina fiender nära genom att pussas. Att jag tyckte att det var bra gjort
    Conscience is dead
  • Blackbird
    Roze skrev 2010-05-20 22:16:19 följande:
    Blackbird? Hångel? * Kommer garanterad få en varning snart *
    Hoppas jag inte klassas som fiende nu!
    Conscience is dead
  • Blackbird
    Roze skrev 2010-05-20 22:22:03 följande:
    Skrev ju att jag behåller kyssen till några vettiga...* BigDaddy kommer få fnatt när han kommer tillbacks. *
    Ah, Ok. Ja, nog bäst att hålla oss lite mer on topic så att tråden inte dör ut.
    Conscience is dead
  • Blackbird
    Plejaderna skrev 2010-06-03 05:54:58 följande:
    Det handlar inte om att "förbjuda" inslag från andra kulturer i Sverige..ny och exotisk mat osv är det väl inte många som har någonting emot, men det innbär inte att det är bra med massinvandring hit, med de höga kostnader och enorma sociala problem det fört med sig..men det är en del av problemet.."mångkultur" för de flesta av landets politiker, journalister och "kulturmänniskor" består just av besök på spännande resturanger och inhandlandet av exotiska produkter i udda affärer etc, de drabbas inte av avigsidorna där de bor i sina trygga helsvenska bostadsområden.
    BigDaddy skrev 2010-06-02 12:07:32 följande:
    Jag ser att du väljer att anamma samma argument som Maxipaxi. Tänk på att Maxi är negativt inställd till att man tar argumenten ur "en färdig låda med argument som andra tänkt ut.". Det är bättre om du försöker tänka själv, enligt citatets ursprung.  

Att skriva positivt om mångkulturen eller att förhålla sig positivt till den är inte att ignorera eller skyla över dess baksidor. Lika lite som att man är positiv till bilburen trafik innebär att man automatiskt inte är miljövän (bilar utgör annars bland de största källorna till både försurning och till CO2-utsläpp). Det här svart/vita förhållningssättet är annars typiskt för barn och andra omogna. Mångfacettering, nyanser, komplexitet och flera bottnar blir svårt att förhålla sig till som ung och omogen utan referensramar. Man är naturligtvis välkommen att uppleva det så som barn och ungdomar ibland gör men jag tycker det inte är ett sakligt förhållningsätt som vuxen. Jag tror vi alla kan hemfalla till det då och då så det är inget jag själv exkluderar mig från. Men att det skulle vara ett politiskt accepterat förhållningsätt är jag rädd för att jag inte kan ställa mig bakom. Det verkar bara leda till bitterhet i slutändan. Och vad ska vi politiskt eller samhällsmässigt med bitterhet och bittra människor till egentligen? Det är väl bättre att finna ett sätt att motverka denna bitterhet genom upplysning, utbildning och utsträckta händer. Men samtidigt måste man belysa att det också är något dessa bittra människor själva behöver ta itu med. Att bara vänta på att få sina svar serverade och och kräva att de leder till förbättringar utan att själv investera och engagera leder tyvärr bara till mer bitterhet...    
    Det är också bättre om du försöker tänka själv och inte köra samma standardargument som andra tänkt ut.. även om andra tänkt ut saker behöver de ju inte vara mindre sanna för det.. Märkligt förhållningssätt, samhällsklimatet i dagens Sverige är sådant att det knappast går att debattera denna fråga på ett sakligt sätt utan att det spårar ur, kan du ge mig exempel på  kritik mot invandringspolitiken och dess konsekvenser för det svenska samhället som du INTE betecknar som "rasistisk" och "främlingsfientlig" ? är det inte så att att all kritik per defintion stämplas som utslag av just "rasism" av "proffstyckaretablissemanget". Kritik av invadringen och dess konsekvenser accepteras överhuvudaget inte, utan mångkulturen och massinvandringspolitiken av sk "flyktingar", dvs i praktiken asylsökande ekonomiska lycksökare, tycks ha blivit en slags "statsreligion" som blivit höjd över all kritik och som medborgarna av överheten tvingas finna sig i. Jag vill inte ha ett mångkulturellt samhälle i den tappning vi påtvingats i dagens Sverige..där svenskhet per definition ses som ett problem, det skall tydligen inte få finnas etniskt helsvenska kommuner eller bostadsområden någonstans i detta land, utan "alla ska med" och skall tvingas att ta emot sin del av den aldrig sinande strömmen av ulandsmigranter.
    Varje kommun ska påtvingas sina egna Rinkeby/Rosengård.
    Alla journalister, politiker och sk "kulturmänniskor" kan väl föregå med gott exempel och börja med att integrera sig själva, så kan man börja ta dom lite mer på allvar..Precis, du ser dig inte som svensk vare sig av dig själv eller av din omgivning även du är svensk medborgare, detta är en stor orsak de problem vi fått med massinvandringen, invandrarna ses inte sig själva som svenskar vare sig av sig själva eller av andra, ni har blivit så många att ni inte  behöver anpassa er som den första generationen arbetskraftsinvandrare var tvungna till, ni sk nya "svenskarna" lever i  getton och bildar egna subkulturer, lever parallella liv utanför det svenska samhället och känner ingen större solidaritet eller samhörighet med det land som så generöst tagit emot er och som till stor del bekostar erat uppehälle. Kristna irakier är inte svenskar, däremot har de blivit svenska medborgare, en juridisk teknialitet.
    Även om man inte bor i invandrartäta områden kan man vara medveten om vilka problem som finns. Skillnaden mellan en främlingsfientlig och en icke-fientlig är att den icke-fientliga går till botten för att finna orsaker till varför det finns problem och är ute efter att lösa problemen utan att skylla på invandrarna och bidra till ökat lidande. De icke-fientliga undersöker alltså även problemen genom att se samhället ur invandrarnas perspektiv. På så sätt blir resultatet mer rättvist än när en främlingsfientlig lägger ut orsaker.

