Inlägg från: BigDaddy |Visa alla inlägg
  • BigDaddy

SD - Främlingsfientlighetens ansikte!

JTA skrev 2010-10-26 21:20:34 följande:
    Fanns här någonting mer att säga?
    Jag håller på att fundera på en grej som jag kom att tänka på vad gäller Sverigedemokraterna, Vänsterpartiet och arbetskraftsinvandring. JAg återkommer.
  • BigDaddy
    Gerd64 skrev 2011-04-01 13:12:43 följande:
    Tur att denne kufiske BigDaddy tycks ha repatrierat från familjeliv, Vilken hemsk och fördömande trådstart. Ett strålande exempel på ett stereotypt tänkande och total avsaknad för respekt gentemot oliktänkande.

Otäckt !
    Jag har läst Gerd64s inlägg i den här tråden. Likt många andra Sverigedemokratiska sympatisörer innan i denna tråd så vandrar denne postare kritiskt i andras fotspår. Att trampa upp egna verkar det inte tal om. Just denna vandring, av Gerd64, tycks tyvärr sakna det andra innan ändå frambringat: nämligen en ansats att bemöta de påståenden som jag lagt fram. Än värre, Gerd64 tycks också vilja kommentera andra trådar i denna i ett slags försök att svepande och kollektivt slå ned och fördöma mina inlägg genom att ge sken av insikter och kunskaper om dem. Uttalanden som stödjer denna uppfattning finner ni i inlägg 1885, där jag påstås sakna "ens ett uns av fakta" och i inlägg 1888 där Gerd64 "vet den verkliga innebörden av...främlingsfientlighet per definition". Tillskillnad från undertecknad då, antar jag. Det skenbara i detta förhållningsätt till andras inlägg liknar att slå sig för bröstet utan att leverera något konkret. Detta har vi alla varit med om förrut och tycks vara ett kännetecken för de Sverigedemokratiska sympatisörerna här på FL. Så fort det bränner till så åker The Victim Card fram.

Mest ögonbrynshöjande av allt är att denne Gerd64 aldrig tilltalat mig eller tagit upp dessa saker som denne häver ur sig i denna tråden när jag varit här. I ett mycket iögonfallande exempel på hur, när katten är borta (eller repatrierad?) så dansar råttorna på bordet, så kryper denne Gerd64 fram och kör sin spatserande parad i tråden i ett försök att "få sista ordet". Vilket jag kan ge denne, om nu sista ordet är "patetiskt"....
  • BigDaddy
    Gerd64 skrev 2011-04-02 17:00:05 följande:
    Det här är en tråd som jag spontant inte vill ska hamna högst upp bland trådarna i politikforumet då jag inte under några omständigheter delar den inhumana människosyn som du besitter BigDaddy men jag ska ändå bemöta det då det finns en stor fara i ditt sätt att se på saker och ting.

Ditt inlägg skrevs i grund och botten pga av hat ,Ett genuint hat mot en grupp av oliktänkande som uppenbarligen inte delar din lite mer naiva livssyn, Du visar även upp det stora behovet av att utse en syndabock för samhällets alla olika problem pga av ett allmänt missnöje inom både politiken och på det personliga planet.Ett ganska utbrett fenomen främst ibland den lägre samhällsklassen.

Detta är givetvis inte konstruktivt på något plan, Med din slipsbeklädda mentalitet och väl artikulerade ord försöker du få med dig andra svagare individer i din negativa lisvsyn och hat gentemot oliktänkande som i allra högsta grad motverkar debattklimatet och den positiva utvecklingen i sverige.

Tro mig , Jag kan skriva en liknande trådstart gällande jehovas vittnen,muslimer eller AIK-fans och på mitt ytterst subjektiva vis nervärdera dessa med både argument och seriösa källhänvisningar. Men detta är inget en frisk och välmående människa gör , Det kanske mest bisarra är väl att det är politiskt korrekt att just göra detta när det gäller just Sverigedemokrater.

