Inlägg från: BigDaddy |Visa alla inlägg
  • BigDaddy

SD - Främlingsfientlighetens ansikte!

Kate Ryan skrev 2010-04-26 09:50:23 följande:
    Vänstern är inte trovärdiga då dom styrt detta land länge och byggt upp dom ghetton som finns i Sverige. Borgarna är inte heller trovärdiga då den ohållbara invandringen ökat jämfört med tidigare år. På grund av detta väljer jag att lägga min missnöjesröst på SD.
    Det låter svårt när man inte ser sig själv ha något annat alternativ än det etnonationalistiska. Inte för att jag tror att SD har några problem med att bli sist vald på gympan så att säga...
  • BigDaddy
    Nenne666 skrev 2010-04-26 09:47:33 följande:
    Det har inte blivit nån jäkla förbättring som syns ute i samhället, vad sjutton du än presenterar!Det kryllar av invandrare, det e kaos ute i förorterna, det är trångt i fängelserna och du babblar på om russinen ur kakan, bla bla bla,..Och invandringen fortsätter, likaså, bidragsberoendet och arbetslösheten hos dom.Och missnöjet växer...(fast inte hos dig förståss)Jag tycker inte du pratar om problemet, du vill bara belysa fördelarna. Jag har aldrig förnekat fördelarna, men det finns ett problem som alltför många blundar för, av nån underlig anledning. Hur kommer det sig att Norge klarar sig så bra med sina restriktioner på invandringen?Vad det beträffar min ålder e jag inte särskilt ung, jag har vart med och är det fortfarande, jag ser hur det ser ut, jag hör bland ungdomar, ser på stan, läser tidningarna, och följer det hela, och inte sjutton ser det vidare ljust ut.Hm, hur gick det där nere i Rosengård?
    Låt oss prata om problemet då? Du får ju lyfta fram vad det är som är problemet. Att säga att invandringen är problemet utgör inte mycket till diskussionsunderlag.

Du säger att det kryllar av invandrare, är trångt i fängelserna, kaos i förorterna och att jag babblar. Här alla dessa samman? Utveckla gärna.

Du lyfter fram bidragsberoendet hos invandrare. Vilka invandrare menar du? Tyskar? Fransmän? Engelsmän? Klargör gärna.

Du säger att det finns ett problem. Vilket problem är det? Bara så vi är på det klara med vad exakt vi talar om.

Vad vet du om missnöjet hos mig? Berätta.
  • BigDaddy
    Argo skrev 2010-04-26 09:51:45 följande:
    *varsågod - några exempel*Låt oss bara konstatera att "sågningen" som både SVD och Aftonbladet gjorde egentligen höll med Jimmie i hans tolkningar och åsikter på många av punkterna.Aftonblandet talar om att av 21 påståenden var tio "fel" och fyra ansåg de vara en tolkningsfråga (alltså i praktiken inte fel, bara ett annorlunda tyckande).aftonbladet.se/nyheter/article5984647.abPondus? Tja, du väljer ju vem du vill ge "pondus" men tittar man utan förutfattade meningar på (de faktiskt välformulerade) mot-argumenten mot sågningarna i exempelvis:stenudd.blogspot.com/2009/10/jimmie-akesson-a...solguru.motpol.nu/www.mynewsdesk.com/se/pressroom/sverigedemokr...kentekeroth.se/2009/10/20/svds-granskning-av-.../så inser man att det kanske inte nödvändigtvis är så helt solkart som SVD och Aftonbladet påstår?!
    Är dessa länkar fakta som bevisar att sågningen av Jimmie Åkessons artikel är en osaklig sådan? Eller är dessa länkar till andra åsikter bara. Inget mer?

