Inlägg från: Blackbird |Visa alla inlägg
  • Blackbird

SD - Främlingsfientlighetens ansikte!

Nej, förlåt! Zoroaster kallas väl för "parser"?

Conscience is dead
  • Blackbird
    Roze skrev 2010-05-18 21:48:06 följande:
    Ja, det är skillnad på en pers och en iranier. En iranier kan vara turk/kurd/ármani/baluchi m.m medan en pers är en pers. 50% av irans befolkninf är perser. Zoroaster i Indien kallar sig för parser efter provinsen fars i Iran. Förklarade jag så du förstår? Säg annars till.
    Ja, jag förstår. Hade bara glömt en del
    Conscience is dead
  • Blackbird

Fast när man säger att man är iranier frågar folk aldrig om man är kurd/turk/de andra etniciteterna väl? Utan det är när man tillhör de etniciteterna som man framhäver att man är turk/kurd/etc., annars säger man bara att man är iranier?

T.ex. när nån säger att han är iranier frågar jag inte om han är kurd eller turk etc. Men om nån säger att han är kurd frågar jag vilket land han kommer ifrån, eller när nån är turk från Iran brukar denna informera om det själv.

Conscience is dead
  • Blackbird
    Roze skrev 2010-05-18 22:07:15 följande:
    Turker/kurder brukar vara duktiga på att säga vad dom är för nåt. För det mesta Jag är irani-kurd eller irani-turk men har du hört en azari/mazandarani/bandarabbasi m.m säga vad dom är utan dessa säger att dom är iranier.
    Fast mazandarani/bandarabbasi och dom är väl ingen annan etnicitet? De har bara en annan dialekt så att säga, har jag för mig. Azari är väl turkar de med?
    Conscience is dead
  • Blackbird
    Roze skrev 2010-05-18 22:08:55 följande:
    balucher/shirazi ( dom flesta shirazi/isfahanbor är ättlingar till judarna som friades i babylonien )...Älskar historia.
    Japp, det har jag förstått. Har en väninna som var gift med en iranier från Isfahan och han sa att hans förfäder var israeler varav några kom till Iran nångång på 1700-1800-talet och konverterade till islam.
    Conscience is dead
  • Blackbird
    Roze skrev 2010-05-18 22:21:21 följande:
    "konverterade" till Islam rättare sagt.
    Du menar "reverterade" eftersom muslimer anser att alla egentligen är muslimer från början.
    Conscience is dead
  • Blackbird
    Roze skrev 2010-05-18 22:25:15 följande:
    Jag satte dit citattecken eftersom dessa blev tvångskonverterad till Islam.
    Jaha, du menade så? Ja, det blev de säkerligen. Iallafall mannen sa att de konverterade (ja, jag använder ordet konvertera eftersom jag inte håller med muslimerna om revertera) för att kunna leva som vilken iransk medborgare som helst. Men sedan undrar jag om inte judarna räknas till "bokens folk" i Iran? En jude kan väl fortsätta att vara jude och ändå få leva hyffsat bra där?
    Conscience is dead
  • Blackbird
    Roze skrev 2010-05-18 22:33:38 följande:
    Iranska judar har det bra i Iran. Det är nog en av minoritetsgrupperna som har det hyfsat bra där nere och det beror nog på att många har pengar och att ha pengar där nere i Iran är ju gult värt. Jag hittade en intressant sak. Jag tar tillbaka det jag sa om Mazandaraniya. Läs detta. Mycket intressant men alla andra gruperna jag rabblade upp stämmer utom mazandarani. sv.wikipedia.org/wiki/Mazandaran
    Så det var först på senare tid som sydryssar kom till Mazandaran. Att det innan dess var ett helt annat folk, bl.a. zoroaster?
    Conscience is dead
  • Blackbird
    Roze skrev 2010-05-18 22:43:37 följande:
    Precis. Så nu har jag pratat om Irans-historia för hela FL. Hoppas några lärde sig nåt speciellt det där med persiska/iranier/pers/perser/iranska och vart man ska använda dessa begrepp.
    Conscience is dead
  • Blackbird
    Roze skrev 2010-05-19 19:03:29 följande:
    Så ni som sympatiserar med SD och deras invandrar-politik. VILKA "svenska" seder ska invandrarna ta till sig?!
    De seder som har importerats?
    Conscience is dead
Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!