Ber dig läsa denna tråd som jag länkar nedan , I övrigt har jag inget mer att säga dig BigDaddy. Din sort är sveriges verkliga rasister och är ingen skara jag sympatiserar med. Nånsin!

www.familjeliv.se/Forum-26-65/m58132674.html
    Men det är jag som beskylls för att ordbajsa.... ? *skakar på huvudet*
  • BigDaddy
    Kalle Johansson skrev 2011-08-03 16:05:23 följande:
    Tack vare att Sverigedemokraterna kom in i riksdagen finns det nu ett litet mikroskopiskt halmstrå att greppa tag i som kan rädda nationen Sverige från katastrof. Mångkulturen har inte fört med sig något gott till Sverige.
    "BigDaddy", förklara för mig vad som har blivit bättre i Sverige pågrund av mångkulturen och massinvandringen?
    Ekonomin, kulturen, tryggheten, säkerheten, jämställdheten?

PS. Är ofta på affärsresor i Sydamerika och Fjärran Östern, SAMTLIGA människor jag samtalat med där tycker att vi europeer är galna som låter islamistiska extremister långsamt smygockupera Europa. DS
    Jag har alltid uppskattat en människa som frågar. Det betyder att denne är villig till dialog och besitter en nyfikenhet som är värdefullt konstruktiv. 

När du ställer frågan, så påminner det mig om att som känd trollkarl som blir ikappsprungen på en gata bli ombedd att börja trolla lite. Du är ju en sådan dära trollgubbe, eller hur? Seså, fram med trixen nu!

Nu förstår jag att det är ju inte alls så du menar det men jag tycker ändå att för att bibehålla en god ton med varandra så är det viktigt att man inte behandlar människor på ett sätt som inte ger dem eget handlingsutrymme utan ett utrymme som dikteras av den frågeställande parten. Det fungerar tyvärr inte på mig.

Jag ska istället välja att svara som så här: ett lands vara ellet icke-vara, precis som koncepten bättre eller sämre, är enbart möjliga att förhålla sig till i ett relativt ljus. Det var bättre att vår Kung övergav sin makt i slutet av 1800-talet. Det vet vi nu. Men det var många monarkister när den tiden begav sig som ansåg att det var slutet för Sverige. Tid och något att jämföra med är bägge faktorer som inte får lämnas utanför när man gör den typ av jämförelse du vill.

Sverige har finansiellt klarat sig anmärkningsvärt väl ur den senaste finanskrisen. Våra statsfinanser, BNP och produktivitetstal visar inte på något som helst domedagsmässigt eller att vi närmar oss någon slags finansiell avgrund. Detta är väl belagt och jag känner inte att det är meningsfullt att utforska det vidare. Därmed kan din oro inte handla om den finansiella framtiden för Sverige, för multikulturalismen ska ju ha gjort sitt vid det här laget om det fanns något bakom påståenden att snart kommer sjunka ner i kaos.

Så vad är det för något, i det Svenska samhället, som är avgrundsmässigt? Som är slutet? Som är ruinen eller ruinens brant? Vad är det för något som gör att man som just SDsympatisör så enkelt, så villigt, så förbehållslöst accepterar att vi står vid ruinens brant. Vi är förrådda. Vi är utsålda. Vi är under fullskalig invasion. Vi står tigande inför Sveriges totala, kompletta sammanbrott. Vi är så gott som färdiga, som folk, som samhälle, som nation och som kultur. I alla fall inom en mycket snar framtid. Katastrofen är runt hörnet och våra 7 partier har alla lett oss dit med sina respektive goda minnen. Jag bollar frågan till dig, Akademiker. Vad är det för något som gör att man som just SDsympatisör så enkelt, så villigt, så förbehållslöst accepterar allt detta ovanstående (märk väl allt som ABB själv står för och anser att han bara tagit bollen och sprungit ner och satt den i mål, olikt hans meningsfränder som mjäkigt/mesigt stannat halvägs)?

Jag inväntar, med andakt, svar.   

• BigDaddy
    Till Akademiker:
    Jag har förstått, både på ditt Nick och på din framställan i andra trådar, att du har förmågan att logiskt följa ett argument utan att hemfalla till dina känslor. Utmärkt. Då hoppas jag att de trådar jag redan deltagit i kan bringa ljus och klarhet i sådant som du finner dunkelt. Jag har skrivit mycket bara i den här tråden som jag tror kan hjälpa dig på traven. 