Därtill har du inte kommenterat mina frågor.
  • BigDaddy
    Nenne666 skrev 2010-04-26 10:52:53 följande:
    Problemet är, om du inte visste vad vi pratar om är att vI tar in på tok för många, mer än vi klarar av, vi packar in dom i förorterna, ger dom bidrag, utan minsta möjligheter att få ett rikt och ett självförsörjande liv. Och på det, fortsätter vi att ta in. Vi kan inte hantera kulturella krockar, det leder till osämja och förbannelse och svenskarna står handfallna.Känner du till alla våra ligor, som ständigt växer, bland invandrarna?  Känner du till alla skottlossningar? Beror det på att dom e så nöjda med vårat samhälle, beror det på att dom accepterar vart samhälle, beror det på att dom tycker våra lagar är fungerande och värt att respekteras?Vi kan egentligen peka på hur mkt som helst... Invandringen ser inte bra ut för oss och något måste göras, snart.För det LÄR bli värre.Och ska vi svenskar gå in å betala för dessa personer  som utgör en så stor del av oroligheterna. Jag anser att man FÖRST sopar rent bakom sin egen dörr, innan man släpar in nytt, speciellt som man inte klarar av våra egna brottslingar, eller ta hand om våra gamla, eller låter vårat eget folk gå arbetslöst framför att invandrarna får specialresurser. För det får dom. Kolla bara på alla våra småaffärer, har en hos mig (bland annat), dom byter ägare när bidraget för dom tagit slut...Jag som svensk kan inte söka det, men det kan dom. (jag har kollat)Du verkar inte vilja peka på araberna, som jag nu tar som ett exempel. Du nämner engelsmän å fransmän, dessa kommer väl inte från nåra drabbade länder på nåt sätt och utgör väl inga större kulturkrockar? Har du en aning om hur det ser ut i fängelserna? Hur kan dom som utgör en så 'liten' procent av befolkningen ta så stor plats på fängelserna? Och varför är dessa siffror dolda och svåra att få fram om man inte får information från dom som har vart innanför väggarna? (nu talar jag inte enbart om interner, även om jag fått information därifrån oxå)Jag vet inget om nåt missnöje hos dig utan den bilden jag får av dig är att du verkar nöjd med invandringen, att dom tillför så otroligt mkt gott, att våra olika partier faktiskt jobbar på ett förträffligt sätt i frågan om invandringen. vilket jag i min tur dementerar och sätter mig emot.
    Du har lämnat mycket av vad jag skrivit till dig okommenterat. Bland annat hur jag lyfter fram det framväxande demografiska problemet.

Du talar om invandrare. Vilka menar du? Araberna? Kan du specificera vilka nationaliteter det rör sig om som du menar bildar ligor och som utgör en så stor del av oroligheterna. Skälet till att jag frågar är att jag vill skilja på enskilda individers beteenden, som vi behöver ta itu med, och konceptet "invandring".
    Du lyfter fram negativa företeelser och utmaningar som kommer i kölvattnet av att människor med olika bakgrunder (inte bara kulturella utan framförallt klassmässiga och ekonomiska) kommer till Sverige. Är förekomsten av negativa företeelser skälet till att vi skall stoppa invandringen helt? För om det är den vägledande principen vi skall legalt implementera då finns det andra fenomen som vi borde ta itu med först. Alkoholen till exempel. Den orsakar långt värre skador varje år än vad invandringen bjuder på. Om man menar allvar med att man vill göra samhällsnytta och hindra något som ger värre skador än vad vi egentligen klarar av så borde man stoppa alkoholen först. I alla fall försöka. Annars öppnar man sig för att anklagas för hyckleri. Finns en bra tråd om detta här på FL. Jag tror du kan se min poäng att existensen av negativa företeelser inte kan ensamt stå till grund för att stoppa invandringen.

Du menar också att brottsförebyggande åtgärder och att ta folk i fänglsligt förvar blir lidande av invandringen. Du säger också att äldrevården blir lidande av invandring. Du säger också att arbetslösheten är att skylla på invandringen. Kan du belägga dessa påståenden?

Du säger att du tar "araberna" som ett exempel. På vad? Vilka araber? Du får ursäkta men jag är inte med i SD och sitter inte med i de lokala mötena (officiella eller inofficiella) där alla dessa idéer säkerligen låter klockrena.

Vilka är "dom" du talar om som utgör en så stor del av fängelserna trots att ingen officiell statistik finns över detta utan din basis är "ögonvittnesskildringar"?

Berätta om din  teori på varför siffrorna du nämner är dolda och svåra att få fram (det låter lite motsägelsefullt när man skriver det, eller hur?)? Jag är nyfiken på din förklaring på detta.

