Inlägg från: Maxipaxi |Visa alla inlägg
  • Maxipaxi

SD - Främlingsfientlighetens ansikte!

Roze skrev 2010-05-18 21:42:25 följande:
    Jag såg inte vad du hade hittat på svenska akademiens ordbok. Citera därifrån så jag får se vad det står.
    Jag skickade ju länken

g3.spraakdata.gu.se/saob/
  • Maxipaxi

Och nu lämnar jag er, iaf för idag

• Maxipaxi
    Roze skrev 2010-05-19 11:37:14 följande:
    www.fadernaskyrka.se/ " ....Lucia är i mina ögon en av våra allra finaste traditioner. " Så skrattretande. Sen när blev Lucia en svenskt tradition?!
    ?

Klart att det är en svensk tradition med luciafirande. Finns den traditionen i Teheran?
  • Maxipaxi
    Roze skrev 2010-05-19 16:50:26 följande:
    Nej, det finns det inte men läs om sveriges luciafirande så förstår du vad jag menar. Den har inte sina rötter i vikingatiden direkt så jag anser inte att Lucia ÄR en svensk tradition. Vet du vart Sankt Lucia kommer ifrån? Sen undrar jag om det ens fanns ljusblondhåriga/blåögda där Lucia kommer ifrån men det kanske finns/fanns?!
    Ja, det är väl en hednisk högtid i grunden, som sen kristnades, precis som jul och påsk.

Alla vet att jungfru Lucia var från Sicilien.
  • Maxipaxi
    Roze skrev 2010-05-19 17:09:39 följande:
    www.katoliknu.se/html/artcl_sankta_lucia.htm En blandning av Romer och grek...hmmm, hur Sverige fick denna blandning till nästa vithåriga/blåögda Lucia förstår jag inte. Aja...
    Många jungfrur i den katolska världen är ljusa i hyn och blonda, fast inte Sankta Lucia, men hon blev det när hon försvenskades!
  • Maxipaxi
    Roze skrev 2010-05-19 17:16:47 följande:
    Jag vill verkligen veta vad svenska traditioner är för något och vilka mat som är svensk-mat?! Skriver en lista så kan väl folk fylla på: Ärtsoppa med fläsk Sill Surströmming Valborg? Kalops
    Jag rekommenderade dig ju en författare i ämnet, Karl-Olov Arnstberg. En som specifikt skrivit om svensk mat historiskt och fram till nutid är folklivsforskaren Jan-Öjvind Swahn.

Att lista upp sådana ting här är en synnerligen tidsödande och ineffektiv metod; hjulet är redan uppfunnet!
  • Maxipaxi
    Roze skrev 2010-05-19 17:26:15 följande:
    Du, jag är 30 och har bott här i snart 20år. Tror du inte jag har "forskat" i ämnet?  Vill bara få trögskallarna här på FL och få upp ögonen och sluta skrika " ta seden dit du kommer. " VILKA seder?  Hedniska? Försvenskade seder? Importerad matkultur? Vilka ska man ta efter?
    Gör som i Iran, fast tvärtom! :)
  • Maxipaxi
    Roze skrev 2010-05-19 17:26:15 följande:
    Du, jag är 30 och har bott här i snart 20år. Tror du inte jag har "forskat" i ämnet?  Vill bara få trögskallarna här på FL och få upp ögonen och sluta skrika " ta seden dit du kommer. " VILKA seder?  Hedniska? Försvenskade seder? Importerad matkultur? Vilka ska man ta efter?
    Jo du vet, på Midsommarafton, så åker du och dina vänner ut till någons sommarställe på Västkusten. Direkt tar sig karlarna en pilsner eller två och spelar fotboll med sönerna på gräsmattan. Kvinnorna går iväg med döttrarna och ordnar blomsterkransar som de lägger huvudet. När de kommer tillbaka är karlarna lite smålulliga, eftersom de har hunnit ta sig ett järn eller två också. Kvinnorna börjar med maten: Färskpotatis, sill, gräddfil med gräslök, knäckebröd, smör. Öl och snaps ställs fram. Man äter och har det trevligt. Till efterrätt blir det svenska jordgubbar med glass. Efter måltien är alla berusade. Barnen blir lite räddda för sina föräldrar när de ser personlighetsförändringen hos de vuxna. De är inte sig själva, liksom. Sen bär det av till dansen kring midsommarstången. Männen står bredvid och pratar medan kvinnorna dansar med barnen runt stången, den hedniska fallosen. Många från bygden bär folkdräkter Efter dansen tilbaka till stugan. Barnen ska isäng. Efter det sitter de vuxna ute och dricker, röker, skvallrar, och flörtar med vännernas fruar/män. Sen bär det av till dansbanan! Där dansas det och sups under ett några timmar. Ganska mycket otrohet förekommer. Frun till en av männen tar sin man på bar gärning när han sätter på hennes bästa väninna. Hon börjar gråta och maskaran kletas ut över ansiktet.

Dagen därpå har alla huvudvärk och det råder tystnad bland alla deltagarna i midsommarfirandet. Barnen undrar vad som står på. Vid tolvtiden bär det av tillbaka till stan. Alldeles tyst i bilarna.

Detta var ett klassiskt svensk midsommarfirande!

PS Barnen börjar likadant ca 10 år senare DS 
  • Maxipaxi
    Roze skrev 2010-05-19 17:34:12 följande:
    Dessutom är jag redan medlem på flashback. Finns lika många trögskallar där med. Verkar inte finnas brist på vissa.
    Och allra allra trögast, är du!
  • Maxipaxi
    Roze skrev 2010-05-19 18:32:14 följande:
    Att supa oss fulla och dingla runt gör vi med jämna mellanrum så det är ingen svensk tradition det heller. Sen skulle jag vilja veta vart i midsommarfirandet du hittar en svensk tradition?!
    Var firar man midsommar så om inte i Sverige?
Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!