Det finns flera punkter som du tar upp i ditt inlägg ovan. Ett är ett förmildrande där du introducerar ett tidsperspektiv på någonstans mellan 50 och 100 år. Det är en lång tid, Akademiker och enligt din egen utsago så är du mer oroad över att oljan ska ta slut om 20 år eller så. Så redan här känner jag att du själv kanske inte registerat din egen komplexa uppfattning om framtida hot som vi står inför. 

Även om man nu tolkar ditt inlägg 1918 i ljuset av det du precis sagt om att rädda SVerige från katastrof så menar du att ett parti startat 2001 och slutligen i riksdagen 2010 ska alltså rädda Sverige från en möjlig katastrof någonstans kring 2060 eller 2070 (eller så sent som 2110). Samtidigt som du också snarare tror att det om 20 år kommer vara oljan som bringar det riktiga hotet. Jag tror att vi kan vara överrens om att du sträcker dig väldigt långt och därmed har en så pass stor osäkerhetsmarginal att det blir inte ens akademiskt att diskutera eventuella skeenden, inrikespolitiskt, för Sveriges del baserat på dina farhågor om en katastrof i Sverige p.g.a. mångkultur. Parat med din egna redan komplexa hotbild för framtiden så vet jag inte ritkigt var vi hamnar med det här. 

Nästan punkt som tas upp handlar om mångkulturella samhällen vs. fåkulturella. En del menar att en monokulturell samhällsbyggnad är den som bäst borgar för stabilitet. Får jag fråga varför du valt att inte ta den ställningen och istället är beredd att ha en fåkulturell struktur? Om nu maximal stabilitet och sammanhållning är ett av dina mål för att eliminera problematiken med grupper som inte är integrerade utan är just olika kulturer? Du kan säkert se att det finns fog för att undra över diskrepansen där. 

I övrigt vill jag bara kort säga att vare sig mono eller fåkulturella samhällen har mig veterligen någonsin kunnat visa att de överlevt eller haft bättre framgång än andra samhällen där det varit många kulturer. Inte heller har man kunnat visa i de fall där det funnits skillnader att dessa är att tillskriva just de olika kulturella landskapen. Det är en etnopluralistisk ståndpunkt att hävda just detta med mono (få) kultur vs. mångkultur. Jag har diskuterat det här flitigt och ofta och är tillräckligt luttrad i detta för att kunna säga att det finns inga klara svar här.

Du nämnde Jugoslavien, men som jag så många gånger förrut påpekat så är Jugoslaviens sönderfall ett direkt resultat av nationalism. Inte mångkultur. Jag har aldrig sett det beskrivas som annat än ett nationalistiskt motiverat krig längs med nationalistiska linjer för skapandet av ett gäng nya nationalstater. Vare sig Bosnier, Kroater eller Serber invandrade till Balkan utan är alla mer eller mindre urpsrungsbefolkning där. Dynamiken är därmed helt annan än den som finns i länder som Sverige där vi har en invandrad befolkning som kommit de senaste 40 åren.

Däremot kan vi ju jämföra med våra omedelbara grannar Norge, Finland, Danmark och tidvis Ryssland. Där kan vi däremot tala om att grannsämjan inte alltid varit den bästa och det satt långt inne (ända in i början av 1900-talet när vi i Sverige allokerade 100 millioner svenska kronor i fall vi behövde gå i krig med norrmännen över upplösningen av unionen 1905 och norrmännen lånade 40 millioner kronor av Frankrike för samma ändamål) innan vi lät bli att slåss och istället se fördelarna i att samarbeta. Nationalismen var länge ett hinder i detta arbete innan det som kom att bli vår relation idag med våra grannar förverkligades. 
    Däremot kan man visa, historiskt, att samhällen som slutit sig och blivit upptaget med sig självt har påbörjat en sakta färd ned i glömska. 

Sedan har vi mångkulturen i sig som du kängar. Här behöver vi börja i rätt ände, tycker jag. Sverige har ett demografiskt problem med en snabbt åldrande befolkning. SDs eget program mot feminism och ett återinförande av värdekonservativism med fler kvinnor som tar hemarbetet och därmed barnafödandet ligger helt i linje med insikten att vi är för få unga arbetsföra och för många gamla som ska avlönas via pensionssystem. Parallellt med detta vill företagen fortsatt vara konkurrenskraftiga vilket innebär att vi behöver en större befolkning vartefter tiden går. Med globaliseringen kommer också en större rörlighet av människor och behöv av människor med andra bakgrunder.  