Vet du, Nenne, att jag upplever dig som mycket orättvist inställd mot mig. Verkligen. Jag kan inte förstå varför du behandlar mig så här? Du ber mig visa än det ena och än det andra och jag anstränger mig. Verkligen. Jag letar upp beläggen för dig. För att hitta partier som visst försöker hitta lösningar, som visst visar att inte bara SD tar tag i frågor om invandring och problematik kring invandring, som visst genomför rejäla krafttag mot bland annat svartjobb och skattsefusk (och andra bedrägerier där invandrare många gånger pekas ut). Inte ens ett "ok visst du har en poäng, men jag anser att..." får jag. Du kallar mig nöjd och tillskriver mig andra åsikter och egenskaper som jag inte alls känns vid jag påtalat eller aviserat. SD anklagas många gånger för empatibrist och jag hoppas verkligen att detta inte drabbat dig personligen. Man blir som man umgås heter det... 

• BigDaddy

"Du frågar vilka 'vi' är, jo...då menar jag självfallet oss svenskar, och vad jag menar med svenskar är inte invandrarna och dess barn. Jag anser att dom lever här i sverige, men dom är inte svenskar men SKA leva efter svenska lagar och seder och visa respekt för vårat land, kultur samt lagar.
    Vilket jag hade gjort om jag levt i ett annat land.

När blir man svensk kommer du nog fråga...hm.
    Man blir aldrig helt svensk om man inte är helt svensk. Enkelt. Man blir inte svensk för att man får bo här, lika lite som jag blir amerikan om jag får ett green card i usa.
    Men däremot så ska jag leva som sig bör i det landet jag vistas i. Passar det inte mig, får jag dra. Om jag kommer från en familj som heter svensson i efternamn så slutar ju inte jag att komma från en svensson bara för att jag gifter mig med en andersson. Jag har ju fortfarande mitt ursprung."

Very well.

Hur visar man respekt för vårt land? Vad menar du?
    Vilka är svenskar?
    Du vill rösta på ett parti som politiserar svensk kultur. Vad är svensk kultur?

• BigDaddy
    Maxipaxi skrev 2010-04-26 16:48:31 följande:
    Glid inte undan frågan nu.Mona Sahlin t.ex., hon talar om andra länders kultur men vägrar erkänna att det finns en svensk slik. Gör du det också?Varför är det okej (hos media-etablissemanget) att tala om kulturen i Thailand, om arabisk kultur, kulturen i USA:s getton etc, men inte om svensk kultur? Om man säger "svensk kultur" så måste man tydligen kunna definiera hela den svenska kulturhistorien och dess yttringar, men varför ställs aldrig samma krav på dem som talar om "arabisk" kultur t.ex.?Bl.a. tillhör det den svenska kulturen att äta fläskkött. Det tillhör inte kulturen i Irak. Så kan man fortsätta...idel självklarheter.
    Kan det vara för att ingen försöker politisera kulturen på det sätt som etnonationalisterna här i bland annat Sverige vill göra? Att man vill använda det för att skilja människor åt och tilldela olika nivåer på människor i vårt land (för i praktiken är det det som det hela leder till)? Vad jag menar är att politiseringen och den identitetsbyggnad som man är ute efter från etnonationalistiskt håll tar något harmlöst och laddar det med mycken, i min mening, negativ kraft.

Det finns förövrigt inget svenskt med att äta fläskkött som sådant. Var får du det ifrån? Däremot tycks vi vara ensamma om brunsåsen till fläskkött, bland annat. Men inte själva köttet. Det äts över hela världen. Det finns inget svenskt med att äta fläsk. Jesus själv drev väl in andar i ett antal tusen grisar som kastade sig ner i något vattendrag. Bevisligen konsumerades fläsket redan på Jesu tid lång härifrån (om de nu inte höll sig med svin ifall att man behövde genomföra en andeutdrivning då vill säga).  
  • BigDaddy
    Maxipaxi skrev 2010-04-26 18:21:43 följande:
    Nej nej, undantag finns alltid. De bekräftar regeln. Dock, det är uppenbart att svenskar äter betydligt mer fläskkött per person än araber.Det finns svenskar som inte inmundigar sill+sup på Midsommarafton. Det hindrar inte att sill+sup är en kombination som ingår i den svenska kulturen, som en del av midsommarfirandet. Hur många käkar sill och tar en sup till, i Bagdad?Att ta seden dit man kommer är en god regel. Invandrare som nonchalerar och vägrar att assimilera sig i det nya landet, den nya kulturen, är respektlösa och saknar skam i kroppen. Dessutom drabbar det dem själva på lång sikt, eftersom de inte lär sig språket, aldrig lär känna etniska svenskar vilket inebär att de har svårt att komma in på arbetsmarknaden vilket i förlängningen innebär att deras barn blir överrepresenterade i brottsstatistiken. Att det blir som det blir är ingen slump.Det är patetiskt med människor som bor i Stockholm men lever som om de alltjämt bodde i Teheran.Jag bodde själv utomlands under åtta år och vet hur viktigt det är att anpassa sig till konventionerna, till kulturen.
    Berätta om seden som man ska ta? Vilken är den? Att äta griskött? Att supa sig stuplöst full? Att ha sex fritt med vem man vill på midsommarafton? Att dumpa morsan på ålderdomshem och skicka ett vykort på hennes födelsedag och julafton? Berätta om seden. Den som invandrarna ska ta hit dit de kommit.