Att invandrare inte ser sig själva som svenskar är inga problem om invandraren klarar sig i samhället (har jobb, bostad och inga andra problem). Samtidigt kan man fråga sig hur man känner sig svensk. Vad är en svensk och hur ska man känna för att känna sig svensk?

Många gånger har en invandrare hindrats att känna sig hemma här i Sverige just p.g.a. främlingsfientlighet. Främlingsfientliga anser att invandrare inte har någon plats i det svenska samhället samtidigt som de anser att invandrare måste anpassa sig till det svenska samhället. En invandrare får det inte lätt när denne vet att vad han än gör så gör han fel. Så det är en problematik som går i en cirkel.

Jag anser att du gör ett stort misstag när du skriver att "ni sk nya "svenskarna" lever i getton och bildar egna subkulturer". För det första placerar du varenda invandrare i det facket, vilket både du och jag vet är osant. Dessutom finns det väldigt många subkulturer i Sverige, även bland svenskar. Anser du det vara fel? Vilken kultur anser du är "standardkulturen" som alla bör rätta sig efter? Tror du att alla känner som dig? Är alla subkulturer fel? Naturligtvis hittar man fel i alla sorters kulturer, men att rakt av alltid koppla invandrare och all kultur de för med sig till något negativt är kontraproduktivt om man är ute efter förändringar. Är verkligen all "främmande" kultur av ondo? Är verkligen all svensk kultur bra? Man skulle ju även kunna säga att rasismen, nazismen och främlingsfientligheten har sin egen kultur. Är det något bra och något att sträva efter? Det finns ju folk som lever efter dessa övertygelser.

Sedan kan du fråga vad  och hur mycket du egentligen vet om ghetton. Vad för sorts kultur som råder där, vilken mentalitet det råder där, hur folk egentligen lever, vilka problem som existera och varför, om alla ghetton fungerar likadant etc. Ghetto klingar alltid fult, men det heter ghetto av en anledning, bl.a. lägre levnadsstandard, vilket jag tror att alla ghetton har gemensamt. Men är det alltid invandrarens fel? Hur mycket vet vi egentligen om de människor vi egentligen har åsikter om och som vi vill förändra livet för?  

Det finns mycket man kan göra för att förändra, men lösningen är faktiskt inte främlingsfientlighet á la SD. Det är inte så lätt att förändra som SD får det att låta.
    Conscience is dead
  • Blackbird
    Plejaderna skrev 2010-06-03 09:16:51 följande:
    Ska man bo här  måste man känna samhörighet och solidaritet med det samhälle och land man lever i, alltså Sverige. Känner man sig inte som svensk så är det väl ganska uppenbart att känslan av samhörighet och solidaritet  blir därefter också.

Nej, det är inte ett dugg svårt för mig att förstå att du inte känner dig som svensk, för det är du ju inte och kommer aldrig att bli.

Nej, jag tänker verkligen INTE "skämmas" på något sätt, varför skulle jag det?? vad ska man kalla områden som Rosengård och Bergsjön för om inte getton..för det är precis vad de är.
    Självklart finns det en liten grupp bland invandrarna som jobbar och till om med har bra betalda arbeten, men ni är fortfarande i liten minoritet i förhållande till de som inte gör det.
    Hur många av de nytillkomna invandrare som kommit från Somalia, övriga Afrika och Irak i 100000 tusental de senaste åren är självförsörjande?

Jag menar att ni egentligen inte borde tagits emot överhuvudtaget och jag tycker att det är fullkomligt fel av SD att göra denna deal, vi behöver mindre, inte fler irakier till Sverige.
    Kan du vara vänlig och presentera ett underlag som styrker att invandrare som jobbar är i minoritet?
    Conscience is dead
  • Blackbird

Är inte främlingsfientliga mer homogena än invandrare då främlingsfientlighet är mer ett ställningstagande till skillnad mot invandrare som bara bekräftar att man inte är infödd/andra generationens invandrare, vilket inte säger något om en invandrares ställningstagande i diverse frågor? Och att det därför är lättare att dra främlingsfientliga över en kam än att göra detsamma med invandrare?

Conscience is dead
  • Blackbird
    Joppis skrev 2010-07-24 15:35:11 följande:
    Problem och problem... Jag har oxå ändrat mig med åren.
    Du framställde ju främlingsfientligheten som ett problem förut.
    Conscience is dead
  • Blackbird
    Anton Chigurh skrev 2010-08-10 11:37:35 följande:
    Har SD fel när dom påstår att invandrare är överrepresenterade i våldtäktsbrott ???

Elr överrepresenterade i brottsstatistiken överhuvudtaget ???
    Det viktiga är vad man vill använda dessa siffror till. Vilken kontext man vill sätta dem i. 
    Conscience is dead
Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!