Eftersom vi inte hinner med i rätt takt så finns det ett behov både av fler människor. Såväl från start som färdigutbildade och redo att hoppa på ett jobb. Här finns det naturligtvis ett spann i de som är här eller kommer hit, men jag upplever också att reaktionen på spannet är mycket avslöjande. I en slags övertro på sitt eget land och samhälle så menar man att man, likt USA eller Canada, kan välja och vraka bland hitkommande (som om all invandring till USA eller Canada bestod av just russin). Plocka russinen ur kakan eller varför inte bara få hit russin? Detta är i praktiken inte genomförbart här i Sverige av många skäl  (ett av dem är just mono eller fåkulturen som skrämmer bort duktigt folk som oroar sig för att deras nya hem också innebär en nedbränning av deras forna hem enbart för att kunna få jobba med det de vill). Mångkulturen spelar en viktig roll här för den hjälper oss med spannet. Genom att ha en högre tolerans hos värdbefolkningen, uppbyggd över flera år där migranter från allsköns delar av världen kommer, så minskar man framtida friktion.

JAg medger dock att detta inte fungerar felfritt och den process av störst vikt, integrationen, är inte heller den felfri. Men att tro att den inte fungerar mer än den fungerar är att avslöja sin ignorans. Det finns gott om exempel på hur värdbefolkningen långt mer påverkar invandrargrupper än tvärtom. Våra politiker har väl insett att i ett land som Sverige, som precis som du påpekar haft en mycket kort invandringshistoria, så behöver man ta in invandrare under en längre tid för att sakta men säkert bygga upp en förståelse och tolerans. Du själv medger att invandring inte bara kommer att fortsätta att tillåtas utan faktiskt behövs till Sverige. Det i sig är ett erkännande kring själva grundtanken att vi är inte självförsörjande eller självuppehållande. Men för att lyckas med invandring till Sverige så måste vi ha ett samhälle som är öppet, tolerant, inklusivt och bildat. Om detta inte rimmar med konceptet "mångkultur" så är jag inte riktigt säker på att vi har samma uppfattning om vad öppenhet, tolerans, inkluderande och bildning betyder. 

Parallellt med detta så är invandringen, flyktingar inkluderat, ett utslag av de överrenskommelser, värdegrunder och politiska ställningstaganden vi, det svenska folket, ställt oss bakom via våra folkligt valda politiker. Ett värre förakt för det svenska folket än från just etno-och kulturnationalistiska lägret får man leta efter. De klandrar svenska folket ömsom och ömsom idiotförklarar det med att det blivit fört bakom ljuset sedan 60-talet. Framförallt i just denna fråga om invandring. Det är också varför nationalistiska partier är ett tidsbundet fenomen, allt som oftast knutet till svåra ekonomiska kriser. De har nämligen svårt att få röster annars. 

Här kan jag se en fara. För precis som i alla grupper så finns det alltid en kärna som är svår att nå och inte villig att förändras. Invandrargrupper inkluderat. Skulle det då finnas en situation där ett nationalistiskt parti får ett uppsving i ett taskigt ekonomiskt läge samtidigt som det fortfarande finns de här små grupperna av invandrare av olika härkomst som är svårintegrerade (tänk hassidiska judar som helt enkelt vill vara för sig själva utan att de nödvändigtvis är ett hot mot samhället). Då finns faran att detta nationalistparti använder sig av de små grupperna för sina egna syften att boosta sina ratings och chanser att komma in i folkvalda församlingar. Du talar om historik, Akademiker, så detta scenario borde ringa en klocka hos dig. Men denna situation kan man inte beskylla mångkulturen för, eller invandrare eller det faktum att det alltid kommer att finnas i en grupp människor individer som är ovilliga att ändra sig eller kompromissa. Det är en situation som exploateras av nationalistiska grupper. Precis som en kvinna exploateras av hennes förövare. En situation som är något oundvikligt i dagens globaliserade samhälle, men inte nödvändigtvis ett hot, beroende på hur samhället reagerar på den här typen av slutna eller semi-slutna grupper. Här har 7 partier, med öppenhet, tolerans, bildning och inklusivitet, en uppfattning om hur lösningen och samhällsbilden ska se ut.