Berätta också om vad man ska göra med de nonchalanta, respektlösa och icke-assimilerande invandrarna utan skam i kroppen? Kan du beskriva hur en sådan ser ut förresten? Har du någon bild framför ditt inre öga så att säga?

Du har dock rätt i att de måste lära sig språket. Det är A och O. Här är jag nog nästan värre än vad de flesta SD:are är. Jag ser gärna någon slags läger á la Nordkorea där man drillar dem i det nya landets språk. Språket är kulturbäraren utan paritet och att vägra behärska detta skall inte tolereras. Utan språket så är möjligheterna så eftersatta i ett nytt land att jag har svårt att se att man kan kalla det något annat än grov vårdslöshet. Att förfördela sin nästkommande generation genom att så gott som frivilligtexkludera sig från det offentliga rummet är en katastrof detta samhälle måste göra sitt yttersta att förhindra.
    Detta gäller dock människor som invandrat till Sverige och är vid god vigör. Jag ser inte att detta behöver gälla människor som vandrat från ett flyktingläger till ett annat och knaprar Cipramil eller Valium bara för att klara dagen.

Har du varit i Teheran? Berätta om hur man lever i Teheran?
  • BigDaddy
    Maxipaxi skrev 2010-04-26 18:31:05 följande:
    Häromdagen talade jag med en medelålders kurd här i Gbg. Han talade dålig svenska. Han hade varit här i Sverige under 15 år. Så kom jag av nån anledning in på Ingvar Oldsberg. Mannen visste inte vem Oldsberg är.En sån liten detalj visar med eftertryck hur totalt ointresserad av Sverige denne man är. Istället för att titta på svensk TV i den lilla närbutik han driver, så kollar han in arabiska kanaler. Jag frågade efter en tub räkost men det visste han inte vad det var. Han har varit här i FEMTON år. Han visste inte ens vad en "tub" var f.ö.Efter ca 1 år behärskade jag språket såpass att jag klarade mig i i samtliga sociala sammanhang, och jag kunde diskutera samhälleliga frågor/politik/sport etc. med vem som helst.Nåt är fel i det här landet. Vill de inte lära sig det nya landet så frågar jag mig varför de ska stanna. Det kallas DISRESPEKT.
    Jag vet att jag inte borde fråga men: Hur skall SD råda bot på kurden menar du?
  • BigDaddy
    Nenne666 skrev 2010-04-26 19:36:11 följande:
    När man blir svensk har jag redan svarat på.Och svensk kultur och sverige överlag, dess lagar och allt som hör till, att man följer det och visar ett intresse för att få vara kvar i det landet man befinner sig i.Sen svarar jag nog fasen inte på resten.
    Jag läste men hittar inte hur du förklarar att man blir svensk. Föds man till det menar du av föräldrar som, i sitt arv, varit här sedan, vad?
  • BigDaddy
    Maxipaxi skrev 2010-04-26 19:47:59 följande:
    "Kulturbäraren"!? Aha, så det finns en kultur i Sverige ändå? Om du nu påstår nåt sånt måste du ju då definiera den svenska kulturen, eller?
    Det glädjer mig att du läser mina inlägg Maxi. För då vet du redan att jag invänder mot att man politiserar kulturen. Att man använder sig av det som ett slagträ för att åstadkomma markeringar och demarkationslinjer för att skapa, i praktiken, exklusivitet åt en viss grupp. Tyvärr på bekostnad av andra.
Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!