De nationalistiska partierna har ingen konkret lösning. De har bara en samhällsbild och en djup, driven önskan att uppnå den. Punkt. Det är något som ingen Nationalist, oavsett chattering, har kunnat ge mig en annan förklaring på. 
  • BigDaddy
    Tobias Billström skrev 2011-08-15 21:41:24 följande:
    Hur mår du ? Du skrev ett inlägg på över 1000 ord utan att lyckats säga någonting vesäntligt överhuvudtaget , grattis till det ! Vi provar igen och nu ber jag i all ödmjukhet att du ska svara kort och med raka ord - dvs låt bli att ordbajsa och sväva omkring huvudfrågan.

Vad är bra med mångkultur och MASS-invandring från MENA -länder ? Kanske blir svårt för dig att tänka lite mer konkret men ska komma ner till din nivå för en stund , Är kebaben tillräckligt god för att blonderade Anna ska förtjäna oönskat överraskningssex ?

U Rock Storpappa !!!
    Jag har ingen aning om vem Storpappa är men det kanske är en hyllning till någon som berört dig på djupet?

Det glädjer mig att se att du läst igenom inlägget och givit det sådan uppmärksamhet att du räknat orden. Det är inte alla som är så, i detalj, intresserade av mina inlägg. Tyvärr verkar ditt välutvecklade sinne för detaljer inte räcka till utan förstärks med en otrevlig ton. Något som enbart reflekterar negativt på dig.

Jag blev ställd några frågor av en forumdeltagare och inväntar fortfarande dennes svar på det jag skrivit. Det är dessa frågor jag fokuserat inlägget på. Ditt inlägg talar om en huvudfråga och jag ser inte att jag skulle blivit uppmärksammad på någon sådan tidigare.

Den vanliga formeln som hålls av våra främlingsfientliga, etno och/eller kulturnationalistiska och övriga SDsympatiserande forumdeltagare håller i sig. Ställ en aggressiv och tillspetsad fråga (eller flera), invänta svar och sedan skriv att svaret inte räckte till utan misslyckas med att säga något överhuvudtaget. Krydda gärna med att också påpeka att svaren ska ha en bestämd längd och vara paketerade på ett visst sätt. Ungefär som snabbmat jag antar att många forumtroll njuter av. Fast sinne för detaljer verkar de ha...
  • BigDaddy
    Neod skrev 2011-08-16 14:07:39 följande:
    Jo, enligt den nya statsreligionen i Sverige, Den Politiska Korrektheten, är alla som inte är för den nuvarande massinvandringspolitiken och/eller på minsta sätt kritiserar denna politik och dess konsekvenser per definition rasister enligt politiskt korrekt nyspråksvenska.
    Nej, Neod, så är det inte.
  • BigDaddy
    Tobias Billström skrev 2011-08-16 17:34:17 följande:
    Föga förvånande hade du inget svar på denna fråga , enkelt , du liksom alla andra vet innerst inne att det inte finns några fördelar med massinvandring eller multikultur såvida man inte är moderat(psykopat) då och gillar lönedumpning och överutbud på arbetsmarknaden.
    Vad gäller svaret på multikultur (eller mångkultur) så finns det redan presenterat i denna och flera andra trådar. Bland annat i svaret till Akademiker längre upp. Med tanke på att du räknat alla orden så förvånar det mig dock inte att du missat svaret. Det blir lätt så när man inte ser skogen för alla träden.

Däremot har jag själv funderat i de banorna angående just lönedumpning och överutbud på arbetsmarknaden för att ta reda på mer om just denna fråga. Men vad detta har med begreppet massinvandring att göra är jag osäker. Du kanske kan klargöra vad du menar är massinvandring och hur detta är kopplat till lönedumpning och överutbud på arbetsmarknaden?
  • BigDaddy
    Neod skrev 2011-08-16 19:01:02 följande:
    Det är helt enkelt inte sant att: "Så är invandringen, flyktingar inkluderat, ett utslag av de överrenskommelser, värdegrunder och politiska ställningstaganden vi, det svenska folket, ställt "

Sanningen är istället den att svenska folket ALDRIG tillfrågats vad det tycker om den av politikerna införda invandrings & flyktingpolitiken, utan den har bara genomförts utan någon som helst  diskussion över huvudtaget, utan folket har bara tvingats att acceptera denna politik vi varken tillfrågats eller bett om.

Det demografiska problemet löses inte genom utomeuropeisk massinvandring av det slag som hittills skett i Sverige.

Det finns idag tillräckligt med forskning för att dra säkra slutsatser om invandringens påverkan på svensk ekonomi, och slutsatsen är inte glädjande. Invandringen från utanför Europa har fått påtagligt negativa effekter för samhällsekonomin. Liberaler bör därför inte, av rent principiella skäl, känna sig tvingade att försvara fri rörlighet över gränserna, skriver Tino Sanandaji, doktorand i offentlig politik och ekonomi vid University of Chicago.

Världens främsta expert på invandringens bredare ekonomiska konsekvenser är Harvardprofessorn George Borjas, själv invandrad från Kuba. Borjas visar att invandringen till USA innebär enorma vinster i form av ökad lön för invandrarna, men ytterst små vinster för amerikanerna själva, motsvarande endast 0,1 procent av BNP. Rikare amerikaner har visserligen gynnats av att de kan köpa billiga tjänster, medan fattigare amerikaner har fått se sina löner sjunka genom ökad låglönekonkurrens. Återigen borde vi fråga oss vad sannolikheten är att välfärdstaten Sverige ska vinna på invandring, när inte ens USA längre kan lyckas få större fördelar?

Fri invandring i den verklighet vi lever i gynnar förstås invandrare, men minskar både levnadsstandard och frihet i Sverige.

www.svensktidskrift.se/
    Jag ser en rad påståenden här som jag ska försöka så kort som möjligt behandla. Det första är påståendet att vi, svenska folket, inte haft någon möjlighet att ha en röst i invandrings och flyktingfrågan. Jag är inte säker på exakt vad du menar? Vi har haft ett antal mandatperioder där ställningstagandet från olika partier varit varierande vad gäller invandrings och flyktingpolitiken. Men, med tanke på både de åtaganden vi gjort rent formellt och på den logiska förlängning av en rad ställningstaganden rent politiskt/ideologiskt så följer också den invandrings-och flykting politik vi har sett de senaste årtionden.

Jag kan inte se hur vi annars ska stödja koncept som bland annat innebär fri rörlighet för varor och tjänster, öppenhet och tolerans, mänskliga fri- och rättigheter och samtidigt göra Sverigedemokrater, Nationaldemokrater och Svenskpartister nöjda. Det är väl själva kruxet och något de själva också inser. Om man tittar på deras respektive program (budgetförslagen inkluderat) så inser man detta. De har inga konkreta förslag utan de kan enbart, precis som du, leta indicium för sin ståndpunkt att vi ska minska invandringen till ett minimum och främst då den från utomeuropeiska källor. Parat då med att aktivt motarbeta islam och indirekt muslimer.

Det glädjer mig dock att se att du, liksom många av oss, har insett att vi har ett demografiskt problem. Det är tyvärr rätt många av de övriga SDsympatiserande forumdeltagarna som jag talat med som inte anser att något sådant problem föreligger.

Ovanstående behandlar även de referenser du ger till den Kuba-födde nationalekonomen och doktoranden. Det är också viktigt att påpeka att man kan inte ta ett land och carte blanche jämföra med andra länder. De siffror som du citerar berör den undersökning som Borjas genomfört. Du är säkert medveten om att andra tagit fram helt andra siffror. Därmed är de citerade delarna enbart representanter för just Borjas syn. 

USA har varit världens starkaste ekonomi länge och de omskakningar vi ser där har jag inte sett några som helst stöd för är resultatet av det Borjas påstår. Kina och Indiens ökade ekonomiska roll på världsmarknaden har mer med det att göra än något annat.

Inte heller har vi i Sverige dåliga finanser eller en icke-fungerande marknad utan är snarare mycket välrustade och har en elasticitet som är få förunnat. Trots den påstådda "massinvandringen", trots den påstådda våldtäktsepidemin, trots islamhotet (det största hotet mot Sverige sedan andra världskriget), trots MENA-invandringens påstådda totala meningslöshet, trots misshandel och personrånsvågorna som likt japanska tsunamis veckovis översköljer vårt land om man får tro SDsympatisörer som P.I (eller FLs dito), trots sjuklöverns massförräderi mot sitt eget folk med gammelmedia i släptåg, trots allt vänsterflum och annat patrask som fått styra och lura det svenska folket av sina pengar och välmåga så att vi står på den ekonomiska ruinens brant (eller i alla fall kan se kanten tydligt). Trots allt detta så är fakta tydliga för alla att se angående vår ekonomi. Jag har hittils inte sett detta något motsägelsefulla förklaras av någon av mina SDsympatiserande, etnonationalistiska forumdeltagare. Men du kanske blir först ut?   
  • BigDaddy
    Tobias Billström skrev 2011-08-16 21:07:41 följande:
    Massinvandring är den politik som Fredrik reinfeldt idag bedriver , Dvs att det sprutar in invandrare trots att vi har ca 8 % arbetslöshet , och som du kanske förstår så är det inte hjärtspecialister,raketforskare och fysiker som anländer. Utan merparten är av den totalt verkningslösa gruppen (MENA) Somalier som grillar kolgrill inomhus eller blir förvirrade då dom ska åka rulltrappa, sk flyktingbarn som myglat till sig PUT och som bara är här för att förbättra sin ekonomiska status utan att behöva lyfta ett finger, högreligiösa grupper som omöjligen kan befinna sig i arbete pga sin klädsel osv osv. Listan kan göras väldigt lång.

Detta skapar alltså ett överutbud av arbetskraft vilket ondskefulla politiker som Fredrik kan utnyttja genom att pressa ner lönerna.  Förvånande dock att man ska behöva förklara en sådan självklar sak för att snille som dig.

PS. Trådstarten är fortfarande avskyvärd för vetskapens skull , vart kommer ditt hat ifrån? (förutom EXPO)
    Jag ska försöka svara på detta något förvirrande och spretande inlägg.

Det är märklig läsning när det å ena sidan handlar om en "massinvandring" av totalt meningslösa individer (jag antar här att detta innefattar, i och med din beskrivning av just MENAinvandringen, även att de saknar ens de mest grundläggande kvalifikationer). Men å andra sidan så skall alltså denna hord av totalt okvalificerade, okunniga och enligt din beskrivning nästintill ociviliserade individer alltså utgöra ett lönemässigt hot mot vår utbildade, kvalificerade och civiliserade befolkning (varav 8% är i startgroparna för ett nytt jobb närhelst och varhelst det uppenbarar sig)? Här vilar förvirringen tungt, Tobias Billström, ungefär som dimman vid Lützen måste ha gjort när det begav sig. Jag kan bara hoppas att ditt nästa inlägg skingrar den...

• BigDaddy
    Morse skrev 2011-08-16 22:44:16 följande:
    Om vi går efter definitionen av främlingsfientlighet så erkänner jag glatt att jag är främlingsfientlig och tycker även varje tänkande människa borde vara det. Den säger i princip att så länge man inte är kulturrelativist så är man främlingsfientlig. Vem tror på allvar att alla kulturer är exakt lika lämpade för alla samhällen? Tycker du att det hade varit dåligt att ta över vissa kulturella inslag från andra kulturer t.ex avrätta homosexuella? Grattis, då är du främlingfientlig!
    Fast, Morse, om du läser ovanstående TS så handlar det inte om enskilda kulturella företeelser utan om att man menar att personer FRÅN vissa kulturer är förutsatt eller automatiskt mindre lämpliga. Det är detta som leder till svepande antaganden och uttalanden om stora grupper (MENA-invandrare, somalier, kurder, syrianer osv).

Vi har i Sverige olämpliga kulturella företeelser som vi aktivt bekämpar, ogillar och/eller beivrar (om man nu menar att avrätta homosexuellla är en kulturell företeelse). Det gör ju inte oss mindre lämpade som folk att passa in i andra sammanhang eller i andra samhällen per automatik. Däremot kan jag se att man på ett individplan kan få problem om man, här i Sverige, t.ex. försöker integrera en person som anser att homosexuella ska avrättas. Å andra sidan känner jag inte till ett enda fall där en homosexuell person misshandlats eller dödats här i Sverige av någon som menat att de gjort detta av kulturella skäl. De flesta hatbrott mot homosexuella som kommit till ljuset utförs av förövare som uppgivit ideologiska skäl (av diverse art) som anledningen bakom misshandeln. De allra flesta högerextrema.
  • BigDaddy

Jag glömde tillägga: Morse, vad innebär det för dig att det finns etniska, kulturellt svenska individer som också delar samma uppfattning som de här kulturerna du menar inte skall finnas här eller som krockar med våra lagar och värderingar? Vad ska vi göra med dessa individer om vi nu följer det du framlagt om kulturer med företeelser som inte passar eller fungerar eller är värda något?

• BigDaddy

"Om man måste mena det på individnivå så är verkligen varken jag eller SD främlingsfientliga - och det tror jag även du förstår. Det skulle vara ett totalt absurt påstående. Menar man på gruppnivå i.e "stora grupper människor från vissa kulturer är sämre lämpade för att passa in i det svenska samhället än andra" som både jag och SD gör så är det helt sant."

Hur menar du att SD håller isär grupp och individ här? Eller du själv för den delen? SD själva gör åtskillnad på svensk och svensk medborgare vilket redan där är en individbaserad (inte gruppbaserad) uppdelning. Jag finner inget stöd för att denna uppdelning inte appliceras även när det kommer till individer från en kultur eller en grupp individer från en kultur.

Kultur som begrepp är brett och innefattar många olika koncept. Du försöker beskriva hur du kan ta hänsyn till detta samtidigt som du gör åtskillnad på individ och grupp mha det beskrivna hänsynstagandet (hundexemplet). Om vi tittar på just det exemplet med hundarna så tycker jag det är utmärkt i att det illustrerar mer vad personen som ger exemplet har för förutfattade meningar än vad det säger om det egentliga förhållandet mellan hundarna.

En korrekt jämförelse skulle snarare vara att säga att aggression från en Rottweiler har långt värre konsekvenser, generellt, än motsvarande från en Chihuaha. Det finns dock inget belägg för att Rottisar skulle vara mer aggressiva än Chihuahuor utan anekdotala evidens talar om att mindre hundar uppvisar större aggressivitet för att kompensera för sin storlek. Något större hundar inte alls känner samma behov av. Fast just hundar är inte mitt forté så jag hoppas vi kan släppa det där. Jag har några länkar som visar att just Chihuahuor faktiskt har aggressionsproblem som ett typtecken för den rasen men poängen jag försöker göra, Morse, är att du och SD snarare avslöjar förutfattade meningar och förhastade slutsatser än ni faställer vad det egentliga tillståndet av tingen är.

Jag förstår att du reagerar på etiketter och det tror jag bara är naturligt. Jag har inte menat denna tråd till att handla om etiketter utan ursprungstanken var att visa att konceptet "främlingsfientlighet", så som beskrivits och definerats, har fått ett "ansikte" i partiet SD. Detta baserat på såväl deras eget partiprogram som uttalandet av ledande företrädare för partiet.

• BigDaddy
    Katarina Mazetti skrev 2013-01-10 22:51:31 följande:
    Storpappa retirerade i dunklet av skam och försvann för evigt i lögnens djupa dimmor. Fler är påväg!
    Så poetiskt formulerat. Främlingsfientlighetens ansikte är dock inte fördunklat av dimma. Några järnrör, budgetinkonsekvenser, rasister i riksdagen såväl som SDsympatiserande internetaktivister och kovändningar senare så känns denna tråd lika aktuell som sist. Arbetet fortgår...
  • BigDaddy

Juste. Precis som människan är en art uppdelad i raser. Eller hur var det nu? Det gäller att vara noga med sina metaller och raser. Särskilt om man rör sig i den högerextrema världen. Fattar ni? Rör sig. Hihi.

Suck.

Hugful80 skrev 2014-04-14 15:54:24 följande:

Nu var det väl dock aluminiumrör de tog upp för att försvara sig med, om vi ska sluta tala om lögner menar jag.

• BigDaddy

Jag blir nog inte långvarig. Det är samma persongalleri av rättshaverister och rabiata etnonationalistet som springer i de här korridorerna. Ingen lyssnar på dem irl så de vänder sig hit för att avreagera sig.

Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!